Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
TLP
Berichten: 1556
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

Zojuist is op lijn 346 richting Station Zuid rit 205 uitgevallen met de wat merkwaardige oorzaak "start sleutel ontbreekt". Ik vraag me af hoe deze uit de bus is gekomen, aannemende dat de sleutel altijd in het stuur zit en daarom mogelijk door de chauffeur eruit is gehaald? Hoe dan ook, de terugrit naar Haarlem is volgens OVinfo gereden door Citea 9708 die daarvoor vermoedelijk speciaal is opgetrommeld, maar de retourrit naar Station Zuid die om 21:48 vanaf Station Haarlem is vertrokken rijdt dan weer met een dubbeldekker.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Durashift »

Hebben bussen dan tegenwoordig een contactslot met sleutel?
Ik dacht juist dat het starten van een (OV)bus een kwestie van wat knoppen indrukken is met wat pieptonen erbij.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door ovVeluwe »

Dit gaat om een dubbeldekker die waarschijnlijk wel een sleutel heeft. Volgens mij hebben de snelbuzz Scania's van Qbuzz ook een sleutel. Andere ov bussen hebben vaak wel alleen een startknop zonder sleutel.

Wel leuke afwijking dat er dan een Schipholnet bus als invaller reed. :mrgreen:
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8798
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door ArrivaBas »

Als ik in OMSI met een oudere Citaro rijd, start ik die ook met een sleutel.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Selivio »

Dubbeldekkers van Qbuzz in Groningen starten ook nog met een sleutel :mrgreen:
Grt. Stefan
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door nvdw »

ovVeluwe schreef: vr 11 sep 2020, 23:47 Dit gaat om een dubbeldekker die waarschijnlijk wel een sleutel heeft. Volgens mij hebben de snelbuzz Scania's van Qbuzz ook een sleutel. Andere ov bussen hebben vaak wel alleen een startknop zonder sleutel.
De Scania’s van Qbuzz hebben nog steeds een sleutel, maar die is niet meer uitneembaar. Precies om de reden dat hier nu een rit is uitgevallen: de sleutel zit nog bij de vorige chauffeur in de broekzak.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

In onderstaand artikel over de overheidssteun voor de OV bedrijven in de Vervoerregio, staat een alinea over CXX (Transdev) die afziet van investeringen i.v.m. de coronacrisis. Er wordt in het artikel gesuggereerd dat de instroom van de elektrische Ebusco’s in 2021 in AML niet door zou gaan. Vraag me af of dit klopt. Neem aan dat de door Transdev bestelde bussen gewoon afgenomen moeten worden?

Ik heb dat nog nergens anders gelezen dat verdere elektrificatie in AML nu voorlopig van de baan zou zijn?

https://www.duurzaambedrijfsleven.nl/mo ... elektrisch
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door diederickx »

Ik zie nu de volgende omleiding: Lijnen 348 en 358 stoppen ingaande 21 sep. niet meer bij de halte VUmc op de Amstelveenseweg. Vervangende halte: VUMC Hoofdingang.

Heb ik iets gemist? Ik dacht dat die twee lijnen dat altijd al zo deden.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Denk dat CXX bedoelt dat de halte VUmc op de Amstelveenseweg ri. Amstelveen voor de 348/358 voorgoed vervalt. Was toch een vreemde halte zo kort na de hoofdingang VU. De bussen moesten na de linksaf bocht vanaf de Boelelaan meteen rechts de halte aandoen. CXX zegt hier gewoon, dat er voortaan opgestapt kan worden bij halte Hoofdingang VU. Passagiers ri. Amstelveen kunnen op die voor de 348/358 vervallen halte de 347/357 nemen.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Littlebusdriver »

fred1954 schreef: do 01 okt 2020, 18:57 Er wordt in het artikel gesuggereerd dat de instroom van de elektrische Ebusco’s in 2021 in AML niet door zou gaan. Vraag me af of dit klopt. Neem aan dat de door Transdev bestelde bussen gewoon afgenomen moeten worden?
Connexxion kan ze wel afnemen en dan niet in AML inzetten. Maar bijvoorbeeld in Gooi en Vechtstreek. Maar kan inderdaad nergens vinden dat dit niet door zou gaan.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door diederickx »

fred1954 schreef: do 01 okt 2020, 20:26Denk dat CXX bedoelt dat de halte VUmc op de Amstelveenseweg ri. Amstelveen voor de 348/358 voorgoed vervalt.
Ja. Maar toen de lijnen 348/358 gingen rijden stopten ze niet op die halte. Dus wanneer zijn ze daar dan gaan halteren?
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Ik herinner me dat ik op 19 september via Whatsapp onderstaande foto kreeg toegestuurd. Dit is de betreffende halte. Blijkbaar een flinke klapper geweest. Bus die erachter staat is toeval, die kwam aanrijden maar wist niet dat zijn voorganger met schade stond.

Deze aanrijding zou de aanleiding geweest kunnen zijn voor CXX om vanaf 21 september de halte voor 348/358 te laten vervallen.

https://ibb.co/MS9YvS9

@diederickx, kan me niet herinneren, maar volgens mij vrij snel na opening lijnen 348/358.
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Jurre »

Inderdaad vrij direct na de start van lijnen 348/358.
Die aanrijding betrof overigens geen aanrijding bus-bus en vond ook niet exact op de locatie van die halte plaats. De reden is dat de halte lastig blijft aan te rijden en er daarnaast voldoende alternatieven beschikbaar zijn.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door diederickx »

Dank je. Toen mijn 358 daar onlangs halteerde dacht ik "iets nieuws zeker, hoort dit wel zo?", blijkbaar is het me al die tijd ontgaan.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Dank 🙏 Jurre.
TLP
Berichten: 1556
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

Toen lijn 171 nog naar Amsterdam Zuid reed vroeg ik me af waarom die lijn richting Amstelveen niet bij de halte VUmc op de Amstelveenseweg stopte. Uiteindelijk is dit ruim twee jaar voor de lijnen 348 en 358 geldig geweest, maar niet voor de 242. Uiteindelijk is het niet zo gek dat de stop weer is afgeschaft, want technisch gezien moest er een verkeersovertreding gemaakt worden om vanaf de VU bij de halte te komen. Daarbij is een stop in één richting die bovendien door lijnen bediend wordt waar verderop kan worden overgestapt ook niet echt nuttig.

In het officiële persbericht van de VRA over de investeringen wordt overigens helemaal niet gerept over het nog verder uitstellen van de verdere elektrificatie in AML.
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door hauptbahnhof »

nvdw schreef: zo 13 sep 2020, 10:10 De Scania’s van Qbuzz hebben nog steeds een sleutel, maar die is niet meer uitneembaar. Precies om de reden dat hier nu een rit is uitgevallen: de sleutel zit nog bij de vorige chauffeur in de broekzak.
En zorgen dat elke chauffeur een eigen sleutel heeft is niet mogelijk?
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door nvdw »

Er zijn 22 Scania’s en pakweg 250 chauffeurs die er op basis van hun vestiging mee moeten sturen, inclusief aflossingen onderweg. Zoveel sleutels maken is theoretisch niet onmogelijk, maar ook niet heel praktisch.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Remco1989 »

De laadinfrastructuur word gewoon op de diverse stallingen en eindpunten aangelegd. Dus die bussen komen nog gewoon.
fred1954 schreef: do 01 okt 2020, 18:57 In onderstaand artikel over de overheidssteun voor de OV bedrijven in de Vervoerregio, staat een alinea over CXX (Transdev) die afziet van investeringen i.v.m. de coronacrisis. Er wordt in het artikel gesuggereerd dat de instroom van de elektrische Ebusco’s in 2021 in AML niet door zou gaan. Vraag me af of dit klopt. Neem aan dat de door Transdev bestelde bussen gewoon afgenomen moeten worden?

Ik heb dat nog nergens anders gelezen dat verdere elektrificatie in AML nu voorlopig van de baan zou zijn?

https://www.duurzaambedrijfsleven.nl/mo ... elektrisch
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door fred1954 »

Dank Remco, kunnen we die passage in dat artikel dus als fake-nieuws beschouwen.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door nvdw »

Ik zag gistermiddag nog vier CXX-Ebusco’s met groene kentekenplaten op de A2 bij Vianen richting Amsterdam, waarvan een in R-nettenue. Als ik de filmpjes van Ebusco mag geloven staan er nog wel een paar in Deurne. Ik weet dat een deel voor Haarlem-IJmond is, maar toch.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
omaylie
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door omaylie »

Een deel van die R-net Ebusco's schijnen een pantograaf op het dak te hebben. Enig idee waar ze precies ingezet worden?
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5243
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Lijn 45 »

Zouden die met panto voor AML zijn en die zonder voor HIJ?
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door ovVeluwe »

Haarlem gebruikt een plug-in Systeem, AML een pantograaf. Zo werkt dat ook met de huidige bussen. Op de artist impression stond bij de R-NET variant al een pantograaf op de bus. Dit was er dus een voor AML.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1250
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Frank93 »

De Nieuwe Meerbode heeft een artikel met wat informatie over een uitgedunde dienstregeling:
https://www.meerbode.nl/fikse-kaalslag- ... -uithoorn/

In het kort:
- Lijn 342 vervalt
- Lijnen 347 en 348 worden ingekort tot Elandsgracht - Poortwachter

In het artikel wordt vermeld dat je bij laatstgenoemde lijnen dan kunt overstappen op de Amsteltram. Maar die rijdt die komende jaren toch nog niet?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten