Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Mojito »

​Weet iemand wat er aan de hand is met de brug over de Lijnbaansgracht in de Rozengracht? De nieuwe halte voor lijn 13 en 19 aan de overzijde van de straat is alweer een tijd gereed maar de stukken halte die op de brug liggen zijn nog steeds met hekken afgezet. Lijn 13 en 17 naar West stoppen achteraan op de halte. Op de opgeheven halte richting Dam staat een bord met "Niet halteren op de brug". Is deze brug ook bouwvallig en aan vernieuwing toe? Of is men gewoon vergeten die hekken weg te halen?
足元にご注意下さい
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Suus »

Laatste wat ik weet is dat het beton onder de trambaan op die brug poreus is geworden en dat het vervangen moet worden. Er loopt ook een algemeen onderzoek naar de technische staat van de brug. Ik denk dat men de uitkomsten daarvan afwacht voordat men actie onderneemt, de brug zou namelijk wel eens in slechtere staat kunnen zijn dan verwacht en dan moet er complete vervanging plaatsvinden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Volgende brug weer een jaar dicht? Dat wordt nog wat met tram 13 en 17. :')
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Lijnen 13 en 17 omleiden via de HH tuinen.......oh wacht, natuurlijk niet :oops:

Dan lijn 17 door Leidsestraat, lijn 11 tijdelijk opheffen en lijn 13 naar Fred.Hendrikplantsoen. Het is weer even behelpen, maar dan heb je ook wat :cry:
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Durashift »

n-evo schreef:Yes. GVB gaat het Luxemburgse model invoeren hoorde ik. Nieuwste van het nieuwste.
Spoiler: show
Afbeelding


Had men beter ook die neus erbij moeten bestellen i.p.v. de snuit die er nu op zit..

#vreselijk.

:twisted:
GVBeestje
Berichten: 100
Lid geworden op: wo 25 jul 2018, 17:17
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door GVBeestje »

Vind de Luxemburgse ook een stuk mooier, maar de Amsterdamse op zich niet verkeerd. Het viel mij mee toen ik de mock-up in het echt zag, vond het eerst een raar soort strijkijzer. Ben sowieso meer van de rondingen op trams.
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

n-evo schreef: Of de 369 veel of weinig haltes heeft doet mijns inziens verder geen afbreuk aan of het een stadsbus/dienst is. Je kan hooguit zeggen dat de hele locale buurtfunctie vervalt t.o.v. de 69. Komt bij dat de 369 niet als enige doel heeft om Nieuw-West met Schiphol te verbinden maar ook de verschillende grote wijken van Nieuw-West onderling (Nieuw Sloten - Osdorp - Slotermeer/Geuzenveld - Sloterdijk-Centrum). De 369 heeft ook nog altijd meer haltes in Amsterdam dan op Schiphol.
In een sterk verstedelijkte regio lijkt me het verschil tussen stad en streek niet meer echt ter zake doend. Er zijn 2 soorten bussen: verbindende "metrobussen" die belangrijke relaties snel en frequent onderhouden, en ontsluitende "gewone" bussen die vooral een aanvulling zijn op het hoofdnet. Door welke gemeenten die bussen rijden maakt niet zo gek veel uit. Daarom ben ik op zich ook een groot voorstander van het R-NET-idee om die belangrijke "metrobussen" zo veel mogelijk op te waarderen en te verenigen in een overzichtelijk samenhangend netwerk. Een netwerk is alleen geen netwerk zo lang reisinformatie en tarieven versplinterd zijn over tig vervoerders. Maar als het aan mij ligt alle R-netbussen (stad en streek) dus lekker in de 300-nummering doen. En dan niet trams, treinen en metro's daar aan toe proberen te voegen, die staan uit zichzelf al een kaste hoger in de HOV-pikorde.
GVB schreef:Dit eerste gloednieuwe 15G voertuig komt dit voorjaar naar Amsterdam
HYPE *O* De laatste keer dat er hier een nieuwe tram werd afgeleverd was ik nog een kindje. Die "snuit" valt mij trouwens ook ernstig mee. De Luxemburgse Urbos is wel zo'n beetje de fraaiste tram die er nu rondrijdt, maar de 15G is wel weer eens heel wat anders. Zeker niet lelijk.
We kunnen er niet meer Onderuit
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Durashift schreef:Had men beter ook die neus erbij moeten bestellen i.p.v. de snuit die er nu op zit..

#vreselijk.

:twisted:
Ik vind van die Luxemburgse juist lelijk dat de kop uit een verdikking kruipt. De 15G doet me een beetje denken aan een moderne versie van de bolkoppen. En veder is alles beter dan de gedrochten die sinds aantal jaar in Den Haag rijden. :P
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Na gedurende 5 maanden meerdere "Issues" aangemaakt te hebben bij Apple staat het nieuwe lijnnet eindelijk goed in hun Maps. Tot vorige week waren oude lijnen zoals tram 9, 10 en 16 gewoon nog zichtbaar.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

n-evo schreef: En veder is alles beter dan de gedrochten die sinds aantal jaar in Den Haag rijden. :P
Ik vind de Avenio anders best een mooie tram, alleen die donkergrijze kleur staat hem totaal niet.
Als de HTM, net als de RET en het GVB, "burgerlijke ongehoorzaamheid" had getoond en voor zilvergrijs had gekozen, was het een stuk beter geweest.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Nee. Ontiegelijk lelijk ding in alle kleuren (in München is ie effen blauw). Die domme ouderwetse ramen met ronde hoeken. Lelijke naden aan de zijkant voor. Deuren die niet gelijk over de tram verdeeld zitten. En dan nog die lompe kop.
waldo79
Berichten: 7633
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door waldo79 »

@Meltrain: Mee eens en qua zitcomfort ben ik goed te spreken over de Avenio :)
@N-evo: :') iemand mag best een andere mening zijn toegedaan.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Vind het wel meevallen met die lelijkheid......heeft denk ik ook te maken met de R-net kleurstelling in DH. Ik zag dat er in München sinds kort ook “bambino” Avenio’s rijden, enkelgeleed dus...grappige trammetjes..... :lol:
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Is zo’n klein trammetje de kosten en exploitatie nog waard vraag ik me dan af. In ieder geval wel grappig dat ze zoiets doen in plaats van direct tot opheffing overgaan.
waldo79 schreef:@N-evo: :') iemand mag best een andere mening zijn toegedaan.
Zeker weten. Zo was het dan ook niet bedoeld. Ik ben het er alleen niet mee eens. :)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

n-evo schreef:Nee. Ontiegelijk lelijk ding in alle kleuren (in München is ie effen blauw). Die domme ouderwetse ramen met ronde hoeken. Lelijke naden aan de zijkant voor. Deuren die niet gelijk over de tram verdeeld zitten. En dan nog die lompe kop.
In het blauw vind ik hem anders best mooi. De ongelijke verdeling van de deuren lijkt me ook een keus van de HTM, want in München heeft hij gewoon twee deuren per bak:
https://www.google.com/search?q=avenio+ ... RnLw6nz1M:

De kritiek op de ramen deel ik niet, maar ik ben het wel met je eens dat die naden niet zo mooi zijn.
De kop heeft inmiddels een update gekregen:
https://www.tramreport.de/2017/12/21/av ... triebshof/
n-evo schreef:
fred1954 schreef:Ik zag dat er in München sinds kort ook “bambino” Avenio’s rijden, enkelgeleed dus...grappige trammetjes..... :lol:
Is zo’n klein trammetje de kosten en exploitatie nog waard vraag ik me dan af.
De MVG heeft een aantal tweedelige en driedelige Avenio's besteld die gekoppeld kunnen rijden, zodat op de drukste momenten een vijfdelige tram rijdt en op de minder drukke momenten een driedelige tram wordt ingezet:
https://railcolornews.com/2018/03/29/de ... uble-tram/
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Stadsbus
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Stadsbus »

Meltrain schreef:
n-evo schreef:Nee. Ontiegelijk lelijk ding in alle kleuren (in München is ie effen blauw). Die domme ouderwetse ramen met ronde hoeken. Lelijke naden aan de zijkant voor. Deuren die niet gelijk over de tram verdeeld zitten. En dan nog die lompe kop.
In het blauw vind ik hem anders best mooi. De ongelijke verdeling van de deuren lijkt me ook een keus van de HTM, want in München heeft hij gewoon twee deuren per bak:
https://www.google.com/search?q=avenio+ ... RnLw6nz1M:
De Haagse Avenio's hebben deuren aan beide kanten zitten, de Avenio's van München maar aan 1 kant.
Als de HTM ook aan beide kanten 2 dubbele deuren per bak wil hebben, is er geen plaats meer voor rolstoelen en kinderwagens, en zijn er minder stoelen.
cassie127
Berichten: 6584
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door cassie127 »

Ik krijg nu in rijden de treinen de melding dat metro 52 niet rijdt...
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Lijn 52 lag er uit tussen 8.00-10.00 ivm storing in het verkeersleidingsysteem. Na het opnieuw opstarten bleek er nog steeds een storing te zijn, waarna lijn 52 weer is stilgelegd. Zou tot 17.00 uur kunnen duren.....
waldo79
Berichten: 7633
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door waldo79 »

cassie127 schreef:Ik krijg nu in rijden de treinen de melding dat metro 52 niet rijdt...
Lekker relevant om dat in heel Nederland als alert mee te geven :X
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door IC140 »

Zetten ze nu eigenlijk extra trams in op lijn 24? 6x per uur lijkt me een beetje krap en met een zondagse dienst zijn er trams over.
cassie127
Berichten: 6584
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door cassie127 »

Waar moeten die extra trams dan vandaan komen? Er zit niet 10 man personeel op de stalling te wachten tot ze eens een ritje mogen gaan rijden
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

De trams zullen met een zondagsdienstregeling het probleem niet zijn. Iemand moet die dingen alleen ook nog besturen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10543
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Dus hoe gaan we dat aanpakken? Waarschijnlijk volgens een draaiboek, waarin zal staan dat er links en rechts een paar trams van andere lijnen worden geplukt, die dan als de sodemieter moeten worden aangevuld vanuit de beide remises. Daar zullen één of twee bestuurders stand-by staan, en waarschijnlijk een paar oproepbaar zijn. Het is dus vooral een kwestie van een kerel (m/v) die een beetje handig met een telefoon om kan gaan.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Frank93 »

Als er extra trams ingezet worden gaat dat dan niet op dezelfde manier als bij de bussen? Daar worden de voertuigen en chauffeurs van hun reguliere rit afgehaald om de pendeldienst te rijden.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10543
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

:Y
trolly schreef:Waarschijnlijk volgens een draaiboek, waarin zal staan dat er links en rechts een paar trams van andere lijnen worden geplukt,
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten