Pagina 71 van 193

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: ma 10 jul 2017, 11:43
door DingeZ
De 9248-9252 zijn volgens mij later gekomen en hebben geen rolluik bij de geleding. Er blijven dus maar 6 Citaro's over, waarvan 5 van de nieuwere serie.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: ma 10 jul 2017, 12:15
door Suus
Als ik het mij goed herinner zijn die afkomstig uit Alkmaar en werden ze vroeger gebruikt voor lijn 360.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: ma 10 jul 2017, 12:20
door fred1954
Volgens wiki: 9248-9253 zijn in 2008 in dienst gekomen, eerst in NHN, (klopt Suus) later naar AML gekomen, 9253 rijdt nog in NHN. Volgens zeggen blijven deze Citaro's tot juli 2018 in AML (opening NZL)

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: ma 10 jul 2017, 16:37
door Stadsbus
Ik heb het niet voorbij zien komen nog, maar er staat een foto van een dubbeldekker bus in aanbouw op de site van Connexxion.
*foto*
*tekst*

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: ma 10 jul 2017, 17:54
door JcJay
Nice! Ben benieuwd wat er eigenlijk met de ruimte gaat gebeuren waar in een normale touringcar een toilet en bagageruimte zit (bij achterdeur naar links). Zitruimte?

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: di 11 jul 2017, 13:45
door n-evo
Ergens toch jammer dat het gewoon touringcars worden i.p.v. OV-bussen in dubbeldekkeruitvoering. Het lijkt toch niet helemaal "echt" zo. Gevoelskwestie denk ik. :P

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: di 11 jul 2017, 15:48
door fred1954
Helemaal mee eens. VDL maakt notabene dit soort bussen ook, zo''n bus bedoel je waarschijnlijk:
https://www.google.nl/search?q=vdl+dubb ... FfbRQnrI4M:
Het enige argument dat ik kan bedenken is, dat CXX op dit buitentraject liever een coach-achtige, wat luxere dubbeldekker heeft, dan een stadsdubbeldekker, zoals bijvoorbeeld in Berlijn. Heb zo het idee, dat de coach-achtige dubbeldekkers ook duurder zijn in aanschaf.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: di 11 jul 2017, 15:53
door dylanwild94
fred1954 schreef:Volgens wiki: 9248-9253 zijn in 2008 in dienst gekomen, eerst in NHN, (klopt Suus) later naar AML gekomen, 9253 rijdt nog in NHN. Volgens zeggen blijven deze Citaro's tot juli 2018 in AML (opening NZL)
9253 rijdt ook in aml op lijn 197.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: di 11 jul 2017, 16:17
door Natorious
n-evo schreef:Ergens toch jammer dat het gewoon touringcars worden i.p.v. OV-bussen in dubbeldekkeruitvoering. Het lijkt toch niet helemaal "echt" zo. Gevoelskwestie denk ik. :P


Het voelt inderdaad raar, maar ik geloof wel dat het de betere keuze is. Het drukste stuk van de 346 is op de snelweg. Maar het moet jullie niet verbazen dat CXX ziek inzet op de verbindingen Haarlem - A9 - A'dam Zuid / Bijlmer Arena. Kijk maar eens naar die frequentietabellen :shock: .
fred1954 schreef:Het enige argument dat ik kan bedenken is...
Een ander argument is dat CXX meer 'white collar' dat werkt in Zuid en woont in Haarlem de bus in wilt proberen te krijgen. En die verleid je met meer luxe en comfort.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: di 11 jul 2017, 16:48
door fred1954
Natorious schreef:
Een ander argument is dat CXX meer 'white collar' dat werkt in Zuid en woont in Haarlem de bus in wilt proberen te krijgen. En die verleid je met meer luxe en comfort.
Dat is ook een valide argument, wegens Zuidas maar vergeet VUmc niet, meer "white skirt" :D Momenteel reis ik 1x per week met de 346 VU-Tempelierstraat v.v. maar er stapt eigenlijk "van alles" in.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: di 11 jul 2017, 17:15
door n-evo
fred1954 schreef:Helemaal mee eens. VDL maakt notabene dit soort bussen ook, zo''n bus bedoel je waarschijnlijk:
https://www.google.nl/search?q=vdl+dubb ... FfbRQnrI4M:
Het enige argument dat ik kan bedenken is, dat CXX op dit buitentraject liever een coach-achtige, wat luxere dubbeldekker heeft, dan een stadsdubbeldekker, zoals bijvoorbeeld in Berlijn. Heb zo het idee, dat de coach-achtige dubbeldekkers ook duurder zijn in aanschaf.
Zulke inderdaad. Weet alleen niet of ze beetje oké en comfortabel over de snelweg gaan. Daar zal de issue wel zitten.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: di 11 jul 2017, 17:36
door Meltrain
Dat lijken mij ook meer stadsbussen dan streekbussen, met weinig en niet al te comfortabele stoeltjes.
Dan lijken de bussen die nu besteld worden me toch een stuk beter.
Sowieso snap ik niet waarom het niet "echt" zou zijn: tussen luxe streekbussen (Qliners) en touringcars zit ook nauwelijks verschil.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: di 11 jul 2017, 18:00
door ovVeluwe
Wil Connexxion bovendien niet hetzelfde bereiken als EBS met hun Bizzliner? Dat is eigenlijk ook gewoon een luxe touringcar.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: di 11 jul 2017, 19:35
door n-evo
Meltrain schreef:Dat lijken mij ook meer stadsbussen dan streekbussen, met weinig en niet al te comfortabele stoeltjes.
Dan lijken de bussen die nu besteld worden me toch een stuk beter.
Sowieso snap ik niet waarom het niet "echt" zou zijn: tussen luxe streekbussen (Qliners) en touringcars zit ook nauwelijks verschil.
Je kan in die "stadsbus" geen andere stoelen installeren? De VDL Citea en Mercedes Citaro worden sowieso al in tig verschillende smaken geleverd aan zowel stad- als streekvervoerders. Zit er zoveel wezenlijk verschil tussen een Mercedes Citaro van GVB en eentje van Connexxion tussen Haarlem en Zuidoost? Volgens mij niet.

En ik zei al: het is een gevoelskwestie. Niet per se rationeel. :P

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: wo 12 jul 2017, 21:35
door Milco
Hoe wordt het open instapbeleid eigenlijk voortgezet in de komende concessie? Momenteel mag je op de huidige lijnen 300 en 310 bij alle deuren instappen, net als bij een groot aantal haltes op Schiphol-Noord, -Centrum en -Zuid. In de komende concessie wordt lijn 310 gesplitst in twee nieuwe lijnen. Gaat dit betekenen dat er op de gehele trajecten van deze twee lijnen een open instapbeleid wordt gehanteerd?

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: wo 12 jul 2017, 22:01
door Remco1989
Open instap:
- geheel Schipholnet binnen de "stads"grens van schiphol.
- 300 geheel
- 397 tussen nieuw-vennep en Schiphol knooppunt noord

Alles hierbuiten gesloten instap voor alle soorten vervoer.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: wo 12 jul 2017, 22:11
door sirvinniei
Vandaag zijn er trouwens wat kleine wijzigingen aan het vervoersplan vrijgegeven op de Connexxion site: https://www.connexxion.nl/data/upload/2 ... 202017.pdf

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: wo 12 jul 2017, 22:25
door ovforens
n-evo schreef:
fred1954 schreef:Helemaal mee eens. VDL maakt notabene dit soort bussen ook, zo''n bus bedoel je waarschijnlijk:
https://www.google.nl/search?q=vdl+dubb ... FfbRQnrI4M:
Het enige argument dat ik kan bedenken is, dat CXX op dit buitentraject liever een coach-achtige, wat luxere dubbeldekker heeft, dan een stadsdubbeldekker, zoals bijvoorbeeld in Berlijn. Heb zo het idee, dat de coach-achtige dubbeldekkers ook duurder zijn in aanschaf.
Zulke inderdaad. Weet alleen niet of ze beetje oké en comfortabel over de snelweg gaan. Daar zal de issue wel zitten.
Dak is te laag of wij zijn te lang. Ik heb er ingestaan en je kan er als bovengemiddeld lange Nederlander niet in staan.

Toegankelijkheid geldt niet alleen voor ouderen en mindervaliden maar ook voor mensen die wat langer dan gemiddeld zijn (met echte reuzen kan niet iedereen rekening houden).

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: do 13 jul 2017, 09:04
door n-evo
Waar haal je het vandaan dat die issue niet speelt bij deze touringcar?

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: do 13 jul 2017, 11:29
door Meltrain
sirvinniei schreef:Vandaag zijn er trouwens wat kleine wijzigingen aan het vervoersplan vrijgegeven op de Connexxion site: https://www.connexxion.nl/data/upload/2 ... 202017.pdf
Mooi, lijn 199 blijft ook 's avonds en in het weekend rijden. :pos:
De stadsdienst van Amstelveen blijft kansloos, maar dit is toch wel een goede verbetering.
ovforens schreef:
n-evo schreef:
fred1954 schreef:Helemaal mee eens. VDL maakt notabene dit soort bussen ook, zo''n bus bedoel je waarschijnlijk:
https://www.google.nl/search?q=vdl+dubb ... FfbRQnrI4M:
Het enige argument dat ik kan bedenken is, dat CXX op dit buitentraject liever een coach-achtige, wat luxere dubbeldekker heeft, dan een stadsdubbeldekker, zoals bijvoorbeeld in Berlijn. Heb zo het idee, dat de coach-achtige dubbeldekkers ook duurder zijn in aanschaf.
Zulke inderdaad. Weet alleen niet of ze beetje oké en comfortabel over de snelweg gaan. Daar zal de issue wel zitten.
Dak is te laag of wij zijn te lang. Ik heb er ingestaan en je kan er als bovengemiddeld lange Nederlander niet in staan.

Toegankelijkheid geldt niet alleen voor ouderen en mindervaliden maar ook voor mensen die wat langer dan gemiddeld zijn (met echte reuzen kan niet iedereen rekening houden).
Ik dacht gelezen te hebben dat er in deze dubbeldekkers geen staanplaatsen komen.
n-evo schreef:
Meltrain schreef:Dat lijken mij ook meer stadsbussen dan streekbussen, met weinig en niet al te comfortabele stoeltjes.
Dan lijken de bussen die nu besteld worden me toch een stuk beter.
Sowieso snap ik niet waarom het niet "echt" zou zijn: tussen luxe streekbussen (Qliners) en touringcars zit ook nauwelijks verschil.
Je kan in die "stadsbus" geen andere stoelen installeren? De VDL Citea en Mercedes Citaro worden sowieso al in tig verschillende smaken geleverd aan zowel stad- als streekvervoerders. Zit er zoveel wezenlijk verschil tussen een Mercedes Citaro van GVB en eentje van Connexxion tussen Haarlem en Zuidoost? Volgens mij niet.

En ik zei al: het is een gevoelskwestie. Niet per se rationeel. :P
Tussen Citaro's zijn de verschillen wel kleiner dan tussen Citea's.
Maar zoals ik eerder vroeg: een Qliner voelt voor jou dan ook niet "echt"?

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: do 13 jul 2017, 11:46
door n-evo
Ik heb nog nooit over een Q-liner nagedacht en het wekt zo 1,2,3 ook geen directe gevoelens op links om of rechtsom. Kan je er dus helaas geen antwoord op geven.

Wat betreft de Citea's: er zijn varianten die in de streek rondrijden die amper verschillen van de stadsvarianten. Het is maar net wat klant wil. Ik zie niet in waarom dat met een dubbeldekker Citea anders zou zijn.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: do 13 jul 2017, 12:55
door Caffer
Die dubbeldeks futura's zijn wel fraaie bussen hoor, en erg geschikt voor een snelweglijn als de 346 waar iedereen instapt om er langere tijd in te zitten.

Ik vind touringcars ook altijd een beetje jammer maar op de impressie hier http://www.vdlgroep.com/?news/2915432/1 ... xxion.aspx heeft ie het toch wel.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: do 13 jul 2017, 14:11
door n-evo
Ik ben erg benieuwd. Ook hoe ze qua inrichting worden.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: do 13 jul 2017, 14:26
door Mike
Toch jammer dat ze allemaal naar TCR gaan.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Geplaatst: do 13 jul 2017, 15:02
door Z2N
Dat is niet onlogisch natuurlijk: lijn 346 is enorm verspitst, dus kan TCR waarschijnlijk het materieel beter inzetten.