Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

DingeZ schreef:Het probleem zit 'm volgens mij niet in de person an sich, maar dat ze totaal verkeerd 'getraind' zijn voor het omroepen. De intonatie is gewoon veel te overdreven en ze praten té traag.
Ik heb het gevoel - helemaal na het zien van die aflevering - dat de beste man er ook zelf een showtje van probeert te maken. Maar ik vraag me wel af wat voor type het project runt en de kwaliteitscontrole doet. Er wordt immers groen licht gegeven om deze onzin daadwerkelijk te gebruiken.
Durashift schreef:Ik heb even naar dat 'op de rit' filmpje gekeken. Ik begrijp nu dat er voor bepaalde stemmen gekozen kon worden..
Dusss, wie nu klaagt.. moet eerst bewijzen dat hij of zij gestemd heeft..
(net als met de politiek) .. vind ik.

:wink:
Volgens mij ging het bij het stemmen alleen om de damesstem voor verstoringen en moest je maar net toevallig in zo'n metro zitten.
Laatst gewijzigd door n-evo op di 31 jul 2018, 15:55, 2 keer totaal gewijzigd.
DingeZ
Berichten: 455
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door DingeZ »

De stem die je nog in de metro hoort is niet Walther (ik weet wel wie het is, maar ik weet niet of hij bekend wil worden). Diegene is vroeger (amateur?)radiopresentator geweest en heeft gewoon op een dag even alle metro-oproepen ingesproken.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Aking »

Dus hij is dagelijks duizenden keren te horen, maar wil niet bekend worden? :')
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

DingeZ schreef:[...] en heeft gewoon op een dag even alle metro-oproepen ingesproken.
Die manier van aanpak door GVB verklaard in elk geval een hoop. :N
OVspotterAMS
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 13 apr 2018, 18:38

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door OVspotterAMS »

DingeZ schreef:De stem die je nog in de metro hoort is niet Walther (ik weet wel wie het is, maar ik weet niet of hij bekend wil worden). Diegene is vroeger (amateur?)radiopresentator geweest en heeft gewoon op een dag even alle metro-oproepen ingesproken.
David? Dat was toch de vervanger van Marc in de metro?
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

De Telegraaf meldt dat de omroep op tram en metro momenteel op “stil” staat i.v.m. de vele klachten, zodat e.e.a. verbeterd kan worden:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2374182 ... el-bezopen

*O*
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

'foutjes tijdens het monteren' :')
Ik doe ook maar wat
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Jef400 »

Omroepen in het GVB blijven ongelukkig. Gelukkig heb ik er in het dagelijks leven geen last van, ik tel de haltes gewoon.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Graaf_Panto
Berichten: 35
Lid geworden op: do 20 jan 2011, 20:05
Locatie: Monnickendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Graaf_Panto »

Wat mij opvalt is dat de omroep in de metro de modaliteit aangeeft: "overstappen op tram 12, bus 37 metro 53" maar dat dit niet het geval is bij omroepen in de tram of bus: "overstappen op lijn 4, 50 en 51".
(voorbeelden louter illustratief)
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Klopt. Snap ook niet waarom het bij de metro zo is en bus/tram niet. Maar dat is al heel lang het geval.
Ardan schreef:'foutjes tijdens het monteren' :')
Ja wat een onzin! Alsof anders monteren iets verandert aan hoe de individuele fragmenten zijn ingesproken.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Bij de metro gebruiken ze een andere database met omroepbestanden dan bij tram en bus. Vraag me niet waarom, maar het is gewoon zo :')
Ik doe ook maar wat
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

"Foutjes tijdens het aanmaken van databases" ? :')


Nah, in ieder geval blij dat het nationale aandacht krijgt. Weten we in ieder geval zeker dat iets aan gebeurd. :D
Pooh
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 12:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Pooh »

fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Het is vakantietijd....moeilijk te zeggen. Wat mij niet bekend was, is dat het aantal van 121.000 reizigers per dag pas in 2030 aan de orde is? Ik had de indruk dat dat aantal vanaf het begin van de normale dienstregeling al gehaald zou worden? Dan heb ik dat blijkbaar gemist.

Heb even gegoogled, er zijn verschillende prognoses geweest in de loop van de tijd: 200.000 > 137.000 > 121.000, maar nergens lees ik dat dat aantal pas over 12 jaar gehaald gaat worden. Het aantal van 100.000 is ook al eens genoemd een paar jaar geleden. Ik denk dat dat nog de meest realistische schatting is......?
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Het heeft ook ff geduurd voordat de M50 zo druk was. Aanvankelijk wou GVB de lijn niet eens in het weekend exploiteren van wat ik begreep.

Maar vind 72.000 vrij netjes zo in de zomer in een eerste week. Vooral ook omdat de N/Z-lijn niet eens zo druk aanvoelt. De eerste week gaf Apple Maps de M52 niet eens weer.
GVBeestje
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 25 jul 2018, 17:17
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door GVBeestje »

fred1954 schreef:De Telegraaf meldt dat de omroep op tram en metro momenteel op “stil” staat i.v.m. de vele klachten, zodat e.e.a. verbeterd kan worden:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2374182 ... el-bezopen

*O*
In de bus staat hij dus nog wel aan. Vandaag mijn eerste real life ervaring met de nieuwe stem; "Muiderpoortstation; overstappen op de lijnen 1, 3, 7, 22, 40, 41 EN TREIN!!!!!!"
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ruben »

Dat je Marc en Walther door elkaar hoort en dat dit een montagefout is met een onnatuurlijke klank als gevolg zal niemand ontkennen. Dit is echter niet hét probleem, dat is namelijk de intonatie en klank van ieder fragment op zich al. :lol:

Waarom gebruikt GVB geen professionele stemacteurs? Kosten? Bij andere vervoerders en in het buitenland is dat heel normaal.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door MetroRET »

Waarom niet gewoon dezelfde als HTM en RET gebruikt. Landelijke gelijkheid tussen de stadsvervoerders.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Dat lijkt me nou nergens voor nodig. Ik vind wel dat vervoerders werk moeten maken van een goede verstaanbare omroep. Dat is een visitekaartje voor het bedrijf en het openbaar vervoer als geheel.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door SLToilet »

Vind het wel grappig hoe dat in Amsterdam zo snel wordt afgereageerd op de omroepstem die voor hen misschien onwennig of onnatuurlijk overkomt. Duidelijk nooit in de provincie geweest. Als men nou eens de stem van de NS-FLIRT op ging zetten, nou dan stond heel Amsterdam in lichterlaaie!!
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
GVBeestje
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 25 jul 2018, 17:17
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door GVBeestje »

SLToilet schreef:Vind het wel grappig hoe dat in Amsterdam zo snel wordt afgereageerd op de omroepstem die voor hen misschien onwennig of onnatuurlijk overkomt. Duidelijk nooit in de provincie geweest. Als men nou eens de stem van de NS-FLIRT op ging zetten, nou dan stond heel Amsterdam in lichterlaaie!!
Hahaha, is dat nog steeds die computer die de stations voorleest? :')
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door SLToilet »

Nee, het is nog erger. Het lijkt nog het meest op dit: https://translate.google.com/?hl=en#en/ ... togenbosch
fred1954 schreef:Het is vakantietijd....moeilijk te zeggen. Wat mij niet bekend was, is dat het aantal van 121.000 reizigers per dag pas in 2030 aan de orde is? Ik had de indruk dat dat aantal vanaf het begin van de normale dienstregeling al gehaald zou worden? Dan heb ik dat blijkbaar gemist.

Heb even gegoogled, er zijn verschillende prognoses geweest in de loop van de tijd: 200.000 > 137.000 > 121.000, maar nergens lees ik dat dat aantal pas over 12 jaar gehaald gaat worden. Het aantal van 100.000 is ook al eens genoemd een paar jaar geleden. Ik denk dat dat nog de meest realistische schatting is......?
Ik denk zelf dat die 120000 best snel gehaald kan worden, daar hoeven geen jaren meer overheen te gaan. Zolang het aantal inwoners in de nabije omgeving blijft toenemen, het aantal toeristen blijft groeien (en de metro kunnen vinden) en meer vervoerspatronen komen waarbij de Noord-Zuidlijn de beste uitkomst is, haalt de lijn die 137000 over twaalf jaar ook wel. 200.000 is leuk maar waarschijnlijk alleen haalbaar op Koningsdag o.i.d.

update: idd nog erger
Laatst gewijzigd door SLToilet op wo 01 aug 2018, 20:52, 2 keer totaal gewijzigd.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Aking »

GVBeestje schreef:
SLToilet schreef:Vind het wel grappig hoe dat in Amsterdam zo snel wordt afgereageerd op de omroepstem die voor hen misschien onwennig of onnatuurlijk overkomt. Duidelijk nooit in de provincie geweest. Als men nou eens de stem van de NS-FLIRT op ging zetten, nou dan stond heel Amsterdam in lichterlaaie!!
Hahaha, is dat nog steeds die computer die de stations voorleest? :')

Volgens mij wel ja; "het volgende station is es hertogenbos" *O*
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door katvis »

Het mooiste van de FLIRTs is dat de omroep in de R-Net FLIRT niet intercity maar intercitu zegt :')
PSA: Links gaan, rechts staan
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Hainje »

Dat is niet alleen de R-NET Flirt.
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: steveng en 41 gasten