Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door sirvinniei »

De halte cateringweg ligt exact 400 meter (hemelsbreed) van Schiphol Noord ;)

Nog beter is trouwens om lijn 186 langs de cateringweg te laten rijden. Creëer je meteen een verbinding met een groot deel van Amstelveen.
Ik heb geen onderschrift
TheAgedGamerYt
Berichten: 214
Lid geworden op: za 27 jan 2018, 17:48

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TheAgedGamerYt »

Omdat we het nu over Schiphol Noord hebben, komt lijn 342 ooit nog terug?
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

Of lijn 342 terugkomt hangt bij mijn weten af van de mate waarin mensen de bus en de toeristische attractie FloriWorld weer gaan vinden.
sirvinniei schreef: ma 21 feb 2022, 15:23 De halte cateringweg ligt exact 400 meter (hemelsbreed) van Schiphol Noord ;)

Nog beter is trouwens om lijn 186 langs de cateringweg te laten rijden. Creëer je meteen een verbinding met een groot deel van Amstelveen.
Hemelsbreed is niet hetzelfde als de werkelijke rij- en loopafstand. Daar kom ik op ongeveer 600 meter uit en voor een R-netlijn is een dergelijke halteafstand (incidenteel) acceptabel.

Ik heb ook aan lijn 186 via de Cateringweg zitten denken, maar dan mis je in ieder geval richting Schiphol het kantorengebied Schiphol Oost inclusief de overstap op de cirkellijn naar Schiphol-Rijk, tenzij het omrijden vanaf de bussluis (zuidelijke helft van de aansluiting op de A9) naar de noordelijke helft voor lief wordt genomen. Bovendien vraag ik me af of reizigers naar de Cateringweg daadwerkelijk naar het deel van Amstelveen moeten dat lijn 186 bedient. Dan lijkt me een extra stop voor lijn 300 en/of 356 (als daar inderdaad vraag naar is) beter.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door sirvinniei »

Vanuit het vervoersplan
Haltes bevinden zich in principe op maximaal 400 meter hemelsbrede afstand van het zwaartepunt van de bebouwing. Echter, gebleken is dat het invloedsgebied van HOV-haltes twee keer zo groot is als van ‘gewone’ haltes, te weten 800 meter
De halte hoeft dus eigenlijk überhaupt niet bediend te worden en zeker niet door R-net.
Een minuutje meer of minder reistijd maakt voor een ontsluitende lijn verder niet veel uit. Voor een HOV lijn scheelt het, zoals eerder genoemd, meer, al is het maar om de beleving.
Zo vind ik nu al bijvoorbeeld het traject van 346 comfortabeler dan het traject van 356 tussen Amstelveen en Haarlem, puur door de extra stops in Badhoevedorp.
Die dubbeldekkers trekken dan wel weer vervelender op, maar dat terzijde.
Ik heb geen onderschrift
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Stadsbus »

Denniss schreef: za 25 dec 2021, 17:06 Hier even een impressie van de nieuwe pod-wagens die vanaf februari-maart gaan rijden bij alle Connexxion vestigingen:

https://i.ibb.co/9ZQrX6X/2021-12-25-04-30-12.png

Het gaat om 48 MG ZS EVs ter vervanging van de Nissan Leafs

Dennis
Inmiddels zijn de eerste geleverd, aldus een filmpje van Connexxion/Transdev: https://twitter.com/transdev_nl/status/ ... 75329?s=21
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Meltrain »

sirvinniei schreef: ma 21 feb 2022, 22:24 Zo vind ik nu al bijvoorbeeld het traject van 346 comfortabeler dan het traject van 356 tussen Amstelveen en Haarlem, puur door de extra stops in Badhoevedorp.
Ik denk dat dat vooral komt omdat de 356 via Badhoevedorp rijdt en de 346 over de A9.
Ik wil benadrukken dat ik geen enkele lijn wil laten omrijden. Ik wil alleen dat bussen bij elke halte (kunnen) stoppen die langs de route ligt waar ze toch al langs komen. :idea:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

Dat is voor een HOV- of snelbuslijn nadelig voor de reisbeleving en ook wel degelijk vertragend, als dat consequent gebeurt en er dus ongeveer 10-20 haltes aan de route toegevoegd worden. Haltes die aan een drukke doorgaande weg en/of op een onhandige locatie liggen worden misschien niet door elke rit bediend, maar als dat gebeurt dan is dat wel extra reistijd voor de bus en soms krijgt het verkeer oponthoud of wordt zelfs onveilig.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Meltrain »

Langs de complete route van lijn 356 hebben we het over vijf haltes. Eén in Haarlem, één in Badhoevedorp, één in Ouderkerk aan de Amstel en twee in Amsterdam (waarvan één nota bene langs een busbaan).
Een stop bij die halte in Badhoevedorp lijkt me ook onnodig en de extra (nuttige) stop in Ouderkerk aan de Amstel wordt als het goed is ingevoerd als de vervanging van de brug afgerond is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

Goed, voor lijn 356 gaat het, zonder enig omrijden, inderdaad maar om zes (hij komt hoe dan ook langs de halte Binnenhof in Amstelveen) of zeven (als je de halte Raamsingel in Haarlem richting het noorden ook meetelt) die op dit moment niet bediend worden. Daarbij moet ik bekennen dat ik de extra stop in Ouderkerk ook nuttig vind, omdat daarmee zelfs een deel van het dorpscentrum op loopafstand bereikbaar wordt.

Dat geldt niet zonder meer voor de andere haltes, ook vanwege de reisbeleving en de verkeersveiligheid. De situatie in Haarlem heeft als groot nadeel dat geen enkele halte tussen het station en de Schipholweg op dit moment past bij een hoogwaardige bus, maar dat komt ook door de manier waarop de wegen ingericht zijn (waardoor haltes krap en moeilijk toegankelijk zijn voor zowel bussen als reizigers). Wellicht heeft de opheffing van halte Stadsschouwburg ermee te maken dat de halte in zuidelijke richting geen haltehaven heeft en vlakbij een kruising ligt, waardoor 3 bussen tegelijkertijd voor veel oponthoud kunnen zorgen, al heeft de halte Raaksbrug in noordelijke richting vrijwel hetzelfde probleem.

Wat de rest van de haltes betreft: de halte Binnenhof ligt op 400 meter afstand van het busstation en van de halte Ventweg vraag ik me af of daar buiten de spitsuren überhaupt vraag naar is. De halte De Entree is nuttig voor bezoekers van onder andere de Woonmall en de ZiggoDome maar kan in westelijke richting volgens mij geen drie bussen aan en ligt er op de huidige locatie verpauperd bij. Met wat passen en meten zou je misschien om de hoek een haltepaar kunnen aanleggen op de busbaan, maar dan zit je vrij dicht op de halte Holterbergweg en het lijkt me dat er een reden is dat daar op sommige momenten behoorlijk wat mensen in- en uitstappen.

Overigens is lijn 356 samen met lijn 346 de enige R-netlijn die minder dan 10 haltes overslaat. Bij andere lijnen zou overal halteren nog grotere gevolgen hebben - overigens zijn diverse haltes al verwijderd op plaatsen waar dat de verkeersveiligheid en doorstroming flink ten goede is gekomen, zoals in de Hoofddorpse wijk Floriande of de halte Dijkgravenlaan in Amstelveen. Bovendien draait het concept van hoogwaardig openbaar vervoer ook om uitstraling, en slecht uitgeruste of verpauperde haltes passen daar niet bij.

Natuurlijk zijn er ook genoeg mensen die het belangrijk vinden om zo dicht mogelijk bij de bestemming op de bus te kunnen stappen, maar daar hoort dan meestal ook bij dat de bus dan het liefst even omrijdt om bestemmingen met een sociale functie te ontsluiten (in het geval van lijn 356 zou het dan kunnen gaan om de bediening van het Amstelland Ziekenhuis en de halte Hoofdenburg in Ouderkerk). Idealiter zou voor die mensen teruggegrepen moeten worden op de dienstregeling 2010. Simpel gezegd heeft dat destijds op sommige plekken echter geleid tot onvoldoende passagiersaanbod of trage lijnen, terwijl is gebleken dat op drukke routes er verhoudingsgewijs meer passagiers vervoerd konden worden met behulp van frequentieverhogingen en routeversnellingen, of zelfs alleen maar haltes op te heffen zodat de dienstregeling betrouwbaarder wordt. Zodoende is de dienstregeling in samenwerking met de OV-autoriteit stapsgewijs ontwikkeld naar die van tegenwoordig en is het door de ontwikkelingen rondom het coronavirus afwachten hoe het OV er in de toekomst uit gaat zien, zo ook in deze concessie.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1248
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Frank93 »

Vanaf maandag wordt de doordeweekse dienstregeling weer gewoon gereden.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Connexxion tweet vandaag:

Vanaf maandag 28 februari halteert spitslijn 274 in de ochtend richting #Amstelveen ook op lijn 174 haltes A. Arienslaan, Op de Klucht, Christinahoeve en Zijdelweg. Richting #Uithoorn in de middag ook op haltes Zijdelweg, Christinahoeve en A. Arienslaan.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Vinny »

Jef400 schreef: ma 21 feb 2022, 11:45 Dat doen de meeste schiphollijnen ook niet. Toch zijn ze van levensbelang voor de luchthaven.
Maar de ringlijn is natuurlijk wel een tamelijk belachelijk concept. Er is natuurlijk niemand die voor zijn plezier de hele lijn neemt; het is gewoon het aan elkaar knopen van wat random lijnen die toevallig in een cirkel lopen, maar waar wel reizigers onnodig vaak op knooppunt noord- of zuid moet overstappen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Hainje »

Nou ik denk dat er op dit forum wel een aantal zijn die op zijn minst één keer de hele ringlijn heeft meegereden. (A)
Laatst gewijzigd door Tom024 op ma 28 feb 2022, 08:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Het laatste bericht hoef je niet te quoten
🍉
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

Vinny schreef: za 26 feb 2022, 18:06 Maar de ringlijn is natuurlijk wel een tamelijk belachelijk concept. Er is natuurlijk niemand die voor zijn plezier de hele lijn neemt; het is gewoon het aan elkaar knopen van wat random lijnen die toevallig in een cirkel lopen, maar waar wel reizigers onnodig vaak op knooppunt noord- of zuid moet overstappen...
Misschien speelt Connexxion wat veel met de omlopen van de cirkellijnen door ze ook te koppelen aan andere Schipholnetlijnen en zo mogelijk wat bussen uit te sparen, maar het is niet zo dat die lijnen geen enkel nut dienen. Er zijn aan alle kanten van Schiphol bedrijven en hotels waartussen er wel reizigersvraag is, en zeker tussen Schiphol Plaza en de oostkant van Schiphol, waarvoor altijd via de noord- of zuidkant gereisd moet worden. Bovendien moet in principe alleen richting Schiphol Plaza overgestapt worden, en overstappen zijn zeker doordeweeks zeer hoogfrequent en soms zelfs sneller dan in een doorgaande bus blijven zitten, omdat deze rondom het begin-/eindpunt wat speling heeft en daardoor vaak wel wachttijd heeft aldaar. Tenslotte moeten de elektrische bussen die op deze lijnen rijden nu eenmaal regelmatig opladen, maar zeker doordeweeks zorgt dat naar mijn idee niet echt voor ongemak voor de reizigers.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door diederickx »

Bovendien klopt Vinny's stelling niet wat betreft knooppunt Schiphol Zuid: Het aantal overstappers daar is slechts een fractie van het aantal doorgaande reizigers. Hetzelfde geldt voor Knooppunt Oost. Alleen Knooppunt Noord is een heuse overstapmachine. Maar alle streeklijnen daar zijn doorgaand dus ik zie niet hoe je daar de Schiphollijnen anders zou kunnen laten rijden dan nu gebeurt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Vinny »

Ik moest dus wel op dat pokkeding van een knooppunt Zuid overstappen. En het is ook nog eens belachelijk slecht aangegeven allemaal. Ik wil gewoon mijn 198 terug :6 ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
TheAgedGamerYt
Berichten: 214
Lid geworden op: za 27 jan 2018, 17:48

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TheAgedGamerYt »

En de 342 moet ook terug!
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

Vinny schreef: zo 27 feb 2022, 18:14 Ik moest dus wel op dat pokkeding van een knooppunt Zuid overstappen. En het is ook nog eens belachelijk slecht aangegeven allemaal. Ik wil gewoon mijn 198 terug :6 ;)
Het zal vast geregend hebben toen jij er was, maar toen ik daar was ging de overstap van de 340 op de 180 binnen een minuut. Ik moet wel nageven dat het voor een onbekende niet heel makkelijk kan zijn om je looproute te vinden, maar zodra je er vaker komt en de looproutes kent kan ik me niet anders voorstellen dan dat de reisrelatie Schiphol Plaza-Aalsmeer en v.v. doorgaans soepel verloopt via knooppunt Schiphol Zuid.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Vinny »

Er zijn ook mensen die buiten de spitsuren reizen he. De frequentie van de 340 naar Aalsmeer en Uithoorn is 's avonds slechts één keer per 30 minuten ...

Maar goed ik weet weer waarom ik mezelf een olieslurper heb aangeschaft. En ik had het wagentje netjes bij mijn ouders geparkeerd om met het OV naar Schiphol te reizen en vanaf daar te vliegen. Het OV in Amstelland-Meerlanden is dus nog steeds een survival-tocht :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door hauptbahnhof »

Je bent wel altijd aan het pochen dat je een olieslurper hebt he... Maar uhm, de kosten daarvan draag je toch echt zelf en niet de ov-bedrijven ofzo (A)
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

Vinny schreef: ma 28 feb 2022, 00:07 Er zijn ook mensen die buiten de spitsuren reizen he. De frequentie van de 340 naar Aalsmeer en Uithoorn is 's avonds slechts één keer per 30 minuten ...
Daar kun je toch vrij goed op plannen, zeker als je naar Schiphol toe gaat? En als je haast hebt kun je de chauffeur ook vragen om bij geringe vertraging via kort verkeer de 180 tegen te houden.
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Remco1989 »

Kort verkeer bestaat sinds de infoxx niet meer, alles moet via de centrale en dat duurt langer.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door hauptbahnhof »

Is het dan nog wel mogelijk om aansluitingen te vragen of zit de centrale daar niet op te wachten?
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

De StappOVer-app heb ik in ieder geval nog nooit zien functioneren...
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Remco1989 »

hauptbahnhof schreef: di 01 mar 2022, 12:27 Is het dan nog wel mogelijk om aansluitingen te vragen of zit de centrale daar niet op te wachten?
Ja maar aansluitingen op hoogfrequent doen ze niet als een bus om de 6-8 minuten komt, vandaar dat de stapp over app weer gedeactiveerd is. Want er werden aansluitingen aangevraagd op bijvoorbeeld lijn 300/397 en daardoor kwamen er geregeld 2 bussen achter elkaar te rijden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 123 gasten