Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door ArrivaBas »

Ik vindt dit een te drukke manier om de routestrip weer te geven in de bus. Daarnaast haalt het alle flexibiliteit uit de inzet van die wagens. Er klopt natuurlijk geen hout van als die bus een dag bijvoorbeeld op lijn 356 rijdt.

Voor toeristenlijnen lijkt het mij het meest logisch om ervoor te zorgen dat de belangrijkste haltes continu op het informatiescherm staan. Lijnen die puur op toerisme gericht zijn, heb je in Nederland alleen naar de Zaanse Schans en de Keukenhof in de lente. Lijn 270 naar Giethoorn is in december 2020 opgeheven.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Remco1989 »

Gelukkig rijden de aangepaste bussen alleen vanaf Schiphol Zuid. Dus zullen niet op een andere lijn tevoorschijn komen (oke misschien met hoge uitzondering een keer op lijn 341).

Zeker niet op 300/356 want Haarlem AML heeft geen VDL bussen.
tripel7
Berichten: 69
Lid geworden op: di 22 apr 2014, 11:38

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door tripel7 »

Mis nog steeds de bagagerekken zoals elke andere airport-express achtige trein en bus over de hele wereld wel hebben
zoiets) , rollen de koffers ook niet meer bij elke bocht door de bus.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Er wordt (eindelijk) begonnen met de bouw van een voetgangersbrug inclusief 2 bushaltes op de Legmeerdijk, ter hoogte van Flora Holland. De HOV bushaltes komen er ten behoeve van lijn 357, die dan niet meer het terrein van de veiling op hoeft om te halteren. Abusievelijk wordt in het artikel ook lijn 358 genoemd, maar tegen de tijd dat een en ander klaar is zal lijn 358 opgeheven zijn.

https://www.amstelveenz.nl/nieuws/legme ... heden.html
diederickx
Berichten: 1639
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door diederickx »

De voorbereidende werkzaamheden zijn al een tijd aan de gang, de liftschachtfunderingen zijn al enkele maanden zichtbaar.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

De doortrekking van lijn 25 naar Uithoorn heeft gevolgen voor het CXX busnet Aalsmeer/Uithoorn/Amstelveen/Amsterdam. De lijnen 347/348/358 worden zoals bekend opgeheven.

Lijn 174 blijft rijden tussen Uithoorn en Amstelveen met ondersteuning van lijn 274 in de spits. Deze laatste buslijn zal alleen Amstelveen - Uithoorn v.v. rijden en niet meer naar station Zuid.

Lijn 357 blijft wel rijden tussen Aalsmeer en Elandsgracht en wel 8x per uur overdag, waarvan in ieder geval in de spits 4x per uur van en naar Kudelstaart.
Aangezien zowel lijn 348 als lijn 358 opgeheven worden, komt er een nieuwe buslijn 178, die Poortwachter gaat verbinden met station Zuid. Dit om Amstelveen-West en Buitenveldert-West een verbinding te laten houden met station Zuid. De frequentie van deze bus is nog niet bekend, maar ga er van uit dat dat 4x per uur zal zijn.

Nachtlijn N47 blijft wel rijden tussen Uithoorn en Amsterdam CS, omdat lijn 25 in de nacht natuurlijk niet rijdt. Ook lijn N57 blijft rijden.
TheAgedGamerYt
Berichten: 216
Lid geworden op: za 27 jan 2018, 17:48

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TheAgedGamerYt »

Ik had ook een goed idee om lijn 174 4x per uur te laten rijden zodat Zijdelwaard een frequente behoud en omdat deze lijn nog drukker zal worden.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

De Amstelveenseweg krijgt 2 lijnen, de nieuwe lijn 178 (wel vanaf Poortwachter) ipv de 348 naar Zuid en lijn 357 blijft en die gaat 8 x per uur rijden naar de Elandsgracht, dus net zo vaak als nu 357 en 347 samen. Lijkt me geen slechte “deal”.

En de Van der Hooplaan hetzelfde liedje: lijn 178 en lijn 357 met dezelfde frequenties als boven.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Vinny »

Kortom, de oorspronkelijke verslechtering is verbeterd tot het ongveer is op het niveau 'nu'. :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Klopt Vinny, aantal bussen per uur op de Amstelveenseweg zal zoals het er nu naar uitziet, blijven zoals op dit moment. 8x per uur naar de Elandsgracht, alleen straks gereden door één lijn ipv van 2 nu. En naar station Zuid ook één lijn (178) net als nu alleen de 358. De 348 rijdt immers al sinds december niet verder dan Amstelveen busstation. Ben benieuwd wat voor materieel men gaat gebruiken voor lijn 178. Het lijnnummer geeft al aan dat het geen R—Net lijn wordt, maar een ontsluitende lijn. Zou dus met “witte” dieselbussen gereden moeten/kunnen worden. De vraag is of er straks nog witte bussen over zijn? Er zijn straks in Amstelland wel een paar elektrische VDL’s en Ebusco’s over. Misschien een paar bussen wit stickeren?

Verder is mij nog niet duidelijk wat CXX/VRA met spits lijn 274 wil. De lijn staat alleen ingetekend op de lijnenkaart als eindpunt Zijdelwaard maar komt nergens op een route voor. De lijn wordt ook genoemd als versterkingslijn in de spits van lijn 174, maar daar blijft het bij. Zou CXX zo “stout” zijn om deze bus in stand te houden tot aan Amsterdam Zuid zoals nu het geval is? Wishful thinking 🤔?
Laatst gewijzigd door fred1954 op za 10 feb 2024, 09:44, 3 keer totaal gewijzigd.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

TheAgedGamerYt schreef: vr 09 feb 2024, 20:53 Ik had ook een goed idee om lijn 174 4x per uur te laten rijden zodat Zijdelwaard een frequente behoud en omdat deze lijn nog drukker zal worden.
Deze lijn zal zeker drukker worden, niet iedereen in Uithoorn woont natuurlijk vlakbij een tramhalte en hebben dan niks aan lijn 25. En naar Stadshart Amstelveen hebben Uithoornaars niks aan lijn 25, de halte Amstelveen Centrrum is immers allang opgeheven.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Vinny »

Zou CXX zo “stout” zijn om deze bus in stand te houden tot aan Amsterdam Zuid zoals nu het geval is?
Connexxion? Nee hoor, die schrappen gewoon tot ze eventueel een keer worden teruggefloten door de stadsregio... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Meltrain »

fred1954 schreef: za 10 feb 2024, 06:31 Verder is mij nog niet duidelijk wat CXX/VRA met spits lijn 274 wil. De lijn staat alleen ingetekend op de lijnenkaart als eindpunt Zijdelwaard maar komt nergens op een route voor. De lijn wordt ook genoemd als versterkingslijn in de spits van lijn 174, maar daar blijft het bij. Zou CXX zo “stout” zijn om deze bus in stand te houden tot aan Amsterdam Zuid zoals nu het geval is? Wishful thinking 🤔?
Ja, dat snap ik ook niet. Ik zou bijna denken dat het een doorgetrokken 247 is, waarbij alleen de 4 en 7 zijn omgewisseld. :lol:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
sneltram
Berichten: 404
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door sneltram »

Ik had dit in het Amsterdam-topic gepost, maar eigenlijk past het beter hier:

Ik denk dat die 274 niet echt iets toevoegt, terwijl de 174 waarschijnlijk uitpuilt. Een reis tussen Zijdelwaard en Amstelveen Busstation blijft immers sneller en comfortabeler met de 174, een reis tussen Zijdelwaard en Bijlmer is sneller en comfortabeler met de combinatie 174/356 en naar Amsterdam Zuid is de beste optie om de 174 te nemen en op Brink over te stappen op de tram. Als je de 274 terugneemt naar Uithoorn Station, reis je tegen de richting in, sta je voor een relatief klein stukje te wachten op een bus, om vervolgens te moeten overstappen en weer te moeten wachten. Ik denk dat iedereen die direct de tram wil nemen, met de fiets naar de halte gaat, als dat maar even mogelijk is. Of ze nemen toch de 174.

Kortom, ik blijf erbij dat de frequentie in de spits van de 174 op 4x/uur toegestaan had moeten worden en dat de 274 niet nodig was geweest.
sneltram
Berichten: 404
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door sneltram »

In het vervoerplan staat dat de 274 2x/uur gaat rijden en dan alleen in de spitsrichting, welke richting dat dan ook maar moge zijn. Kortom, CXX gaat er gewoon een rondje mee rijden in Uithoorn: https://vervoerregio.bestuurlijkeinform ... 2f01b1e12c
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Meltrain schreef: za 10 feb 2024, 12:03
fred1954 schreef: za 10 feb 2024, 06:31 Verder is mij nog niet duidelijk wat CXX/VRA met spits lijn 274 wil. De lijn staat alleen ingetekend op de lijnenkaart als eindpunt Zijdelwaard maar komt nergens op een route voor. De lijn wordt ook genoemd als versterkingslijn in de spits van lijn 174, maar daar blijft het bij. Zou CXX zo “stout” zijn om deze bus in stand te houden tot aan Amsterdam Zuid zoals nu het geval is? Wishful thinking 🤔?
Ja, dat snap ik ook niet. Ik zou bijna denken dat het een doorgetrokken 247 is, waarbij alleen de 4 en 7 zijn omgewisseld. :lol:
Ik denk dat je gelijk hebt Meltrain, als ik nog eens goed op de nieuwe lijnkaart kijk. Lijn 174 (licht grijze lijn) rijdt door na halte Romeflat, maar de donkergrijze lijn (247) stopt daar. Dus inderdaad zal lijn 247 bedoeld worden met eindpunt in Zijdelwaard. Wel slordig weer…….

Evengoed wordt toch lijn 274 genoemd als extra lijn in de spits in het VRA document:
Daarnaast gaat lijn 174 de gehele dag 2x per uur rijden en zal op meer tussengelegen haltes stoppen in Amstelveen. In de spits wordt er in Uithoorn een extra bus 274 ingezet voor vervoer van en naar het busstation Uithoorn.
Edit: ik zie het al staan in het Vervoerplan: van Uithoorn naar Zijdelwaard, inderdaad rondje om de kerk.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Vinny »

De te communiceren belangrijkste overstap is halte
Sacharovlaan, want vervoerkundig is het wenselijk dat alle reiziger uit Aalsmeer/Kudelstaart
die uitstappen op de Sacharovlaan om met de Amsteltram verder te reizen richting
Amsterdam Zuid, plaats maken voor reizigers uit Uithoorn die op Sacharovlaan uitstappen
om met de 357 verder te reizen richting Amsterdam Centrum. Reden om dit te benadrukken
is dat reizigers ook de keuze hebben om op de Amstelveenseweg met 1 overstap op de
metro over te stappen naar Zuid. Dit zou een extra hoge bezetting kunnen geven omdat er
dan op Sacharovlaan de bezetting toeneemt, vanwege de instappende reizigers uit Uithoorn
"Beste reiziger, we hebben een vervoerplan gemaakt en daar dient u zich aan te houden" :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

@Vinny, ik zag het ook staan. Verbaasde mij erover. Dus de VRA gaat bepalen hoe je reist en waar je overstapt. Het moet niet gekker worden.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10595
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door trolly »

Wat daar zo nieuw en anders en raar aan is ontgaat me. Dat doet de VRA en andere overheden voortdurend, en niet alleen met OV. Of weggebruikers of OV-reizigers zich vervolgens ook houden aan wat die instanties bedenken is een andere vraag.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Vinny »

Het illustreert de wereldvreemdheid van de VRA.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

De oorspronkelijke verdeling van de lijnvoering ri. Amsterdam was 347/357 t.o.v. 348/358 op basis van 50/50. De VRA geeft aan dat de passagiersverdeling anders bleek te zijn namelijk 65/35 in het voordeel van de Elandsgrachtlijnen. Denk dat dat straks niet anders wordt, als lijn 25 vanaf Uithoorn gaat rijden.

Blijkbaar wil een meerderheid van de passagiers uit Amstellland via de westelijke corridor naar Amsterdam (VUmc, Amstelveenseweg [M] en verder. Kijk ook eens wat er op het busstation Amstelveen instapt richting Amsterdam, met name in de spits.

Het aantal keren dat ik in de afgelopen jaren de 347/357 hier op de Amstelveenseweg ri. Amsterdam voorbij heb zien komen met “Sorry, bus is vol” is niet meer te tellen, terwijl er bij de 348/358 makkelijk nog passagiers bijkonden. Ik ga er van uit dat CXX uitsluitend gelede bussen gaat inzetten op de straks hoogfrequente lijn 357.
TheAgedGamerYt
Berichten: 216
Lid geworden op: za 27 jan 2018, 17:48

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TheAgedGamerYt »

De 174 is in beide de ochtendspits en avondspits redelijk goed gevuld, vandaag ook al dus ik ben benieuwd hoe druk het zal worden na 21 Juli.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Vinny »

fred1954 schreef:Blijkbaar wil een meerderheid van de passagiers uit Amstellland via de westelijke corridor naar Amsterdam (VUmc, Amstelveenseweg [M] en verder. Kijk ook eens wat er op het busstation Amstelveen instapt richting Amsterdam, met name in de spits.
Dat is ook logisch want de meest relevante bestemmingen zijn daar. De VRA had natuurlijk gehoopt dat veel reizigers uit Amstelveen (en Uithoorn/Aalsmeer) die met de trein zouden reizen iets aan de bestemming Zuid zouden hebben, maar ik krijg dat bijvoorbeeld zelf eigenlijk ook nooit uit de routeplanner. De meeste reizigers reizen dus rechtstreeks naar Schiphol of Amsterdam Bijlmer als ze daarna verder gaan per trein.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
mp623
Berichten: 60
Lid geworden op: di 27 mar 2018, 22:40

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door mp623 »

Wat mij negatief opvalt in het vervoerplan is dat de nachtlijnen met dezelfde lage frequentie blijven rijden.
Ik had gehoopt dat met het vrijkomen van capaciteit ook het nachtnet (in ieder geval in het weekend) weer vaker zou gaan rijden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Meltrain »

Het valt me (nu pas) in OVInfo op dat de lijnen 347 en 357 als eindbestemming "Elandsgracht Amsterdam" hebben en dat de eindbestemming van lijn 397 "AMS Elandsgracht" is. Waarom dat verschil?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 188 gasten