Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Heb even gekeken op Wikipedia, ik ben persoonlijk van mening dat deze 2 “onderwerpen” gescheiden zouden moeten blijven.

Inderdaad overlapt de geschiedenis van 171 en die van de voorlopers van lijnen 357/358 mekaar voor een deel, maar de huidige lijn 171 is een lijn geworden, richting Arena, die nauwelijks iets van doen heeft met de huidige 357/358, behalve dan dat alle 3 de lijnen vanuit c.q. via Aalsmeer rijden.

Daarom denk ik dat de geschiedenis van de 171 apart beschreven zou moeten blijven.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Vinny »

Het is maar net welk punt in de geschiedenis je neemt; in de jaren '90 had je de 171/172/173 lijnbundel die Leimuiden-Kudelstaart-Aalsmeer-Amstelveen-Amsterdam bediende, met zo'n beetje elk jaar wel weer wat routeveranderingen en uiteindelijk ook het schrappen van de verbinding Leimuiden-Kudelstaart. De betreffende lijnbundel is nu grotendeels overgenomen door de 357/358 bundel.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

Roeland schreef: ma 31 mei 2021, 10:31 Je zou de 346 een "rondje Houtplein" kunnen laten rijden vanaf Amsterdam? Dus N205 - Kamperlaan - Dreef - Rustenburgerlaan (of andersom) met dan een halte t.h.v. Houtplein vlakbij het kruispunt Dreef - Frederikspark? Dan komt de 346 niet meer in het Centrum.
Voor zover ik de stukken van Buskruit begrijp zou dat net acceptabel zijn, omdat je dan het Houtplein zelf niet raakt. Zowel de 340 als de 356 kunnen dat rondje ook rijden en dan zijn er vanuit AML geen bussen meer in het centrum van Haarlem. :mrgreen: Idee :?:
Milco schreef: ma 31 mei 2021, 21:02 Volgens mij loop ik wat achter....
Ik ook geloof ik, maar ik heb zelf gisteren een klein rondje gemaakt en ook iets ontdekt wat hier in ieder geval nog niet gemeld is: toen ik langs werkzaamheden aan de N232 bij Badhoevedorp reed, ben ik gaan zoeken waarom dat was en erachter gekomen dat naast het aanpassen van de aansluitingen met omliggende wegen eindelijk de bushalte Badhoevedorp West aangelegd wordt.
Vinny schreef: di 01 jun 2021, 22:53 Het is maar net welk punt in de geschiedenis je neemt; in de jaren '90 had je de 171/172/173 lijnbundel die Leimuiden-Kudelstaart-Aalsmeer-Amstelveen-Amsterdam bediende, met zo'n beetje elk jaar wel weer wat routeveranderingen en uiteindelijk ook het schrappen van de verbinding Leimuiden-Kudelstaart. De betreffende lijnbundel is nu grotendeels overgenomen door de 357/358 bundel.
Ik heb me nooit echt geïnteresseerd in de geschiedenis van buslijnen, maar wat ik altijd begreep is dat lijn 171 tussen Aalsmeer en Amstelveen via de Aalsmeerderweg en Bovenkerk reed en lijn 172 via de Bloemenveiling en Westwijk. Al is daar volgens de wiki in de eerste concessie AML wel een uitzondering op geweest. Maar weet niet of dat dan een reden is om de geschiedenis van alle buslijnen te mengen?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Vinny »

Ik ga niet over het beleid van de wiki :)
maar wat ik altijd begreep is dat lijn 171 tussen Aalsmeer en Amstelveen via de Aalsmeerderweg en Bovenkerk reed en lijn 172 via de Bloemenveiling en Westwijk. Al is daar volgens de wiki in de eerste concessie AML wel een uitzondering op geweest
Dat is jarenlang wel vrij standaard geweest. Eind jaren '80 was het nog 171 Leimuiden-Kudelstaart-Aalsmeer: Hortensiaplein-Dorp-Oosteinderweg -Bovenkerk-Amstelveen-Amsterdam Centraal en 172 Leimuiden-Rijsenhout-Aalsmeer Dorp-Hortensiaplein-Zwarteweg-Hornweg-Legmeerdijk-Amstelveen-Amsterdam Centraal.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

Vinny schreef: wo 02 jun 2021, 21:18 Ik ga niet over het beleid van de wiki :)
Ik refereerde in dit geval aan de vraag van Omaylie over de casus op Wikipedia, waarbij ik voor het verkrijgen van informatie gebruik maakte van de OVNL-Wiki. Sorry voor de onduidelijkheid. :mrgreen:
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

Ik was al verbaasd dat lijn 340 niet op dit lijstje staat van lijnen met een zomerdienstregeling, maar nu blijkt dat de zomerdienstregeling uitgerekend in coronatijd voor deze lijn daadwerkelijk afgeschaft is. :shock:
sneltram
Berichten: 398
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door sneltram »

Een paar wijzigingen in de reisinfo zijn mij opgevallen. Jakob van Ruijsdaalweg in Ouderkerk wordt sinds een paar weken omgeroepen als 'Ouderkerk a/d Amstel Oost'. Dat doet vermoeden dat 'Ouderkerk a/d Amstel West' er binnenkort daadwerkelijk gaat komen voor de 300 en 356. Je kan je direct afvragen welk doel de 171 dan nog dient anders dan de bediening van Stadstuinen (waar het eindpunt van lijn 5 naast ligt), Bankras (wat echt op kruipafstand van Oranjebaan ligt) en een wat excentrisch gelegen halte in Ouderkerk en een paar nooit gebruikte haltes in Zuidoost. Je zou zelfs kunnen overwegen om de halte die nu nog 'De Entree' heet om te dopen tot R-Net halte 'Villa Arena'. Daar laat je dan de 300, 255 en 356 stoppen. Goed voor de bereikbaarheid van de kantoren aldaar en wellicht leuk voor de achteringang van Villa Arena. Lijn 171 hef je op tussen Amstelveen en Bijlmer.

Afijn, terug naar de reisinfo. Ook de bussen richting Amsterdam tonen nu iets anders. Lijn 397 iets in de trant van 'city centre'. Logisch. Minder logisch vind ik 'Kudelstaart Bilderdammerweg' op de 357/258. Ik zou dan logischer vinden om vanaf Amsterdam te filmen 'Kudelstaart via Amstelveen West', vanaf de Kalfjeslaan 'Kudelstaart via Westwijk', vanaf Westwijkplein 'Kudelstaart via Aalsmeer' en vanaf de Bloemenveiling 'Kudelstaart Bilderdammerweg', want wie in Amsterdam weet waar dat eindpunt ligt en heeft er iets aan? Voor lijn 347/348 iets soortgelijks: 'Uithoorn via Amstelveen West' filmen bij vertrek in Amsterdam, vanaf de Kalfjeslaan 'Uithoorn via Middenhoven' en vanaf Poortwachter 'Uithoorn Busstation via Uithoorn Oost' (als tegenhanger van 'Uithoorn Meerwijk via Legmeer' voor de 174 en 274, waarbij de 174 dat pas filmt vanaf Groenhof (daarvoor 'Uithoorn via Groenelaan'.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Milco »

Ik zie inderdaad dat halte Ouderkerk aan de Amstel nu "Ouderkerk Oost" heet. Vreemd, want ik wist van dat dorp niets van een nieuwe halte "West", wat dus wel het geval is in Badhoevedorp...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
sneltram
Berichten: 398
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door sneltram »

Er is een tijdje de wens om de halte 'brug hoger einde' om te dopen tot 'Ouderkerk a/d Amstel West'. Met name vanwege alle stedelijke ontwikkeling aan die kant en aangezien de enige R-NET-halte in Ouderkerk wel heel erg aan de zijkant van de kern ligt. Vroeger had je bij de brug een prima bediening met de 146, 171 en 175. Dat is veel kariger geworden. Ik snap de wens.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Daniel »

Op Google Maps staat die halte West trouwens al (bij de brug inderdaad, maar alleen met 171 als stoppende lijn nog)

Qua functie van lijn 171: de ene excentrisch gelegen halte in Ouderkerk ligt wel precies op de uitvalsweg van de wijk die ten zuiden van de Angstel gelegen ligt. Daar zijn de loopafstanden naar de haltes aan de N522 vrij lang bij gebrek aan bruggen.
Alleen het westen van die wijk ligt is nog redelijk goed te bereiken vanaf halte West. Maar nutteloos zou ik die ene halte dus ook weer niet willen noemen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door n-evo »

sneltram schreef: do 15 jul 2021, 19:01Lijn 397 iets in de trant van 'city centre'. Logisch.
Wat is daar nieuw aan? "Leidseplein City Centre" staat al een hele tijd op die bussen.
Laatst gewijzigd door n-evo op do 15 jul 2021, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
sneltram
Berichten: 398
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door sneltram »

Ik dacht iets anders te zien in welke woorden op welke regel stonden, maar de bus was snel weer voorbij. Gezien op de Amstelveenseweg.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

sneltram schreef: do 15 jul 2021, 19:51 Er is een tijdje de wens om de halte 'brug hoger einde' om te dopen tot 'Ouderkerk a/d Amstel West'. Met name vanwege alle stedelijke ontwikkeling aan die kant en aangezien de enige R-NET-halte in Ouderkerk wel heel erg aan de zijkant van de kern ligt. Vroeger had je bij de brug een prima bediening met de 146, 171 en 175. Dat is veel kariger geworden. Ik snap de wens.
Eén en ander wordt bevestigd in het vervoerplan 2022 dat vorige week door het Dagelijks Bestuur van de VRA is vastgesteld: de halte Ouderkerk aan de Amstel wordt/is al hernoemd naar Ouderkerk aan de Amstel Oost en de halte Brug/Hoger Einde wordt/is al hernoemd naar Ouderkerk aan de Amstel West en wordt straks ook bediend door lijnen 300 en 356. Ook daarin bevestigd is bijvoorbeeld de opname van de halte Badhoevedorp West.
Doordat de beschikbaarheidsvergoeding echter blijft doorlopen hoeft er buiten de infrastructurele aanpassingen echter nauwelijks bezuinigd te worden. Het enige wat gaat veranderen is dat lijn N47 en N57 teruggaan naar een uurdienst en lijn 198 wordt opgeheven zonder directe vervanging. Daar staat tegenover dat lijn 255 heringevoerd wordt met een kwartierdienst. Dit alles wordt bevestigd in een aparte appendix bij het vervoerplan.
Afijn, terug naar de reisinfo. Ook de bussen richting Amsterdam tonen nu iets anders. Lijn 397 iets in de trant van 'city centre'. Logisch. Minder logisch vind ik 'Kudelstaart Bilderdammerweg' op de 357/258.
Ook de aanduiding Kudelstaart Bilderdammerweg is al ingevoerd bij de concessieovergang in 2017.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Ik vraag me af of ik de appendix zo moet lezen, dat aangezien de overheid tot september 2022 de tegemoetkoming OV blijft doorbetalen, dat per december van dit jaar alleen deze aanpassingen worden doorgevoerd:

Toepassen onderstaande wijzigingsvoorstellen uit het VVP 2022:
• Lijn 255 Herintroductie lijn met 15’-dienst
• Lijn N47 Frequentie van 30’-dienst naar 60’-dienst
• Lijn N57 Frequentie van 30’-dienst naar 60’-dienst
• Lijn 340 Halte Naritaweg westelijk verschuiven nadat HOVASZ in gebruik genomen is; Inkorten tot Uithoorn

En niet het voornemen in Vervoerplan 2022 om de lijnen 347/348 vanuit Uithoorn te laten keren op busstation Amstelveen?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Meltrain »

TLP schreef: do 15 jul 2021, 23:01 en lijn 198 wordt opgeheven zonder directe vervanging.
Lijn 198 is toch de tijdelijke vervanger van lijn 342? Dan lijkt het me onwenselijk dat lijn 198 wordt opgeven voordat lijn 342 terugkomt.
Het inkorten van lijn 340 tot Uithoorn is nadelig voor reizigers uit Mijdrecht met een abonnement van Connexxion. :(
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Daniel »

Ligt maar net aan wat er afgesproken wordt. Syntus accepteert voor dit grensgebied al Randstad Noord zone-abonnementen, dat valt indien gewenst vast uit te breiden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sneltram
Berichten: 398
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door sneltram »

Meltrain schreef: vr 16 jul 2021, 11:44
TLP schreef: do 15 jul 2021, 23:01 en lijn 198 wordt opgeheven zonder directe vervanging.
Lijn 198 is toch de tijdelijke vervanger van lijn 342? Dan lijkt het me onwenselijk dat lijn 198 wordt opgeven voordat lijn 342 terugkomt.
Het inkorten van lijn 340 tot Uithoorn is nadelig voor reizigers uit Mijdrecht met een abonnement van Connexxion. :(
Niet direct. De 198 rijdt op dit moment omdat knooppunt Schiphol Zuid nog niet af is. De 340 rijdt dus eigenlijk langs Schiphol Zuid, maar stopt er niet. Je kunt dus niet overstappen dus de 340 en de cirkellijn. Straks kan dat wel. De verbinding tussen Uithoorn en Schiphol gaat dan met een overstap op Schiphol Zuid. Dat is niet anders dan nu, behalve dat de 198 de overstap op een andere plek biedt en dat de 340 veel vaker rijdt dan de 198. Natuurlijk is een rechtstreekse bus fijner. En ik denk dat er ook echt een markt voor de 342 is, maar pas als HOVASZ af is. Dan stopt die bus tenminste op plekken waar mensen wonen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Vinny »

HOVASZ zou in december af zijn. Wat ik van mijn ouders heb begrepen blijft de knip in de verbinding Aalsmeer/Uithoorn - Schiphol. Ik vind dat schandalig. Dat hele project is er juist voor om een rechtstreekse bus naar Schiphol-Plaza mogelijk te maken.. :X
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Jurre »

Niet helemaal. HOVASZ zou al in 2017 af zijn, toen er nog geen sprake was van een rechtstreekse verbinding Uithoorn - Schiphol. HOVASZ is voornamelijk bedoeld om het busvervoer door Aalsmeer te versnellen en een knoop te creëren tussen alle lijnen in Schiphol-Rijk, dus tussen onder andere de 180 en 340 bijvoorbeeld.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Ik ga er maar van uit dat als het OV weer 100% draait, dat lijn 342 terugkomt?
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

fred1954 schreef: vr 16 jul 2021, 06:51 Ik vraag me af of ik de appendix zo moet lezen, dat aangezien de overheid tot september 2022 de tegemoetkoming OV blijft doorbetalen, dat per december van dit jaar alleen deze aanpassingen worden doorgevoerd:

Toepassen onderstaande wijzigingsvoorstellen uit het VVP 2022:
• Lijn 255 Herintroductie lijn met 15’-dienst
• Lijn N47 Frequentie van 30’-dienst naar 60’-dienst
• Lijn N57 Frequentie van 30’-dienst naar 60’-dienst
• Lijn 340 Halte Naritaweg westelijk verschuiven nadat HOVASZ in gebruik genomen is; Inkorten tot Uithoorn

En niet het voornemen in Vervoerplan 2022 om de lijnen 347/348 vanuit Uithoorn te laten keren op busstation Amstelveen?
Inderdaad. Nu de beschikbaarheidsvergoeding blijft betekent dat dat scenario 1 wordt uitgevoerd, oftewel behoud van de -10% DRK ten opzichte van 2019. Daarmee zijn deze maatregelen vooral optimalisaties van het huidige voorzieningenniveau.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Meltrain »

Vinny schreef: vr 16 jul 2021, 17:08 HOVASZ zou in december af zijn. Wat ik van mijn ouders heb begrepen blijft de knip in de verbinding Aalsmeer/Uithoorn - Schiphol. Ik vind dat schandalig. Dat hele project is er juist voor om een rechtstreekse bus naar Schiphol-Plaza mogelijk te maken.. :X

HOVASZ staat voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer Aalsmeer - Schiphol Zuid.
Uit de naam blijkt dus nergens dat het gaat om een rechtstreekse bus naar Schiphol-Plaza.
De bouw van de fietstunnel onder de Legmeerdijk is inmiddels gestart. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Vinny »

Uit de naam blijkt dus nergens dat het gaat om een rechtstreekse bus naar Schiphol-Plaza.
Stadsregio: de overstap van Sacharovlaan en Poortwachter was een enorm succes voor de reizigers vanuit Amstelland naar Amsterdam-Centrum en dat kunstje gaan we weer flikken. Knooppunt Schiphol-Zuid wordt een state-of-the-art overstaphalte met hele goede drips die het bijna altijd doen. En reizigers kunnen gewoon hun eigen paraplu meebrengen; en bovendien binnen 20 minuten lopen heb je een snackbar voor als de aansluitende bus echt vertraging heeft... :X
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bijwyks
Berichten: 52
Lid geworden op: do 14 apr 2011, 09:20

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Bijwyks »

Daniel schreef: do 15 jul 2021, 20:14 Op Google Maps staat die halte West trouwens al (bij de brug inderdaad, maar alleen met 171 als stoppende lijn nog)

Qua functie van lijn 171: de ene excentrisch gelegen halte in Ouderkerk ligt wel precies op de uitvalsweg van de wijk die ten zuiden van de Angstel gelegen ligt. Daar zijn de loopafstanden naar de haltes aan de N522 vrij lang bij gebrek aan bruggen.
Alleen het westen van die wijk ligt is nog redelijk goed te bereiken vanaf halte West. Maar nutteloos zou ik die ene halte dus ook weer niet willen noemen.
Het is niet de Angstel maar de Bullewijk.
BusOV40
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 14:05

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door BusOV40 »

TLP schreef: vr 16 jul 2021, 22:07
fred1954 schreef: vr 16 jul 2021, 06:51 Ik vraag me af of ik de appendix zo moet lezen, dat aangezien de overheid tot september 2022 de tegemoetkoming OV blijft doorbetalen, dat per december van dit jaar alleen deze aanpassingen worden doorgevoerd:

Toepassen onderstaande wijzigingsvoorstellen uit het VVP 2022:
• Lijn 255 Herintroductie lijn met 15’-dienst
• Lijn N47 Frequentie van 30’-dienst naar 60’-dienst
• Lijn N57 Frequentie van 30’-dienst naar 60’-dienst
• Lijn 340 Halte Naritaweg westelijk verschuiven nadat HOVASZ in gebruik genomen is; Inkorten tot Uithoorn

En niet het voornemen in Vervoerplan 2022 om de lijnen 347/348 vanuit Uithoorn te laten keren op busstation Amstelveen?
Inderdaad. Nu de beschikbaarheidsvergoeding blijft betekent dat dat scenario 1 wordt uitgevoerd, oftewel behoud van de -10% DRK ten opzichte van 2019. Daarmee zijn deze maatregelen vooral optimalisaties van het huidige voorzieningenniveau.
Blijft N30 dan elk half uur rijden? Die zie ik er niet in terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten