Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Alargule schreef:Ik zie hier een hoop duimen en hoor een zuigend geluid op de achtergrond...
Pas op, straks beland je nog op een gesloten afdeling.
Laatst gewijzigd door n-evo op di 23 apr 2019, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

n-evo schreef:Pas op, straks beland je nog in op een gesloten afdeling.
O, ik dacht dat ik daar al zat hier.
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Nee joh, je bent altijd vrij om weg te gaan.
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Alargule schreef:Ik zie hier een hoop duimen en hoor een zuigend geluid op de achtergrond...
Ik zie niet eens duimen. Allemaal aan het oog onttrokken door zuigende lippen :Y

Die "2514" op de zijkant geschreven zou het toekomstige GVB-nummer kunnen zijn, maar dat lijkt me niet per se logisch aangezien de eerste 15G aan de foto's te zien ongenummerd uit de CAF-fabriek is vertrokken, en het me ook sterk lijkt dat er maanden terug al 14 trams voor Amsterdam in assemblage waren.

Aangezien 1XXX op het moment volop in gebruik zijn bij bussen en 20XX-22XX bij combino's lijken 2301 en 3001 me logische plaatsen om te beginnen met nummeren. 1901 (19, naar bouwjaar) zou ook kunnen maar dan nummer je ze onder de combino's en moet er accuut wat nieuws worden verzonnen voor de aankomende serie bussen. We zullen het binnenkort wel zien als het fraaie trammetje hier arriveert.
We kunnen er niet meer Onderuit
VIRM
Berichten: 7621
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door VIRM »

De eerste nieuwe tram is vertrokken uit de fabriek:
https://www.at5.nl/artikelen/193470/glo ... uit-spanje

Het repareren van bushokjes na de rellen van maart bij de Kermis in het Westerpark kostte duizenden euro's:
https://www.at5.nl/artikelen/193492/her ... nden-euros

En hie rnog een artikel over zonnepanelen op daken van metrostations:
https://www.at5.nl/artikelen/193481/dui ... rostations
Beul van de blindegeleidelijn
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Sterker nog, de nieuwe tram is denk ik al bijna in Nederland, was de 18e al onderweg. AT5 is ietwat laat met de berichtgeving.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5268
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Lijn 45 »

Laat "bijna" dan ook maar weg. Hij doet er heus niet 6 dagen over. :P
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Betrapt! De reis duurt 6 à 7 dagen, had je in het artikel kunnen lezen ;)
Ik doe ook maar wat
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Aking »

:') :mrgreen:

Het is 2019 kind, je mag blij wezen als demense de kop nog lezen :Y (al is het maar omdat de rest meestal achter een betaalmuur zit ergens)
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Grappig dat overal wordt gesproken van "de 15G" en niet "de urbos", terwijl de combino's vanaf het begin altijd "combino" genoemd zijn en de typenamen 13G en 14G tot op heden nauwelijks gebruikt worden. Sterker nog, ik durf niet met zekerheid te zeggen welke de 13G zijn en welke de 14G. Waren ze oorspronkelijk niet onderverdeeld in 13G, 14G, 15G en 16G? Iets met wel en geen ATB.. heeft iemand deze kennis paraat?
We kunnen er niet meer Onderuit
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

De 13G moest de serie voor de IJtram worden, de 14G voor de rest van het net. 15G en 16G zijn nooit voor de Combino bestemd geweest, voor zover ik weet tenminste. Naar buiten toe is alles op één hoop gegooid als zijnde "Combino" of "Combino Amsterdam".

"15G" is inderdaad al vanaf meet af aan als primaire externe naam gecommuniceerd. Met slechts als kanttekening dat het om een Urbos 100 van CAF gaat. Valt wel in lijn met de M5 en M7-metro's. Ik zou eerlijk gezegd niet eens weten wat de productnaam van CAF is voor onze nieuwe metro. Alstom Metropolis weet ik dan weer wel voor de M5. :)
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Mojito »

De M7 valt onder de Inneo-familie. Zo staat het in ieder geval in het GVB persbericht. Inneo, dus. Had er nog nooit van gehoord. Toch best vreemd als het kennelijk een specifiek Amsterdams ontwerp is dat met wat kleine verschillen her en der door verschillende fabrieken kan worden gebouwd.
足元にご注意下さい
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Ik heb het boek “Combino's in Amsterdam” uit december 2002 er even bijgepakt. Bij de technische gegevens op blz 97 staat de volgende verdeling:

13G: wagens 2001 en 2072 – 2092, eenrichtings-combino's met ATB voor de Piet Heijntunnel
14G: wagens 2002 – 2071, eenrichtings-combino's zonder ATB
15G: wagens 2201 – 2204, tweerichtings-combino's (met ATB)
16G: wagens 2092 – 2151, vervolgbestelling van 60 eenrichtings-combino's bovenop de oorspronkelijk bestelde 95 trams, zonder ATB

Maar, zo staat verderop, “Bij de combino's vond men de oorspronkelijke aanduidingen 13G t/m 16G nogal onoverzichtelijk en daardoor ingewikkeld, waarbij de 16G-wagens bovendien in niets afweken van de 14G-wagens. Daarom is besloten vanaf heden een andere benaming te hanteren: C1 voor de eenrichtings-combino's zonder ATB-installatie, C1A voor de eenrichtings-combino's met ATB-installatie, en C2A voor de tweerichtings-combino's met ATB-installatie.”

14G en 16G werden dus C1, 13G werd C1A en 15G werd C2A. (“werden” bij wijze van spreken want op dat moment waren alleen de 2001-2049 en 2201–2204 al afgeleverd). Deze aanduidingen worden ook consequent gebruikt door het boek heen. Ik gok dat, aangezien ATB redelijk makkelijk in en uit te bouwen is, ze het uiteindelijk maar hebben afgemaakt op 13G en 14G voor de één- en tweerichtingsvariant, maar het blijft voor nu een mysterie. Ingewikkeld onderwerp toch, trams.
We kunnen er niet meer Onderuit
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Hadden ze zoiets niet ook kunnen uithalen met de M5 en M7? Want waar is de M6? Die M6 bestaat alleen op papier wel, het 24e tot 28e stel M5, maar wordt nergens zo genoemd.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10592
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Mojito schreef:De M7 valt onder de Inneo-familie. Zo staat het in ieder geval in het GVB persbericht. Inneo, dus. Had er nog nooit van gehoord. Toch best vreemd als het kennelijk een specifiek Amsterdams ontwerp is dat met wat kleine verschillen her en der door verschillende fabrieken kan worden gebouwd.
Dat de buitenkant van die dingen als twee druppels water op de M5 lijkt, zegt niet veel over wat er onder de motorkap zit. CAF heeft het Amsterdamse ontwerp simpelweg op hun metroplatform Inneo toegepast. Voor GVB is het voordeel dat een aantal onderdelen uitwisselbaar zullen zijn, maar dat zal waarschijnlijk niet voor bijvoorbeeld draaistellen en motoren gelden.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Tsja, zo kun je de NZ ook doortrekken.. :mrgreen:
Afbeelding
(een andere was op 53 blijven hangen)
Ik doe ook maar wat
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Mojito schreef:De M7 valt onder de Inneo-familie. Zo staat het in ieder geval in het GVB persbericht. Inneo, dus. Had er nog nooit van gehoord. Toch best vreemd als het kennelijk een specifiek Amsterdams ontwerp is dat met wat kleine verschillen her en der door verschillende fabrieken kan worden gebouwd.
Het uiterlijk en de dimensies kunnen altijd aangepast worden aan de wensen van de stad, het gaat om het platform (techniek) waarop zo'n metro gebaseerd is.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10592
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Dat zeg ik.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

CAF schreef:No two cities are the same. Accordingly, CAF boasts the Inneo solution: a wide range of metro solutions designed to meet the specific needs of each and every customer.
Je kunt je sowieso afvragen of het concept "productfamilie" veel betekenis heeft behalve als marketingprincipe. "Inneo" betekent eigenlijk niks meer dan "metromaterieel van CAF". Materieel dat sterk op elkaar lijkt ja, maar als je gaat kijken naar bijvoorbeeld alle tramwagens gebouwd door AEG in de jaren '30 zijn die ook zo gelijkend dat je onderdelen van een wagen uit stad 1 makkelijk kan gebruiken voor restauratie van een tram uit stad 2. Er werd toen alleen geen leuke romaanstalige naam aan gegeven.
We kunnen er niet meer Onderuit
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

trolly schreef:Dat zeg ik.
Niet gezien. Maar goed van je.
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Gamma.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10592
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Ah, voor het lijnnummer van de Amsteltram grijpen ze naar Grieks? Beetje highbrow, maar wel duidelijk. Ben benieuwd of de 26 dan Alfa of Beta is. Of zou dat dan juist Delta worden?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Aking »

Ik zet in op Obi :Y
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Suus »

Ik op τμε´ :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Aking schreef:Ik zet in op Obi :Y
Wan!

Snappen de Koreaanse Engelsen het ook nog.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 203 gasten