Pagina 1 van 1
Nog tot en met maandag minder treinen naar Dordt
Geplaatst: do 10 jul 2008, 21:40
door Daniel
Nog tot en met maandag minder treinen naar Dordt
BARENDRECHT - Nog tot en met maandag rijden er minder stoptreinen tussen Rotterdam en Dordrecht.
Oorzaak: plafondplaten die meebewegen in de hoge kap op het station Barendrecht. Gisteren werd een grote steiger tussen de perrons gebouwd om de problemen van dichterbij te bekijken en stapje voor stapje te ontdekken wat er exact mis is.
De Thalys, intercity's en sneltreinen hebben hier geen last van. Die scheuren langs de perrons. Maar enkele stoptreinen zijn uit de dienstregeling gehaald, zodat de reis een kwartier tot half uur langer kan duren.
Railinfrabeheerder ProRail wil niet het risico lopen dat een van de platen naar beneden valt. Daarom is gekozen voor het bouwen van de steiger, al betekent dit overlast voor de treinreizigers. ,,De veiligheid staat voorop, maar we betreuren het wel,'' zegt de woordvoerder. De grote kap werd een jaar geleden officieel geopend. Eerder lieten andere plafondplaten al los. ProRail heeft nog garantie op de constructie.
Bron:
Algemeen Dagblad
Re: Nog tot en met maandag minder treinen naar Dordt
Geplaatst: do 10 jul 2008, 21:55
door WSM
Reiziger Ddrs schreef:Nog tot en met maandag minder treinen naar Dordt
BARENDRECHT - Nog tot en met maandag rijden er minder stoptreinen tussen Rotterdam en Dordrecht.
Oorzaak: plafondplaten die meebewegen in de hoge kap op het station Barendrecht.
Meebewegen met wat?
Railinfrabeheerder ProRail wil niet het risico lopen dat een van de platen naar beneden valt. Daarom is gekozen voor het bouwen van de steiger, al betekent dit overlast voor de treinreizigers. ,,De veiligheid staat voorop, maar we betreuren het wel,'' zegt de woordvoerder. De grote kap werd een jaar geleden officieel geopend. Eerder lieten andere plafondplaten al los.
Welke actie is er dan ondernomen toen eerder ander plafondplaten al los lieten? Gezien het feit dat de veiligheid voorop staat, neem ik aan dat er toen maatregelen genomen zijn om herhaling te voorkomen?
Re: Nog tot en met maandag minder treinen naar Dordt
Geplaatst: do 10 jul 2008, 22:07
door Daniel
Reiziger Ddrs schreef:Gisteren werd een grote steiger tussen de perrons gebouwd om de problemen van dichterbij te bekijken en stapje voor stapje te ontdekken wat er exact mis is.
Die steiger heb ik trouwens vanmorgen niet zien staan... wel de loshangende platen gezien trouwens. Artikel lijkt 'n beetje van onwaarheden aan elkaar te hangen.
Re: Nog tot en met maandag minder treinen naar Dordt
Geplaatst: do 10 jul 2008, 22:43
door WSM
Wellicht is het steiger besteld, maar heeft deze een levertijd van een halve week ;).
Re: Nog tot en met maandag minder treinen naar Dordt
Geplaatst: vr 11 jul 2008, 16:49
door Meltrain
Reiziger Ddrs schreef: De Thalys, intercity's en sneltreinen hebben hier geen last van. Die scheuren langs de perrons.
De s2200 rijdt anders ook niet tussen Rotterdam Lombardijen en Dordrecht.

Re: Nog tot en met maandag minder treinen naar Dordt
Geplaatst: vr 11 jul 2008, 19:41
door Daniel
Tja, ik verbaas me ondertussen niet meer om de lange duur van deze stremming... toen ik vanmiddag langs Barendrecht kwam zag ik dat er al één steigerconstructie volledig over de sporen is gebouwd. Verderop is nog een plek met losse plafondplaten, maar daar is nog slechts een deel van de constructie opgebouwd.
Opvallend genoeg was er echter helemaal niemand aan het werk daar!
Re: Nog tot en met maandag minder treinen naar Dordt
Geplaatst: vr 11 jul 2008, 20:13
door Vinny
Reiziger Ddrs schreef:Tja, ik verbaas me ondertussen niet meer om de lange duur van deze stremming... toen ik vanmiddag langs Barendrecht kwam zag ik dat er al één steigerconstructie volledig over de sporen is gebouwd. Verderop is nog een plek met losse plafondplaten, maar daar is nog slechts een deel van de constructie opgebouwd.
Opvallend genoeg was er echter helemaal niemand aan het werk daar!
Waarschijnlijk werken ze alleen 's nachts...
Lang leve NVW

Re: Nog tot en met maandag minder treinen naar Dordt
Geplaatst: vr 11 jul 2008, 21:12
door Daniel
Nee ze werken niet alleen 's nachts... gisteren heb ik ze aan het eind van de middag aan het werk gezien

Maareh, wat mag NVW betekenen?
Re: Nog tot en met maandag minder treinen naar Dordt
Geplaatst: vr 11 jul 2008, 21:27
door Vinny
Normkader veilig werken. Het houdt in dat ook het nevenspoor buitendienst moet. En dat kan in principe alleen 's nachts...
Re: Nog tot en met maandag minder treinen naar Dordt
Geplaatst: vr 11 jul 2008, 21:41
door Daniel
Lijkt me niet dat dat hier speelt... spoor 3 en 4 van Barendrecht zijn buiten dienst (daar hangen de losse platen boven) en die worden door een breed perron (wat half is afgezet) gescheiden van spoor 2

Re: Nog tot en met maandag minder treinen naar Dordt
Geplaatst: vr 11 jul 2008, 21:57
door Wubbo
Als NVW al van kracht is, dan mag ProRail al die schouwafwijkingen op de grote stations ook wel terugdraaien. Dan is het nevenspoor immers ook niet buitendienst (en wordt er dus kennelijk niet gewerkt, als ik de redeneringen hier volg).
Re: Nog tot en met maandag minder treinen naar Dordt
Geplaatst: vr 11 jul 2008, 23:08
door Vinny
^^ Nou nou; geldt niet voor alle spoorwerkzaamheden. NVW is natuurlijk al jaren van kracht alleen jaar op jaar worden de regels strenger bijgesteld, terwijl aan de andere kant het treinverkeer alleen maar toeneemt. Schouwen wordt op de grote stations zo veel mogelijk niet meer handmatig gedaan, daar rijdt nu een schouwtrein van Eurrailschout. Overigens is schouwen nog steeds mogelijk zonder enige buitendienststelling, maar dan mag je niet binnen PVR komen (profiel vrije ruimte). De regelgeving is niet in twee zinnen samen te vatten trouwens ;)
Re: Nog tot en met maandag minder treinen naar Dordt
Geplaatst: vr 11 jul 2008, 23:35
door Wubbo
Op Utrecht wordt zeker niet met de video geschouwd. Zijn keurige WBI (werkplekbeveiligingsinstructies) voor. Blijft de vraag over waarom Barendrecht volgens jou wel aan het NVW moet voldoen, en de wekelijkse schouw niet.
Re: Nog tot en met maandag minder treinen naar Dordt
Geplaatst: za 12 jul 2008, 00:08
door Vinny
Wubbo schreef:Op Utrecht wordt zeker niet met de video geschouwd. Zijn keurige WBI (werkplekbeveiligingsinstructies) voor. Blijft de vraag over waarom Barendrecht volgens jou wel aan het NVW moet voldoen, en de wekelijkse schouw niet.
Wat er specifiek bij Barendrecht gebeurt (moet gebeuren) weet ik simpelweg niet. Wanneer er een dringende herstelklus is én er wordt niet gewerkt is de enig mogelijke oplossing dat voor betreffende werkzaamheden ook het nevenspoor (of zelfs alle sporen) buiten dienst moeten zijn, anders zouden ze het werk wel uitvoeren ;)
Re: Nog tot en met maandag minder treinen naar Dordt
Geplaatst: za 12 jul 2008, 12:38
door Daniel
Hmm... iemand een idee hoe het met de uitschakelbaarheid van de bovenleiding zit in Barendrecht? Kan die per buis afzonderlijk uitgeschakeld worden?
Als dat niet het geval is kan dat een verklaring voor het niet werken zijn, want een metalen steigerconstructie bouwen over de bovenleiding heen als daar gewoon spanning op staat is natuurlijk ook niet al te veilig

Hoewel, eigenlijk kan dit ook weer niet het probleem zijn want dan hadden ze donderdagavond niet met een hoogwerker aan het werk kunnen zijn.
Re: Nog tot en met maandag minder treinen naar Dordt
Geplaatst: zo 13 jul 2008, 00:02
door Wubbo
Sinds 22.00 zaterdagavond rijden alle treinen weer.