Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Roeland »

Mijn voorkeur voor bussen in Amstelveen na de komst van de Amsteltram is:
- een hoogfrequente 357 (overdag 8x/uur, spits mogelijk nog vaker avond/zondag 4x/uur) naar Elandsgracht als basislijn
- de huidige 274 (evt. ander lijnnummer) wordt daarnaast een basislijn, en rijdt in Uithoorn via Achterberglaan (ipv via In het Rond). Deze lijn ontsluit de Uithoornse wijken ontsluit en biedt een aantal rechtstreekse verbindingen die de tram niet biedt (bijv. Amstelveen Busstation - Uithoorn of Amstelveen Busstation - Amsterdam Zuid). De 274 rijdt bijv. ma-vrij 4x/uur, avond/weekend 2x/uur
- de 174 vervalt (voor Uithoorn voegt die niets meer toe wanneer straks de tram en de 274 dagbreed rijden). Op tijdstippen dat daarnaar vraag is in Amstelveen-oost rijdt de 199 in Amstelveen vaker, om het vervallen van de 174 te compenseren
Laatst gewijzigd door Roeland op ma 24 jul 2023, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

1. Die hoogfrequente lijn komt er ook als 357 (Kudelstaart/Aalsmeer - Elandsgracht. Ik denk 6x per uur, waarvan 2x per uur door naar Kudelstaart, net als vroeger lijn 172 2-3x per uur doorreed vanaf Hortensiaplein. Denk niet dat CXX daar het nummer 358 voor gaat gebruiken en een hogere frequentie dan 6x per uur is ook niet nodig, lijkt mij. Zie mijn punt 3.

2. Er komt een lijn Uithoorn - Busstation Amstelveen, voor die gedeeltes van Uithoorn waar de tram niet komt. Dat is in de Vervoerregio besproken tegelijk met het torpederen van de rechtstreekse bussen Uithoorn - Amsterdam. Ik denk dat dat lijn 174 gaat doen. Die lijn in 274 hernummeren is m.i. onlogisch want 2xx lijnnummers zijn spits lijnnummers.

3. Uiteraard moet er op de west-as van de route Amstelveen - Amsterdam een lijn bijkomen naar station Zuid. Dat wordt dan de nieuwe R-net lijn Poortwachter - Amstelveen Busstation - station Zuid, die ook genoemd wordt in het artikel. Hierdoor is er ook een aansluiting op de Uithoornlijn bij Poortwachter. Ik vermoed dat dat lijn 359 wordt o.i.d. Ook daar zal nummer 358 niet voor gebruikt worden, omdat dat verwarring geeft.

Na het zomerreces zal de Vervoerregio besluiten hieromtrent gaan nemen zodat CXX zich op tijd kan voorbereiden.
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Roeland »

Maar de 174 doet dan bijna niets anders dan rond de Amsteltram cirkelen, en voegt dan qua netwerk weinig toe. De 274-route voegt veel meer toe. Lijkt mij dan logischer dat die route de dagbrede lijn wordt?
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Connexxion kan besluiten dat lijn 174 binnen Uithoorn de route van lijn 274 neemt toch? Lijn 274 zoals die nu bestaat verdwijnt helemaal want een rechtstreekse spits lijn tussen Uithoorn en Amsterdam, terwijl er een tram rijdt, dat moeten we niet willen natuurlijk :N
Citea
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 29 jan 2023, 19:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Citea »

Ik zou 348 behouden met desnoods een lagere frequentie, en 347 juist inkorten tot Poortwachter, zodat de route door Amstelveen dezelfde frequentie krijgt. Daarnaast zou ik de 348 verlengen tot het Amstelplein, en de 174/274 schrappen.
Maar van de VRA mag dat niet :roll:

Straka is er een tram, maar toch een verslechtering voor veel mensen. Misschien hadden ze beter geen doortrekking kunnen doen.
Laatst gewijzigd door Citea op vr 28 jul 2023, 14:36, 2 keer totaal gewijzigd.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Ik heb geen problemen met de doortrekking van lijn 25, maar de Vervoerregio had kunnen besluiten om een directe buslijn in stand te houden tussen Uithoorn en Amsterdam, bijvoorbeeld 2x per uur. In de eerste plaats voor mensen die niet over willen stappen onderweg of op Zuid en in de tweede plaats voor passagiers in Uithoorn/Amstelveen/Buitenveldert die niks aan de tram hebben omdat die niet in hun omgeving komt.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Connexxion heeft er zin in:
Connexxion wil vanaf december lijn 348 alleen laten rijden tussen Uithoorn en Amstelveen busstation:

https://www.amstelveensnieuwsblad.nl/lo ... msterdam-3

Dat zou betekenen dat Station Zuid nog maar 2 x per uur bediend zal worden door de 358 van/naar Amstelland.
sneltram
Berichten: 404
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door sneltram »

Dit plan leggen ze ieder jaar op tafel, toch?

Waarna het wordt afgeschoten.

Ik mis creativiteit bij Connexxion. Je ziet nu in de avond ieder kwartier twee grote gelede bussen achter elkaar rijden van de Sportlaan tot de VU. Als je teruggaat naar 1 lijn Uithoorn - Zuid en Aalsmeer - Elandsgracht, kun je de spreiding veel beter maken. Dat lijkt mij ook meer reizigers te trekken. Vanaf 22 uur kun je dan terug naar 3x/uur op iedere tak i.p.v. 4x nu. Heb je nog steeds een 10-minutenfrequentie op het gezamenlijke trajectdeel. En een overstap van maximaal 10 minuten op het busstation. Dat lijkt mij al veel effectiever dan simpelweg het mes zetten in een buslijn die na opening van de tram nota bene altijd tussen Poortwachter en Zuid moet gaan rijden. Kunnen ze dat ene jaar niet nog even uitzingen?
TLP
Berichten: 1562
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

Dat ligt echter ook aan de eisen van de VRA. Connexxion heeft in haar vervoerplannen een dergelijk plan wel degelijk op tafel gelegd, maar dat past niet in de 50/50-verdeling van de lijnennetvisie.
Citea
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 29 jan 2023, 19:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Citea »

Het zou mij niet verkeerd lijken als ze de 347/348 integreren in de 357/358 door de 357/358 via Poortwachter van/naar Aalsmeer laten rijden, en de frequentie van deze 2 lijnen verdubbelen.
Als de 174 dan ook via de Achterberglaan rijdt en een hogere frequentie krijgt (bijv. 4x/uur spits, 2x/uur daarbuiten) is er alsnog een goede verbinding voor reizigers die te ver van de tramhaltes wonen.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Vergeet de lijnen 347/348/358, die zijn volgend jaar als de Uithoornlijn eenmaal rijdt geschiedenis. Helaas. De Vervoerregio heeft dit al bepaald. Het enige wat CXX nog kan doen is een 2e lijn ter versterking over de westelijke as Amstelveen -Amsterdam laten rijden. Ik denk dat het idee van een extra R-net bus Poortwachter - Station Zuid v.v. het hoogst mogelijk haalbare is, tot het moment dat men er achter komt dat de betrouwbaarheid van lijn 25 toch niet altijd optimaal is.

Ik denk nog wel eens aan die tijd dat je van Kudelstaart zonder over te stappen in Landsmeer kon geraken. Das war einmal. :cry:
TheAgedGamerYt
Berichten: 216
Lid geworden op: za 27 jan 2018, 17:48

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TheAgedGamerYt »

Vroeger nog zelfs helemaal naar Leimuiden, een verbinding dat echt terug moet komen.
Citea
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 29 jan 2023, 19:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Citea »

Het vreemde is dat de Rijp, een dorp in de Beemster met 4.100 inwoners wel direct een bus heeft naar Amsterdam Centraal terwijl geheel Amstelland dat niet heeft.

Leimuiden heeft nu een frequente bus naar Schiphol en Alphen a/d Rijn.
Op zich niet slecht voor een plaats met 4.500 inwoners.
sneltram
Berichten: 404
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door sneltram »

Het vervoerplan 2024, inclusief het opheffen van de 348 tussen Amstelveen Busstation en Amsterdam Zuid, staat hier:
https://vervoerregio.bestuurlijkeinform ... 049e55bf4c

Best aardig beschreven allemaal, alhoewel de uitkomst wel treurig is. En opvallend hoeveel de reizigersaantallen in AML achterblijven terwijl de Zaanstreek zich bijvoorbeeld wel hersteld. Zie ook: https://vervoerregio.bestuurlijkeinform ... e15b4fdd1f
TLP
Berichten: 1562
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

Citea schreef: za 29 jul 2023, 22:41 Het vreemde is dat de Rijp, een dorp in de Beemster met 4.100 inwoners wel direct een bus heeft naar Amsterdam Centraal terwijl geheel Amstelland dat niet heeft.
De verbindingen die overdag naar Amsterdam Centraal reden zijn opgeheven vanwege de Noord/Zuidlijn. Om die reden zijn bussen daarop gaan aantakken bij station Zuid en de verbinding naar het Centraal Station is toen ingekort tot de Elandsgracht om paralleliteit met en verminderde aantrekkelijkheid van de Noord/Zuidlijn te voorkomen. 's Nachts zijn er wel maximaal drie verbindingen met Amsterdam Centraal in de vorm van de lijnen N47, N57 en N97, waarbij de eerste twee alleen van donderdag/vrijdag- tot en met zaterdag/zondagnacht rijden.
Citea
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 29 jan 2023, 19:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Citea »

^^^
Er rijden ook veel bussen vanuit Waterland naar
Amsterdam-Noord, om daar over te stappen. De bus vanuit de Rijp doet dat niet. En de bussen vanuit Amstelveen en lijn 25 doen het dan weer wel (bij Station Zuid)
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Die 30 km zones op doorgaande routes, waar openbaar vervoer rijdt, zoals bijvoorbeeld de Amstelveenseweg die moeten gewoon 50 km per uur blijven. Ze zijn gek geworden in Amsterdam. Valt me nog mee dat de wethouder Van der Horst (D66 jaja) niet op elke doorgaande weg een knip gepland heeft. De gemeente Amsterdam is echt op de verkeerde weg op deze manier. En dat ga je nu zien in het OV. Afschaling, inkorting, overstappen………. :evil:

En wat dat rijden tot de rand van de stad betreft (station Noord, station Zuid, misschien straks Amstelveen Busstation) is ook niet aantrekkelijk. Ik ben voorstander van het zogenaamde Karlsruher Modell. Vanuit de regio direct zonder overstappen naar het centrum van een stad. Maar ja, wie ben ik?

Artikel uit Amstelveenz.nl legt precies de vinger op de zere plek…..…

https://www.amstelveenz.nl/nieuws/vervo ... grijk.html
TLP
Berichten: 1562
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

Raat: 'Vooral ook de sociale kant van een goed vervoersnetwerk is zeer belangrijk. We moeten niet alleen kijken naar de economische kant en of de fianciële cijfertjes allemaal kloppen. Als bewoners geïsoleerd raken omdat er uit hun dorp geen of zelden meer een bus rijdt, heb je een veel groter probleem en zijn we als samenleving op termijn stukken duurder uit.'
Interessante uitspraak die Herbert Raat hier doet. Wegen de zorgkosten als gevolg van sociaal isolement op tegen het zorgen voor een gezonde bedrijfsvoering?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10595
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door trolly »

Zeker.

Alleen begint de cynicus in mij wel meteen allerlei dingen te mompelen over het stemgedrag van diezelfde bewoners die nu precies door het economische denkpatroon van de partij waar ze jarenlang op gestemd hebben dreigen zonder busverbinding in een sociaal isolement te raken. Iets met bult.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Meltrain »

fred1954 schreef: ma 31 jul 2023, 07:30 En wat dat rijden tot de rand van de stad betreft (station Noord, station Zuid, misschien straks Amstelveen Busstation) is ook niet aantrekkelijk. Ik ben voorstander van het zogenaamde Karlsruher Modell. Vanuit de regio direct zonder overstappen naar het centrum van een stad.
Ik ook, maar dan wel met railvervoer. Daarom zouden de lijnen 5 en 25 gewoon samengevoegd moeten worden.
Ik vraag me trouwens af of de bussen nu überhaupt wel harder dan 30 km/h rijden. Uit onderzoeken blijkt dat het tijdverschil binnen de steden verwaarloosbaar is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Zeker, in Karlsruhe doen ze dat met de S-tramlijnen, trams die zelfs gedeeltelijk over DB baanvak de regio inrijden. Overigens niet te verwarren met S-bahnen, dat is weer een ander soort vervoer meestal onder de hoede van DB, maar dat kent Karlruhe volgens mij niet. Buiten die S-tramlijnen heeft KA ook nog gewone stadstramlijnen, aangeduid met alleen een cijfer. Ik ben er vaak geweest en het is prima geregeld daar.

Uiteraard werd het wel druk in de stad met het samenkomen van gewone tramlijnen en S-tramlijnen, waardoor er nu in het centrum van KA een tramtunnel gebouwd is.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door ArrivaBas »

Het stedelijke railvervoer van Karlsruhe is een samenwerkingsverband van de VBK en AVG, die respectievelijk de stadsvervoerder van Karlsruhe en de grootste speler in het streekvervoer rondom de stad zijn. Ze hebben zelf niet veel te zeggen over de ontwikkeling van het lijnennet, want dat gaat in overleg met het Verkehrsverbund.

Maar Karlsruhe is hier verder off-topic.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Ergens op de website van Mobiwerk wordt het hele dienstenboekje gepubliceerd van AML met alle diensten, MAT ritten, rij tijden, pauzes, aflossingen, laadtijden, vertrek vestigingen etc. Vraag me af of dit de bedoeling is?

Ik zal de link hier niet publiceren, maar ga er van uit dat dit interne documenten zouden moeten zijn?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Vinny »

Ze hadden dus beter gewoon wat sneldiensten kunnen invoeren in plaats van te investeren in het R-net.
Had de 'oude' 172 grotendeels gehouden tussen Kudelstaart en Amsterdam Centrum resp. 170/147 tussen Uithoorn/De Kwakel en Amsterdam Centrum en had daar om heen kortere sneldiensten aangeboden naar de stations Amsterdam Zuid en Bijlmer die dan niet door woonwijken, maar gewoon over de grote doorgaande wegen en de snelwegen in de regio rijden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Vinny, helemaal mee eens…..Straks met die 30 km zones binnen de stad kun je nauwelijks nog spreken van R-net of sneldienst.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 177 gasten