Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Lijn 51 was gewoon een metro, mocht alleen in Amstelveen geen metro heten. Het was een compromis tussen Amsterdam en Amstelveen. Amstelveen wilde persé een metro maar kreeg die niet. Uiteindelijk werd het Amstelveense gedeelte van metro 51 een sneltram genoemd met bovenleiding ipv een extra stroomrail. Ik heb er vaak ingezeten maar nooit het idee gehad als in Amstelveen was dat ik in een sneltram zal. Ik zat gewoon in metro 51, naar mijn idee.

Wat we nu hebben in Amstelveen is een sneltram (25), met de naam R-net, die niet verder gaat dan station Zuid.
TLP
Berichten: 1562
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

sirvinniei schreef: ma 17 jul 2023, 13:47 Het gaat mij niet zozeer om de vervoerswaarde, maar om de reismogelijkheden. Haarlem en Amstelveen zijn twee vrij grote steden die je het liefst enigszins hoogfrequent met elkaar wilt verbinden. Ik denk dat je met een halfuursdienst een sterfhuisconstructie creëert.
Om in perspectief te plaatsen: in de vorige concessie reed lijn 356 elk halfuur op zaterdag tussen Amstelveen en Bijlmer; in de avonduren en op zondag tussen Amstelveen en Haarlem waarbij helemaal niet naar Bijlmer werd gereden. Elders rijden R-netlijnen normaal gesproken al ieder halfuur op zondag en vaak ook op zaterdag.

Ieder kwartier rijden is prettig en handig, maar lijkt in de meeste gevallen niet bij de vervoersvraag te passen. Uiteindelijk gaat het ook om de centen en de hoeveelheid mankracht. Omdat dit probleem in bijna alle Nederlandse concessies speelt, valt er als vervoerautoriteit ook niet zomaar tegen op te treden.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door huibf »

sirvinniei schreef: zo 16 jul 2023, 18:13 Maar dorpen in Amstelland Meerlanden worden bediend met een vraagafhankelijk flexnet.
Het is eerder de vraag of je 6x i.p.v. 8x per uur wilt rijden op drukkere lijnen, wat qua wachttijd veel minder verschil maakt.
Wat mij betreft was lijn 356 overigens ingekort tot Amstelveen, maar met behoud van de kwartiersdienst. Een halfuursdienst is gewoon een onaantrekkelijk product omdat je opeens op moet letten hoe laat je vertrekt, in plaats van dat je gewoon naar de halte kunt lopen en de eerstvolgende bus kan pakken.
Bij frequentieverlagingen door personeelstekort was het voor mij op een gegeven moment aantrekkelijker om met de tram te gaan en dan 346 te nemen dan om lijn 356 te nemen, terwijl die laatste route eigenlijk overbelast is. Of je daar als vervoerder nou blij mee moet zijn...
Flexnet. Is OV voor de buhne en zeker het type in AML. De halten liggen dicht ik ook een een lijn (en niet kris-kras in een gebied.
Laat de bus gewoon elk uur rijden. Datzelfde geldt voor de Vlinders in stedelijke gebieden als Venlo.
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Remco1989 »

BusOV40 schreef: ma 17 jul 2023, 14:39 Ik vraag me wel eens af hoe lang de politiek toelaat dat er zo drastisch wordt gesneden in de dienstregelingen. Het lijkt erop dat vervoerbedrijven een vrijbrief hebben de dienstregelingen te ruïneren. 2 x per uur een R Net bus is ver ondermaats voor het concept.
Dus jij hebt liever hogere frequentie met grote kans dat de bus vervalt ivm personeelstekort en je dus alsnog langer kan wachten en daardoor geïrriteerder wordt en dat dan afreageert op de chauffeur die wel rijd.

Dan stabiele lagere frequentie? Als jij nog minimaal 100 mensen weet voor AML laat ze zich dan aanmelden en betaald hun rijbewijs halen.
tripel7
Berichten: 69
Lid geworden op: di 22 apr 2014, 11:38

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door tripel7 »

sirvinniei schreef: ma 17 jul 2023, 13:47
Het gaat mij niet zozeer om de vervoerswaarde, maar om de reismogelijkheden. Haarlem en Amstelveen zijn twee vrij grote steden die je het liefst enigszins hoogfrequent met elkaar wilt verbinden. Ik denk dat je met een halfuursdienst een sterfhuisconstructie creëert.
Die nemen de 300, dat die er langer over doet dan de 356 maakt ze helemaal niks uit, de 356 zit bij veruit de meeste reizigers compleet niet op de radar, hooguit bij reizigers van en naar Badhoevedorp, maar zelfs dat is vooral overdag, 'avonds zit er werkelijk geen kip in en had ik vooral het gevoel rond te rijden omdat mensen in badhoevedorp het vooral leuk vinden af en toe een bus voorbij te zien rijden.
BusOV40
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 14:05

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door BusOV40 »

Remco1989 schreef: ma 17 jul 2023, 18:37
BusOV40 schreef: ma 17 jul 2023, 14:39 Ik vraag me wel eens af hoe lang de politiek toelaat dat er zo drastisch wordt gesneden in de dienstregelingen. Het lijkt erop dat vervoerbedrijven een vrijbrief hebben de dienstregelingen te ruïneren. 2 x per uur een R Net bus is ver ondermaats voor het concept.
Dus jij hebt liever hogere frequentie met grote kans dat de bus vervalt ivm personeelstekort en je dus alsnog langer kan wachten en daardoor geïrriteerder wordt en dat dan afreageert op de chauffeur die wel rijd.

Dan stabiele lagere frequentie? Als jij nog minimaal 100 mensen weet voor AML laat ze zich dan aanmelden en betaald hun rijbewijs halen.

Ik denk dat OV bedrijven af moeten van het heilige mantra ‘er is geen personeel’ en ‘er is geen geld’. Dit staat creativiteit en innovatie in de weg. Ik heb voor Haarlem al meerdere ideeën aangevoerd die kosten en personeels technisch neutraal kunnen worden uitgevoerd. Echter, men wilt slechts uitdunnen.
Dat wekt op zijn minst de suggestie dat OV bedrijven misschien het wel prettig eea aan bezuinigingen door te voeren en geen haast hebben met opschalen.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 648
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door DPDelft »

Leuk een plan dat personeeltechnisch neutraal is. Maar er is een tekort aan personeel, dan zal je plan toch in ieder geval personeel moeten besparen.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door huibf »

BusOV40 schreef: ma 17 jul 2023, 18:55
Remco1989 schreef: ma 17 jul 2023, 18:37
BusOV40 schreef: ma 17 jul 2023, 14:39 Ik vraag me wel eens af hoe lang de politiek toelaat dat er zo drastisch wordt gesneden in de dienstregelingen. Het lijkt erop dat vervoerbedrijven een vrijbrief hebben de dienstregelingen te ruïneren. 2 x per uur een R Net bus is ver ondermaats voor het concept.
Dus jij hebt liever hogere frequentie met grote kans dat de bus vervalt ivm personeelstekort en je dus alsnog langer kan wachten en daardoor geïrriteerder wordt en dat dan afreageert op de chauffeur die wel rijd.

Dan stabiele lagere frequentie? Als jij nog minimaal 100 mensen weet voor AML laat ze zich dan aanmelden en betaald hun rijbewijs halen.

Ik denk dat OV bedrijven af moeten van het heilige mantra ‘er is geen personeel’ en ‘er is geen geld’. Dit staat creativiteit en innovatie in de weg. Ik heb voor Haarlem al meerdere ideeën aangevoerd die kosten en personeels technisch neutraal kunnen worden uitgevoerd. Echter, men wilt slechts uitdunnen.
Dat wekt op zijn minst de suggestie dat OV bedrijven misschien het wel prettig eea aan bezuinigingen door te voeren en geen haast hebben met opschalen.
Ik begin ook ernstig te twijfelen aan de oprechtheid van de vervoerder.
Als de provincie wat strakker erop zitten en de uitgevallen DRU én de versoberde dienstregeling niet meer vergoeden. Moet je eens kijken hoe snel er toch wel wat meer stappen gemaakt kunnen worden.
Stefan
Berichten: 4305
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Stefan »

Dan is er ineens een blik met chauffeurs wat opengetrokken kan worden ja?
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Enquête op Amstelveenz over het verdwijnen van 347/348 en ook de 358 (!) als de Uithoornlijn geopend wordt.

https://www.amstelveenz.nl/nieuws/enque ... ijnen.html

Plan is wel een nieuwe R-net lijn van Poortwachter naar Zuid, dat dan weer wel.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door sirvinniei »

Dan blijf je dus bussen die achter elkaar rijden op de s108 houden. Vraag me af of dat niet efficiënter kan.
Ik heb geen onderschrift
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Remco1989 »

Ter info: de 9799 is vanaf vandaag (voor +- een jaar) de Pride-bus. Rijd alleen op 397/N97
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door sirvinniei »

Fijn dat de RNet huisstijl consequent wordt toegepast...
Ik heb geen onderschrift
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

sirvinniei schreef: di 18 jul 2023, 16:11 Dan blijf je dus bussen die achter elkaar rijden op de s108 houden. Vraag me af of dat niet efficiënter kan.
Ja maar met nog maar de helft van de lijnen, dat is al efficiënter toch? En deze westelijke as Amstelveen-Amsterdam zal druk blijven met passagiersaanbod ook na de opening van Uithoornlijn, ben ik van overtuigd.
sneltram
Berichten: 404
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door sneltram »

Is het niet logischer om de 358 te behouden (Kudelstaart/Aalsmeer - Amsterdam Zuid) en de 347 Westwijk - Elandsgracht? Daarmee geef je een groter gebied een verbinding met Amsterdam Zuid, namelijk Uithoorn via de tram en Aalsmeer met de bus. Het voelt gek dat je vanuit Uithoorn uit een tram richting Amsterdam Zuid kunt overstappen op een bus naar Amsterdam Zuid.

Of is het de bedoeling dat je vanuit Uithoorn op de Sacharovlaan op de bus naar de Elandsgracht kunt overstappen? Maar wordt die bus tussen Sacharovlaan en Amstelveen Busstation dan niet te vol? Als je de 358 behoudt, lijkt mij de verdeling over alle bussen en trams beter. Maar wellicht zit ik er naast.

Als de 348 gaat rijden tussen Poortwachter en Amsterdam Zuid, kun je dan niet beter de verdeling van de 348/357 tussen Sportlaan en de VU zo evenredig mogelijk over het uur brengen? Nu zit je met de verknoping van takken van de 347, 348, 357 en 358, waardoor je netto met een halve frequentie rijdt, maar straks heb je alleen haltes Grote Beer en Poortwachter waar de 358 niet komt. Het voordeel van een mooie verdeling over het uur tussen Sportlaan en VU lijkt mij groter dan een verknoping voor Grote Beer en Poortwachter. Bovendien, een overstap van 7,5 minuut tussen de 357 en 348 is volgens mij fijner dan de huidige 1-minuut aansluiting waarbij je regelmatig een kwartier kunt wortelschieten op het Busstation.
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door n-evo »

sirvinniei schreef: di 18 jul 2023, 18:45 Fijn dat de RNet huisstijl consequent wordt toegepast...
Niks nieuws helaas. :')
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Vinny »

Tussen Amstelveen station Poortwachter en station Zuid komt een nieuwe R-net buslijn die altijd aansluit op de tram van en naar Uithoorn
Zo'n verbinding slaat werkelijk helemaal nergens op :evil:

Ik snap wel dat ze de tussengelegen wijken willen verbinden en dat er een aansluiting richting het busstation moet zijn, maar dat kan ook prima met een reguliere stads- of streekbus.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

@sneltram:

Om te beginnen vergeet de huidige lijnnummers (behalve de 357) die nu gebruikt worden. Er blijven 2 lijnen over, de 357 en een nieuwe lijn Poortwachter - Zuid. Er wordt in het artikel niet voor niks gesteld dat ook de lijn 358 gaat verdwijnen en er een nieuwe R-net lijn voor in de plaats komt die een andere bestemming vanuit Zuid zal hebben (Poortwachter) dan de 358 nu heeft. Ik denk dat dat iets gaat worden van 349 of 359 of zo, in ieder geval een lijnnummer in de R-net serie die CXX-AML is toegewezen (340-359)

Inderdaad zal het de bedoeling zijn dat je op de Sacharovlaan vanuit Uithoorn over kan stappen op de 357 naar Amsterdam Centrum. Of op Poortwachter op de nieuwe lijn naar station Zuid. Beide opties lijken onlogisch, immers je kunt ook op lijn 5 overstappen als je onderweg bent met de 25 en zo op het Leidseplein belanden of bij Poortwachter in de tram blijven zitten, dan kom je ook op Zuid, maar de 357 en de nieuwe buslijn zullen over de westelijke as blijven rijden (Busstation Amstelveen - Keizer Karelweg - Amsterdamseweg - Amstelveenseweg - VUmc) dat zal een drukke route blijven, nmm ook na de ingebruikname van de Uithoorntram.

Vergeet daarbij niet dat metrostation Amstelveenseweg een geliefdere/makkelijkere overstap plaats is op de metro dan het Zuidplein, zeker als je naar West moet. Ik persoonlijk vind station Zuid e.o. een vreselijk, chaotisch en onoverzichtelijk vervoersknooppunt, maar daar wordt de komende jaren gelukkig aan gewerkt.

Het enige waar CXX met GVB mee aan de slag moeten. is (en dat wordt ook vermeld in het artikel) dat de tram en de bus goed op elkaar aansluiten.

Helaas heeft de Vervoerregio besloten dat er geen parallelle buslijn meer mag rijden vanuit Uithoorn tot aan Amsterdam, dus er zal meer overgestapt moeten worden. Ik persoonlijk zou de 174 opwaarderen naar een R-net lijn en die via Zijdelwaard - Amstelland zkh - Busstation Amstelveen - Amsterdam laten rijden, maar ja die verbinding is afgeschoten door de Vervoerregio.
Laatst gewijzigd door fred1954 op wo 19 jul 2023, 08:43, 2 keer totaal gewijzigd.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Vinny schreef: wo 19 jul 2023, 08:21
Tussen Amstelveen station Poortwachter en station Zuid komt een nieuwe R-net buslijn die altijd aansluit op de tram van en naar Uithoorn
Zo'n verbinding slaat werkelijk helemaal nergens op :evil:

Ik snap wel dat ze de tussengelegen wijken willen verbinden en dat er een aansluiting richting het busstation moet zijn, maar dat kan ook prima met een reguliere stads- of streekbus.
Ben ik met je eens, het kan natuurlijk ook een ontsluitende lijn zijn die de route Poortwachter - Zuid gaat rijden, maar de productformule R-net moet natuurlijk wel in stand blijven over de hele route Uithoorn (R-net tram) overstappen Poortwachter op buslijn naar Amsterdam (R-net bus).

Tevens zal ivm de goede aansluiting op tram en bus er een hoogfrequente buslijn moeten komen, dus is er blijkbaar voor R-net gekozen ipv voor een “witte” lijn.
TLP
Berichten: 1562
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

sneltram schreef: di 18 jul 2023, 20:19 Is het niet logischer om de 358 te behouden (Kudelstaart/Aalsmeer - Amsterdam Zuid) en de 347 Westwijk - Elandsgracht? Daarmee geef je een groter gebied een verbinding met Amsterdam Zuid, namelijk Uithoorn via de tram en Aalsmeer met de bus. Het voelt gek dat je vanuit Uithoorn uit een tram richting Amsterdam Zuid kunt overstappen op een bus naar Amsterdam Zuid.

Of is het de bedoeling dat je vanuit Uithoorn op de Sacharovlaan op de bus naar de Elandsgracht kunt overstappen? Maar wordt die bus tussen Sacharovlaan en Amstelveen Busstation dan niet te vol? Als je de 358 behoudt, lijkt mij de verdeling over alle bussen en trams beter. Maar wellicht zit ik er naast.
Ik zou aan hetzelfde denken, vooral om de bus naar Poortwachter enige vervoerswaarde te geven. Bovendien kunnen reizigers vanuit Uithoorn naar de Elandsgracht daar in een rustige bus overstappen, terwijl de bus vanuit Aalsmeer meestal drukker zal zijn als die op de Sacharovlaan aankomt.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door sirvinniei »

fred1954 schreef: wo 19 jul 2023, 08:30 Vergeet daarbij niet dat metrostation Amstelveenseweg een geliefdere/makkelijkere overstap plaats is op de metro dan het Zuidplein, zeker als je naar West moet. Ik persoonlijk vind station Zuid e.o. een vreselijk, chaotisch en onoverzichtelijk vervoersknooppunt, maar daar wordt de komende jaren gelukkig aan gewerkt.
Alleen kan je daar niet overstappen op de Noord-Zuid lijn, die toch ook een hoop belangrijke bestemmingen bedient.
Ik heb geen onderschrift
TLP
Berichten: 1562
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

Om naar de Noord/Zuidlijn te komen pak ik net zo lief nog een halte 50/51 mee als de aansluitingen goed zijn.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Precies, doe ik ook. Moet ik echt in het centrum (CS e.o) zijn dan blijf ik in de 51, duurt een paar minuten langer, maar je hoeft in ieder geval niet over te stappen. Overigens heb ik wel eens begrepen dat het tarief Zuid - CS zowel met de 51 als de 52 hetzelfde is.
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door IIVQ »

Dat zal wel moeten want de poortjes op CS of Zuid (of welk station dan ook) kunnen niet ruiken hoe je gereisd bent.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Daar heb je inderdaad gelijk in.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 191 gasten