Pagina 1 van 3
Bus 175 gaat eind 2014 verder als R-netbus 356
Geplaatst: di 16 jul 2013, 17:42
door Milco
Bus 175 gaat eind 2014 verder als R-netbus 356
Zoals het er nu naar uitziet, gaat bus 175 met ingang van de dienstregeling 2015 (die half december 2014 ingaat) over de Schipholweg rijden. Dan moet ook het busstation Schiphol Noord gereed zijn. Vanaf dat moment valt bus 175 ook daadwerkelijk onder de vlag van R-net en krijgt de lijn ook een ander nummer: 356.
Bron:
http://www.dichtbij.nl/haarlemmermeer/r ... s-356.aspx
Ik vind het lijnnummer 356 wel raar gekozen eigenlijk, midden in de reeks 350-360...
En ik neem trouwens ook aan dat er op de route Amsterdam Bijlmer - Amstelveen haltes overgeslagen gaan worden? Anders krijgen we R-net snelbus 300 en R-net stopbus 356...
Beheer: doe ik het goed zo? Ik post nooit nieuwsberichten. Anders passen jullie het maar aan, als dit niet goed is zo!
Re: Bus 175 gaat eind 2014 verder als R-netbus 356
Geplaatst: di 16 jul 2013, 20:14
door Vinny
Vreemdsoortig nieuwsbericht. De reden dat de 175 anders gaat rijden heeft overigens te maken met de omleiding van de A 9. Hierdoor ontstaat een kans om de bus Badhoevedorp aan te laten doen.
Re: Bus 175 gaat eind 2014 verder als R-netbus 356
Geplaatst: wo 17 jul 2013, 01:58
door JWM
Ik vind het lijnnummer 356 wel raar gekozen eigenlijk, midden in de reeks 350-360...
Bijna alle andere nummers in die serie zijn in gebruik bij het GVB.
Re: Bus 175 gaat eind 2014 verder als R-netbus 356
Geplaatst: wo 17 jul 2013, 11:16
door hauptbahnhof
Waarom niet makkelijker... 375? Of bestaat die ook al in de regio?
Re: Bus 175 gaat eind 2014 verder als R-netbus 356
Geplaatst: wo 17 jul 2013, 11:33
door Suus
Ja, dat is de bus Amsterdam Holendrechtstation - Purmerend Martin Luther Kingweg. :)
Re: Bus 175 gaat eind 2014 verder als R-netbus 356
Geplaatst: wo 17 jul 2013, 11:34
door reisthijs
Waarom niet makkelijker... 175? Stoppen met die omnummer-onzin dus, in plaats van koste-wat-kost alle 'hoogwaardige' bussen in een nummerreeks te willen persen waarover in de regio niet eens consensus bestaat (gezien het gebruik van de 300-serie door GVB).
Re: Bus 175 gaat eind 2014 verder als R-netbus 356
Geplaatst: wo 17 jul 2013, 11:49
door VIRM
Of nog beter... Waarom niet stoppen met het hele R-Net gedoe?
Je kunt ook gewoon een hoge frequentie bieden en dingen op elkaar laten aansluiten (dat 'aansluiten' hebben ze niet altijd even goed over nagedacht bij het huidige R-Net

) zonder je bus een lelijke grijs/rode kleurstelling te geven.
Re: Bus 175 gaat eind 2014 verder als R-netbus 356
Geplaatst: wo 17 jul 2013, 14:28
door Edwin
Er is sinds enkele weken, door Connexxion opgezet een VijftigVijftig-platform was 50 mensen 50 dagen met elkaar discussiëren over R-net .a.d.h.v. opdrachten/vragen door R-Net/CXX en EBS.
Daarin werd o.a. gevraagd hoe het zit met de lijnnummering van de R-net-lijnen.
In de twee nieuwsbrief kwam dit antwoord:
R-Net VijftigVijftig Nieuwsbrief 2 schreef:] R-net lijnen en lijnnummers
Wij stellen jullie vragen over R-net en wat je ervan vindt, maar soms stellen jullie vragen terug. Zo werden er in de ideeënbox vragen gesteld over de totstandkoming van de nummers voor de lijnen van R-net en eventuele nieuwe R-net lijnen die in de toekomst worden ingevoerd. Het antwoord op deze vragen luidt als volgt:
Iedere regio voert allereerst een bepaalde 300-serie. De regio's Almere en Gooi & Vecht zitten bijvoorbeeld in de 320 range. Bussen in deze regio hebben dan lijnnummers van 320 tot en met 329. De huidige keuze is gebaseerd op de oude lijnvoering van deze buslijnen. Destijds is geen rekening gehouden met de eindbestemming in het toekennen van de lijnnummers.
In de diverse concessies van R-net wordt gekeken naar het optimaliseren, maar ook het uitbreiden van de formule. Uiteindelijk is het de beslissing van de opdrachtgever om nieuwe buslijnen toe te voegen aan het R-netwerk. In de toekomst staan bijvoorbeeld buslijnen 140, 175 en 176 (in de concessie Amstelland-Meerlanden) op de nominatie om onder de R-net formule te vallen.
Als je eens gaat tellen kom je uit op:
300 Amstelland-Meerlanden
301-309 Waterland
310 Amstelland-Meerlanden
311-319 Waterland
320-329 Almere & Gooi- en Vechtstreek
330-339
340-349
350-359 Amstelland-Meerlanden (??? a.d.h.v 356)
360-369
370
371-379 Waterland Bizzliner
391-399 Zaanstreek
Re: Bus 175 gaat eind 2014 verder als R-netbus 356
Geplaatst: wo 17 jul 2013, 14:35
door Edwin
De laatste zin in het nieuwsbericht is trouwens nog wel een aardige:
Met ingang van de nieuwe concessie voor Amstelland-Meerlanden, in december 2015, zullen de voertuigen ook in de herkenbare rood met grijze R-netstijl gaan rijden.
Een jaarlang dus een R-net-lijn onder een R-netnummer maar geen R-netkleurstelling...
Re: Bus 175 gaat eind 2014 verder als R-netbus 356
Geplaatst: wo 17 jul 2013, 15:30
door Suus
348, 352 t/m 355, 357 t/m 359, 361, 363 en 369 zijn al bezet door het nachtbusnet van Amsterdam.
Voor lijn 140 is zover ik weet het nummer 340 gereserveerd en voor 170 heeft men het een tijd over het nummer 370 gehad, ware het niet dat dat nummer al bezet is door R-NET Zuid-Holland

Re: Bus 175 gaat eind 2014 verder als R-netbus 356
Geplaatst: wo 17 jul 2013, 16:22
door reisthijs
Bee schreef:348, 352 t/m 355, 357 t/m 359, 361, 363 en 369 zijn al bezet door het nachtbusnet van Amsterdam.
Waarom zouden die niet omgenummerd kunnen worden? (In 4xx-nummers bijvoorbeeld)
Willen van dat Rnet verhaal nou een samenhangend netwerk maken of niet...
Re: Bus 175 gaat eind 2014 verder als R-netbus 356
Geplaatst: wo 17 jul 2013, 16:28
door Suus
Ik geloof dat ze N-nummers willen maar dat de software van het GVB dat niet aankan.
Re: Bus 175 gaat eind 2014 verder als R-netbus 356
Geplaatst: wo 17 jul 2013, 16:45
door paolie
Je zou de R-netbussen ook R-nummers kunnen geven. Maar misschien kan de software dat al helemaal niet meer aan?
Re: Bus 175 gaat eind 2014 verder als R-netbus 356
Geplaatst: wo 17 jul 2013, 16:48
door Suus
Zolang het Connexxion is geen probleem, dat vreet alles volgens mij, zoals lijn GVU in Utrecht

Re: Bus 175 gaat eind 2014 verder als R-netbus 356
Geplaatst: wo 17 jul 2013, 17:06
door Thom91
Bee schreef:Ik geloof dat ze N-nummers willen maar dat de software van het GVB dat niet aankan.
Systeem aanpassen. Moderne tijd noemen we dat dat zoiets gewoon moet kunnen.
Re: Bus 175 gaat eind 2014 verder als R-netbus 356
Geplaatst: wo 17 jul 2013, 17:18
door FLJ
Bij mijn weten hebben enkel de oudste bussen van het type Jonckheer moeite om letters voor het lijnnummer te zetten, maar deze zullen voor eind 2014 uit dienst zijn. Aangezien het lijnennet in Amsterdam in het kader van de bezuinigingen op de schop gaat zal het nachtnet vermoedelijk ook een andere nummering krijgen.
Re: Bus 175 gaat eind 2014 verder als R-netbus 356
Geplaatst: wo 17 jul 2013, 21:57
door STF
Ook de GVB Citaro's en Citea's kunnen niet met hoge nummers (boven de 600 meen ik) of letters werken, want overal zit hetzelfde aansturingskastje en mobilofoon in waar die beperking uit voort komt.
Re: Bus 175 gaat eind 2014 verder als R-netbus 356
Geplaatst: wo 17 jul 2013, 22:27
door robert55
Vooral het gegeven dat omdat er in ZH een lijn 370 is dat niet in NH mag geeft aan hoe kolderiek dat hele Rotnet verhaal is. Gaat alleen maar om uiterlijkheden en niet zo schone schijn. R-net is na Fyra het zwakste merk in het OV [maar heeft natuurlijk een veel lagere herkenningsgraad.
Waarom heb ik er zo'n hekel aan? Omdat voor een groot deel het paard achter de wagen wordt gespannen. In Zaanstad kan je R-net bussen net zo laagwaardig door woonerven zien kronkelen als gewone bussen. Behalve het kleurtje is de enige verandering dat het lijnnummer van ooit één digit naar 3 is gegaan.
edit: bij zwakke merken was ik Randstadrail vergeten, ook zo'n marketinggedrocht
Re: Bus 175 gaat eind 2014 verder als R-netbus 356
Geplaatst: wo 17 jul 2013, 22:33
door Vinny
Het idee achter R-net is dat busverbindingen ook een upgrade krijgen in de vorm van hogere frequenties en hogere gemiddelde snelheden. Helaas is het voornoemde voorbeeld slecht gekozen: op dit moment rijdt de 175 tussen Amstelveen en Haarlem non-stop :')
Re: Bus 175 gaat eind 2014 verder als R-netbus 356
Geplaatst: wo 17 jul 2013, 22:51
door Suus
Dat R-net een waardeloos concept is dat heel veel (slechte) marketing is voor een busdienst die vanaf de dag dat het werd geintroduceerd al door de bodem van het concept is gezakt riep ik al vanaf dag één. Maar ja, die marketeers he...
Re: Bus 175 gaat eind 2014 verder als R-netbus 356
Geplaatst: wo 17 jul 2013, 22:59
door WSM
Vinny schreef:Het idee achter R-net is dat busverbindingen ook een upgrade krijgen in de vorm van hogere frequenties en hogere gemiddelde snelheden.
Op Zoetermeer - Leiden is het idee dat je bussen krijgt met vergelijkbaar comfort als drie jaar geleden, maar wel tegen een R-net tarief. -o- Gewoon een excuus om meer te kunnen vangen dus.
Re: Bus 175 gaat eind 2014 verder als R-netbus 356
Geplaatst: wo 17 jul 2013, 23:48
door dylanwild94
WSM schreef:Vinny schreef:Het idee achter R-net is dat busverbindingen ook een upgrade krijgen in de vorm van hogere frequenties en hogere gemiddelde snelheden.
Op Zoetermeer - Leiden is het idee dat je bussen krijgt met vergelijkbaar comfort als drie jaar geleden, maar wel tegen een R-net tarief. -o- Gewoon een excuus om meer te kunnen vangen dus.
ik vind het contfort in de bus tussen zoetemeer een leiden wel top hoor met de volvo's op de 365
Re: Bus 175 gaat eind 2014 verder als R-netbus 356
Geplaatst: wo 17 jul 2013, 23:53
door JWM
Dat is dan ook geen R-Net maar een Q-liner

Re: Bus 175 gaat eind 2014 verder als R-netbus 356
Geplaatst: do 18 jul 2013, 08:34
door Zonnig
JWM schreef:Dat is dan ook geen R-Net maar een Q-liner

De kwaliteit van de Q-liners is in het Noorden meer dan OK. Comfortabele snelle bussen.
Q = Quality
Q = Quick
http://nl.wikipedia.org/wiki/Qliner
R-net heeft nagenoeg gewone VDL-bussen rijden op R-net-lijnen.
Dat is niet echt een voorbeeld van kwaliteit en laat de snelheid ook maar achterwege. Op sommige lijnen stopt de R-net-bus bij elk boompje (halte).
http://nl.wikipedia.org/wiki/R-net
Re: Bus 175 gaat eind 2014 verder als R-netbus 356
Geplaatst: do 18 jul 2013, 13:31
door paolie
Bee schreef:Dat R-net een waardeloos concept is dat heel veel (slechte) marketing is voor een busdienst die vanaf de dag dat het werd geintroduceerd al door de bodem van het concept is gezakt riep ik al vanaf dag één. Maar ja, die marketeers he...
Tijdens het officiële introductiefeestje van R-net in de stadsregio Amsterdam riep het marketingbureau: bussen mogen alleen R-net heten als ze 1. altijd stipt op tijd rijden, 2. je er nooit langer dan ongeveer 10 minuten op hoeft te wachten en 3. de lijn grotendeels over eigen busbanen rijdt en niet in files staat.
Toen riep stadsregio Rotterdam: volgens deze normen voldoet alleen de Zuidtangent.
En toen liet stadsregio Amsterdam het lijstje met buslijnen zien die R-net gingen heten.......