Pagina 164 van 194

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: ma 08 feb 2021, 09:06
door fred1954
Update 8 februari, 07:46 uur
Amstelland Meerlanden
Opstart AML Flex en onderstaande buslijnen vanaf 10:00 uur vanmorgen.
Buslijnen die niet in dit overzicht voorkomen rijden niet!

Lijn 180/181: de gehele cirkellijnroute wordt gereden.
Frequentie zoveel mogelijk als gebruikelijk.

Lijn 191 P30 - Schiphol-Zuidoost v.v.
Pendelen van/tot P30; aldaar overstap op 180/181.
Frequentie: iedere 15 min.

Lijn 300.
Frequentie: iedere 15 min.

Lijn 340 Haarlem - Uithoorn v.v.
Bus rijdt niet van en naar Mijdrecht. Eindpunt is Uithoorn Busstation
Reizigers voor Mijdrecht stappen over op lijn 130 van Syntus.
Frequentie: iedere 15 min.

Lijn 341 Hoofddorp Spaarne Gasthuis - Hoofddorp NS v.v.
Lijn 341 rijdt alleen binnen Hoofddorp tot het Station.
Voor A'dam Zuid overstappen op de trein.
Voor Schiphol overstappen op de 300 of 397.
Frequentie: iedere 15 min.

Lijn 346 Haarlem - Amsterdam Zuid v.v.
Frequentie: zoveel mogelijk volgens dienstregeling

Lijn 348 Uithoorn – Station Zuid v.v.
Frequentie: iedere 15 min.
Geeft aansluiting op lijn 357 op Amstelveen Busstation.

Lijn 356 Haarlem - Schiphol, Knooppunt-Noord v.v.
Rijdt vanuit Haarlem v.v. niet verder dan Knooppunt Schiphol Noord
Overstappen op lijn 300 richting Amsterdam Bijlmer ArenA
Frequentie: iedere 15 min.

Lijn 357 Aalsmeer Hortensiaplein - Amsterdam Elandsgracht
Frequentie: iedere 15 min.
Geeft aansluiting op lijn 348 op Amstelveen Busstation.

Lijn 397 Nieuw-Vennep - Amsterdam Haarlemmermeerstation v.v.
Deze lijn rijdt niet verder dan bovenstaande halte.
Frequentie: iedere 15 min.

(Bron: CXX.nl)

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: ma 08 feb 2021, 10:26
door TheAgedGamerYt
Zo te zien rijden er Zeelandse Bussen in AML.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: ma 08 feb 2021, 10:33
door fred1954
Ik zie vooral AML Iveco’s? Welke bussen zouden dan van Zeeland moeten zijn?

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: ma 08 feb 2021, 11:40
door ovVeluwe
Er rijden helemaal geen bussen uit Zeeland in AML, zou ook niet weten waarvoor dat nodig zou zijn aangezien er al een overschot aan bussen is.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: ma 08 feb 2021, 11:47
door omaylie
Ik denk dat die verwarring is ontstaan omdat er in zowel AML als Zeeland Iveco's rijden.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: ma 08 feb 2021, 15:39
door diederickx
Toen ik omstreeks het middaguur naar mijn werk ging had ik de indruk dat A&M geheel met dieselbussen rijdt, behalve de 180-181-191.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: ma 08 feb 2021, 17:17
door TLP
Houden de elektrische bussen die wel rijden het eigenlijk uit met de kou en de sneeuwval?

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: ma 08 feb 2021, 19:14
door fred1954
diederickx schreef: ma 08 feb 2021, 15:39 Toen ik omstreeks het middaguur naar mijn werk ging had ik de indruk dat A&M geheel met dieselbussen rijdt, behalve de 180-181-191.
Klopt exact. Die lijnen werden door de Schipholnet E-Citea’s gereden.
Alle andere lijnen die wel reden, reden met Iveco’s, ook de Amstelveenbundel.

Ikzelf zou eerder de nieuwe Ebusco’s ingezet hebben, voor zover dat mogelijk was natuurlijk. Dit soort ijsdagen zijn DE lakmoesproef voor de nieuwe ZE-bussen.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: ma 08 feb 2021, 22:33
door diederickx
TLP schreef: ma 08 feb 2021, 17:17Houden de elektrische bussen die wel rijden het eigenlijk uit met de kou en de sneeuwval?
Ik heb de indruk dat ze veel moeite hebben met het wegrijden van besneeuwde haltekommen.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: di 09 feb 2021, 10:23
door DingeZ
In dit geval heeft een elektrische bus als nadeel dat de motoren weinig warmte genereren (want ze zijn veel efficiënter) waardoor er meer risico op bevriezing van de electronica is. Daarnaast gaat de capaciteit van batterijen wel achteruit als het kouder wordt.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: di 09 feb 2021, 11:29
door TLP
Dat zou ik eigenlijk wel verwachten, wat dat betreft ben ik wel benieuwd hoe alles dat nu rijdt het uit gaat houden.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: di 09 feb 2021, 13:53
door diederickx
DingeZ schreef: di 09 feb 2021, 10:23risico op bevriezing van de electronica
Leg dat eens uit? Volgens mij bedoel je iets anders.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: di 09 feb 2021, 15:11
door The Greyhound
DingeZ schreef: di 09 feb 2021, 10:23 In dit geval heeft een elektrische bus als nadeel dat de motoren weinig warmte genereren (want ze zijn veel efficiënter) waardoor er meer risico op bevriezing van de electronica is. Daarnaast gaat de capaciteit van batterijen wel achteruit als het kouder wordt.
Er rijden al jaren elektrische (trolley)bussen rond. Die kunnen echt wel tegen een beetje kou. Batterijen gaan inderdaad wel minder lang mee bij dit soort temperaturen, zeker als ze ook energie voor de verwarming moeten leveren.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: di 09 feb 2021, 15:27
door DingeZ
diederickx schreef: di 09 feb 2021, 13:53
DingeZ schreef: di 09 feb 2021, 10:23risico op bevriezing van de electronica
Leg dat eens uit? Volgens mij bedoel je iets anders.
Ik bedoel niet specifiek dat er iets fout (zal) gaan, maar dat er over het algemeen meer risico is op bevriezing van onderdelen doordat de motor veel minder restwarmte produceert.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: di 09 feb 2021, 16:14
door diederickx
Dat zou kunnen. Maar staat daar niet tegenover dat een electrisch voertuig minder onderdelen (compenenten) heeft die kunnen bevriezen?

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: do 11 feb 2021, 22:37
door diederickx
Milco schreef: wo 23 dec 2020, 15:29Komen er eigenlijk ook koppelingen tussen lijn 186 en 199 in Amstelveen? De twee lijnen komen immers beide op het busstation aldaar.
Toevallig vandaag met eigen ogen gezien: Nee, beide lijnen keren op zichzelf.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: do 11 feb 2021, 23:22
door Remco1989
Niet alles keert op zichzelf er zijn een paar die wel in elkaar overgaan, maar dat is op 1 hand te tellen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: vr 12 feb 2021, 14:09
door TLP
Maar het merendeel van de ritten dat dus wel op zichzelf keert zorgt wel gemakkelijk voor een redelijke chaos ter hoogte van perron A/B: zowel lijn 174 als lijn 186 en 199 komen daar meestal ongeveer tegelijkertijd aan maar ook lijn 171 richting Aalsmeer en in de spitsrichting ook lijn 274 zorgen vaak voor extra drukte ter hoogte van het perron, naast de bussen die het busstation in zuidwestelijke richting verlaten. Doorkoppeling van de 186 en de 199 zorgt er in ieder geval voor dat de keerbewegingen van beide lijnen niet meer hoeven en misschien kan met slimmer inpassen zelfs de stilstand van lijn 174 grotendeels worden opgeheven - die gaat nu in feite uit dienst en wacht op de bufferplaats achter perron E/F de tijd af om op perron A ruimte te creëren voor andere lijnen, maar dat zorgt er wel voor dat de enkele reizigers vanuit de lus naar de wijken Legmeer of Meerwijk in Uithoorn wonen 19 minuten (weliswaar overdekt) mogen gaan wachten.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: wo 17 feb 2021, 09:07
door fred1954
Het valt me op dat een aanzienlijk deel van de e-Citea’s op de Amstelveenbundel al de “Airport Express” lichtbakken aan de zijkant achter het raam gemonteerd hebben, net zoals de Solarissen op 397 dit hebben/hadden. Uiteraard staan ze nu uit op de Citea’s.

Ik las al op FB dat het de bedoeling is dat er Citea’s op lijn 397 gaan rijden, zodra de laadpalen in Getsewoud aangelegd zijn.
Er zouden dan gelede Ebusco’s op de Amstelveenbundel voor in de plaats komen.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: wo 17 feb 2021, 17:27
door TLP
Ergens verbaast me dit wel, wat is precies het nut van deze verschuiving? In Uithoorn zijn inmiddels laadpalen geplaatst en op het nieuwe busstation van Aalsmeer zouden ook laadpalen komen? Daarbij lijkt het me niet dat voor lijn 397 alleen 50 bussen nodig zijn, waar blijven de Citea's die in dat geval overblijven?

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: wo 17 feb 2021, 18:00
door Remco1989
Een deel gaat maar naar de 397 rest blijft op Amstelveen voor de huidige lijnen.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: vr 19 feb 2021, 10:21
door Milco
Bij de dienstregeling van lijn 194 tussen Schiphol en Amsterdam Osdorp staat een omleiding voor twee avonden tussen 20:00 en 05:00 uur waarbij halte Matterhorn vervalt. Volgens de dienstregeling rijdt de hele lijn 194 überhaupt niet tijdens deze tijden, dus ik vraag mij af vanwaar deze omleiding?

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: vr 19 feb 2021, 10:25
door Frank93
Je kan in plaats daarvan ook gebruik maken van GVB tram 63 volgens het omleidingsbericht :lol:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: vr 19 feb 2021, 11:07
door Milco
Die had ik nog niet opgemerkt... Goed gecommuniceerd in elk geval :lol:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: vr 19 feb 2021, 21:23
door TLP
TLP schreef: vr 12 feb 2021, 14:09 Maar het merendeel van de ritten dat dus wel op zichzelf keert zorgt wel gemakkelijk voor een redelijke chaos ter hoogte van perron A/B: zowel lijn 174 als lijn 186 en 199 komen daar meestal ongeveer tegelijkertijd aan maar ook lijn 171 richting Aalsmeer en in de spitsrichting ook lijn 274 zorgen vaak voor extra drukte ter hoogte van het perron, naast de bussen die het busstation in zuidwestelijke richting verlaten.
Kennelijk heeft CXX het probleem ook opgemerkt en om dat iets te verlichten gaat lijn 171 richting Aalsmeer vanaf zondag van halte E vertrekken (net als lijn 356 richting Haarlem). Hoewel het ongetwijfeld de beste oplossing is die snel kan worden doorgevoerd, zorgt het wel voor een mogelijk nieuw probleem dat ook al voorkwam toen lijn 149 richting de KLM in de vorige concessie ook van perron E vertrok: als de bussen vrijwel dezelfde vertrektijden hebben (wat zo te zien ook het geval lijkt te zijn) dan zorgt een iets langere haltering van één van beide lijnen ervoor dat de andere bus opgehouden wordt en daardoor met vertraging verder rijdt. Bovendien is perron E niet lang genoeg voor een 18- en een 13-meterbus, volgens mij zelfs niet voor twee 13-meterbussen samen. Tegelijkertijd is de situatie op perron G/H (richting de Bijlmer) ook niet fijn omdat de 300 en 356 beiden vanaf G vertrekken, en hoewel een van beide bussen vaak iets naar voren gaat staan ontstaat er vaak alsnog een file als de 171 er ook nog bij komt, omdat de voorste bus bijna nooit doorrijdt tot aan het einde van perron H.

Daarom zou ik op termijn de volgende perronindeling voor me zien:

A 171 Aalsmeer, 174 Uithoorn, 186 Amstelveen gaat verder als 199 Schiphol
B 171 Bijlmer ArenA, 174 KLM Hoofdkantoor, 199 Amstelveen gaat verder als 186 Schiphol
C 274/347/348 Uithoorn, 357/358 Aalsmeer/Kudelstaart
D 347/357 Elandsgracht, 274/348/358 Station Zuid
E 356 Haarlem
F 300 Haarlem via Airport
G 300 Bijlmer ArenA
H 356 Bijlmer ArenA