Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door reisthijs »

Daar ligt de busbaan direct naast de gewone weg en kan je in beide richtingen dus dezelfde route rijden, en dezelfde haltes bedienen. Hoe moet dat als de éénrichtingsbusbaan een heel eind verderop ligt?

Trams kunnen in beide richtingen over hetzelfde spoor rijden (met de juiste beveiliging). Bij bussen is dat aanzienlijk lastiger...
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Durashift »

^^ Ik dacht dat de busbaan tussen Uithoorn en Mijdrecht toch ook in beide richtingen bereden wordt maar deze is ook slechts enkelbaans.
reisthijs schreef: (..)

Zomaar een gedachte: dan zou je de tramlijn ook (al dan niet tijdelijk) gedeeltelijk enkelsporig aan kunnen leggen.
Dat moet men niet willen, denk ik. Als het spoor er dan, enkelbaans, eenmaal ligt.. is het maatschappelijk een hele toer om daar verdubbeling op uit te voeren.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Durashift schreef:^^ Ik dacht dat de busbaan tussen Uithoorn en Mijdrecht toch ook in beide richtingen bereden wordt maar deze is ook slechts enkelbaans.
Dat is slechts gedeeltelijk waar: de busbaan is dubbelbaans, maar in de richting Uithoorn een stuk langer dan in de richting Mijdrecht.
De aparte busbaan begint/eindigt namelijk bij de kruising N196/N201, maar in de richting Uithoorn ligt er vanaf het tankstation bij Mijdrecht nog een busstrook langs de N201.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Durashift »

Ja, die strook bedoel ik. Die wordt dan slechts in 1 richting bereden (dus vanaf Mijdrecht naar Uithoorn)?
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

reisthijs schreef:Zomaar een gedachte: dan zou je de tramlijn ook (al dan niet tijdelijk) gedeeltelijk enkelsporig aan kunnen leggen.
Met de beoogde frequenties wordt dat lastig denk ik. Het is ook een vrij lang stuk.
OVfan-Amsterdam
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 08 mei 2019, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door OVfan-Amsterdam »

Dit weekend rijdt Metro 50 weer een 15 min frequentie en Metro 51 niet door werkzaamheden bij Station Amsterdam Zuid. Alleen, het is mij opgevallen dat GVB geen M5 inzet op lijn 50 om de drukte op te vangen, want de vorige keer toen dit gebeurde was het druk. Ik heb zelfs gezien dat er vandaag 1 tweetje BN rijdt en 1 tweetje CAF... lijkt mij niet het slimste van GVB.
Reist vaak met Tram 13, Metro 50 en 51
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Vinny »

reisthijs schreef:Een busbaan in één richting? Wat zou daar de gedachte dan achter geweest kunnen zijn?

Zomaar een gedachte: dan zou je de tramlijn ook (al dan niet tijdelijk) gedeeltelijk enkelsporig aan kunnen leggen.
Voor zover ik weet waren de plannen voor een busbaan niet concreet uitgewerkt al lijkt het mij wel handig om een busbaan in twee richtingen aan te leggen, zoals met die door Uithoorn heen ook gebeurd is. En wisselbaan behoort ook tot de mogelijkheden, net als een éénrichtingsbusbaan. Beiden komen voor in de regio Amsterdam.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
diederickx
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door diederickx »

Durashift schreef:Ja, die strook bedoel ik. Die wordt dan slechts in 1 richting bereden (dus vanaf Mijdrecht naar Uithoorn)?
Klopt.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Vanmiddag gepubliceerd op YT: cabinerit lijn 26 CS - IJburg - Remise Zeeburg......eerste gedeelte is bekend, vanaf 26:40 is het binnenlopen te zien op Remise Zeeburg/TIJS (Tijdelijke IJburg Stalling)

https://m.youtube.com/watch?v=HZ9CEpK1_nw
diederickx
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door diederickx »

Ik heb mijn vrije zaterdag maar eens gebruikt om in de Amstelveense bestemmingsplannen rondom de Uithoornlijn te duiken.

We beginnen met de bestemmingsplannen Legmeerpolder en Legmeerpolder-Zuid, beide uit 2014. Hierin heeft de voormalige spoorlijn een ov-bestemming, en is op het oog breed genoeg voor een twee-strooks busbaan of een dubbelsporige trambaan. Let wel dat er een gasleiding onder de westzijde van de reservering ligt over een lengte van ca 1600 m gerekend vanaf de J.C. van Hattumweg, en dat de kruising met de nieuwe N201 nogal vaag is: Er is ruimte voor een gelijkvloerse kruising (met verkeerslichten of slagbomen, neem ik aan), voor een viaduct op palen of voor een tunnel met strikt verticale wanden, maar niet voor een talud.

Dan komt het bestemmingsplan Amstelveenlijn Opstelterrein. De breedte van het opstelterrein loopt trapsgewijs op van ca 35 m ter hoogte van de J.C. van Hattumweg tot ca 70 m aan het eind, ongeveer 700 m verderop. In dit plan heeft de grond boven de gasleiding een groenbestemming, welke op het oog bijna 50% van de voormalige spoorbaan beslaat. Het opstelterrein eindigt rechthoekig, dus vermoedelijk in een rij kopsporen. De rest van de lijn naar Uithoorn valt buiten het plan.

Tenslotte ligt nu het (ontwerp) bestemmingsplan Uithoornlijn voor. Te zien is dat van de oorspronkelijk gedachte 10 opstelsporen er twee een doorgaande functie krijgen, terwijl er voor de dienst van en naar Uithoorn juist meer trams moeten worden gestald. Het is dan ook weinig verrassend dat het opstelterrein verlengd wordt met ca 400 m, met aan het eind onder meer een keerlus. Daarna loopt het taps toe in een viersporig stuk, zodat er voorgesorteerd kan worden van en naar Uithoorn. De verder tweesporige baan gaat via een talud en viaduct over de nieuwe N201 heen. De ruimte voor het talud wordt gevonden door de baan naar behoeven naar het oosten op te schuiven; daardoor komt de baan ook "scheef" de gemeente Uithoorn binnen.

Ik moet wel het voorbehoud maken dat ik niet weet in hoeverre de in de tekening opgenomen sporen gebaseerd zijn op reële verwachtingen van het GVB dan wel voortspruiten uit de rijke fantasie van een Amstelveense gemeente-ambtenaar. Die keerlus bijvoorbeeld verbaast mij nogal omdat ik dacht dat er uitsluitend tweerichtingsmaterieel zou worden gestald.

Samenvattend zijn er drie oorzaken waardoor de Uithoornlijn meer ruimte nodig heeft dan de oorspronkelijke spoorbaan: Door een groenstrook boven een gasleiding onder de westelijke helft van de baan, door de tapse zuidelijke toegang tot het opstelterrein, en door het talud van het viaduct over de nieuwe N201.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Karl »

Gedegen analyse, komt in ieder geval over alsof je er daadwerkelijk energie in hebt gestopt. Dank.

Over een keerlus misschien een naïeve gedachte: kan het zijn dat pantografen op een bepaalde manier de wasstraat door moeten of dat er andere werkzaamheden zijn waarvoor het noodzakelijk is dat een tram met 'de neus' de juiste kant op staat?
Het is een spectrum.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Bouwers Zuidasdok stoppen werk en lopen weg: :?

https://www.at5.nl/artikelen/194837/cri ... -lopen-weg
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Vanavond om 18.30 uur is een dienstwagen van lijn 5 ontspoord bij station Zuid. Doordat de tram weggezakt is in het gras, is tot op heden de route versperd. Lijn 55 rijdt met flinke vertraging door het grote passagiersaanbod en het feit dat nu ook op de haltes van lijn 5 gehalteerd moet worden. Lijn 5 rijdt vanaf de Stadionweg naar het eindpunt van lijn 24 Boelelaan/VU.

Ook de lijnen 15,62 en 65 zijn ontregeld door de ontsporing.

https://www.at5.nl/artikelen/194944/tra ... -vertraagd
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Uit het artikel blijkt niet duidelijk waar de ontsporing precies plaatsvond, maar was het niet mogelijk om lijn 5 tussen de Parnassusweg en Amstelveen Binnenhof te laten pendelen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Suus »

Voor de zoveelste keer op de overloopwissel van Station Zuid. Die heeft om die reden heel lang geklemd gelegen, maar nu met lijn 6 kan dat niet meer. Sindsdien zijn er al twee trams ontspoord.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3926
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Meltrain schreef:Uit het artikel blijkt niet duidelijk waar de ontsporing precies plaatsvond, maar was het niet mogelijk om lijn 5 tussen de Parnassusweg en Amstelveen Binnenhof te laten pendelen?
De trams zouden dan ergens terug moeten naar rechterspoor?
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Trams moeten op een normale manier zo'n functionerende omloopwissel kunnen passeren... Wat gaat hier mis? :?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10588
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Er moet van alles, maar als zo'n wissel er geen zin in heeft houdt het echt op. Een wissel vervangen kost duur, dus waarschijnlijk wordt er nu overlegd danwel gewerkt aan een oplossing.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

True. Gelukkig kosten trams goedkoop.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

hauptbahnhof schreef:
Meltrain schreef:Uit het artikel blijkt niet duidelijk waar de ontsporing precies plaatsvond, maar was het niet mogelijk om lijn 5 tussen de Parnassusweg en Amstelveen Binnenhof te laten pendelen?
De trams zouden dan ergens terug moeten naar rechterspoor?
Volgens Sporenplan Online ligt er tussen VU/De Boelelaan en de (voormalige) aftakking van lijn 51 nog een overloopwissel, maar deze kan ik op Google Maps niet vinden. :?
Maar omdat er verder toch geen trajecten gedeeld worden met het wegverkeer, zou je zelfs kunnen pendelen over twee sporen, met eventueel nog een knip bij Uilenstede. (Dus over beide sporen één tram Parnassusweg - Uilenstede en één tram Uilenstede - Binnenhof.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Mike »

In de wandelgangen hoorde ik dat weer om dezelfde dienstwagen gaat.
hauptbahnhof
Berichten: 3926
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Meltrain schreef:
hauptbahnhof schreef:
Meltrain schreef:Uit het artikel blijkt niet duidelijk waar de ontsporing precies plaatsvond, maar was het niet mogelijk om lijn 5 tussen de Parnassusweg en Amstelveen Binnenhof te laten pendelen?
De trams zouden dan ergens terug moeten naar rechterspoor?
Volgens Sporenplan Online ligt er tussen VU/De Boelelaan en de (voormalige) aftakking van lijn 51 nog een overloopwissel, maar deze kan ik op Google Maps niet vinden. :?
Maar omdat er verder toch geen trajecten gedeeld worden met het wegverkeer, zou je zelfs kunnen pendelen over twee sporen, met eventueel nog een knip bij Uilenstede. (Dus over beide sporen één tram Parnassusweg - Uilenstede en één tram Uilenstede - Binnenhof.)
Dat wissel is allang gesaneerd. Is een nieuwe voor in de plaats gekomen ten zuiden van VU maar die is nog niet vrijgegeven heb ik het idee.

Maar de trams moeten de kruisingen over zonder verkeerslichten dus ook niet handig.
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Meltrain schreef: Volgens Sporenplan Online ligt er tussen VU/De Boelelaan en de (voormalige) aftakking van lijn 51 nog een overloopwissel, maar deze kan ik op Google Maps niet vinden. :?
Jah. Dat kaartje met lijn 25 er nog op. Ik zou er niet al teveel vanuit gaan. De kaart van Gleisplanweb oogt een stuk actueler en accurater. En daar staat dat wissel niet op.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Mike schreef:In de wandelgangen hoorde ik dat weer om dezelfde dienstwagen gaat.
Dat klopt inderdaad, beide keren wagennummer 914. Vorige keer tijdens de ontsporing reed deze op lijn 6, gisteren dus op lijn 5.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Nagekomen foto van de 914 op lijn 5, die vorige week ontspoorde bij Station Zuid. Foto van Martijn Roos

Afbeelding

Ter herinnering, ruim een maand geleden, zelfde plaats, zelfde wagennummer, andere lijn (6) Foto van Amstelveenz.nl

Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 171 gasten