Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Update 8 februari, 07:46 uur
Amstelland Meerlanden
Opstart AML Flex en onderstaande buslijnen vanaf 10:00 uur vanmorgen.
Buslijnen die niet in dit overzicht voorkomen rijden niet!

Lijn 180/181: de gehele cirkellijnroute wordt gereden.
Frequentie zoveel mogelijk als gebruikelijk.

Lijn 191 P30 - Schiphol-Zuidoost v.v.
Pendelen van/tot P30; aldaar overstap op 180/181.
Frequentie: iedere 15 min.

Lijn 300.
Frequentie: iedere 15 min.

Lijn 340 Haarlem - Uithoorn v.v.
Bus rijdt niet van en naar Mijdrecht. Eindpunt is Uithoorn Busstation
Reizigers voor Mijdrecht stappen over op lijn 130 van Syntus.
Frequentie: iedere 15 min.

Lijn 341 Hoofddorp Spaarne Gasthuis - Hoofddorp NS v.v.
Lijn 341 rijdt alleen binnen Hoofddorp tot het Station.
Voor A'dam Zuid overstappen op de trein.
Voor Schiphol overstappen op de 300 of 397.
Frequentie: iedere 15 min.

Lijn 346 Haarlem - Amsterdam Zuid v.v.
Frequentie: zoveel mogelijk volgens dienstregeling

Lijn 348 Uithoorn – Station Zuid v.v.
Frequentie: iedere 15 min.
Geeft aansluiting op lijn 357 op Amstelveen Busstation.

Lijn 356 Haarlem - Schiphol, Knooppunt-Noord v.v.
Rijdt vanuit Haarlem v.v. niet verder dan Knooppunt Schiphol Noord
Overstappen op lijn 300 richting Amsterdam Bijlmer ArenA
Frequentie: iedere 15 min.

Lijn 357 Aalsmeer Hortensiaplein - Amsterdam Elandsgracht
Frequentie: iedere 15 min.
Geeft aansluiting op lijn 348 op Amstelveen Busstation.

Lijn 397 Nieuw-Vennep - Amsterdam Haarlemmermeerstation v.v.
Deze lijn rijdt niet verder dan bovenstaande halte.
Frequentie: iedere 15 min.

(Bron: CXX.nl)
TheAgedGamerYt
Berichten: 214
Lid geworden op: za 27 jan 2018, 17:48

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TheAgedGamerYt »

Zo te zien rijden er Zeelandse Bussen in AML.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Ik zie vooral AML Iveco’s? Welke bussen zouden dan van Zeeland moeten zijn?
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door ovVeluwe »

Er rijden helemaal geen bussen uit Zeeland in AML, zou ook niet weten waarvoor dat nodig zou zijn aangezien er al een overschot aan bussen is.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
omaylie
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door omaylie »

Ik denk dat die verwarring is ontstaan omdat er in zowel AML als Zeeland Iveco's rijden.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door diederickx »

Toen ik omstreeks het middaguur naar mijn werk ging had ik de indruk dat A&M geheel met dieselbussen rijdt, behalve de 180-181-191.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

Houden de elektrische bussen die wel rijden het eigenlijk uit met de kou en de sneeuwval?
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

diederickx schreef: ma 08 feb 2021, 15:39 Toen ik omstreeks het middaguur naar mijn werk ging had ik de indruk dat A&M geheel met dieselbussen rijdt, behalve de 180-181-191.
Klopt exact. Die lijnen werden door de Schipholnet E-Citea’s gereden.
Alle andere lijnen die wel reden, reden met Iveco’s, ook de Amstelveenbundel.

Ikzelf zou eerder de nieuwe Ebusco’s ingezet hebben, voor zover dat mogelijk was natuurlijk. Dit soort ijsdagen zijn DE lakmoesproef voor de nieuwe ZE-bussen.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door diederickx »

TLP schreef: ma 08 feb 2021, 17:17Houden de elektrische bussen die wel rijden het eigenlijk uit met de kou en de sneeuwval?
Ik heb de indruk dat ze veel moeite hebben met het wegrijden van besneeuwde haltekommen.
DingeZ
Berichten: 455
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door DingeZ »

In dit geval heeft een elektrische bus als nadeel dat de motoren weinig warmte genereren (want ze zijn veel efficiënter) waardoor er meer risico op bevriezing van de electronica is. Daarnaast gaat de capaciteit van batterijen wel achteruit als het kouder wordt.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

Dat zou ik eigenlijk wel verwachten, wat dat betreft ben ik wel benieuwd hoe alles dat nu rijdt het uit gaat houden.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door diederickx »

DingeZ schreef: di 09 feb 2021, 10:23risico op bevriezing van de electronica
Leg dat eens uit? Volgens mij bedoel je iets anders.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door The Greyhound »

DingeZ schreef: di 09 feb 2021, 10:23 In dit geval heeft een elektrische bus als nadeel dat de motoren weinig warmte genereren (want ze zijn veel efficiënter) waardoor er meer risico op bevriezing van de electronica is. Daarnaast gaat de capaciteit van batterijen wel achteruit als het kouder wordt.
Er rijden al jaren elektrische (trolley)bussen rond. Die kunnen echt wel tegen een beetje kou. Batterijen gaan inderdaad wel minder lang mee bij dit soort temperaturen, zeker als ze ook energie voor de verwarming moeten leveren.
DingeZ
Berichten: 455
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door DingeZ »

diederickx schreef: di 09 feb 2021, 13:53
DingeZ schreef: di 09 feb 2021, 10:23risico op bevriezing van de electronica
Leg dat eens uit? Volgens mij bedoel je iets anders.
Ik bedoel niet specifiek dat er iets fout (zal) gaan, maar dat er over het algemeen meer risico is op bevriezing van onderdelen doordat de motor veel minder restwarmte produceert.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door diederickx »

Dat zou kunnen. Maar staat daar niet tegenover dat een electrisch voertuig minder onderdelen (compenenten) heeft die kunnen bevriezen?
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door diederickx »

Milco schreef: wo 23 dec 2020, 15:29Komen er eigenlijk ook koppelingen tussen lijn 186 en 199 in Amstelveen? De twee lijnen komen immers beide op het busstation aldaar.
Toevallig vandaag met eigen ogen gezien: Nee, beide lijnen keren op zichzelf.
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Remco1989 »

Niet alles keert op zichzelf er zijn een paar die wel in elkaar overgaan, maar dat is op 1 hand te tellen
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

Maar het merendeel van de ritten dat dus wel op zichzelf keert zorgt wel gemakkelijk voor een redelijke chaos ter hoogte van perron A/B: zowel lijn 174 als lijn 186 en 199 komen daar meestal ongeveer tegelijkertijd aan maar ook lijn 171 richting Aalsmeer en in de spitsrichting ook lijn 274 zorgen vaak voor extra drukte ter hoogte van het perron, naast de bussen die het busstation in zuidwestelijke richting verlaten. Doorkoppeling van de 186 en de 199 zorgt er in ieder geval voor dat de keerbewegingen van beide lijnen niet meer hoeven en misschien kan met slimmer inpassen zelfs de stilstand van lijn 174 grotendeels worden opgeheven - die gaat nu in feite uit dienst en wacht op de bufferplaats achter perron E/F de tijd af om op perron A ruimte te creëren voor andere lijnen, maar dat zorgt er wel voor dat de enkele reizigers vanuit de lus naar de wijken Legmeer of Meerwijk in Uithoorn wonen 19 minuten (weliswaar overdekt) mogen gaan wachten.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Het valt me op dat een aanzienlijk deel van de e-Citea’s op de Amstelveenbundel al de “Airport Express” lichtbakken aan de zijkant achter het raam gemonteerd hebben, net zoals de Solarissen op 397 dit hebben/hadden. Uiteraard staan ze nu uit op de Citea’s.

Ik las al op FB dat het de bedoeling is dat er Citea’s op lijn 397 gaan rijden, zodra de laadpalen in Getsewoud aangelegd zijn.
Er zouden dan gelede Ebusco’s op de Amstelveenbundel voor in de plaats komen.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

Ergens verbaast me dit wel, wat is precies het nut van deze verschuiving? In Uithoorn zijn inmiddels laadpalen geplaatst en op het nieuwe busstation van Aalsmeer zouden ook laadpalen komen? Daarbij lijkt het me niet dat voor lijn 397 alleen 50 bussen nodig zijn, waar blijven de Citea's die in dat geval overblijven?
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Remco1989 »

Een deel gaat maar naar de 397 rest blijft op Amstelveen voor de huidige lijnen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Milco »

Bij de dienstregeling van lijn 194 tussen Schiphol en Amsterdam Osdorp staat een omleiding voor twee avonden tussen 20:00 en 05:00 uur waarbij halte Matterhorn vervalt. Volgens de dienstregeling rijdt de hele lijn 194 überhaupt niet tijdens deze tijden, dus ik vraag mij af vanwaar deze omleiding?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1249
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Frank93 »

Je kan in plaats daarvan ook gebruik maken van GVB tram 63 volgens het omleidingsbericht :lol:
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Milco »

Die had ik nog niet opgemerkt... Goed gecommuniceerd in elk geval :lol:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

TLP schreef: vr 12 feb 2021, 14:09 Maar het merendeel van de ritten dat dus wel op zichzelf keert zorgt wel gemakkelijk voor een redelijke chaos ter hoogte van perron A/B: zowel lijn 174 als lijn 186 en 199 komen daar meestal ongeveer tegelijkertijd aan maar ook lijn 171 richting Aalsmeer en in de spitsrichting ook lijn 274 zorgen vaak voor extra drukte ter hoogte van het perron, naast de bussen die het busstation in zuidwestelijke richting verlaten.
Kennelijk heeft CXX het probleem ook opgemerkt en om dat iets te verlichten gaat lijn 171 richting Aalsmeer vanaf zondag van halte E vertrekken (net als lijn 356 richting Haarlem). Hoewel het ongetwijfeld de beste oplossing is die snel kan worden doorgevoerd, zorgt het wel voor een mogelijk nieuw probleem dat ook al voorkwam toen lijn 149 richting de KLM in de vorige concessie ook van perron E vertrok: als de bussen vrijwel dezelfde vertrektijden hebben (wat zo te zien ook het geval lijkt te zijn) dan zorgt een iets langere haltering van één van beide lijnen ervoor dat de andere bus opgehouden wordt en daardoor met vertraging verder rijdt. Bovendien is perron E niet lang genoeg voor een 18- en een 13-meterbus, volgens mij zelfs niet voor twee 13-meterbussen samen. Tegelijkertijd is de situatie op perron G/H (richting de Bijlmer) ook niet fijn omdat de 300 en 356 beiden vanaf G vertrekken, en hoewel een van beide bussen vaak iets naar voren gaat staan ontstaat er vaak alsnog een file als de 171 er ook nog bij komt, omdat de voorste bus bijna nooit doorrijdt tot aan het einde van perron H.

Daarom zou ik op termijn de volgende perronindeling voor me zien:

A 171 Aalsmeer, 174 Uithoorn, 186 Amstelveen gaat verder als 199 Schiphol
B 171 Bijlmer ArenA, 174 KLM Hoofdkantoor, 199 Amstelveen gaat verder als 186 Schiphol
C 274/347/348 Uithoorn, 357/358 Aalsmeer/Kudelstaart
D 347/357 Elandsgracht, 274/348/358 Station Zuid
E 356 Haarlem
F 300 Haarlem via Airport
G 300 Bijlmer ArenA
H 356 Bijlmer ArenA
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 45 gasten