Al jaaaaaaarenVIRM schreef:Je kunt toch inmiddels bij het GVB wel in- en uitchecken in de nachtbus?
Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
GVB wil negen extra 15G-trams bestellen (let op: pdf-download. Wat ik me ook afvraag is of die commentaren bewust zichtbaar zijn gehouden, of dat dit weer zo'n oepsmomentje van de documentuploadtruus van de VRA is).
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ik lees ook terug dat ze eind dit jaar nog een knoop willen doorhakken hoeveel extra trams ze dán nog uit die optie nodig hebben om de 11/12G-trams te vervangen. Die stromen pas in 2025 uit. Hebben ze eind 2021 met 45 11/12G-trams, 155 Combino's en 63 15G-trams wel een riant wagenpark beschikbaar. Als alles van de oude garde tot het bittere einde blijf rijden tenminste.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Nou ja, 'riant'...het barst nu al uit de voegen; de 63 15G zullen grotendeels op de nieuwe AVL en Uithoornlijn ingezet gaan worden en ongetwijfeld op die lijnen waar de nood nu het hoogst is. Dus het zal zeker wat meer lucht in de trams brengen, maar dat men nu al een deel van de extra optie wil lichten, geeft ook wel aan dat de verwachting is dat die 63 trams uit de basisbestelling icm het bestaande materieelpark het toch niet gaat doen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Het is in ieder geval rianter dan de huidige situatie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ik vind het al heel wat dat men nu al verder kijkt.
De geschiedenis was anders. Al bij de 9G/10G wilde men er destijds meer hebben dan de bestelde 37. Ging niet door. Van de 11G/12G herinner ik me dat men eerst uitging van 34 eenrichtingswagens en slechts 9 tweerichtingswagens voor lijn 5. Dat werden er uiteindelijk 25 om 20, wat veel logischer klonk. Waarbij die 20 al gauw te weinig was. Eerst kwamen die drie gave, lange, rood-witte Duisburgers in 1999 en vanaf 2002 de vier tweerichting-Combino’s.
Ik hoop dat men het bij de metro vanaf nu ook zo zal aanpakken, want die geschiedenis is nog minder hoopvol.
De geschiedenis was anders. Al bij de 9G/10G wilde men er destijds meer hebben dan de bestelde 37. Ging niet door. Van de 11G/12G herinner ik me dat men eerst uitging van 34 eenrichtingswagens en slechts 9 tweerichtingswagens voor lijn 5. Dat werden er uiteindelijk 25 om 20, wat veel logischer klonk. Waarbij die 20 al gauw te weinig was. Eerst kwamen die drie gave, lange, rood-witte Duisburgers in 1999 en vanaf 2002 de vier tweerichting-Combino’s.
Ik hoop dat men het bij de metro vanaf nu ook zo zal aanpakken, want die geschiedenis is nog minder hoopvol.
足元にご注意下さい
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Dat zit wel snor. Binnenkort verwelkomen we de M7, waarvan ik mij afvraag of ze ooit als los stel ingezet gaan worden. En inderdaad, er schijnt een optie voor verlenging te zijn, maar of die ooit gelicht gaat worden...?
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Er viel inderdaad terug te lezen dat zowel de basisbestelling als de optie kan tot zes wagenbakken verlengd worden.
Ik zie dat een beetje als het voortschrijdend inzicht wat iemand had toen de Ringlijn werd aangelegd: laten we er maar voor zorgen dat er met relatief weinig aanpassingen ook breed materieel kan rijden.
Ik zie dat een beetje als het voortschrijdend inzicht wat iemand had toen de Ringlijn werd aangelegd: laten we er maar voor zorgen dat er met relatief weinig aanpassingen ook breed materieel kan rijden.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
De nieuwe halte Kronenburg is open:
https://www.at5.nl/artikelen/200535/hal ... leine-abri
https://www.at5.nl/artikelen/200535/hal ... leine-abri
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Gelukkig heeft AT5 een mopperkont gevonden die de abri te klein vindt, en dus kennelijk niet in de gaten heeft dat de halte door de ligging onder twee viaducten grotendeels overdekt is :')
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ik kan wel raden wie die mopperkont van het stukje op AT5 is (nee niet ik hoor)... In zo'n Facebookgroep over GVB zat iemand zich nogal op te winden over exact dezelfde zaken als bij AT5 worden genoemd.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Utrecht CS jaarbeurszijde is ook volledig overkapt maar toch is wachten niet comfortabel op winderige dagen.
Zie vaker dat wachtvoorzieningen bij nieuwe projecten vaak nihil aanwezig zijn. Misschien dat wat windschermen een idee zijn op Kronenburg :')
Zie vaker dat wachtvoorzieningen bij nieuwe projecten vaak nihil aanwezig zijn. Misschien dat wat windschermen een idee zijn op Kronenburg :')
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Toch vraag ik me af hoe groot het probleem eigenlijk is. Kronenburg lijkt me op zo'n winderige dag bijvoorbeeld te verkiezen boven het drukkere metrostation Overamstel.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 785
- Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
- Locatie: Groot-Utrecht
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
In een artikel https://over.gvb.nl/nieuws/de-oplaadlog ... ch-rijden/ van het GVB staat een tabel met de rij- en laadtijden van lijn 22 met een elektrische bus. Maar een bus in 16 minuten opladen lijkt mij wat weinig. Bijvoorbeeld van 12:10 t/m 12:26 op Station Sloterdijk. Want een regel eerder staat:
Dus 16 x 2 = 32 procent erbij, lijkt mij wat weinig om op en neer te gaan naar het Muiderpoortstation...Stelregel is dat per minuut laden, het laadniveau ongeveer met 2-2,5% stijgt.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8718
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Een bus die na een slagje lijn 22 terug is bij Sloterdijk hoeft natuurlijk dan niet al leeg te zijn. Bij Sloterdijk wordt immers bijgeladen vanaf het percentage dat er op dat moment nog is. Stel een bus heeft heen en weer gereden en heeft nog 40 % over, dan wordt er circa 32 % bijgeladen door de in de tabel zichtbare laadtijd waarna de bus met 72 % weer kan vertrekken. ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39210
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
@rooddolfijn: Je haalt de totale acculading en hoeveel er bijgeladen wordt door elkaar. Over het algemeen, zo werkt het bij zo'n beetje alle vervoerders die tot nu toe elektrisch rijden, zal een bus 's nachts in de stalling aan een langzame lader hangen om volledig opgeladen te worden.
's Ochtends vertrekt de bus dus met volle accu's uit de stalling en tussenndoor op geselecteerde eindpunten worden bussen met snelladers weer bijgeladen. Die 32 procent komt dus bij het percentage dat de accu al vol zat en zorgt ervoor dat de bus het de hele dag volhoudt.
's Ochtends vertrekt de bus dus met volle accu's uit de stalling en tussenndoor op geselecteerde eindpunten worden bussen met snelladers weer bijgeladen. Die 32 procent komt dus bij het percentage dat de accu al vol zat en zorgt ervoor dat de bus het de hele dag volhoudt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Lijkt me niet toch? Het is een stukje van 10 kilometer, ik denk dat die bussen wel meer dan 60 kilometer op een lading trekken of de batterijtechniek moet wel heel erg achteruit zijn gegaan sinds ze er in Eindhoven mee zijn begonnen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Die bus kan zo’n 75 kilometer rijden op een volle lading. Overigens moet je procenten niet met procentpunten verwarren.
Het is een spectrum.
-
- Berichten: 785
- Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
- Locatie: Groot-Utrecht
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Was ik even vergeten..Daniel schreef:Over het algemeen, zo werkt het bij zo'n beetje alle vervoerders die tot nu toe elektrisch rijden, zal een bus 's nachts in de stalling aan een langzame lader hangen om volledig opgeladen te worden.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Moet je met de laadlogistiek ook nog rekening houden met de lijnnummeresthetiek?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Standaard wordt Citea SLFA 180 geleverd met een pakket van 216 kWh, met een laadvermogen van 320 kW.
Indien de bus 16 minuten stationneert kan je hiervan effectief 14 minuten gebruiken om te laden. De overige 2 minuten ben je kwijt aan starten en stoppen van laden.
In 14 minuten kan je dus 74 kWh bijladen, dus 34 procentpunt bijladen. Dat is aardig solide. Eventueel zouden de wagenomlopen bij een volgende dienstregeling nog wel wat strakker mogen, of de laadpalen op minder power om de accu te sparen.
Het lijkt alsof er nu een extra bus gaat rijden in de daluren inclusief bestuurder om meer te gaan laden. Dat is niet zo efficient en duurzaam.
Indien de bus 16 minuten stationneert kan je hiervan effectief 14 minuten gebruiken om te laden. De overige 2 minuten ben je kwijt aan starten en stoppen van laden.
In 14 minuten kan je dus 74 kWh bijladen, dus 34 procentpunt bijladen. Dat is aardig solide. Eventueel zouden de wagenomlopen bij een volgende dienstregeling nog wel wat strakker mogen, of de laadpalen op minder power om de accu te sparen.
Het lijkt alsof er nu een extra bus gaat rijden in de daluren inclusief bestuurder om meer te gaan laden. Dat is niet zo efficient en duurzaam.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
In feite zou je willen dat electrische buslijnen beginnen met een E maar omdat daar een software update voor nodig is stel ik voor om een voorloop-8 in te voeren. Je krijgt dan bus 819 bijvoorbeeld, voor electrische bussen die rijden op lijn 19.n-evo schreef:Moet je met de laadlogistiek ook nog rekening houden met de lijnnummeresthetiek?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Wat een onzin. Er is helemaal geen software-update nodig om een A4'tje met een "E" voor het lijnnummer te plakken.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Dat zeg je wel, maar stel dat de printersoftware gepatcht moet worden en het kreng loopt vast op de installatie van de update? DAN KAN HET AMMEL NIET!!1!!!zes!!
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Op lijn 19 rijden al elektrische trams, dus ik zou niet weten waarom je daar met elektrische bussen zou willen rijden.Vinny schreef:In feite zou je willen dat electrische buslijnen beginnen met een E maar omdat daar een software update voor nodig is stel ik voor om een voorloop-8 in te voeren. Je krijgt dan bus 819 bijvoorbeeld, voor electrische bussen die rijden op lijn 19.n-evo schreef:Moet je met de laadlogistiek ook nog rekening houden met de lijnnummeresthetiek?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 183 gasten