Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

Dat is het ironische ook: verbindingen tussen Amstelland, half Amsterdam en Waterland zonder (zoals lijn 172 vroeger) of met cross-platformoverstap (nu in het weekend via CS IJzijde) zijn voor de reiziger best prettig, maar niet aantrekkelijk omdat het centrum van Amsterdam niet geschikt is voor bussen, met uitzondering van 's nachts. Naast de bekende bottlenecks op de Van Baerlestraat en de Van Nassaukade waren voor de Noord/Zuidlijn ook de Raadhuisstraat en de route nabij CS grote vertragers voor de 170-bundel. Geen wonder dat routes via Schiphol of de Noord/Zuidlijn op deze relaties, ondanks de langere overstappen, in de praktijk toch sneller zijn dan met de bus door de stad.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Jef400 »

Wat dat betreft is de N/Z-lijn inderdaad een verbetering. Ik kan me nog wel een interrailtrip met TLP herinneren dat we anderhalf uur namen voor de 170 bundel en in een halfuurtje op CS stonden. Ook andersom kwam voor op andere dagen met haastwerk..
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Vinny »

Als het gaat om 'de trein' in het algemeen, dan is een verbinding met Amsterdam-Zuid of met Schiphol voldoende. Mij gaat het om de verbinding naar het centrum van Amsterdam zelf. Dat vereist nu onnodig veel overstappen; en met de Amsteltram is dat straks wel beter te krijgen als de stadsregio maar eens een keer wakker wil worden.

- Tram 24: niet invoegen, maar keerlus bij het station
- Boelelaan: ongelijkvloers maken, tram gewoon rechtdoor onder de betreffende weg door halen.
- Basisbediening 1: Amstelveen Centrum - Amsterdam Westerpark
- Basisbediening 2: Uithoorn - Amsterdam Amstel (met ongekoppelde trams)
- Spitstoevoegers: Amstelveen-Westwijk - Amsterdam Zuid

Hier hoeft de infrastructuur niet heel erg voor worden aangepast. Op Amsterdam Zuid kun je cross-platform overstappen voor "oost" richting Amstel of "west" richting Westerpark, of met een eindje lopen op de metro naar Vijzelgracht - Centraal - Noord.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
TheAgedGamerYt
Berichten: 214
Lid geworden op: za 27 jan 2018, 17:48

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TheAgedGamerYt »

sneltram schreef: zo 01 mei 2022, 11:40 Tenslotte het vraagstuk 340/342. Het ontbreken van een 342 vind ik echt wel een gemis. Knooppunt Schiphol Zuid is niet vergelijkbaar met Noord. Juist nu de busbaan in Aalsmeer af is, zou de 342 een prachtige verbinding zijn. Er waren voor Corona zelfs plannen om Mijdrecht-Schiphol te rijden. Daar is toch ook wel wat vervoersarmoede ontstaan nu ook de 340 er weg is. Is dit echt definitief of wil men weer eens opschalen met een herintroductie van de 342, al dan niet naar Mijdrecht?
Lijn 342 is en blijft een groot gemis, ook de 244.
Laatst gewijzigd door TheAgedGamerYt op ma 02 mei 2022, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
TheAgedGamerYt
Berichten: 214
Lid geworden op: za 27 jan 2018, 17:48

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TheAgedGamerYt »

fred1954 schreef: zo 01 mei 2022, 12:52 Wilnis/Mijdrecht zijn ook plaatsen waar de laatste jaren de klappen gevallen zijn. 142/242 verdwenen, lijn 274 naar Zuid, rijdt alleen nog maar van en naar Uithoorn. En ja, ik weet dat Syntus (Utrecht) in Wilnis en Mijdrecht rijdt, maar wederom worden passagiers gedwongen om over te stappen.
Het OV in en rond de Ronde Venen blijft maar slechter worden.
TheAgedGamerYt
Berichten: 214
Lid geworden op: za 27 jan 2018, 17:48

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TheAgedGamerYt »

Heeft lijn 401 een nieuwe Voertuig? Ik zag vandaag De 7243 rijden.
tgv2
Berichten: 40
Lid geworden op: za 19 nov 2011, 16:21

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door tgv2 »

fred1954 schreef: vr 29 apr 2022, 09:54
Ja als de Amsteltram gaat rijden naar Uithoorn (medio 2024) zullen lijn 347/348 opgeheven worden. Er zal wel iets voor in de plaats komen, een lijn van Uithoorn naar Amstelveen, maar met een directe parallelle busverbinding tussen Uithoorn en Amsterdam, naast de Amsteltram heeft de VRA niet mee ingestemd. Daar komen ze nog wel achter, want er zijn werkelijk bijna elke dag storingen op lijn 5/25 in Amstelveen/Buitenveldert.

De VRA denkt dat voor iedereen in Uithoorn en omgeving de Amsteltram de heilige graal is en dat is natuurlijk niet zo. Niet iedereen hoeft naar station Zuid, velen willen naar het Umc (VUmc) of richting centrum. Dat kan dan weer niet met de Amsteltram.

Daarbij komt ook dat de 347/348 vanaf Amstelveen busstation ri. Amsterdam een andere groep passagiers bedient, dan de Amsteltram gaat doen vanaf Uithoorn. Immers, de route Keizer Karelweg/Amsterdamseweg/Amstelveenseweg (Amstelveen/Buitenveldert-West) ligt toch een aardig eind van de route Beneluxbaan/Buitenveldertselaan.

Tot slot: de halte Amstelveen-Centrum voor lijn 25 is opgeheven, dus om in het winkelhart van Amstelveen te geraken, heeft lijn 25 ook geen functie.
De bediening van een andere groep passagiers door de 347/348 begint m.i. al iets zuidelijker dan het busstation Amstelveen. De halte Sportlaan van de 347/358 ligt toch op een redelijke loopafstand van de halte Sportlaan van lijn 25. Verder vraag ik mij af wat reizigers richting Uithoorn vanaf het winkelhart gaan doen: eerst met de bus naar de Ouderkerkerlaan om daar over te stappen of liever met de 357/358 naar de Westwijk om daar over te stappen op lijn 25.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Er komt/blijft een directe busverbinding tussen Uithoorn en Amstelveen busstation, dat is al besloten binnen de VRA tijdens de besluitvorming over de Amsteltram en de daaraan verbonden opheffing van 347/348.
TheAgedGamerYt
Berichten: 214
Lid geworden op: za 27 jan 2018, 17:48

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TheAgedGamerYt »

De twee Capacitys (9357 en 9359) rijden weer, maar ze zijn moeilijk te vinden omdat tracking uit staat.
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Etienne »

TheAgedGamerYt schreef: di 03 mei 2022, 17:11 Heeft lijn 401 een nieuwe Voertuig? Ik zag vandaag De 7243 rijden.
Ja; het betreft hier de voormalige RMC 1603 (Stop & Go).
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Sinds begin deze week is het begin van de Buitenveldertselaan tussen Kalfjeslaan en van Boshuizenstraat helemaal afgesloten voor autoverkeer ri. Amsterdam. Enige directe alternatieve route is nu Keizer Karelweg/Amsterdamseweg/Amstelveenseweg.

Resultaat: files op de Amsterdamseweg/ Amstelveenseweg met name voor de verkeerslichten kruising van Nijenrodeweg.
De bussen die halteren op halte Amsterdamse Bos ri, stad krijgen nauwelijks de ruimte om van de halte te vertrekken, sommige automobilisten zetten met hun auto zelfs demonstratief de bus klem.

Ik vraag me af hoe die automobilisten aan hun rijbewijs zijn gekomen. OV-bussen binnen de bebouwde kom hebben altijd voorrang als ze van de halte vertrekken. Veel mensen schijnen dit niet te snappen, wat regelmatig resulteert in bijna-aanrijdingen.

Gelukkig houden de chauffeurs van CXX hun hoofd koel, respect ✊
TheAgedGamerYt
Berichten: 214
Lid geworden op: za 27 jan 2018, 17:48

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TheAgedGamerYt »

Bijna een half uur in de file vastgestaan inderdaad, dan maar voor nu gewoon de tram nemen.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Roeland »

fred1954 schreef: wo 11 mei 2022, 14:03 Ik vraag me af hoe die automobilisten aan hun rijbewijs zijn gekomen.
Het enige wat je nodig hebt om in dit land een rijbewijs te verlengen, is toch een uitdrukkingsloze pasfoto?
jjasloot
Donateur
Berichten: 190
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door jjasloot »

Zeker niet, tegenwoordig mag je een beetje glimlachen, zolang je mond maar dicht is. Tenminste, dat zei de fotograaf voor mijn pasfoto's vanmiddag
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Verwarde man bedreigt buschauffeur van lijn 169 in Hoofddorp met een mes, chauffeur rijdt naar het politiebureau.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2195509 ... itiebureau

Sterkte aan de buschauffeur :pos:
TheAgedGamerYt
Berichten: 214
Lid geworden op: za 27 jan 2018, 17:48

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TheAgedGamerYt »

Waarom mag Er alleen maar 1 bus tegelijk in De Abdijtunnel en Schipholtunnel? Levert alleen maar vertraging op.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door nvdw »

Door de Tunnelwet. Nederland moest zonodig weer strenger zijn dan de EU op dit gebied: geen verkeer in twee richtingen in één tunnelbuis, dus moet het zo.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Suus »

De Buitenvelderttunnel is vanwege de Tunnelwet speciaal verbouwd zodat de bussen steeds tunnelbuis delen met het in dezelfde richting rijdende verkeer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Durashift »

^^ misschien een idee om de verkeersleiders van CXX aldaar ook te accrediteren voor toezicht op de tunnels / bediening van de systemen. :?:

Kunnen ze inspringen als er personeelstekort is.. om de tunnel open te houden zodat deze niet dicht hoeft, zoals bij de Ketheltunnel afgelopen maandag.
tripel7
Berichten: 69
Lid geworden op: di 22 apr 2014, 11:38

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door tripel7 »

nvdw schreef: do 19 mei 2022, 17:18 Door de Tunnelwet. Nederland moest zonodig weer strenger zijn dan de EU op dit gebied: geen verkeer in twee richtingen in één tunnelbuis, dus moet het zo.
In de Abdijtunnel gaat het busverkeer in beide richtingen tegelijk, alleen per richting is er een dosseer licht zodat er in theorie 30 seconden tussen de bussen per richting zit. In de praktijk is het echter niet zeldzaam dat een te late 300 of 397 halverwege de buis aansluit op de achterbumper van te vroege arriva bussen.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Roeland »

Houdt Arriva zich dan minder aan de Tunnelwet dan Connexxion?
mp623
Berichten: 60
Lid geworden op: di 27 mar 2018, 22:40

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door mp623 »

Nee, vroege Arriva bussen rijden vaak gewoon een stuk langzamer dan de toegestane 70km/h in de tunnel.
BusOV40
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 14:05

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door BusOV40 »

Interesse vraag:

Is de dienstregeling van Connexxion Amstelland Meerlanden van het jaar 2019 nog ergens in te zien?
rooddolfijn
Berichten: 727
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door rooddolfijn »

Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

Sinds wanneer is OV-op-Maat in deze regio afgeschaft, wat ik opmaak uit het feit dat ik de dienst nergens meer kan vinden?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten