Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

En anders zijn er altijd nog Arial en Times New Roman, als je helemaal 1995 wilt gaan.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Ik ben er nog niet helemaal achter of GVB nou standaard naar Univers of Arial Rounded wil gaan. Naar de logica achter wanneer wat gebruikt wordt ga ik ook maar niet vragen. Ik vind ze in ieder geval allebei spuuglelijk, zeker als ze niet consistent gebruikt worden.

Op de Duitse Stadtbahnen vind ik Univers gek genoeg wel een soort charme hebben, je bent meteen helemaal terug in de jaren 1980 samen met al die vlakgeschuurde bakstenen. Maar Köln lijkt eindelijk van Univers af te stappen, de recent ombenoemde halte Weiden Römergrab en nog een andere die ik zo niet weet hebben nu borden in het hippe Calibri :roll:
Ik doe ook maar wat
Etienne
Donateur
Berichten: 7940
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Etienne »

Ardan schreef:Laat me raden: van die lange A4'tjes met heel groot 'Amstelveenseweg' en 'Henk Sneevlietweg' in Helvetica achter de voorruit van de metro's, ondanks dat we te maken hebben met gloednieuwe metro's met LED-displays die alles kunnen tonen wat je wilt?
Op de Westtak rijden de metro's met "Let op; gewijzigde route / (engelse vertaling)" scrollend :roll:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Daniel »

Bij Amsterdam Zuid zag ik een metro langskomen met groot papieren kaartje "Centraal Station" achter de voorruit, die was wellicht wat overbodig want dat stond ook gewoon op de lijnfilm van dat setje CAF's vermeld.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ardan schreef:Ik ben er nog niet helemaal achter of GVB nou standaard naar Univers of Arial Rounded wil gaan. Naar de logica achter wanneer wat gebruikt wordt ga ik ook maar niet vragen. Ik vind ze in ieder geval allebei spuuglelijk, zeker als ze niet consistent gebruikt worden.

Op de Duitse Stadtbahnen vind ik Univers gek genoeg wel een soort charme hebben, je bent meteen helemaal terug in de jaren 1980 samen met al die vlakgeschuurde bakstenen. Maar Köln lijkt eindelijk van Univers af te stappen, de recent ombenoemde halte Weiden Römergrab en nog een andere die ik zo niet weet hebben nu borden in het hippe Calibri :roll:
GVB en standaard lettertype? Ben je gek. Ze lijken daar helemaal niet in staat te zijn om een stijlboek te (laten) ontwikkelen en ervoor te zorgen dat ingehuurde derde partijen dat netjes aanhouden. Of ze hebben de interesse simpelweg niet. Op de nieuwe website is het tegenwoordig opeens Proxima Soft. Lettertype van displays in de trams en bussen vs metro's en op haltes zijn ook weer allemaal anders. Ze doen maar wat.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door IC140 »

Goed dat we het over het ontbreken van een uniform lettertype hebben, maar het ontbreken van essentiële reisinfo vind ik iets kwalijker.

Naar verluid is afgelopen maandag de zomerdienstregeling van het GVB ingegaan. Op de website is hier helemaal niets over te vinden. Dat terwijl het nog steeds niet de oorspronkelijke dienstregeling is die gereden wordt. Mijn eerdere voorspelling is namelijk uitgekomen. Lijn 11 is verleden tijd. Het nummer staat zelfs niet meer op de website bij het overzicht van de lijnen/dienstregeling. Daar hadden ze wel een artikel van kunnen maken, bij voorkeur met een officiële overhandiging van een kratje bier.
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Hmm, die voorspelling heb ik dan even gemist. Verder zat het er wel aan te komen: een lijn die vooral bedoeld was om de middagdrukte in de Leidsestraat op te vangen, is sinds het instorten van het toerisme gewoon niet meer nodig. De lijn zal denk ik ook door niemand echt gemist gaan worden. Per einde dit jaar zou de lijn sowieso al opgeheven worden.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door IC140 »

Ik zie nu dat die voorspelling op SSC was, waar ik een andere username heb. Excuus.

Inhoudelijk begrijp ik het helemaal, maar er mag wel wat beter over worden gecommuniceerd.
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Eens. Maar goed. Ik hoop ook nog steeds eens de loterij te winnen.




(en ik speel niet eens mee)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21334
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Ik heb vandaag voor het eerst in bijna 4 maanden weer met de Amsterdamse metro gereisd. Hoewel het slechts het traject Duivendrecht - Spaklerweg v.v. betrof, heb ik wel weer met elk type metro gereisd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Alletwee maar liefst?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21334
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Alle drie. :Y
Metropolis, BN en CAF
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
GVBeestje
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 25 jul 2018, 17:17
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door GVBeestje »

Iemand enig idee waarom er net een dubbele Combino op lijn 26 rondreed? Is het testen hervat of moest er een defect tramstel weggesleept worden?
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Er schijnt dinsdagavond getest te zijn en vanavond (woensdag) ook weer volgens een bericht op FB.
VIRM
Berichten: 7596
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Met achter de voorruit een A4'tje met 'Testrit' er op? Liefst in Windings natuurlijk.;)
Beul van de blindegeleidelijn
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Vanavond vanaf 19.00 uur testritten Combino in dubbeltractie op lijn 26, zonder passagiers uiteraard.
VIRM
Berichten: 7596
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Om nog even terug te komen op de werkzaamheden rondom Amstel: voor een reis van bijvoorbeeld Zaandam naar Holendrecht moet je drie keer overstappen (op CS, Amstel en Bijlmer/ArenA). Was het niet handig geweest dat ook lijn 50 werd opengesteld voor NS-reizigers?

Daarnaast gaat GVB via diverse stationsomroepen reclame maken voor een nieuwe versie van het luisterboek van de Harry Potterserie. Nu is het idee wel leuk (zelf ben ik fan van de serie), maar een stationsomroep hoort voor reisinformatie te zijn. Hier had iemand bij het GVB wat mij betreft moeten ingrijpen.
https://www.parool.nl/amsterdam/beste-r ... ~bd8b2c3e/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Alargule schreef:Eens. Maar goed. Ik hoop ook nog steeds eens de loterij te winnen.




(en ik speel niet eens mee)
Het communiceren over een definitieve schrapping van een lijn lijkt me een kerntaak van een vervoerder. Het winnen van een loterij niet. -o-
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8660
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Milco »

VIRM schreef:Om nog even terug te komen op de werkzaamheden rondom Amstel: voor een reis van bijvoorbeeld Zaandam naar Holendrecht moet je drie keer overstappen (op CS, Amstel en Bijlmer/ArenA). Was het niet handig geweest dat ook lijn 50 werd opengesteld voor NS-reizigers?]
Had gekund, maar de [serie=Intercity|2020|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] wordt zowel vanuit Alkmaar als vanuit Utrecht omgeleid naar Schihpol met aldaar een cross-platform overstap tussen deze treinen op spoor 3/4. Dan hoef je voor een reis Zaandam - Holendrecht feitelijk "maar" twee keer over te stappen, op Schiphol en in Bijlmer. Doorgaande reizigers tussen Noord-Holland (en dan vooral de lijn Alkmaar - Amsterdam) en Utrecht stappen enkel over te Schiphol.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
MetroRET
Berichten: 3819
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door MetroRET »

Met gratis stationnement van 13 minuten per richting in Zaandam voor de 700800.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8660
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Milco »

Inmiddels is de dienstregeling van de pendelbussen op te zoeken in de ovinfo-app. De volgende lijmen gaan rijden:
- 73: Amstelstaion - Diemen Zuid - Van der Madeweg - Spaklerweg - Amstelstation
- 74: Centraal Station - Waterlooplein - Wibautstraat - Amstelstation - Bijlmer ArenA (na 19:30)
- 75: Amstelstation - Bijlmer ArenA (tot 19:30)
- 77: Amstelstation - Station Zuid

Ik zie behoorlijke hoge frequenties, waarbij de lijnen 74 en 75 ook voor NS-reizigers bestemd zijn. Ik zal binnenkort de inkortingen bij de metro en deze pendelbussen eens verwerken op de wiki. :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21334
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Ik blijf het raar vinden dat die lijn 73 via Diemen Zuid rijdt. Vooral reizigers van/naar Spaklerweg zijn hierdoor langer onderweg dan had gehoeven.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Ruben »

Inderdaad heel omslachtig. Je kan dan beter lopen, als je daartoe in staat bent...
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
VIRM
Berichten: 7596
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door VIRM »

MetroRET schreef:Met gratis stationnement van 13 minuten per richting in Zaandam voor de 700800.
En een crossplatform van 2 minuten op Schiphol... Hoe vaak zal dat misgaan?
Beul van de blindegeleidelijn
MetroRET
Berichten: 3819
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door MetroRET »

Maar een minuutje eerder vertrekken uit Alkmaar en gelijk doorrijden, zou datzelfde resultaat geven op Schiphol (niet op de 3000, maar op de 3100).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten