Pagina 191 van 195

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: ma 19 feb 2024, 20:02
door Milco
Lijn 397 trekt meer toeristen en AMS is de internatioaal bekende afkorting voor Amsterdam.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: ma 19 feb 2024, 20:05
door Meltrain
Maar "Elandsgracht Amsterdam" dekt dan toch net zo goed de lading?

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: ma 19 feb 2024, 20:13
door Milco
Ik denk dat met AMS toeristen sneller herkennen dat dit dé bus is naar Amsterdam en dan ook niet (op Schiphol) in verwarring worden gebracht met lijn 341 naar Zuid bijvoorbeeld.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: ma 19 feb 2024, 20:15
door fred1954
Filmt lijn 397 niet iets van Leidseplein City Center, of is dat al niet meer?

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: ma 19 feb 2024, 20:24
door Meltrain
Daar heb ok eerlijk gezegd niet naar gekeken; ik had het over eindbestemming in OVInfo (en aannemelijk ook op de borden).
Milco schreef: ma 19 feb 2024, 20:13 Ik denk dat met AMS toeristen sneller herkennen dat dit dé bus is naar Amsterdam en dan ook niet (op Schiphol) in verwarring worden gebracht met lijn 341 naar Zuid bijvoorbeeld.
Ik weet niet of dat nog steeds is, maar daar heeft lijn 300 een tijdlang doodleuk met als eindbestemming "Amsterdam" op de borden gestaan. _O-
Dat zal vast ook een hoop verwarring opgeleverd hebben.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: ma 19 feb 2024, 20:27
door Daniel
Dat laatste is de hele reden dat de bestemming in Amsterdam nu op de bovenste regel staat bij Connexxion, want anders valt de bestemming in Amsterdam weg door de via-bestemming op de filmbak (en tonen DRIPs die geen via's tonen alleen Amsterdam)

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: di 20 feb 2024, 21:01
door Vinny
Bussen in Hoofddorp die naar 'station Zuid' rijden. Ook heel duidelijk voor de niet-ingewijde :twisted:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: di 20 feb 2024, 21:51
door TLP
Mwoah, de meeste mensen zullen echt wel begrijpen dat daar Amsterdam en niet Diemen mee bedoeld wordt.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: wo 21 feb 2024, 12:44
door fred1954
Vinny schreef: di 20 feb 2024, 21:01 Bussen in Hoofddorp die naar 'station Zuid' rijden. Ook heel duidelijk voor de niet-ingewijde :twisted:
Dat is per 21 juli ook verleden tijd. Lijn 341 gaat vanaf Hoofddorp keren op Schiphol (niet bekend waar op Spl) en het traject Schiphol - Amsterdam Zuid wordt overgenomen door een nieuwe lijn 298.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: wo 21 feb 2024, 12:54
door mp623
Met als grote kanttekening dat dat pas gebeurt wanneer de infrastructuur om de nieuwe lijn 243 te rijden klaar is.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: wo 21 feb 2024, 15:36
door Meltrain
fred1954 schreef: wo 21 feb 2024, 12:44
Vinny schreef: di 20 feb 2024, 21:01 Bussen in Hoofddorp die naar 'station Zuid' rijden. Ook heel duidelijk voor de niet-ingewijde :twisted:
Dat is per 21 juli ook verleden tijd. Lijn 341 gaat vanaf Hoofddorp keren op Schiphol (niet bekend waar op Spl) en het traject Schiphol - Amsterdam Zuid wordt overgenomen door een nieuwe lijn 298.
Op de nieuwe lijnennetkaart is deze wijziging nog niet verwerkt, maar dat komt wellicht omdat nog niet zeker is of de infrastructurele aanpassingen voor lijn 143 en 243 wel gereed zijn.
Verder staat in het Vervoerplan 2024-I dat lijn 341 bij Schiphol Airport zal eindigen. Connexxion zag geen meerwaarde in doorrijden naar Schiphol Noord, aangezien daar al veel bussen rijden en het een extra bus zou kosten.
(De afko van Schiphol is trouwens Shl. :) )

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: wo 21 feb 2024, 16:36
door fred1954
@Meltrain: ik heb vele jaren op Schiphol gewerkt in de luchtvracht/expeditie, daar was Schiphol AMS of SPL, dus dat zit er ingebakken bij mij, maar je hebt gelijk in het OV noemen we het Shl. ;)

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: wo 21 feb 2024, 21:15
door IIVQ
Bij Connexxion intern is Schiphol Noord "Sch gar", maar ik ben te lui om de pc en HASTUS op te starten en te kijken of Sch voor heel Schiphol de placecode is. Dus nee, in het OV gebruiken we niet alleen Shl als code :D

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: wo 21 feb 2024, 23:11
door Vinny
TLP schreef: di 20 feb 2024, 21:51 Mwoah, de meeste mensen zullen echt wel begrijpen dat daar Amsterdam en niet Diemen mee bedoeld wordt.
Ik vind dat helemaal niet duidelijk, want mijn eerste gedachte was: Sinds wanneer heeft Hoofddorp ook een station Zuid? :twisted:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: do 22 feb 2024, 03:56
door mp623
IIVQ schreef: wo 21 feb 2024, 21:15 Bij Connexxion intern is Schiphol Noord "Sch gar", maar ik ben te lui om de pc en HASTUS op te starten en te kijken of Sch voor heel Schiphol de placecode is. Dus nee, in het OV gebruiken we niet alleen Shl als code :D

Sch ns, sch kpn, sch p30 (alhoewel ik me meen te herinneren dat het ooit scz/schz was), scr zo.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: vr 23 feb 2024, 08:04
door fred1954
Omleidingen en inkortingen ivm XR demonstratie A10 24 febr.:

https://www.connexxion.nl/nl/nieuws/oml ... monstratie

CXX laat de bussen eindigen op Busstation Amstelveen of station Zuid.

Voor 347/357/397 (397 via A9 en dan route 347/357) had er wel een omleiding af gekund lijkt mij via Parnassusweg, Stadionweg, Beethovenstraat, etc naar oude route ipv keren op Zuid.
Geen bus de stad in omdat knooppunt Amstelveenseweg is afgesloten, raar……..

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: za 24 feb 2024, 07:04
door fred1954
Als er behoefte is om een petitie te tekenen ivm het verdwijnen van lijn 347/348/358 dan kan dat op onderstaande link. In de petitie wordt gevraagd om de gevolgen van het vervallen van bovenstaande lijnen nog eens te onderzoeken.

Denk niet dat dit iets gaat veranderen, maar ik begrijp de redenen van de petitie wel. Veel passagiers wonen niet in de buurt van een tramhalte of moeten verplicht overstappen en lijn 25 blinkt niet bepaald uit in betrouwbaarheid volgens de passagiers.

Er is al eens een enquete gehouden in de zomermaanden van 2023 over de veranderingen in het ov na indienststelling van lijn 25 naar Uithoorn en de bijhorende negatieve impact op het busvervoer in Amstelland en de uitkomsten waren over het algemeen negatief.

https://petities.nl/petitions/behoud-de ... amstelveen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: za 24 feb 2024, 10:51
door fred1954
Via deze link kunt u nog eens de uitslag nalezen van de enquete over de gevolgen van opening van de Uithoornlijn;

Downloaden via klikken op “factsheet Uithoornlijn bus”

https://wijnemenjemee.nl/projecten/nieu ... -bekend-2/

De uitslag was grotendeels negatief, maar er dus niets mee gedaan…….

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: za 24 feb 2024, 11:39
door Meltrain
fred1954 schreef: vr 23 feb 2024, 08:04 Omleidingen en inkortingen ivm XR demonstratie A10 24 febr.:

https://www.connexxion.nl/nl/nieuws/oml ... monstratie

CXX laat de bussen eindigen op Busstation Amstelveen of station Zuid.

Voor 347/357/397 (397 via A9 en dan route 347/357) had er wel een omleiding af gekund lijkt mij via Parnassusweg, Stadionweg, Beethovenstraat, etc naar oude route ipv keren op Zuid.
Geen bus de stad in omdat knooppunt Amstelveenseweg is afgesloten, raar……..
Blijkbaar wordt lijn 358 ingekort tot Amstelveen Busstation en rijden de lijnen 347 en 357 naar Amsterdam Zuid.
Ik snap niet dat Connexxion dan niet lijn 358 gewoon laat rijden en 347 inkort tot Amstelveen Busstation.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: za 24 feb 2024, 11:56
door fred1954
Had ook gekund @Meltrain, maar denk dat de redenatie van CXX is, dat er relatief weinig passagiers zitten in de 358, dus overstappen op 347/357 is efficiënter dan een drukke 347 overlaten stappen op lijn 358. Meeste passagiers zullen in de veronderstelling zijn dat de 347/357 gewoon naar de Elandsgracht rijden en die 2 lijnen zijn altijd drukker. Afgezien van een melding op de CXX-website heb ik nergens iets gezien van een omleiding.

Maar ik blijf erbij, dat 347/357 gewoon vanaf Zuid via Parnassusweg etc de stad in hadden kunnen rijden, zeker op een zaterdagmiddag.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: za 24 feb 2024, 17:39
door Meltrain
Maar lijn 358 komt dan weer als enige lijn uit Kudelstaart, dus moeten die passagiers overstappen.
Ik vraag me ook af of lijn 347 (zuidelijk van Amstelveen) drukker is dan lijn 358.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: za 24 feb 2024, 17:42
door Milco
Het is een tijdelijke maatregel die last-minute bedacht is. Ik kan mij voorstellen dat het voor het meerendeel van de passagiers beter is om de drukke lijnen 347/357 direct naar Zuid te laten rijden, zodat zij niet 'plotseling' massaal hoeven over te stappen. De reizigers uit lijn 358 krijgen dan wel een extra overstap, maar dat aantal is mogelijk beduidend lager.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: zo 25 feb 2024, 08:23
door fred1954
Meltrain schreef: za 24 feb 2024, 17:39 Maar lijn 358 komt dan weer als enige lijn uit Kudelstaart, dus moeten die passagiers overstappen.
Ik vraag me ook af of lijn 347 (zuidelijk van Amstelveen) drukker is dan lijn 358.
Jazeker, de verhouding van het aantal passagiers tussen de 347/357 enerzijds en 348/358 anderzijds vanuit Amstellland is ongeveer 65/35. Dat stond ook in het document van de VRA. Connexxion is bij de vervoerplannen altijd uitgegeaan van 50/50 maar dat heeft dus anders uitgepakt.

Ik woon tegenover een bushalte van de Amstelveenbundel en ik kan je vertellen dat de 348/358 beduidend rustiger zijn dan de 347/357. Het gebeurt nog regelmatig in de spits dat een 347 of 357 voorbij komt op de Amstelveenseweg die “sorry, bus is vol” filmt. Dat heb ik bij de 348/358 nog nooit gezien. Inmiddels rijdt de 348 niet meer door naar Zuid, (die keert immers op Amstelveen busstation) alleen nog de 358 en nog is het niet overdreven druk op deze lijn richting Zuid.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: zo 25 feb 2024, 10:06
door Meltrain
Maar dat is ten noorden van Amstelveen Busstation. Ik ben wel benieuwd hoe het ten zuiden van Amstelveen Busstation is.
Ik kan me voorstellen dat de 348/358 daar even druk zijn als de 347/357 en dat er gewoon veel overstappers zijn.
Ook ben ik wel benieuwd naar de verhoudingen tussen de herkomst: Aalsmeer (357/358) en Uithoorn 347/348).

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: zo 25 feb 2024, 10:27
door fred1954
@Meltrain, daar kan ik alleen maar naar gissen, maar denk dat de constatering van de VRA over de 65/35 verdeling ook geldt voor het gebied ten zuiden van het busstation. De lijnen 347/357 gaan dieper de stad in dan de 348/358 en zullen voor veel passagiers aantrekkelijker zijn. Denk ook aan het metrostation Amstelveenseweg, dat alleen door de 347/357 aangedaan wordt, dat is ook een druk overstappunt,

Als ik de stad in moet kan ik met de 358 naar station Zuid en dan de metro pakken nadat ik het hele Zuidplein overgelopen ben, maar kan ook met de 347/357 en dan uitstappen op Amstelveeenseweg [M] en hoef alleen de roltrap op en sta op het perron. Ik ken mensen die één halte met de metro gaan en daar overstappen op de M52, maar er zijn ook mensen die met de M51 helemaal doorrijden naar het centrum via de Oosttunnel, duurt iets langer maar kost hetzelfde.

Wat betreft de verdeling passagiers uit Uithoorn (347/348) en uit Kudelstaart/Aalsmeer (357/358) denk ik dat Uithoorn het wint. Er is namelijk toentertijd onderzoek gedaan naar een tramlijn naar Uithoorn, naar ook of het haalbare kaart was ook een tramlijn naar Aalsmeer aan te leggen. Bij dat onderzoek bleek dat een tram naar Aalsmeer niet rendabel was. Zo is uiteindelijk alleen een plan voor de Uithoornlijn ontstaan.

Qua inwonertal ontlopen de 2 gemeentes elkaar niet veel (zo rond de 32000-33000 inwoners, maar ik weet (heb zelf in Kudelstaart gewoond) dat er relatief veel inwoners van de gemeente Aalsmeer in de nabijheid werken, op de veiling en daaraan gelieerde bedrijven en op Schiphol.