Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Er staat me iets van bij, dat ie niet op de 300 kon rijden, omdat er iets bij Haarlem Station niet in de haak was, vandaar dat ie op de 310 terechtkwam?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8660
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Milco »

Waarom kan dat per december dan wel? Wordt het busstation bij Haarlem aangepast?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Meen dat ik ergens gelezen heb, dat de 300 bij Haarlem station van een andere halte vertrekt of in december zal vertrekken.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1404
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door ovVeluwe »

Misschien dat ze een deel van de uitstaphalte gaan ombouwen.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door n-evo »

Dat fijne busstation van Haarlem. Gigantisch plein, zeeën van ruimte en vervolgens zulke smalle perronnetjes maken dat er geen abri op kan. Altijd weer een feestje als het met bakken uit de lucht komt. *bus*
tripel7
Berichten: 69
Lid geworden op: di 22 apr 2014, 11:38

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door tripel7 »

En dat is voor de reizigers, voor ons is het berucht omdat er nauwelijks ruimte om te bufferen is, bij halteren zit je elkaar vaak in de weg, en als het een beetje vochtig is glij je er alle kanten op (ook naar de mensen die het zo'n geweldig idee vinden om op de paaltjes te zitten...)
Laatst gewijzigd door tripel7 op wo 27 sep 2017, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Globetrotter »

fred1954 schreef:Mwah.....ik ben geen ingewijde in deze (elektrische) materie, maar denk dat na ontwikkeling en produktie van de 18m SLFA, de stap naar ontwikkeling van 21m niet zo groot is.

Het is meer de vraag of het rendabel is om gelede bussen van deze lengte te ontwikkelen, er moet natuurlijk wel genoeg belangstelling voor zijn. Alleen voor Connexxion gaat VDL geen produktielijn opzetten, lijkt me, maar als blijkt dat er genoeg interesse voor is van andere vervoersbedrijven, waar ook vandaan, dan zal de 21m er heus wel komen.

En niemand weet welke busfabrikanten op dit moment al bezig zijn met het ontwikkelen van elektrische bussen van dit soort lengtes.
Is Mercedes op dit moment niet de enige fabrikant die 21 meter bussen met één harmonica produceert? Concurrentie zou in dit geval ook nog weleens mee kunnen spelen bij de overweging voor het wel of niet produceren van een 21 meter-bus.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Het gaat dus om 21m elektrisch.......denk niet dat die bij Mercedes in produktie zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Suus »

Duitse fabrikanten lopen opvallend achter met bussen die niet op brandstof rijden. Het is best veelzeggend dat VDL de Duitse primeur voor een volledig met elektrische bussen uitgebate buslijn had.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door dnmw2705 »

Mag dat geouwehoer over de bussen in een apart topic zoals bij de andere concessies! :oops: :oops: :P
Laatst gewijzigd door dnmw2705 op do 28 sep 2017, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Mdk
Berichten: 1249
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Mdk »

Dan houd je bijna geen topic meer over :wink:
Laatst gewijzigd door Zugführer op do 28 sep 2017, 08:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Bij twijfel altijd klagen
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

dnmw2705 schreef:Mag dat geouwehoer over de bussen in een apart topic zoals bij de andere concessie! :oops: :oops: :P
Ik vind het geen geouwehoer, maar misschien is het wel een goed idee, om dat af te splitsen.....
Er zullen binnenkort 270 nieuwe bussen instromen in de concessie, dus genoeg discussievoer voorhanden in de komende tijd.

Ik heb een nieuw draadje aangemaakt: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027]
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door n-evo »

tripel7 schreef:En dat is voor de reizigers, voor ons is het berucht omdat er nauwelijks ruimte om te bufferen is, bij halteren zit je elkaar vaak in de weg, en als het een beetje vochtig is glij je er alle kanten op (ook naar de mensen die het zo'n geweldig idee vinden om op de paaltjes te zitten...)
De keren dat ik bijna op m'n muil ging omdat de tegels beetje vochtig waren en ik een sprintje moest trekken zijn ook niet meer op één hand te tellen. Ik denk dat de inrichting van dat plein voor niemand prettig is.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Zugführer »

fred1954 schreef:Ik heb een nieuw draadje aangemaakt: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027]
Dank, Fred. Vanaf nu berichten over busmaterieel graag in dit topic. Heb meteen een (nieuw) bericht verplaatst.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Suus »

Komen er ook nog oplaadvoorzieningen op andere plekken dan de stallingen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Dat vraag ik me ook af, alhoewel het misschien niet nodig is in eerste instantie. Volgens mij is het van de lijnen 342/347/357 in ieder geval zeker dat deze geheel of gedeeltelijk electrisch gaan rijden. (347 elektrisch is een vurige wens van de VRA, lijn 342 is gekoppeld aan de 347, dus die rijdt dan ook elektrisch en lijn 357 is door CXX aan mij bevestigd dat een deel elektrisch gaat rijden.

Ik ben geen vervoerskundige, maar ik denk dat het niet moeilijk is om de omlopen zo in te delen, dat iedere bus van deze lijnen op enig moment op Schiphol komt en daar dus kan opladen.

Ik denk dat als een bus opgeladen is, dat is ie als 342 naar Uithoorn rijdt, daar de 347 wordt naar het CS en van CS als 357 naar Aalsmeer/Kudelstaart en dan leeg naar Schiphol rijden (Schiphol is een kippeneindje van Aalsmeer) en daar weer opladen en dan dezelfde omloop weer maken. Dus laden > 342 > 347 > 357 > laden. En zo dat alle dienstwagens van die lijnen na elkaar aan de beurt komen?

Ik weet het, het is heel simplistisch gedacht, dit zal wel niet met alle omlopen uitkomen, maar dat is een mogelijkheid, als je alleen op Schiphol een laadstations hebt.
Laatst gewijzigd door fred1954 op do 28 sep 2017, 17:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door trolly »

Suus schreef:Komen er ook nog oplaadvoorzieningen op andere plekken dan de stallingen?
Yep, bij P30 en bij "Schiphol Parking North" (Knooppunt Noord?).

Afbeelding
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Dank Trolly, goed gevonden, blijkbaar dus wel op Schiphol en niet op bijvoorbeeld eindpunt Aalsmeer of Uithoorn.....
Depot Amsterdam: ik neem aan dat daarmee de stalling op Schiphol wordt bedoeld?

Edit: ik zie bij de opportunity charging, dat dat nog maar 2-4 minuten is. Op de voorlichtingsavond sprak men nog over 20 minuten, de techniek gaat snel..... :)
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door OmniLezer »

Zit er een vaste route in of mogen die elektrische bussen ook een keer "outside the box" rijden?
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door trolly »

fred1954 schreef:Depot Amsterdam: ik neem aan dat daarmee de stalling op Schiphol wordt bedoeld?

Edit: ik zie bij de opportunity charging, dat dat nog maar 2-4 minuten is. Op de voorlichtingsavond sprak men nog over 20 minuten, de techniek gaat snel..... :)
't Is wel een stukkie dat de nodige ruimte voor interpretatie laat, ja. Zo vroeg ik me ook al af waar "depot Amsterdam" ongeveer zou zijn, en waarom Amstelveen Busstation niet in de prijzen valt voor opportunity charging. Eerlijk gezegd heb ik ook geen idee waneer e.e.a. online gezet is, dus misschien gaat de techniek pijlsnel, maar wellicht heeft men op de voorlichtingsavond ook wel een realistische inschatting gemaakt. Hangt uiteraard ook af van de eisen die aan het laadproces gesteld worden (m.a.w. hoeveel lading er wordt overgedragen).
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Op Amstelveen busstation keert de 186 als enige elektrische (Schiphol) bus, voor de andere elektrische lijnen 347/357 is het een doorgangsstation, dus dat lijkt me niet zinvol om daar een oplaadstation te hebben, als er daar al plaats voor is.
Beter zou dan zijn, zoals ik al zei, in Aalsmeer/Uithoorn.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door OmniLezer »

Is het niet slimmer als ze op elke groot busstation één of twee laadpalen zetten.
Je weet wel:
- Hoofddorp
- Haarlem (niet per se, maar kan ook)
- Schiphol (Noord, zuid)
- Uithoorn
- Amstelveen
- Elandsgracht
- Arena

Of is dit wat ze gaan doen? Op het kaartje zie ik alleen een paar punten staan.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Hainje »

Op zoveel locaties gaat best aardig in de papieren lopen denk ik. Het probleem is vooral dat je met diverse vergunningen zit geloof ik om dergelijke onderstations te mogen plaatsen, om over het trekken van de hoogspanningskabels nog maar te zwijgen. Er zijn echt flinke kabels nodig om zo'n installatie van stroom te voorzien, een eenvoudig schemerlampkabeltje trekt dat net niet. :P
🍉
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Als over 3 jaar alleen lijn 346 nog een (dubbeldekker) dieselbus is en alle andere R-net lijnen elektrisch zullen zijn, zullen denk ik laadstations op de verschillende eindpunten gemeengoed zijn. Immers, het aantal elektrische bussen zal dan minimaal 200 stuks zijn.

Wat Hainje zegt, ik denk dat CXX eerst vergunningen zal moeten aanvragen voor het her en der plaatsen van laadstations op de verschillende eindpunten c.q. openbare weg en daarna zal de stroom-infra onder de grond overal aangepast moeten worden.

Blijkbaar is dat op Schiphol al gebeurd, op P30 en Spl-Noord, evenals in de stallingen op Schiphol en in Amstelveen.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door OmniLezer »

Oh, dan worden het bussen met range-extenders ofzo, want ze gaan niet allemaal tegelijk kunnen laden tijdens de dagdienst
.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten