Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Remco1989 »

Chauffeurs
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Selivio »

Kun je wellicht ook verduidelijken wáárom de chauffeurs er niet blij mee zouden zijn?
Grt. Stefan
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Remco1989 »

Validators werken door dit systeem trager dus je hebt een langere afhandelingstijd, en dat is niet meegenomen nog in de rijtijden.
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Remco1989 »

Er komen tijdelijk weer 2 capacity's terug op lijn 397 vanaf 28 april. Reden waarom geen idee.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Roeland »

Hoelang kan een elektrische bus in de praktijk eigenlijk rijden voordat-ie weer aan de stekker moet?
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door bartjemestrom »

Ligt eraan hoeveel de accucapaciteit is. Maar de gemiddelde range ligt rond de 150km in de normale omstandigheden.
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Remco1989 »

Roeland schreef: di 26 apr 2022, 09:02 Hoelang kan een elektrische bus in de praktijk eigenlijk rijden voordat-ie weer aan de stekker moet?
De VDL gemiddeld 80/90km. Ebusco veel meer
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door ArrivaBas »

De nieuwste generaties van Ebusco en VDL kunnen door hun lichte bouw theoretisch meer dan 400 kilometer halen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
TheAgedGamerYt
Berichten: 214
Lid geworden op: za 27 jan 2018, 17:48

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TheAgedGamerYt »

Sinds het verdwijnen van De Capacity's is lijn 397 veel meer Overvol Dan nu. De Citeas zijn eigenlijk niet bedoeld voor een drukke lijn zoals De 397 maar Connexxion Moet zo nodig "Elektrificeren" dus dit is De consequencie hiervoor.
rooddolfijn
Berichten: 726
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door rooddolfijn »

Is er bij lijn 300 hetzelfde effect, sinds de transitie naar Ebusco's?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door CamilleKreemers »

TheAgedGamerYt schreef: do 28 apr 2022, 18:07 Sinds het verdwijnen van De Capacity's is lijn 397 veel meer Overvol Dan nu. De Citeas zijn eigenlijk niet bedoeld voor een drukke lijn zoals De 397 maar Connexxion Moet zo nodig "Elektrificeren" dus dit is De consequencie hiervoor.
De overheid eist het en Connexxion voert het uit. Wie weet krijg je wel een iets hogere frequentie ervoor in de nieuwe dienstregeling.

En waar zijn de bussen overvol?
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door ovVeluwe »

Ik denk eerder dat de bussen zo vol waren door koningsdag gisteren, opzich valt het verschil qua zitcapaciteit toch wel mee?
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
TheAgedGamerYt
Berichten: 214
Lid geworden op: za 27 jan 2018, 17:48

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TheAgedGamerYt »

CamilleKreemers schreef: do 28 apr 2022, 21:20
TheAgedGamerYt schreef: do 28 apr 2022, 18:07 Sinds het verdwijnen van De Capacity's is lijn 397 veel meer Overvol Dan nu. De Citeas zijn eigenlijk niet bedoeld voor een drukke lijn zoals De 397 maar Connexxion Moet zo nodig "Elektrificeren" dus dit is De consequencie hiervoor.
De overheid eist het en Connexxion voert het uit. Wie weet krijg je wel een iets hogere frequentie ervoor in de nieuwe dienstregeling.

En waar zijn de bussen overvol?
Tussen Elandsgracht en Schiphol, En soms tussen Schiphol en Hoofddorp.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Milco »

Zijn ze dagelijks overvol ongeacht het tijdstip of hooguit in de drukke spitsuren?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Dit was het CXX materieelplan voor AML december 2020:

Doordat ook in 2021 Cororna flink huisgehouden heeft, wordt niet alles uitgevoerd zoals in het plan stond. Lijn 342 rijdt (nog) niet, versterking bussen zie ik ook nog niet, waarschijnlijk niet nodig. Capacity’s zijn definitief weg, rijden bij mijn weten niet als versterking van lijn 300.

Lijn 255: Blijft 13 meter
Lijn 300: Wordt deels 18 meter (nu volledig 21m, blijven op de drukste omlopen
Lijn 340: Wordt 12 meter (nu 13 meter), versterking op drukste omlopen
Lijn 341: Wordt 12 meter (nu 13 meter), versterking niet nodig
Lijn 342: Blijft 18 meter
Lijn 347/348: Blijft 18 meter tot Amsteltram gaat rijden
Lijn 356: Wordt 12 meter evt. met versterking Bijlmer-Amstelveen (nu 18 meter)
Lijn 357/358: Blijft 18 meter
Lijn 397: Blijft 18 meter met versterking

Wat betreft lijn 397, die reed altijd grotendeels al met 18m, dus daar is in principe niks veranderd. Doordat de Capacity’s op lijn 300 vervangen werden door de gelede Ebusco’s kwamen de Capacity’s tijdelijk te rijden op lijn 397. Maar het was bekend dat de 21m op termijn zouden gaan verdwijnen, immers: het zijn geen ZE bussen, Een deel van de VDL’s zouden naar 397 gaan en gelede Ebusco’s zouden hun plaats innemen op de bundel. Dat laatste is niet gebeurd.

Waar vroeger op de Amstelveenbundel, sinds de instroom van de e-VDL’s vrijwel alle dienstwagens geleed reden, rijden er nu ook vaak 12m Ebusco’s ipv 18m. Dat was niet het plan, gezien bovenstaande opsomming van CXX. De Amstelveenbundel bestaat uit drukke lijnen, zeker de Elandsgrachtlijnen, dus voor mij onbegrijpelijk dat er 12m Ebusco’s in deze dienst meedraaien. Ik zie in de spits, en zag bijvoorbeeld ook op Koningsdag overvolle standaard Ebusco’s.

Heb het idee dat CXX toch wat (gelede) bussen tekort komt en nu gered wordt doordat het passagiersaanbod nog niet op het pre-Corona niveau zit. Als ik zie dat op de Amstelveenbundel, buiten de VDL’s/BRT’s ook zo af en toe een R-net Iveco rijdt, soms zelfs een witte Iveco, en regelmatig standaard Ebusco’s, kan ik me niet aan het idee onttrekken, dat er niet genoeg gelede bussen zijn.

Ik kan me herinneren voor Corona, dat met name in de spits de gelede VDL’s overvol waren, waarbij de passagiers bijna bij de bestuurder op schoot zaten. Dan heb ik het over het traject Amstelveen busstation - Amstelveenseweg [M] metrostation.
Of die tijd ooit nog terugkomt, zullen we moeten afwachten.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Meltrain »

Volgens bovenstaand overzicht zouden er ook nog enkele CapaCity's op lijn 300 moeten rijden. Gebeurt dat ook echt?
Zo niet, dan verklaart dat ook de inzet van 12m Ebusco's op de lijnen 347/348/357/358.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door sirvinniei »

Worden de 347 en 348 niet sowieso geschrapt wanneer de amsteltram rijdt?
Ik heb geen onderschrift
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Meltrain schreef: vr 29 apr 2022, 09:28 Volgens bovenstaand overzicht zouden er ook nog enkele CapaCity's op lijn 300 moeten rijden. Gebeurt dat ook echt?
Zo niet, dan verklaart dat ook de inzet van 12m Ebusco's op de lijnen 347/348/357/358.
Nee, bij mijn weten niet. Deze zouden als versterking rijden, maar misschien is die versterking (nog) niet nodig?
sirvinniei schreef: vr 29 apr 2022, 09:41 Worden de 347 en 348 niet sowieso geschrapt wanneer de amsteltram rijdt?
Ja als de Amsteltram gaat rijden naar Uithoorn (medio 2024) zullen lijn 347/348 opgeheven worden. Er zal wel iets voor in de plaats komen, een lijn van Uithoorn naar Amstelveen, maar met een directe parallelle busverbinding tussen Uithoorn en Amsterdam, naast de Amsteltram heeft de VRA niet mee ingestemd. Daar komen ze nog wel achter, want er zijn werkelijk bijna elke dag storingen op lijn 5/25 in Amstelveen/Buitenveldert.

De VRA denkt dat voor iedereen in Uithoorn en omgeving de Amsteltram de heilige graal is en dat is natuurlijk niet zo. Niet iedereen hoeft naar station Zuid, velen willen naar het Umc (VUmc) of richting centrum. Dat kan dan weer niet met de Amsteltram.

Daarbij komt ook dat de 347/348 vanaf Amstelveen busstation ri. Amsterdam een andere groep passagiers bedient, dan de Amsteltram gaat doen vanaf Uithoorn. Immers, de route Keizer Karelweg/Amsterdamseweg/Amstelveenseweg (Amstelveen/Buitenveldert-West) ligt toch een aardig eind van de route Beneluxbaan/Buitenveldertselaan.

Tot slot: de halte Amstelveen-Centrum voor lijn 25 is opgeheven, dus om in het winkelhart van Amstelveen te geraken, heeft lijn 25 ook geen functie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Meltrain »

fred1954 schreef: vr 29 apr 2022, 09:54 Daarbij komt ook dat de 347/348 vanaf Amstelveen busstation ri. Amsterdam een andere groep passagiers bedient, dan de Amsteltram gaat doen vanaf Uithoorn. Immers, de route Keizer Karelweg/Amsterdamseweg/Amstelveenseweg (Amstelveen/Buitenveldert-West) ligt toch een aardig eind van de route Beneluxbaan/Buitenveldertselaan.
Maar daar blijven de lijnen 357 en 358 toch gewoon rijden?
fred1954 schreef: vr 29 apr 2022, 09:54 De VRA denkt dat voor iedereen in Uithoorn en omgeving de Amsteltram de heilige graal is en dat is natuurlijk niet zo. Niet iedereen hoeft naar station Zuid, velen willen naar het Umc (VUmc) of richting centrum. Dat kan dan weer niet met de Amsteltram.
Het centrum is natuurlijk bereikbaar met een overstap op lijn 52.
Het VUmc is eventueel bereikbaar via halte A. J. Ernststraat, maar ik blijf het zonde vinden dat de halte De Boelelaan/VU is opgeheven.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Klopt, de 357/358 blijven rijden, maar daar heb je niet veel aan als je uit Uithoorn komt, dat betekent verplicht overstappen voor de passagiers ergens in Westwijk, als ze ergens in de buurt van de westelijke corridor Amstelveen/Amsterdam moeten zijn.

Als het passagiersaanbod weer op normaal niveau komt, dan is op deze route alleen 357/358 onvoldoende, dat heeft de directie van CXX al eens toegegeven. Er zou een versterkingslijn bij moeten komen, bijvoorbeeld een lijn Amstelveen busstation - Haarlemmermeercircuit, via de route van 357/358 of een hogere frequentie voor de 357/358, of een lijn Uithoorn - Haarlemmermeercircuit, t.b.v. passagiers die weinig opschieten met de Amsteltram. Maar die laatste optie ligt natuurlijk gevoelig bij de VRA, want parallel en dus fout. Ik meen dat daar ook al over gesproken is binnen CXX of VRA. Las daar een hele tijd geleden iets over.

Vanaf AJ Ernststraat naar het VU ziekenhuis lopen is nog een aardig end, zeker als je niet in orde bent of slecht ter been bent. Nu stap je voor de deur uit, straks kun je als je uit Uithoorn komt de De Boelelaan af lopen richting ziekenhuis, of ergens in WW overstappen op 358, maar het wordt er allemaal niet beter op.

De overstap op lijn 52 op het Zuidplein richting stad is verre van ideaal en zeker niet passagiersvriendelijk en dat zal ook voorlopig zo blijven.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Vinny »

Achter de schermen speelt natuurlijk mee dat sinds de 'vertramming' van de voormalige lijn 51 de potentiële capaciteit van de betreffende spoorbundel verlaagd is, waardoor vooral tussen Amstelveen-Centrum en Amsterdam Zuid de capaciteit in zicht komt, zeker omdat er in Amsterdam maar niet in staat lijkt om in te zien dat de kruisingen in Buitenveldert ongelijkvloers dienen te worden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
sneltram
Berichten: 398
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door sneltram »

Ik zie op lijn 300 nog regelmatig diesel Citaro's. Ik denk niet dat het de bedoeling was om die standaard mee te laten rijden. Is de inzetbaarheid van de elektrische bussen lager dan beoogd?

De 12-meter-bussen op de bundel 347/348/357/358 kan nu nog wel, maar veel rek zit er niet in naar wat ik langs zie komen. Kan het zijn dat Connexxion het met de huidige vloot wil uitzingen tot 2024? Je kan de 357/358 dan helemaal 18-meter laten rijden, inclusief eventueel extra ritten/nieuwe lijn tussen Amstelveen Busstation en Haarlemmermeerstation of wellicht startend in de Westwijk en doorrijden naar Elandsgracht of andere varianten. De 12-meters kunnen gebruikt worden voor een hogere frequentie van de 174 of welke variant van een bus men dan ook bedenkt voor Uithoorn-Amstelveen voor de gebieden die niet door de tram ontsloten worden.

Tenslotte het vraagstuk 340/342. Het ontbreken van een 342 vind ik echt wel een gemis. Knooppunt Schiphol Zuid is niet vergelijkbaar met Noord. Juist nu de busbaan in Aalsmeer af is, zou de 342 een prachtige verbinding zijn. Er waren voor Corona zelfs plannen om Mijdrecht-Schiphol te rijden. Daar is toch ook wel wat vervoersarmoede ontstaan nu ook de 340 er weg is. Is dit echt definitief of wil men weer eens opschalen met een herintroductie van de 342, al dan niet naar Mijdrecht?
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Er zijn helaas 4 standaard Ebusco’s in brand gegaan in de Waarderpolder in December 2020 en daar is bij mijn weten nooit vervanging voor gekomen, maar ik kan het mis hebben. Maar dat er net te weinig gelede Ebusco’s zijn besteld staat buiten kijf. Niet voor niets rijden er inmiddels 8 BRT’s (9743-9750) van Schipholnet omgestickerd als R-net op de Amstelveenbundel en dan moeten er nog standaard Ebusco’s of zelfs een enkele Iveco ingezet worden, om de dienstregeling op de bundel rond te kunnen krijgen.

Het kan inderdaad zijn, dat CXX vooruitloopt op het wegvallen van de lijnen 347/348, waarna er (gelede) bussen over zullen blijven. Maar als in de tussentijd het passagiersaanbod weer vrijwel op pré-Corona niveau komt, heb je op de bundel wel een capaciteitsprobleem, met standaard Ebusco’s die meedraaien in de dienst.

Niemand weet of op korte of middellange termijn alle passagiers van voor Corona weer terugkeren. Ik hoor in ieder geval om me heen, van bekenden dat ze één of meerdere dagen per week thuis mogen blijven werken en dan niet tijdelijk maar voor de lange termijn.

Wilnis/Mijdrecht zijn ook plaatsen waar de laatste jaren de klappen gevallen zijn. 142/242 verdwenen, lijn 274 naar Zuid, rijdt alleen nog maar van en naar Uithoorn. En ja, ik weet dat Syntus (Utrecht) in Wilnis en Mijdrecht rijdt, maar wederom worden passagiers gedwongen om over te stappen.

Er waren nog eens tijden dat je van Aalsmeer met de 172 naar Landsmeer kon, zonder ook maar één keer over te stappen……..
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door hauptbahnhof »

Vinny schreef: za 30 apr 2022, 19:55 Achter de schermen speelt natuurlijk mee dat sinds de 'vertramming' van de voormalige lijn 51 de potentiële capaciteit van de betreffende spoorbundel verlaagd is, waardoor vooral tussen Amstelveen-Centrum en Amsterdam Zuid de capaciteit in zicht komt, zeker omdat er in Amsterdam maar niet in staat lijkt om in te zien dat de kruisingen in Buitenveldert ongelijkvloers dienen te worden.
Die kruisingen hoeven niet ongelijkvloers te worden, en erger nog, de drukste, namelijk die met de De Boelelaan, kán helemaal niet (makkelijk) ongelijkvloers worden gemaakt want op termijn voegt lijn 24 hier in.

Natuurlijk is het wel fijn als er wel wat kruisingen ongelijkvloers worden gemaakt maar de verkeerslichten zo instellen dat de trams altijd door kunnen rijden helpt ook enorm. Mijn ervaring is dat ten tijde van M51 de verkeerslichten niet optimaal (zeker in de spits niet, wanneer er een hoge verkeersaanbod is) werkten maar wel stukken beter dan nu. Lijn 5 en 25 kunnen nu in Amstelveen flink doorrijden om vanaf Van Boshuizenstraat of langzaam te rijden, of elke keer flink in de remmen te gaan omdat de lichten op het laatste moment op wit springen of met name in de spits zelfs nog even rood blijven en ander verkeer voor laten gaan.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Meltrain »

fred1954 schreef: zo 01 mei 2022, 12:52 Er waren nog eens tijden dat je van Aalsmeer met de 172 naar Landsmeer kon, zonder ook maar één keer over te stappen……..
De vraag naar deze verbinding lijkt me nihil, maar hij is met twee overstappen mogelijk en het is vermoedelijk nu nog sneller ook dan met een bus die half Amsterdam door moet. :X
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten