Pagina 159 van 194

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: vr 11 sep 2020, 21:48
door TLP
Zojuist is op lijn 346 richting Station Zuid rit 205 uitgevallen met de wat merkwaardige oorzaak "start sleutel ontbreekt". Ik vraag me af hoe deze uit de bus is gekomen, aannemende dat de sleutel altijd in het stuur zit en daarom mogelijk door de chauffeur eruit is gehaald? Hoe dan ook, de terugrit naar Haarlem is volgens OVinfo gereden door Citea 9708 die daarvoor vermoedelijk speciaal is opgetrommeld, maar de retourrit naar Station Zuid die om 21:48 vanaf Station Haarlem is vertrokken rijdt dan weer met een dubbeldekker.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: vr 11 sep 2020, 23:10
door Durashift
Hebben bussen dan tegenwoordig een contactslot met sleutel?
Ik dacht juist dat het starten van een (OV)bus een kwestie van wat knoppen indrukken is met wat pieptonen erbij.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: vr 11 sep 2020, 23:47
door ovVeluwe
Dit gaat om een dubbeldekker die waarschijnlijk wel een sleutel heeft. Volgens mij hebben de snelbuzz Scania's van Qbuzz ook een sleutel. Andere ov bussen hebben vaak wel alleen een startknop zonder sleutel.

Wel leuke afwijking dat er dan een Schipholnet bus als invaller reed. :mrgreen:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: za 12 sep 2020, 09:46
door ArrivaBas
Als ik in OMSI met een oudere Citaro rijd, start ik die ook met een sleutel.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: za 12 sep 2020, 11:07
door Selivio
Dubbeldekkers van Qbuzz in Groningen starten ook nog met een sleutel :mrgreen:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: zo 13 sep 2020, 10:10
door nvdw
ovVeluwe schreef: vr 11 sep 2020, 23:47 Dit gaat om een dubbeldekker die waarschijnlijk wel een sleutel heeft. Volgens mij hebben de snelbuzz Scania's van Qbuzz ook een sleutel. Andere ov bussen hebben vaak wel alleen een startknop zonder sleutel.
De Scania’s van Qbuzz hebben nog steeds een sleutel, maar die is niet meer uitneembaar. Precies om de reden dat hier nu een rit is uitgevallen: de sleutel zit nog bij de vorige chauffeur in de broekzak.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: do 01 okt 2020, 18:57
door fred1954
In onderstaand artikel over de overheidssteun voor de OV bedrijven in de Vervoerregio, staat een alinea over CXX (Transdev) die afziet van investeringen i.v.m. de coronacrisis. Er wordt in het artikel gesuggereerd dat de instroom van de elektrische Ebusco’s in 2021 in AML niet door zou gaan. Vraag me af of dit klopt. Neem aan dat de door Transdev bestelde bussen gewoon afgenomen moeten worden?

Ik heb dat nog nergens anders gelezen dat verdere elektrificatie in AML nu voorlopig van de baan zou zijn?

https://www.duurzaambedrijfsleven.nl/mo ... elektrisch

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: do 01 okt 2020, 19:59
door diederickx
Ik zie nu de volgende omleiding: Lijnen 348 en 358 stoppen ingaande 21 sep. niet meer bij de halte VUmc op de Amstelveenseweg. Vervangende halte: VUMC Hoofdingang.

Heb ik iets gemist? Ik dacht dat die twee lijnen dat altijd al zo deden.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: do 01 okt 2020, 20:26
door fred1954
Denk dat CXX bedoelt dat de halte VUmc op de Amstelveenseweg ri. Amstelveen voor de 348/358 voorgoed vervalt. Was toch een vreemde halte zo kort na de hoofdingang VU. De bussen moesten na de linksaf bocht vanaf de Boelelaan meteen rechts de halte aandoen. CXX zegt hier gewoon, dat er voortaan opgestapt kan worden bij halte Hoofdingang VU. Passagiers ri. Amstelveen kunnen op die voor de 348/358 vervallen halte de 347/357 nemen.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: do 01 okt 2020, 20:52
door Littlebusdriver
fred1954 schreef: do 01 okt 2020, 18:57 Er wordt in het artikel gesuggereerd dat de instroom van de elektrische Ebusco’s in 2021 in AML niet door zou gaan. Vraag me af of dit klopt. Neem aan dat de door Transdev bestelde bussen gewoon afgenomen moeten worden?
Connexxion kan ze wel afnemen en dan niet in AML inzetten. Maar bijvoorbeeld in Gooi en Vechtstreek. Maar kan inderdaad nergens vinden dat dit niet door zou gaan.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: do 01 okt 2020, 21:06
door diederickx
fred1954 schreef: do 01 okt 2020, 20:26Denk dat CXX bedoelt dat de halte VUmc op de Amstelveenseweg ri. Amstelveen voor de 348/358 voorgoed vervalt.
Ja. Maar toen de lijnen 348/358 gingen rijden stopten ze niet op die halte. Dus wanneer zijn ze daar dan gaan halteren?

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: vr 02 okt 2020, 07:25
door fred1954
Ik herinner me dat ik op 19 september via Whatsapp onderstaande foto kreeg toegestuurd. Dit is de betreffende halte. Blijkbaar een flinke klapper geweest. Bus die erachter staat is toeval, die kwam aanrijden maar wist niet dat zijn voorganger met schade stond.

Deze aanrijding zou de aanleiding geweest kunnen zijn voor CXX om vanaf 21 september de halte voor 348/358 te laten vervallen.

https://ibb.co/MS9YvS9

@diederickx, kan me niet herinneren, maar volgens mij vrij snel na opening lijnen 348/358.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: vr 02 okt 2020, 09:59
door Jurre
Inderdaad vrij direct na de start van lijnen 348/358.
Die aanrijding betrof overigens geen aanrijding bus-bus en vond ook niet exact op de locatie van die halte plaats. De reden is dat de halte lastig blijft aan te rijden en er daarnaast voldoende alternatieven beschikbaar zijn.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: vr 02 okt 2020, 10:34
door diederickx
Dank je. Toen mijn 358 daar onlangs halteerde dacht ik "iets nieuws zeker, hoort dit wel zo?", blijkbaar is het me al die tijd ontgaan.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: vr 02 okt 2020, 11:52
door fred1954
Dank 🙏 Jurre.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: vr 02 okt 2020, 12:51
door TLP
Toen lijn 171 nog naar Amsterdam Zuid reed vroeg ik me af waarom die lijn richting Amstelveen niet bij de halte VUmc op de Amstelveenseweg stopte. Uiteindelijk is dit ruim twee jaar voor de lijnen 348 en 358 geldig geweest, maar niet voor de 242. Uiteindelijk is het niet zo gek dat de stop weer is afgeschaft, want technisch gezien moest er een verkeersovertreding gemaakt worden om vanaf de VU bij de halte te komen. Daarbij is een stop in één richting die bovendien door lijnen bediend wordt waar verderop kan worden overgestapt ook niet echt nuttig.

In het officiële persbericht van de VRA over de investeringen wordt overigens helemaal niet gerept over het nog verder uitstellen van de verdere elektrificatie in AML.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: vr 02 okt 2020, 14:51
door hauptbahnhof
nvdw schreef: zo 13 sep 2020, 10:10 De Scania’s van Qbuzz hebben nog steeds een sleutel, maar die is niet meer uitneembaar. Precies om de reden dat hier nu een rit is uitgevallen: de sleutel zit nog bij de vorige chauffeur in de broekzak.
En zorgen dat elke chauffeur een eigen sleutel heeft is niet mogelijk?

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: vr 02 okt 2020, 15:50
door nvdw
Er zijn 22 Scania’s en pakweg 250 chauffeurs die er op basis van hun vestiging mee moeten sturen, inclusief aflossingen onderweg. Zoveel sleutels maken is theoretisch niet onmogelijk, maar ook niet heel praktisch.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: vr 02 okt 2020, 23:51
door Remco1989
De laadinfrastructuur word gewoon op de diverse stallingen en eindpunten aangelegd. Dus die bussen komen nog gewoon.
fred1954 schreef: do 01 okt 2020, 18:57 In onderstaand artikel over de overheidssteun voor de OV bedrijven in de Vervoerregio, staat een alinea over CXX (Transdev) die afziet van investeringen i.v.m. de coronacrisis. Er wordt in het artikel gesuggereerd dat de instroom van de elektrische Ebusco’s in 2021 in AML niet door zou gaan. Vraag me af of dit klopt. Neem aan dat de door Transdev bestelde bussen gewoon afgenomen moeten worden?

Ik heb dat nog nergens anders gelezen dat verdere elektrificatie in AML nu voorlopig van de baan zou zijn?

https://www.duurzaambedrijfsleven.nl/mo ... elektrisch

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: za 03 okt 2020, 07:46
door fred1954
Dank Remco, kunnen we die passage in dat artikel dus als fake-nieuws beschouwen.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: za 03 okt 2020, 10:15
door nvdw
Ik zag gistermiddag nog vier CXX-Ebusco’s met groene kentekenplaten op de A2 bij Vianen richting Amsterdam, waarvan een in R-nettenue. Als ik de filmpjes van Ebusco mag geloven staan er nog wel een paar in Deurne. Ik weet dat een deel voor Haarlem-IJmond is, maar toch.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: za 03 okt 2020, 10:39
door omaylie
Een deel van die R-net Ebusco's schijnen een pantograaf op het dak te hebben. Enig idee waar ze precies ingezet worden?

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: za 03 okt 2020, 11:26
door Lijn 45
Zouden die met panto voor AML zijn en die zonder voor HIJ?

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: za 03 okt 2020, 12:20
door ovVeluwe
Haarlem gebruikt een plug-in Systeem, AML een pantograaf. Zo werkt dat ook met de huidige bussen. Op de artist impression stond bij de R-NET variant al een pantograaf op de bus. Dit was er dus een voor AML.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: ma 12 okt 2020, 13:37
door Frank93
De Nieuwe Meerbode heeft een artikel met wat informatie over een uitgedunde dienstregeling:
https://www.meerbode.nl/fikse-kaalslag- ... -uithoorn/

In het kort:
- Lijn 342 vervalt
- Lijnen 347 en 348 worden ingekort tot Elandsgracht - Poortwachter

In het artikel wordt vermeld dat je bij laatstgenoemde lijnen dan kunt overstappen op de Amsteltram. Maar die rijdt die komende jaren toch nog niet?