Pagina 179 van 194

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: zo 17 jul 2022, 18:48
door CamilleKreemers
IIVQ schreef: zo 10 jul 2022, 19:17
TLP schreef: zo 10 jul 2022, 18:38Hoe moeilijk is het dan om werkpakketten hiervoor in elkaar te sleutelen?
Best wel moeilijk.

Even in perspectief plaatsen: Het door de computer laten maken van omlopen van sommige vestigingen duurt 3 dagen, en diensten ruim een week. Dan moeten de roosters en allerlei afbouwwerk bij, dat kost ook zo dagen (hand)werk.
Ik weet niet hoe lang een pakket op deze vestigingen draait. Ik weet wel dat er een andere oplossing was gekozen als er meer voorbereidingstijd was.
Dat duurt langer dan ik had verwacht.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: zo 17 jul 2022, 21:46
door Remco1989
Milco schreef: zo 17 jul 2022, 18:30 Heeft het GVB dit geregeld? Bij de haltes zelf staan de DRIS-panelen uit en hangen A4’tjes met de lijnen die er stoppen :lol:
Helaas is Schiphol hiervoor verantwoordelijk en mogen de vervoerders zelf niks aanpassen. Zo moet het bord B17 nog verplaatst worden en het halte bord van 397 ook.

Edit: ondertussen is het bord B17 al verplaatst nu moeten alleen de drissen nog aangepast worden.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: ma 22 aug 2022, 15:21
door fred1954
Vanaf nu kan er in AML ook ingecheckt worden met OVpay op de Connexxion bussen, dmv. bankpas, creditcard, smartphone en smartwatch.

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/307589/i ... -amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: di 23 aug 2022, 09:51
door fred1954
Het is toch even opletten, met OVpay, bij sommige bussen werkt de validator (nog) niet met OVpay.
Als je binnen het CXX gebied van te voren weet dat je over gaat stappen, beter nog even de chipkaart blijven gebruiken.

Ik ging van Amstelveenseweg naar Busstation Amstelveen. Op de heenweg kon ik met mijn Apple Watch inchecken.
Bij het overstappen op het busstation op een andere CXX bus, bleek de validator in die bus niet te werken op OV pay, moest daarom inchecken met mijn OV chipkaart, waardoor ik opnieuw het instaptarief betaalde. Geen man overboord, maar toch……….

Verder is op het display van de validator bij het uitchecken alleen het woord ‘betaalpas” te zien, dus niet wat de rit gekost heeft.
Dat zou je dan de volgende dag in je bank app moeten kunnen zien.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: di 23 aug 2022, 10:08
door Daan!
In Haarlem IJmond kan dit ook. Zag het afgelopen weekend zelfs al.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: do 25 aug 2022, 20:33
door BusOV40
https://www.diemernieuws.nl/nieuws/alge ... noeg-op-ni

Voor de regio Amsterdam en omstreken lijkt er goed nieuws.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: zo 28 aug 2022, 10:46
door Milco
Ik dacht dat OV op Maat in Amstelveen en Aalsmeer enige tijd geleden was opgeheven? De omroep in de bus vermeldde gisteren bij busstation Amstelveen nog gewoon dat je hier gebruik kunt maken van OV op Maat…

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: zo 28 aug 2022, 14:57
door TLP
Ik kan bij nader inzien ook gewoon een rit boeken in de app, ik ga de wiki toch maar eens updaten.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: vr 07 okt 2022, 16:33
door TLP
Het valt me op dat er de laatste paar weken de nodige ritten uitvallen op de Amstellijnen. Ik heb zitten peinzen over een mogelijke oorzaak totdat ik op Facbook dit bericht tegenkwam met daarbij de opmerking dat Euro V-bussen niet meer de milieuzone in zouden mogen.
Wordt hierdoor nu een materieeltekort veroorzaakt? Het zijn namelijk de gelede Citaro's die op dit moment nauwelijks ingezet lijken te worden, zeker niet op de lijnen 347 en 357, en de R-NET Iveco's zijn het afgelopen jaar natuurlijk grotendeels uitgestroomd.
Overigens zenden de lijnen 348 en 358 helemaal geen realtime reisinfo uit...

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: vr 07 okt 2022, 16:41
door Daan!
In Haarlem IJmond ook, maar daar door personeelstekort. Zou dat het ook niet voor Connexxion kunnen zijn?

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: za 08 okt 2022, 11:41
door fred1954
Er rijden zo nu en dan nog steeds Citaro’s-G en een enkele Iveco op de Amstelveenbundel. Ik heb niet de indruk dat de inzet van diesel bussen op deze bundel wordt vermeden. Denk eerder aan personeelstekort, wat betreft uitval, net als in H-IJ. Wat niet handig is, is de inzet van standaard Ebusco’s op met name 347/357. Dat is in de spits dringen geblazen, zeker als er ook nog ritten uitvallen.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: zo 09 okt 2022, 01:48
door Durashift
TLP schreef: vr 07 okt 2022, 16:33 Het valt me op dat er de laatste paar weken de nodige ritten uitvallen op de Amstellijnen. Ik heb zitten peinzen over een mogelijke oorzaak totdat ik op Facbook dit bericht tegenkwam met daarbij de opmerking dat Euro V-bussen niet meer de milieuzone in zouden mogen.
(..)
De milieuzone voor autobussen is per januari dit jaar inderdaad aangescherpt naar emissieklasse 6 of hoger.

Er kan wel ontheffing, per kenteken, aangevraagd worden.
https://www.amsterdam.nl/parkeren-verke ... amsterdam/

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: ma 10 okt 2022, 16:33
door ThatPCDude
Daan! schreef: vr 07 okt 2022, 16:41 In Haarlem IJmond ook, maar daar door personeelstekort. Zou dat het ook niet voor Connexxion kunnen zijn?
Wat mij opviel is dat de problematiek in voornamelijk H/IJ pas kwam nádat veel andere regionale vervoerbedrijven gekampt hadden met personeelstekort. Gisteren was ook aan de chauffeur die op mijn ramvolle 81 zat vanuit Zandvoort te horen dat het (zacht gezegd) niet helemaal lekker gaat hier qua busvervoer.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: di 11 okt 2022, 11:09
door fred1954
Advies van de RAR over het busvervoer Uithoorn - Amstelveen - Amsterdam als lijn 25 in 2024 doorgetrokken wordt naar Uithoorn.

https://rar.vervoerregio.nl/document/1d ... f60303894b

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: di 11 okt 2022, 14:55
door n-evo
De huidige regeling dat bij calamiteiten lijn 25 vanuit Westwijk tot Stadshart wordt ingekort en dat er tussen Stadshart en Amsterdam Zuid geen tramverkeer is, vindt de RAR onacceptabel. Dat is het nu al en met de toenemende functie van de tram als de basisontsluiting voor Uithoorn veroorzaakt deze inkorting al helemaal veel overlast. Er ligt een niet gebruikt overloopwissel bij de halte A.J. Ernststraat. Dit dient onmiddellijk gebruiksklaar en inzetbaar te zijn. Dus in ieder geval dienen bij calamiteiten trams vanuit Amstelveen tot de halte bij de A.J. Ernststraat te rijden en bij voorkeur tot de halte Parnassusweg, ingeval er een stremming op de Strawinskylaan is.
Altijd maar dat inkorten tot Binnenhof Stadshart vanuit Westwijk als bij bijvoorbeeld Station Zuid een probleem is. Vervolgens mag je het uitzoeken als reiziger. Waarom wordt die wissel bij A.J. Ernststraat eigenlijk niet gebruikt? Vooral als tram 5 rijdt tussen Jordaan en VUmc. Vanuit daar valt de ramp nog wel te overzien om te lopen naar de 5/24 of Station Zuid voor metro/trein.

Ook het doortrekken van tram 5 naar Amstelveen busstation had al lang moeten gebeuren.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: di 11 okt 2022, 15:15
door fred1954
De regelmatige storingen op lijn 25 zijn niet alleen op de Strawinskylaan, maar zijn ook vaak sein/wissel storingen bij het Stadshart of op Westwijk. Daar zal het GVB dan toch pendel bussen moeten inzetten.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: di 11 okt 2022, 16:38
door hauptbahnhof
Voor een sein-/wisselstoring wordt er niks ingezet. Trams rijden ook gewoon door, hetzij met (flinke) vertraging. Alleen bij langdurige stremmingen (defecte tram die niet van zijn plaats komt, aanrijding etc) wordt er een pendelbus ingezet.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: di 11 okt 2022, 17:45
door fred1954
Dat klopt, inderdaad. Pendellijn 75 rijdt heel af en toe. Omdat getroffen passagiers nu nog alternatieven hebben via de Amstelveenbundel. Bij storingen op lijn 25 wordt nu vaak door het GVB op Twitter aangeraden om één van de Connexxion lijnen te nemen.

Maar het advies van de RAR gaat over het moment dat lijn 25 doorgetrokken is naar Uithoorn en de 347/348 opgeheven zijn. Dan zal het GVB voor een alternatief moeten zorgen tussen Zuid en Uithoorn bij onregelmatigheden.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: di 11 okt 2022, 20:00
door hauptbahnhof
En dat zal hoogstwaarschijnlijk niet anders zijn dan nu. Tram rijdt op een gedeelte van het traject. Indien het lange/grote stremming is, dan wordt er een pendelbus ingezet.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: zo 16 okt 2022, 07:43
door fred1954
Na jaren als tijdelijke haltes gefungeerd te hebben aan de Stadhouderskade ter hoogte van het Leidsebosje en het Zandpad voor de R-net lijnen 347/357/397 worden deze haltes momenteel (eindelijk) omgebouwd tot definitieve haltes.

https://www.at5.nl/artikelen/217241/bus ... lang-duren

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: vr 21 okt 2022, 15:46
door TLP
Vorige week heeft het DB van de VRA het vervoerplan 2023 vastgesteld, al staat in het DB-voorstel wat er precies gaat veranderen.

Er komt een extra afschaling van 5% om het huidige personeelstekort op te vangen, vooralsnog tot uiterlijk juni 2023. Dat betekent concreet dat:
  • De frequentie op het Kerntraject Schiphol verlaagd wordt van 20x/uur naar 16x/uur.
  • Lijn 300 van 10x/uur naar 9x/uur gaat.
  • Lijn 397 op zaterdag van 6x/uur naar 4x/uur gaat.
  • Het nachtnet van 2x/uur naar 1x/uur gaat.
  • De ontsluitende lijnen al om 21:00 uur hun laatste rit hebben.
Daarbovenop komen nog een aantal kleine, permanente wijzigingen:
  • Lijn 171 krijgt een extra halte in Ouderkerk.
  • Lijnen 192 en 195 krijgen routewijzigingen in Badhoevedorp.
  • Lijn 340 krijgt andere haltenamen in Heemstede.
Overigens wordt het personeelstekort (afgezien van de stakingen) op dit moment bestreden door lijn 300 maar 8x/uur te laten rijden en in de namiddag/avond vooral op de R-netlijnen van en naar de Elandsgracht ritten te schrappen.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: vr 21 okt 2022, 17:00
door fred1954
Begrijp ik nu goed dat de inkorting van 347/348 tot A’veen Busstation nu echt gaat gebeuren?

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: vr 21 okt 2022, 18:35
door TLP
Het DB-voorstel noemt slechts een deel van de afschalingsmaatregelen uit het vervoerplan (dat al in mei is vastgesteld), en daar staat de inkorting van de lijnen 347 en 348 niet tussen.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: vr 21 okt 2022, 18:45
door fred1954
Had het DB-voorstel nog niet gelezen, maar het staat er inderdaad niet in, bedankt TLP.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: vr 21 okt 2022, 21:56
door TheAgedGamerYt
Ik had verwacht dat de 242, 244 en 342 zouden terugkomen en ook de 340 weer naar Mijdrecht.