Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

Het addendum is inmiddels openbaar.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Deze passage in plan B begrijp ik niet helemaal, dit gaat over de instroom van de ZE bussen in het voorjaar 2021:

(............)
Uitgangspunt bij het opstellen van het nieuwe instroomplan is dat alle nieuwe voertuigen worden ingezet in de concessie AML, waarbij er ook wordt gekeken naar de voorgenomen tijdelijke dieselvoertuigen die ingezet worden op de Uithoorn bundel. Deze voertuigen hebben een beperkte inzetduur, vanwege de aanstaande ingebruikname van de volledige Amsteltram.
Daarnaast ontstaat door de afname van de totale hoeveelheid in te zetten voertuigen in het vervoerplan 2021 B, er mogelijkheden om, al dan niet tijdelijk, ook andere lijnen die in vervoerplan 2021 nog met dieselvoertuigen zouden worden geëxploiteerd, te voorzien van ZE voertuigen.
(.............)

Hier zegt CXX dat het voornemen is om op de 347/348 dieselvoertuigen in te zetten, met een beperkte inzetduur (Huh? Tot medio 2024 - in het gunstigste geval - is geen m.i. beperkte inzetduur) vanwege de aanstaande ingebruikname van de Amsteltram. (2024 is nog lang niet aanstaande, lijkt mij)
Laatst gewijzigd door fred1954 op za 07 nov 2020, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
teun
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door teun »

Ik denk dat Connexxion het dan gewoon heel eenvoudig met jou oneens in.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Meltrain »

In vergelijking met de complete looptijd van deze concessie is de periode tot 2024 vrij kort. :Y
(Enneh: ingebruikname van de Amstelstraat? :mrgreen:)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Sorry autocorrectie, je weet wel. Inmiddels gecorrigeerd.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door diederickx »

Ik meldde hier dat er laadpalen op busstation Uithoorn geplaatst worden. Misschien was dat de verkeerde thread.

Ik vraag me namelijk af waarvoor die laadpalen nodig zijn:
Voor de GVB-tram? Nee.
Voor de bussen van Arriva of Keolis? Vast niet.
Voor de lijnen 347-348? Nee, want die worden binnenkort verdieseld en over een paar jaar opgeheven;
Voor lijn 242 (nu) resp. 274 (straks)? Idem dito.
Voor lijn 342 richting Schiphol? Nee, want die wordt binnenkort opgeheven. Nu nog laden deze bussen op Schiphol; als deze lijn ooit terugkomt is dat ongetwijfeld weer van toepassing.
Voor lijn 174? Ik weet niet beter dan dat die diesel zouden blijven, en bovendien drie laadpalen lijkt mij wat overdadig voor een halfuurdienst.
Voor Amstelflex? Daar zijn de palen zo te zien te hoog voor.

Dan blijft lijn 340 over wat ook beter lijkt te kloppen met het aantal van drie laadpalen. Maar waarom staat dat dan niet in het vervoerplan?
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

Eerlijk gezegd ben ik verbaasd dat in het aangepaste vervoerplan (weer) uitgegaan wordt van het verdieselen van lijn 347/348 na de instroom van de nieuwe ZE-vloot. In het oorspronkelijke vervoerplan (pagina 54) staat namelijk dit:
Er blijven dus nog wel beperkt dieselbussen rijden. Reden is dat er ca. 20 ZE voertuigen tijdelijk op lijn 347 gaan rijden en dat deze ZE voertuigen doorschuiven naar lijn 300 als in 2024 de Amsteltram is doorgetrokken naar Uithoorn en lijn 347 kan worden opgeheven. Tot medio 2024 zullen er dus nog dieselbussen op lijn 300 blijven rijden.
Ook Jurre had in de periode dat de nieuwe Ebusco's besteld hadden al zoiets gezegd:
Jurre schreef: do 17 okt 2019, 21:37 Er blijven een aantal Capacity's rijden welke samen met 18m Ebusco's een mixbedrijf vormen op lijn 300.
Sowieso lijkt het me wenselijk dat lijn 347 ZE blijft, aangezien deze door de Amsterdamse milieuzone loopt. Lijn 300 doet dat niet en lijn 348 overigens ook niet. Haarlem krijgt in 2022 een milieuzone, weliswaar alleen voor vrachtwagens, maar mocht dat toch een punt worden dan zouden de lijnen 348/358 ook met diesels kunnen rijden, voor zover dat exploitatief en materieeltechnisch mogelijk is natuurlijk.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Exact TLP, ook ik wist niet beter dan dat 347/348 elektrisch zouden blijven, zolang ze nog rijden.

Overigens zijn de e-Citea’s eigenlijk ongeschikt voor lijn 300 i.v.m. de beperkte actieradius. Daarom was er ook in eerste instantie een (onzalig) plan om lijn 300 op te knippen. Dat plan is nu van tafel doordat de Ebusco’s een grotere actieradius hebben. Die hoeven nu niet na elke halve omloop (op 300) opgeladen te worden.

Daarbij komt dat er een overeenkomst is met de fabrikanten, dat de meeste diesels (m.u.v. een aantal Capacity’s) retour gaan. Nu kan zo een overeenkomst uiteraard opengebroken worden, dat zou dan eventueel voor de Solarissen gaan gebeuren. Dat zijn de enige 18m dieselbussen die de komende jaren eventueel op de Uithoornbundel zouden kunnen rijden.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

“Terugkeer van tram in Haarlem kwestie van tijd”

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/275818/t ... e-van-tijd

Aldus reizigersvereniging Rover. “Bussysteem tussen Amsterdam en Haarlem heeft zijn grens bereikt”
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

fred1954 schreef: zo 08 nov 2020, 06:31 Exact TLP, ook ik wist niet beter dan dat 347/348 elektrisch zouden blijven, zolang ze nog rijden.

Overigens zijn de e-Citea’s eigenlijk ongeschikt voor lijn 300 i.v.m. de beperkte actieradius. Daarom was er ook in eerste instantie een (onzalig) plan om lijn 300 op te knippen. Dat plan is nu van tafel doordat de Ebusco’s een grotere actieradius hebben. Die hoeven nu niet na elke halve omloop (op 300) opgeladen te worden.

Daarbij komt dat er een overeenkomst is met de fabrikanten, dat de meeste diesels (m.u.v. een aantal Capacity’s) retour gaan. Nu kan zo een overeenkomst uiteraard opengebroken worden, dat zou dan eventueel voor de Solarissen gaan gebeuren. Dat zijn de enige 18m dieselbussen die de komende jaren eventueel op de Uithoornbundel zouden kunnen rijden.
Inderdaad. Overigens zag ik een paar maanden geleden wel een Capacity op de Amsterdamseweg een instructierit rijden op lijn 358, geen idee of dat toch iets voor de toekomst zou kunnen betekenen. Ik betwijfel of Capacity's echt wenselijk zijn voor één van de Amstellijnen, maar wie weet.
sneltram
Berichten: 398
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door sneltram »

fred1954 schreef: zo 08 nov 2020, 06:31 Daarom was er ook in eerste instantie een (onzalig) plan om lijn 300 op te knippen. Dat plan is nu van tafel doordat de Ebusco’s een grotere actieradius hebben. Die hoeven nu niet na elke halve omloop (op 300) opgeladen te worden.
Eigenlijk vond ik dat plan helemaal niet zo onzalig. Vrijwel niemand reist de volledige route van lijn 300. Als je van Haarlem naar Schiphol Noord, Amstelveen, Ouderkerk of Amsterdam Bijlmer wilt, is lijn 356 sneller. De verbinding van Haarlem naar Hoofddorp en Schiphol bleef bestaan. Ook de verbinding van Hoofddorp naar Schiphol, Amstelveen en Amsterdam Bijlmer bleef behouden. Op het drukste gedeelte (Hoofddorp - Schiphol) zou de frequentie omhoog gaan en op de rustigere uitlopers iets omlaag, maar nog altijd veel hoger dan menig andere buslijn.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

Maar was het verschil in bezetting dusdanig groot dat het traject Schiphol-Hoofddorp 8-16x/uur zou rechtvaardigen, tegenover 4-8x/uur voor het overige traject? Denk nog steeds dat dit zeker in het weekend op Schiphol-Hoofddorp overcapaciteit had gegeven, maar op Amstelveen-Bijlmer ondercapaciteit vanwege de vele evenementen rondom de ArenA Boulevard, onder normale omstandigheden althans. En de verbinding Ouderkerk/Amstelveen-Vijfhuizen/Haarlem Schalkwijk zou door het plan verbroken worden, toch belangrijk voor winkelend publiek en vrienden/familiebezoekers. En hoe zou de nachtlijn eigenlijk uitgevoerd worden?
sneltram
Berichten: 398
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door sneltram »

Op Bijlmer - Amstelveen - Schiphol Noord kon je de nieuwe 300 beter afstemmen met de 356, omdat beide frequenties gelijk zouden worden. Dan heb je voldoende capaciteit. Uiteraard was de verbinding vanaf Schalkwijk met Amstelveen verloren, maar aangezien zowel Hoofddorp als Amstelveen grote winkelcentra hebben, denk ik niet dat het heel erg bezwaarlijk is voor winkelend publiek.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Vinny »

Dat ben ik wel eens met de mensen hier. De 300 is een tamelijk onlogische route voor als je van Haarlem naar Amsterdam Bijlmer wil en tussen beide gebieden bestaat ook nauwelijks directe vervoersvraag. Het is toch vooral de tussengelegen bestemmingen: Hoofddorp, Schiphol, Amstelveen die hier de publiekstrekkers zijn. Ik zou overigens zelf meer inzetten op verdichting op het kerntraject.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door CamilleKreemers »

TLP schreef: ma 09 nov 2020, 19:26 Maar was het verschil in bezetting dusdanig groot dat het traject Schiphol-Hoofddorp 8-16x/uur zou rechtvaardigen, tegenover 4-8x/uur voor het overige traject? Denk nog steeds dat dit zeker in het weekend op Schiphol-Hoofddorp overcapaciteit had gegeven, maar op Amstelveen-Bijlmer ondercapaciteit vanwege de vele evenementen rondom de ArenA Boulevard, onder normale omstandigheden althans. En de verbinding Ouderkerk/Amstelveen-Vijfhuizen/Haarlem Schalkwijk zou door het plan verbroken worden, toch belangrijk voor winkelend publiek en vrienden/familiebezoekers. En hoe zou de nachtlijn eigenlijk uitgevoerd worden?
maar heeft Amstelveen-Bijlmer niet de 356 EN 300 lopen?
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

De 300 rijdt binnen Amstelveen via de Oranjebaan, waardoor deze lijn dichter langs de woonwijken loopt en ook sneller is. Omdat deze lijn daarnaast via Schiphol rijdt kaapt die lijn al snel een deel van de vervoersvraag op lijn 356, al geloof ik dat de appartementcomplexen rondom Langerhuize wel voor enige vervoersvraag zorgen. Dan blijft echter de vraag of 8x/uur gezamenlijk voldoende is voor de vervoersvraag naar de Bijlmer tijdens evenementen, want het lijkt me niet dat de 356 tijdens de weekenden alleen om die reden 6x/uur gaat rijden.
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Jelmer »

zag op facebook inmiddels de eerste foto's van de CXX AA R-Net Ebusco's, de 2053 (46-BPV-6)
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1393
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door ovVeluwe »

Reed laatst al wat testrondjes richting Haarlem.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

Ik heb vorige week een nieuwe Ebusco gespot op de Bosrandweg, nummer heb ik niet kunnen herleiden.

Overigens las ik in het addendum van GVB het volgende:
In het GVB Vervoerplan 2021 was ook het voorstel opgenomen van Connexxion Amstelland-Meerlanden om de route van lijn 195 in Amsterdam West te wijzigen. Inmiddels is dit voorstel door Connexxion ingetrokken. Lijn 195 houdt dus ook in 2021 de huidige route.
Ik heb nergens iets gelezen over die intrekking van het voorstel :?:
TheAgedGamerYt
Berichten: 213
Lid geworden op: za 27 jan 2018, 17:48

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TheAgedGamerYt »

https://www.connexxion.nl/nl/onze-route ... amstelveen Nieuwe Dienstregeling.

Ik begrijp niet waarom ze Lijn 342 gaan weghallen. Uithoorn had net een Directe Verbinding naar Schiphol en nu niet meer. Is dit tijdelijk.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

In het addendum staat dat de opheffing tijdelijk is, maar wellicht is de formulering zo gemaakt om een andere mogelijkheid open te houden, bijvoorbeeld door reizigers ook na de opening van de HOVASZ-busbaan voorlopig nog te verwijzen naar lijn 340. Een en ander zal afhankelijk zijn van de ontwikkeling van de reizigersaantallen en de coronapandemie. Sowieso is lijn 342 met de omleiding sinds afgelopen voorjaar nauwelijks nog aantrekkelijk, dat zal in ieder geval tot aan de opening van de HOVASZ-busbaan niet veranderen.

Overigens is het de maker(s) van de tekst weer gelukt om enkele dingen foutief of hoogst onduidelijk op te schrijven:
Lijn 300 Haarlem Station – Bijlmer Arena
Het aantal ritten op werkdagen overdag vormt altijd een 6’-dienst (nu in de ochtendspits een 5’-dienst). Op zaterdag is het overdag een 10’- dienst (nu een 7,5’-dienst).
En zondag dan? Dacht niet dat er dan wél een 7,5'-dienst is? Overigens wordt op dit moment ook in de middagspits deels een 5'-dienst gereden richting Haarlem. :mrgreen:
Lijn 274 Uithoorn Amstelplein – Amsterdam Zuid (spitslijn)
Nieuwe lijn die in de spits een aanvulling is op lijn 174 van Uithoorn naar Amstelveen. Lijn 274 heeft tussen Uithoorn Amstelplein en Amstelveen Wiegelweg dezelfde route als lijn 174. Vanaf de Wiegelweg is de route gelijk aan R-net lijn 348 naar Amsterdam Zuid.
Mensen moeten hier naar lijn 347/348 doorscrollen om te lezen dat lijn 274 de enige lijn is die nog bij halte Startbaan blijft stoppen. Dat mag hier ook best vermeld worden.

En nog een kleine wijziging die het addendum kennelijk is ontglipt:
Lijn 160 Hoofddorp Centrum – Hoofddorp Station
Een nieuwe lijn die lijn 161 vervangt op het traject Hoofddorp Centrum naar Hoofddorp Station via Arnolduspark. Deze lijn rijdt elk uur op werkdagen tot ca. 19:00 uur.
Wordt deze lijn dan wel gekoppeld aan lijn 163 zoals oorspronkelijk bedacht? Als ik langs die route woonde zou ik het overigens het wel jammer vinden dat deze niet wordt toegevoegd aan het flexnet van Rijsenhout 's avonds en 's weekends.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

TheAgedGamerYt schreef: di 17 nov 2020, 20:05 https://www.connexxion.nl/nl/onze-route ... amstelveen Nieuwe Dienstregeling.

Pagina niet gevonden, als ik op de link klik?
omaylie
Berichten: 439
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door omaylie »

Nieuwe link naar de nieuwe dienstregeling: https://www.connexxion.nl/nl/onze-route ... alsmeer,-u
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Jef400 »

De lijnen 149, 163 en 164 worden doordeweeks overdag weer omgezet in een reguliere uursdienst zie ik. Lijn 161 krijgt een routewijziging in Hoofddorp en gaat alleen doordeweeks rijden, net zoals de lijn die de routewijziging in Hoofddorp opvangt. Voor de rest komt Mijdrecht er bekaaid vanaf omdat daar de rechtstreekse spitsbus naar Amsterdam verdwijnt en gaan de R-net en nachtlijnen tijdelijk minder rijden. Ik moet zeggen dat ik het niet eens zo heel erg negatieve veranderingen vind.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Remco1989 »

En dan nog de vraag wie gaat de lijnen 149/164 rijden? Ov of taxi? 160/163 in ieder geval door ov
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten