Merwede Lingelijn
Merwede Lingelijn
Arriva scoort hoog op MerwedeLingelijn
Gepubliceerd op 19 juni, 2013 door ProRail.
Arriva
De treinen op de MerwedeLingelijn - tussen Geldermalsen en Dordrecht - rijden als een zonnetje. Intensieve aandacht van ProRail en Arriva heeft tot een fikse verbetering van de treindienst geleid: in mei reed 98,95% van de treinen op dit traject op tijd en slechts 0,43% van de treinen viel uit.
Gezamenlijk verbeteren
Twee jaar geleden zijn de treinen op de MerwedeLingelijn ieder kwartier gaan rijden. Met deze verdubbeling van de capaciteit zagen we tijdelijk ook de prestaties op het spoor dalen. Al snel werden verschillende teams in het leven geroepen waarin mensen van ProRail en Arriva samen de prestaties onder de loep namen en acties in gang zetten voor verbetering. We hebben de verschillende oorzaken helder in kaart gebracht en een gestructureerde aanpak voor verbetering geformuleerd. De infrastoringen zijn teruggedrongen en de besturing van de treindienst is aangescherpt. Het succes is af te lezen uit de meest recente cijfers.
Samenwerking voor optimale prestaties
Alleen door deze gezamenlijke inspanningen kunnen we er voor zorgen dat het spoor optimaal kan presteren. Daar zijn we ons sterk van bewust. We houden dan ook voortdurend contact om alle verschillende aspecten van het laten rijden van treinen op elkaar af te stemmen. In het belang van de reizigers denken we samen na hoe we het spoor nog verder kunnen verbeteren.
Gepubliceerd op 19 juni, 2013 door ProRail.
Arriva
De treinen op de MerwedeLingelijn - tussen Geldermalsen en Dordrecht - rijden als een zonnetje. Intensieve aandacht van ProRail en Arriva heeft tot een fikse verbetering van de treindienst geleid: in mei reed 98,95% van de treinen op dit traject op tijd en slechts 0,43% van de treinen viel uit.
Gezamenlijk verbeteren
Twee jaar geleden zijn de treinen op de MerwedeLingelijn ieder kwartier gaan rijden. Met deze verdubbeling van de capaciteit zagen we tijdelijk ook de prestaties op het spoor dalen. Al snel werden verschillende teams in het leven geroepen waarin mensen van ProRail en Arriva samen de prestaties onder de loep namen en acties in gang zetten voor verbetering. We hebben de verschillende oorzaken helder in kaart gebracht en een gestructureerde aanpak voor verbetering geformuleerd. De infrastoringen zijn teruggedrongen en de besturing van de treindienst is aangescherpt. Het succes is af te lezen uit de meest recente cijfers.
Samenwerking voor optimale prestaties
Alleen door deze gezamenlijke inspanningen kunnen we er voor zorgen dat het spoor optimaal kan presteren. Daar zijn we ons sterk van bewust. We houden dan ook voortdurend contact om alle verschillende aspecten van het laten rijden van treinen op elkaar af te stemmen. In het belang van de reizigers denken we samen na hoe we het spoor nog verder kunnen verbeteren.
Re: Merwede Lingelijn
Dat klinkt heel mooi, ronkend en al...
Maar...
- Wat denkt de gemiddelde reiziger hierover?
- En wat zegt zo'n punctualiteitscijfer nou eigenlijk? Wordt daar weer die dubieuze 5-minutennorm gehanteerd?
Maar...
- Wat denkt de gemiddelde reiziger hierover?
- En wat zegt zo'n punctualiteitscijfer nou eigenlijk? Wordt daar weer die dubieuze 5-minutennorm gehanteerd?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Merwede Lingelijn
Die zal daar denk ik heel blij mee zijn en zich afvragen waarom zoiets bij de NS op dubbelsporige trajecten niet kan.Dat klinkt heel mooi, ronkend en al...
Maar...
- Wat denkt de gemiddelde reiziger hierover?
Zo kan je in ieder geval appels met appels vergelijken- En wat zegt zo'n punctualiteitscijfer nou eigenlijk? Wordt daar weer die dubieuze 5-minutennorm gehanteerd?
Re: Merwede Lingelijn
Het is wel degelijk volgens de 3-minutennorm. Schaduweffect? Ik ben benieuwd naar de reizigerspunctualiteit van reizigers die uit een trein van NS komen. Weliswaar niet de schuld van Arriva, maar de reiziger ervaart wel gewoon +15 of +30, ook al rijden zoveel treinen op tijd. Positief is dan natuurlijk wel dat de overstap Arriva naar NS altijd goed gaat. De enige plek waar Arriva last van andere treinen kan hebben is bij Geldermalsen, waar wat vertraging kan ontstaan. Daardoor is het ook makkelijker om een hoge punctualiteit te halen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Merwede Lingelijn
Het is maar wat je makkelijk noemt, maar een kwartiersdienst op enkelspoor met drie krappe kruisingen en een korte kering in Gorinchem blijft toch best gevoelig voor vertraging. De s36800 kan door tijdgebrek al niet eens op Blauwe Zoom stoppen.
De overstap van NS naar Arriva zal zo'n probleem niet zijn aan het westelijke einde van de lijn: men is in die omgeving zo goed in het om zeep helpen van de knopen waarop nog enige reizigersvraag bestaat dat de overstap van de kwartiersdienst uit Rotterdam op de kwartiersdienst naar Gorinchem 14 minuten bedraagt
Vanuit de s1900 is er ook nog een redelijk ruime 7-minuten overstap dus als er al gewacht wordt op een aansluiting zal dat niet lang zijn. Dordrecht - Dordrecht Stadspolders is dubbelsporig, dus wat dat betreft is er wel een kleine ruimte om wat op te vangen daar, al levert een vertraagde trein uit Dordrecht bij Sliedrecht ook al heel snel vertraging voor de tegentrein op.
De overstap van NS naar Arriva zal zo'n probleem niet zijn aan het westelijke einde van de lijn: men is in die omgeving zo goed in het om zeep helpen van de knopen waarop nog enige reizigersvraag bestaat dat de overstap van de kwartiersdienst uit Rotterdam op de kwartiersdienst naar Gorinchem 14 minuten bedraagt
Vanuit de s1900 is er ook nog een redelijk ruime 7-minuten overstap dus als er al gewacht wordt op een aansluiting zal dat niet lang zijn. Dordrecht - Dordrecht Stadspolders is dubbelsporig, dus wat dat betreft is er wel een kleine ruimte om wat op te vangen daar, al levert een vertraagde trein uit Dordrecht bij Sliedrecht ook al heel snel vertraging voor de tegentrein op.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Merwede Lingelijn
Vanuit de Sprinters is het zelfs 16 minuten. :neg:Daniel schreef: De overstap van NS naar Arriva zal zo'n probleem niet zijn aan het westelijke einde van de lijn: men is in die omgeving zo goed in het om zeep helpen van de knopen waarop nog enige reizigersvraag bestaat dat de overstap van de kwartiersdienst uit Rotterdam op de kwartiersdienst naar Gorinchem 14 minuten bedraagt
Ik ben blij dat ik die overstap niet meer wekelijks hoef te maken, want ik vond tien minuten (2010/2011) al erg genoeg.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Merwede Lingelijn
Tja, handig is anders inderdaad. Richting Rotterdam is een behoorlijk dikke reizigersstroom vanaf de MerwedeLingeLijn, maar feitelijk hebben die reizigers helemaal niets aan de kwartiersdiensten op beide trajectdelen: slechts 2x/uur is een snelle overstap mogelijk. De rest van de tijd sta je 10-15 minuten te wachten, wat behoorlijk veel is op bv. een reis Sliedrecht - Rotterdam Centraal waar de wachttijd de totale reistijd bijna verdubbeld.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Merwede Lingelijn
Gaat het nou om een knoop "waar nog enige reizigersvraag bestaat" of om een "behoorlijk dikke reizigersstroom"?
Leuk dat het ov presteert op deze lijn, maar het bericht is van de kant van Arriva zelf en ik mis dan ook een vergelijking met vroeger. ;)
Leuk dat het ov presteert op deze lijn, maar het bericht is van de kant van Arriva zelf en ik mis dan ook een vergelijking met vroeger. ;)
Re: Merwede Lingelijn
Qua punctualiteit? Ik denk niet beter of slechter dan toen de gele rups er nog reed. Maar toen was de frequentie ook twee keer zo laag.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Merwede Lingelijn
ach ja als je echt een snelle treinverbinding had willen hebben hadden ze in 2007 voor de HTM moeten kiezen in het DAV gebied. Dan had de NS de treindienst gereden en dan had de NS doorgaande treinen kunnen maken die ook na Dordrecht door reed.
Re: Merwede Lingelijn
Dat heeft NS ook jaren gedaan voordat Dordrecht-Geldermalsen werd aanbesteed: een of twee dubbeldekkers in de ochtendspits richting Dordrecht die dan doorreden als stopper naar Den Haag. Als mijn geheugen mij niet bedriegt waren dat meestal twee DDAR-stammetjes aan elkaar, handig aangezien op de meeste perrons langs de lijn zes bakken de max was.
Op zich is die doorgaande verbinding niet noodzakelijk als de aansluitingen maar kloppen. En dat is zoals Daniel zegt een gevolg van keuzes van NS, ook in Geldermalsen waar het uit elkaar trekken van de sprinters naar Tiel en Den Bosch ervoor gezorgd heeft dat je op bepaalde relaties nu standaard een kwartier (of meer) overstaptijd hebt.
Op zich is die doorgaande verbinding niet noodzakelijk als de aansluitingen maar kloppen. En dat is zoals Daniel zegt een gevolg van keuzes van NS, ook in Geldermalsen waar het uit elkaar trekken van de sprinters naar Tiel en Den Bosch ervoor gezorgd heeft dat je op bepaalde relaties nu standaard een kwartier (of meer) overstaptijd hebt.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Merwede Lingelijn
Twee DDAR'etjes aan elkaar zijn toch echt meer dan zes bakken gezien je er ook nog de locs bij had destijds, maar volgens mij heeft er zelfs nog DDM-1 in die treintjes gereden. Die natuurlijk weinig efficiënt waren omdat ze eerst leeg naar Leerdam moesten: ze zaten als extra's tussen de reguliere dienstregeling door.
In Geldermalsen hangt het er nu vanaf welke richting je op reist: MLL -> Den Bosch kent een snelle overstap en Tiel -> MLL ook, maar Den Bosch -> MLL en MLL -> Tiel levert je een kwartier wachten op.
Wat dat betreft eigenlijk wel te vergelijken met Dordrecht waar s2600 / s2200 -> MLL een kwartier overstaptijd kent, terwijl je andersom een keurige aansluiting uit de MLL op de 2600 hebt (niet op de 2200 aangezien 3 minuten als te kort wordt gezien om van 15 naar 2 te komen)
In Geldermalsen hangt het er nu vanaf welke richting je op reist: MLL -> Den Bosch kent een snelle overstap en Tiel -> MLL ook, maar Den Bosch -> MLL en MLL -> Tiel levert je een kwartier wachten op.
Wat dat betreft eigenlijk wel te vergelijken met Dordrecht waar s2600 / s2200 -> MLL een kwartier overstaptijd kent, terwijl je andersom een keurige aansluiting uit de MLL op de 2600 hebt (niet op de 2200 aangezien 3 minuten als te kort wordt gezien om van 15 naar 2 te komen)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Merwede Lingelijn
'Handig' was hier ook sarcastisch bedoeld ;)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Merwede Lingelijn
Het bericht komt van de pro-rail site.M57 schreef:Gaat het nou om een knoop "waar nog enige reizigersvraag bestaat" of om een "behoorlijk dikke reizigersstroom"?
Leuk dat het ov presteert op deze lijn, maar het bericht is van de kant van Arriva zelf en ik mis dan ook een vergelijking met vroeger. ;)
Re: Merwede Lingelijn
Voordeel is in ieder geval dat als de NS in Dordrecht te laat aankomt je niet een half uur hoeft te wachten op de volgende MLL trein.Daniel schreef:Tja, handig is anders inderdaad. Richting Rotterdam is een behoorlijk dikke reizigersstroom vanaf de MerwedeLingeLijn, maar feitelijk hebben die reizigers helemaal niets aan de kwartiersdiensten op beide trajectdelen: slechts 2x/uur is een snelle overstap mogelijk. De rest van de tijd sta je 10-15 minuten te wachten, wat behoorlijk veel is op bv. een reis Sliedrecht - Rotterdam Centraal waar de wachttijd de totale reistijd bijna verdubbeld.
Re: Merwede Lingelijn
Hier het bewijs van de DDAR treinen. Opnames zijn uit 1995.nvdw schreef:Dat heeft NS ook jaren gedaan voordat Dordrecht-Geldermalsen werd aanbesteed: een of twee dubbeldekkers in de ochtendspits richting Dordrecht die dan doorreden als stopper naar Den Haag. Als mijn geheugen mij niet bedriegt waren dat meestal twee DDAR-stammetjes aan elkaar, handig aangezien op de meeste perrons langs de lijn zes bakken de max was.
http://youtu.be/Pthaowv3FnM
Ik kan mij vaag ook gekoppelde stellen herinneren, net als incidenteel VIRM-4 en VIRM6. Van die laatste heb ik foto's.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 110 gasten