Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
-
- Berichten: 773
- Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
- Locatie: Groot-Utrecht
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Is de oorzaak van de busbrand in Haarlem half december al bekend?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Ik lees op FB dat brandstichting uitgesloten is. Heeft in de media gestaan.
Artikel op nu.nl:
https://nu.nl/haarlem/6113946/brandstic ... ussen.html
Artikel op nu.nl:
https://nu.nl/haarlem/6113946/brandstic ... ussen.html
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
De RAR heeft advies uitgebracht op het concept vervoerplan 2022 van CXX voor AML:
https://rar-vervoerregio.nl/document/0c ... 1fa6fc17ff
Niet dat je er veel wijzer van wordt. De kaasschaaf gaat over de frequenties, maar hoe en wat precies wordt niet duidelijk.
Wel wordt de 348/347 ingekort. Maar of dat aan de Amsterdamse of Aalsmeers/Uithoornse zijde is, wordt niet duidelijk. Ik gok het eerste. Daarmee zou je toch op een schraal punt komen, namelijk dat Asdz, het station dat zo belangrijk is, vanaf Amstelveen Busstation niet bereikbaar is. Terwijl in 2008, bij aanvang van de vorige concessie AML, je met de 165, 166, 171 en 199 naar Asdz kon.
https://rar-vervoerregio.nl/document/0c ... 1fa6fc17ff
Niet dat je er veel wijzer van wordt. De kaasschaaf gaat over de frequenties, maar hoe en wat precies wordt niet duidelijk.
Wel wordt de 348/347 ingekort. Maar of dat aan de Amsterdamse of Aalsmeers/Uithoornse zijde is, wordt niet duidelijk. Ik gok het eerste. Daarmee zou je toch op een schraal punt komen, namelijk dat Asdz, het station dat zo belangrijk is, vanaf Amstelveen Busstation niet bereikbaar is. Terwijl in 2008, bij aanvang van de vorige concessie AML, je met de 165, 166, 171 en 199 naar Asdz kon.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Uit de zin erna valt op te maken dat het richting Amsterdam is.
-
- Berichten: 1638
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Zoals ik het lees blijven 357 en 358 naar Elandsgracht resp. Amsterdam Zuid rijden.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
CXX sorteert blijkbaar voor op het verdwijnen van 347/348 in 2024 als de Uithoorntram gaat rijden.
Uiteraard is het makkelijk en goedkoper om passagiers voor Amsterdam te droppen bij het GVB op de lijnen 5/25, maar klantvriendelijk is het natuurlijk niet. En laten we het maar niet hebben over de betrouwbaarheid van deze tramlijnen, die laat nog al eens te wensen over door sein-/wisselstoringen en ont-/versporingen.
Dan verlang je terug naar de tijd dat je zonder overstap met de bus van Amstelland naar de Dam kon bij wijze van spreken.
Een beter alternatief is dan om de 347 in ieder geval door te laten rijden naar het H’meer circuit. In “niet-Coronatijd” is het erg druk op de Amstelveen Amsterdam route, waar met name in de spits bussen haltes voorbijrijden omdat ze vol zijn. Alleen 357/358 aan de westkant van Amstelveen en Buitenveldert (en Amsterdam-west via Amstelveenseweg [Metro] is met de huidige frequentie te weinig.
De RAR heeft in een reactie op de CXX doorkijk na 2021 al aangegeven dat de lijnen 357/358 alleen niet voldoende zijn met de huidige frequentie, op het stuk A’veen Busstation - Amsterdam.
Ik ben ook benieuwd wat de geschetste scenario’s zijn die CXX voorstelt in het concept Vervoerplan, ik vrees het ergste.
Maar goed, niemand weet nog hoe het na Corona zal zijn met het passagiersaanbod,
Uiteraard is het makkelijk en goedkoper om passagiers voor Amsterdam te droppen bij het GVB op de lijnen 5/25, maar klantvriendelijk is het natuurlijk niet. En laten we het maar niet hebben over de betrouwbaarheid van deze tramlijnen, die laat nog al eens te wensen over door sein-/wisselstoringen en ont-/versporingen.
Dan verlang je terug naar de tijd dat je zonder overstap met de bus van Amstelland naar de Dam kon bij wijze van spreken.
Een beter alternatief is dan om de 347 in ieder geval door te laten rijden naar het H’meer circuit. In “niet-Coronatijd” is het erg druk op de Amstelveen Amsterdam route, waar met name in de spits bussen haltes voorbijrijden omdat ze vol zijn. Alleen 357/358 aan de westkant van Amstelveen en Buitenveldert (en Amsterdam-west via Amstelveenseweg [Metro] is met de huidige frequentie te weinig.
De RAR heeft in een reactie op de CXX doorkijk na 2021 al aangegeven dat de lijnen 357/358 alleen niet voldoende zijn met de huidige frequentie, op het stuk A’veen Busstation - Amsterdam.
Ik ben ook benieuwd wat de geschetste scenario’s zijn die CXX voorstelt in het concept Vervoerplan, ik vrees het ergste.
Maar goed, niemand weet nog hoe het na Corona zal zijn met het passagiersaanbod,
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Passagier vroeg op Twitter aan CXX met welke type bus op lijn 300/397 gereden gaat worden in de nabije toekomst na het verdwijnen van o.a. de Solarissen. Dit waren de antwoorden:
Connexxion_NH
@Connexxion_NH
Hoi Gamezz. Dit is het antwoord wat we kregen van de regio.
Op de 300 en 397 horen voertuigen ingezet te worden van minimaal 18 meter lang en alleen in uitzonderlijke gevallen met een korter voertuig. 1/2
Connexxion_NH
@Connexxion_NH
Op de 397 zullen de dieselbussen (o.a Solaris) niet vervangen worden door 18m Ebuco, maar door VDL’s van 18 meter lang. De 300 wordt gereden door Haarlem en ik weet het niet zeker welke voertuigen daarvoor ingezet worden, maar ook minimaal 18 meter en dan VDL of Ebusco. 2/2 ^AF
(.......)
Denk niet dat er VDL’s op lijn 300 komen, daarvoor is de actieradius van deze bussen niet groot genoeg.
Connexxion_NH
@Connexxion_NH
Hoi Gamezz. Dit is het antwoord wat we kregen van de regio.
Op de 300 en 397 horen voertuigen ingezet te worden van minimaal 18 meter lang en alleen in uitzonderlijke gevallen met een korter voertuig. 1/2
Connexxion_NH
@Connexxion_NH
Op de 397 zullen de dieselbussen (o.a Solaris) niet vervangen worden door 18m Ebuco, maar door VDL’s van 18 meter lang. De 300 wordt gereden door Haarlem en ik weet het niet zeker welke voertuigen daarvoor ingezet worden, maar ook minimaal 18 meter en dan VDL of Ebusco. 2/2 ^AF
(.......)
Denk niet dat er VDL’s op lijn 300 komen, daarvoor is de actieradius van deze bussen niet groot genoeg.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Daarom wordt de 300 geknipt in Haarlem - Schiphol Noord en Hoofddorp - Bijlmer ArenA als ik het goed heb. Als dat plan nog doorgaat natuurlijk.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Volgens mij is dat plan van de baan Frank, tenzij het weer uit de la tevoorschijn gehaald is.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Dat plan is al lang niet meer aan de orde. De 300 wordt te zijner tijd Ebusco 18m.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Een spreker van actiegroep Buskruit was afgelopen dinsdag te gast in de Regioraadsvergadering van de Vervoerregio en vanuit de groep is voor die vergadering een stuk ingestuurd met hun laatste bevindingen rondom lijn 346. Wat ik nog niet wist is dat ze al langer concreet voorstellen om de route van lijn 346 binnen Haarlem te wijzigen: vanaf de A9-N205 linksaf naar de Amerikalaan en vervolgens drie keer rechtsaf naar de Boerhaavelaan, Europaweg en de Schipholweg terug naar de N205-A9. Daarbij zou er een nieuwe halte op de Amerikaweg moeten komen en op de Europaweg aansluiting worden geboden op lijn 300 richting de binnenstad. Ben benieuwd in hoeverre er iets van de voorstellen terechtkomt.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Lees: de 346 mag het Spaarne niet meer over, de reiziger zoekt het maar uit en dan zijn wij van de bussen af.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Zelf denk dat de meest toekomstvaste oplossing zou zijn om toch de dubbeldekkers vervroegd te vervangen door elektrische bussen. Dat moet vanwege de concessieverlenging sowieso een keer gebeuren en voorafgaand aan de concessie werd er al rekening mee gehouden dat de bussen verplaatst zouden kunnen worden naar het treinvervangend vervoer als ze niet zouden passen/bevallen op de route van lijn 346. Maar bovenal heeft nota bene VDL sinds dit jaar de nieuwe generatie Citea's die 600 km op een lading zouden kunnen rijden, daar bestaat ook een 15-metervariant van. Met de huidige vervoersprognoses lijkt me dat ook op langere termijn voldoende, eventuele drukte kan opgevangen door de herintroductie van lijn 244 en/of een andere spitslijn. Maar of een nieuwe investering in elektrische bussen op korte termijn economisch verantwoord wordt geacht...
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Volgens mij komt lijn 244 ook gewoon weer terug als het passagiersaanbod daar aanleiding toe geeft. Het voorstel om lijn 346 niet meer in de binnenstad van Haarlem te laten rijden, betekent in principe het einde voor de dubbeldekkers. Dan zal het passagiersaanbod op deze lijn dermate dalen, dat een dubbeldekker op lijn 346 helemaal niet meer nodig is.
De bedoeling van lijn 244 was oorspronkelijk ook om deze uiteindelijk om te vormen tot een “normale” lijn 344 of 345. Of dat allemaal op termijn nog gaat gebeuren zal de tijd moeten uitwijzen, Corona heeft de plannen aardig in de war geschopt,
Overigens, wat betreft lijn 346 bij de onderdoorgang van het UMC/VUmc op de De Boelelaan, daar heeft de VRA toentertijd toestemming gegeven aan CXX om weer over de busbaan te rijden, maar de bedoeling was dat CXX wel met een betere (structurelere) oplossing zou komen, omdat de VRA nog steeds moeite bleef houden met de krappe onderdoorgang daar met de bovenleiding van lijn 24.
Gezien bovenstaande ben ik ook van mening dat de dubbeldekkers ook vervangen zullen worden door elektrische bussen, maar zoals TLP terecht stelt, zitten daar wel weer hoge kosten aan.
De bedoeling van lijn 244 was oorspronkelijk ook om deze uiteindelijk om te vormen tot een “normale” lijn 344 of 345. Of dat allemaal op termijn nog gaat gebeuren zal de tijd moeten uitwijzen, Corona heeft de plannen aardig in de war geschopt,
Overigens, wat betreft lijn 346 bij de onderdoorgang van het UMC/VUmc op de De Boelelaan, daar heeft de VRA toentertijd toestemming gegeven aan CXX om weer over de busbaan te rijden, maar de bedoeling was dat CXX wel met een betere (structurelere) oplossing zou komen, omdat de VRA nog steeds moeite bleef houden met de krappe onderdoorgang daar met de bovenleiding van lijn 24.
Gezien bovenstaande ben ik ook van mening dat de dubbeldekkers ook vervangen zullen worden door elektrische bussen, maar zoals TLP terecht stelt, zitten daar wel weer hoge kosten aan.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Hoeveel procent van de 346-reizigers maakt gebruik van het gedeelte Station - Tempelierstraat (ofwel: stapt in bij Station of Raaksbrug)?
Wanneer het merendeel instapt bij Tempelierstraat, Europaweg en Reinaldapark, zou het deel door de binnenstad evt. kunnen vervallen?
Wanneer het merendeel instapt bij Tempelierstraat, Europaweg en Reinaldapark, zou het deel door de binnenstad evt. kunnen vervallen?
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Pre-corona kende in ieder geval de Tempeliersstraat aardig wat instappers, en daar ben je al in probleemgebied omdat de halte in beide richtingen een meter van de panden verwijderd is; zodoende is het één van de straten waar de meeste kritiek op de huidige busroute vandaan is gekomen. Los van het gebrek aan keermogelijkheden die je bij de Tempeliersstraat hebt lijkt me dus de enige mogelijkheid om de voorgestelde route van Buskruit over te nemen om "direct" van de protesten af te komen, maar zoals fred1954 al terecht stelde zal zo'n routewijziging ook post-corona een aanzienlijk effect op de bezettingsgraad hebben waardoor er nog een reden is om aan de dubbeldekkers te gaan twijfelen.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Je zou de 346 een "rondje Houtplein" kunnen laten rijden vanaf Amsterdam? Dus N205 - Kamperlaan - Dreef - Rustenburgerlaan (of andersom) met dan een halte t.h.v. Houtplein vlakbij het kruispunt Dreef - Frederikspark? Dan komt de 346 niet meer in het Centrum.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Of die mensen die in het centrum wonen moeten gewoon niet meer zo overdreven klagen
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8684
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Volgens busposities heeft Ebusco geleed 9803 een teken van leven gegeven enkele dagen geleden. Betekent uiteraard niet dat hij daadwerkelijk al in het gebied is en wellicht is de bus nog lang niet afgebouwd, maar ik wilde het toch even melden.
https://busposities.nl/voertuig/cxx_Ebusco2218_9803
https://busposities.nl/voertuig/cxx_Ebusco2218_9803
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Er zijn er al wel in AML.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8684
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Volgens mij loop ik wat achter.... Maar ze zien er op foto wel gaaf uit! Ben benieuwd als ze allemaal gaan instromen.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Afgelopen weekend was ik voor het eerst in 2021 weer eens in Kudelstaart, en het viel me op dat er op de eindhalte van lijn 358, Kudelstaart Bilderdammerweg zowaar een oplaadpaal is neergezet. Scheelt weer een hoop lege ritten en nu heb je ook een stuk meer aan de haltekom op deze plek.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Dat was een grote wens van CXX, om het aantal lege ritten vanaf Kudelstaart naar de Meerlandenweg te minimaliseren. Nu nog een laadpaal in Getsewoud ten behoeve van 397. En dan door…….
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Ben zo benieuwd wanneer die eindelijk gaat komen.
Even iets anders: ben dit tegengekomen op de Wikipedia pagina's van lijnen 171 en 357/358. (Dus niet de pagina's van ovinnederland.nl)
Even iets anders: ben dit tegengekomen op de Wikipedia pagina's van lijnen 171 en 357/358. (Dus niet de pagina's van ovinnederland.nl)
Kan er iemand hier naar kijken? Zelf ben ik niet echt heel bekend met de geschiedenis van al die buslijnen (en hun voorlopers).Wikipedia schreef: Ten minste één Wikipediagebruiker vindt dat de onderstaande inhoud, of een gedeelte daarvan, samengevoegd zou moeten worden met [Buslijn 357/358]/[Buslijn 171 (Amsterdam-Aalsmeer)], of dat er een duidelijkere afbakening tussen deze artikelen dient te worden gemaakt.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 219 gasten