Pagina 152 van 194

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: di 11 feb 2020, 19:54
door TLP
De dubbeldekkers rijden uit mijn hoofd toch al sinds oktober 2018 over de trambaan bij VUmc en sindsdien heb ik er niets meer over gehoord, dan lijkt mij dat de problemen opgelost zijn.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: di 11 feb 2020, 23:27
door Frank93
Ze laten de bus knielen daar zodat deze er wel onderdoor past.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: wo 12 feb 2020, 14:01
door mp623
Echter schijnt het alweer weer ten strengste verboden te zijn om met de dubbeldekkers via de trambaan het VUmc te passeren.
Iets verzekeringstechnisch misschien?

BRON: https://twitter.com/Connexxion_NH/statu ... 5575651330

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: wo 12 feb 2020, 14:29
door Roeland
mp623 schreef:Echter schijnt het alweer weer ten strengste verboden te zijn om met de dubbeldekkers via de trambaan het VUmc te passeren.
Misschien was die toestemming exclusief gekoppeld aan TCR :roll: ?

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: wo 12 feb 2020, 15:32
door fred1954
Bij mijn weten was de toestemming die de VRA toentertijd heeft gegeven om op de trambaan onder de VU-passage door te rijden een tijdelijke. De VRA wilde op termijn een meer structurele oplossing hiervoor van CXX. Blijkbaar is die niet gekomen.

Op de rijbaan halteren mag eigenlijk ook niet, dus dan wordt een structurele oplossing in combinatie met dubbeldekkers moeilijk.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: wo 12 feb 2020, 16:46
door TLP
Goed moment ook om weer met een verbod te komen nu TCR failliet is verklaard. Gaat hiermee het materieel op termijn dan toch vervangen worden, eventueel in combinatie met een nieuwe versterkingslijn? :')

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: wo 12 feb 2020, 17:46
door fred1954
De versterkingslijn is er in principe al: lijn 244. Ik ben overigens altijd (ook hier op het forum) van mening geweest, dat de dubbeldekkers geen lang leven beschoren zouden zijn in AML. Misschien nu met -opnieuw- het “VU-verbod” en het faillissement van TCR, zou ik niet verbaasd zijn als de dubbeldekkers op lijn 346 hun langste tijd hebben gehad.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: wo 12 feb 2020, 20:15
door Durashift
^^^ Dat zullen een aantal mensen (inwoners) in Haarlem wel toejuichen, denk ik. (A)

Gezien de ingangsdatum van het huidige verbod, zal dat wel met de status van TCR te maken. Juridisch dingetje, denk ik.
Op zich ging dat knielen van de bussen kennelijk goed, want mij is geen 'vergeten te knielen' moment bekend.. jullie wel?
Maar ja, je zal nét zien dat het de komende dagen een keer vergeten wordt en er schade ontstaat.. voor rekening van een in staat van faillissement verkerend bedrijf.. :( Dat wil men wel voorkomen, lijkt mij.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: wo 12 feb 2020, 21:13
door nvdw
Er zal wel een wettelijke ontheffing zijn geweest voor de hoogtebeperking op de bus/trambaan (3,9 meter). Dat soort ontheffingen is nooit voor onbepaalde tijd en moet dus verlengd worden.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: wo 12 feb 2020, 21:22
door Durashift
^^^^ maar, gezien de belangen die CXX heeft, had verlenging van de vergunning toch wel (op tijd) aangevraagd kunnen worden?
Natuurlijk, de ontheffing kan niet verlengd zijn.. maar ik vind het wel toevallig dat dit samenhangt met de TCR perikelen.

Ergens zal dit toch wel openbaar terug te vinden zijn, bij de gemeentelijke mededelingen?

Aan de andere kant: volgens dit artikel op AT5 past de dubbeldekker precies onder de draden door.. maar is het knielen van de bus vooral bedoeld om een veiliger marge aan te kunnen houden.
Als het dus past op 3 meter 90.. dan hoeft er toch ook geen ontheffing verstrekt te worden?

https://www.at5.nl/artikelen/187372/con ... aduct-vumc

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: vr 14 feb 2020, 06:46
door fred1954
In principe is/was een dubbeldekker op het traject St.Zuid - Haarlem-C v.v. buiten de spits en in het weekend n.m.m. overdaad.
Nu met de komst van lijn 244 St.Zuid - Haarlem Noord is de vraag of een dubbeldekker in de spits nog nodig is op lijn 346. Ik kan niet beoordelen, in hoeverre de 346 nu ontlast wordt, maar kan me voorstellen dat deze lijn het -misschien- nu weer af kan met gelede bussen. Ik meen dat de bedoeling is dat lijn 244 opgewaardeerd gaat worden naar 344 t.z.t., dus vanaf dat moment is er ook buiten de spits omtlasting voor de 346.

Misschien dat de instroom van het ZE-materieel een aanleiding is om van de dubbeldekkers afscheid te gaan nemen aan het eind van dit jaar.
Ik ben er van overtuigd dat deze makkelijk te verkopen zijn, immers, er is niet voor niets voor de touringcar uitvoering gekozen. Ik meen dat de directeur van CXX dit toentertijd ook zo verwoord heeft: “mochten ze niet bevallen, zijn ze makkelijkers van de hand te doen”, of woorden van die strekking.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: vr 14 feb 2020, 10:24
door sirvinniei
Gelede bussen hebben sowieso meer capaciteit dan dubbeldekkers. Het draait meer om het comfort van reizen op de snelweg. Daar willen ze zitplaatsen voor aanbieden.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: vr 14 feb 2020, 19:38
door Frank93
Volgens deze tweet maakt lijn 346 vanaf 4 juli weer gebruik van de busbaan.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: vr 14 feb 2020, 23:05
door TLP
sirvinniei schreef:Gelede bussen hebben sowieso meer capaciteit dan dubbeldekkers. Het draait meer om het comfort van reizen op de snelweg. Daar willen ze zitplaatsen voor aanbieden.
Het lijkt mij ook wel wenselijk om op langere snelwegtrajecten, ook van een kwartier, iedereen een zitplaats proberen te bieden. Daarbij valt het aantal zitplaatsen in een gelede bus in Nederland nog tegen vanwege de verplichte rolstoelplaats(en), de doorlopende lage vloer en de hoeveelheid beenruimte. Een Solaris komt niet verder dan 42 reguliere zitplaatsen en 48 inclusief de klapstoelen bij de rolstoelplaatsen. Ook de Citaro's en elektrische Citea's hebben afhankelijk van de uitvoering hooguit 50 zitplaatsen. Dat is wel een behoorlijk verschil met de 88 zitplaatsen in de dubbeldekkers.
De 244 moet bovendien nog wel wat vaker gaan rijden, ook in de spits, wil deze de 346 echt gaan ontlasten. Sowieso is de vraag of de huidige route van de 244 aantrekkelijk genoeg is als alternatief, al hoop ik dat de OV-chipkaartdata daarvoor genoeg informatie hebben kunnen geven om daar een positief antwoord op te geven.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: zo 16 feb 2020, 11:23
door Daniel
Volgens OVzoeker rijden er momenteel Iveco's in R-net uitvoering op lijn 346. Vanwege de storm, of heeft Connexxion al wat diensten van TCR overgenomen?

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: zo 16 feb 2020, 11:29
door fred1954
Vorige zondag reden er ook geen dubbeldekkers op 346, ivm de storm. Waarschijnlijk vandaag zelfde liedje.

Ben overigens wel benieuwd wat er met lijn 346 gaat gebeuren, in de zin van exploitatie.
CXX zou een aantal chauffeurs van TCR over kunnen nemen en zelf de dienstregeling uitvoeren, maar met welk materieel? Ik begrijp dat de dubbeldekkers van TCR zijn, dus zou CXX die over moeten nemen?

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: zo 16 feb 2020, 21:18
door Durashift
^^ Eigendom ligt bij BEEQUIP, een lease/financieringsmaatschappij. Dus kan CXX met dat bedrijf een prijsafspraak maken, lijkt mij.

https://www.transport-online.nl/site/86 ... r-vervoer/

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: vr 21 feb 2020, 08:55
door Sgb
Rijden de dubbeldekkers zaterdag wel vanwege de wind?

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: vr 21 feb 2020, 13:08
door Daelea
De 2765 heeft een update gehad zo te zien, met een veel kleiner lijnnummer op de achterkant. De voorkant heb ik helaas niet kunnen zien. (Sorry voor de slechte kwaliteit foto, de bus stond een eindje verderop)Afbeelding

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: vr 21 feb 2020, 16:12
door Durashift
Goed bezig, is tenminste een helder en duidelijk nummer te zien, vind ik. :pos:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: wo 26 feb 2020, 10:42
door fred1954
TLP schreef:Ik heb in november, toen deze discussie voor het eerst liep, al mijn bevindingen over deze bus gedeeld. :wink:
Ik weet niet of er getoverd is de afgelopen dagen, maar ik kwam net Citea 9776 op lijn 347 richting Uithoorn tegen... met een zwart lijnnummer :mrgreen:. Ik zou binnenkort eens uitgebreider moeten gaan kijken of dat ook voor andere bussen geldt.
De 9783 rijdt ook nu ook met zwart lijnnummer (347) op gele achtergrond.......

Edit: 9768 op 347 ook zie ik net, ook de 9793 op 357. Ziet er m.i. naar uit dat de zwarte lijnnummers langzamerhand weer terugkomen op de 347/357. :pos:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: do 27 feb 2020, 20:30
door Denniss
Klopt inderdaad, de 397 oogt ook stukken beter zo.
Nu nog lijn 80 ook dezelfde kleurstelling en de capacity's op lijn 397 ook zwarte letters op oranje achtergrond, dan begint het er op te lijken.
In de reisplanners en op de kaarten staan alle bussen naar Amsterdam centrum immers als oranje lijn met zwarte nummers.

Dennis

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: vr 13 mar 2020, 17:02
door fred1954
Kreeg net deze tweet van Connexxion NH:

“I.v.m. het #coronavirus beperken wij het contact met onze medewerkers door de voordeur van onze voertuigen gesloten te houden. Daarom graag achterin instappen en in- en uitchecken. Geen OV-chipkaart? Koop een kaartje via onze site: bit.ly/39OAGG1 of gebruik #Tranzer.”

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: vr 13 mar 2020, 17:45
door sneltram
Klopt. Op alle voordeuren hangt een A4 met een stopbord en een verwijzing naar de achterdeur in Nederlands en Engels. En de mededeling dat er geen kaartverkoop in de bus is. De voorste stoelenrij en het gangpad is met rood-wit-lint dichtgemaakt. De mededeling scrolt ook op de infoborden.

Ze waren er in de middag mee bezig. Twee man S&V die elke bus in gingen en het papier opplakten en het lint ophingen.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: vr 13 mar 2020, 17:51
door Daelea
Yep, hierbij de illustraties en het bericht op de ticketbox ;-)AfbeeldingAfbeelding