Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21334
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Bedankt voor de aanvullingen. :pos:
De Hortusbrug was ik vergeten en naar de brug over de Oosterdoksdoorgang had ik niet gekeken.
De Kattensloot rekende ik inderdaad gemakshalve tot de Kostverlorenvaart en van de Schinkel wist ik niet eens dat het water daar een andere naam had. :oops: Maar welke tramlijn kruist er dan het Westerkanaal?
En weet je zeker dat de Enneüs Heermabrug een beweegbare brug is? Op Streetview lijkt het namelijk niet zo te zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

-o-

Daar gaat mijn laatste restje geloofwaardigheid. Ik dacht heus dat het middendeel van de BHEHbrug een klep was, en heb een tramlijn over de Willemsbrug gefantaseerd :N
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8659
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Milco »

Een omloop op lijn 69 tussen Amsterdam Sloterdijk en Schiphol rijdt met een gelede elektrische bus.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Riemer17
Berichten: 149
Lid geworden op: zo 23 jun 2019, 09:38

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Riemer17 »

RAR schreef:Opmerkelijk dat maar 1 tram per richting van lijn 26 in de Piet Heintunnel mag rijden. Daarom is het instellen van gekoppelde trams noodzakelijk. Nu dit weer wordt uitgesteld blijft de ontsluiting van IJburg blijft een probleem.
Zo te zien is het gekoppeld rijden op de 26 alweer uitgesteld, of slaat dit op een eerder uitstel? Het leek wel alsof ze goed bezig waren met de testritten.

bron
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Zolang GVB niet over extra trams beschikt gaan die gekoppelde trams bijna 1 op 1 of zelfs volledig ten koste van de frequentie waarop gereden wordt. Gekoppelde trams = de helft minder frequent. Wat is het acute probleem dat de introductie wat vertraging oploopt? Ik zie de RAR namelijk vooral reppen over capaciteit.
Laatst gewijzigd door n-evo op ma 03 aug 2020, 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
DingeZ
Berichten: 457
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door DingeZ »

Meltrain schreef: Maar welke tramlijn kruist er dan het Westerkanaal?
Geen. De enige bruggen over het Westerkanaal zijn de Willemsbrug (bij Haarlemmerplein), Singelgrachtbrug (spoor) en Westersluisbrug (Van Diemenstraat), die hebben alledrie OV wat erover gaat, maar geen trams.
hauptbahnhof
Berichten: 3920
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

n-evo schreef:Zolang GVB niet over extra trams beschikt gaan die gekoppelde trams bijna 1 op t of zelfs volledig ten koste van de frequentie waarop gereden wordt. Gekoppelde trams = de helft minder frequent. Wat is het acute probleem dat de introductie wat vertraging oploopt? Ik zie de RAR namelijk vooral reppen over capaciteit.
De frequentie zou alleen niet gehalveerd worden. De spitsfrequentie was om de 4 (of heel misschien zelfs 3,5) min, en het wordt echt geen 7 of 8 minuten. Het gaat er juist om dat je met de gekoppelde trams, de totale capaciteit die aangeboden wordt kunt verhogen.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Op werkdagen in de spits van 3,5 (3-4 minuten om en om) naar 6,7 minuut en buiten de spits van 5 naar 10 minuten. Is dat niet praktisch een halvering van de frequentie in het beginstadium? Die 6,7 vind ik lastig leesbaar trouwens. Bedoelen ze daar letterlijk 6,7 minuut mee of 6-7 minuten (om en om)?

Afbeelding
https://www.hierden-bosch.nl/ori/170210 ... 202020.pdf
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Dat betekent 9 ritten per uur, dus elke 6, 7 en 7 minuten (3x per 20 minuten) Beetje een raar interval inderdaad, maar het zal wel een omloop extra besparen.
Ik doe ook maar wat
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Bedankt voor de toelichting. :pos:

In de spits gaan we dus van ±17 ritten naar 9 ritten per uur. Buiten de spits van 12 naar 6 ritten per uur. Als we het GVB Vervoerplan 2020 mogen geloven.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Gekko123 »

En daarmee heb je per rit dus wel extra capaciteit, maar in zijn totaliteit niet.
Bemined
Berichten: 5920
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Bemined »

Van een 3,5 minuut interval met enkele stellen naar een 6⅔ minuut interval met dubbele stellen is toch een uitbreiding van 5%. Niet superveel maar kan toch enkele jaren aan reizigersgroei opvangen.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Op het ogenblik rijdt lijn 5 van de Stadionweg via het Haarlemmermeerstation naar de Havenstraat, i.v.m. (wederom) een ontsporing, op een bekende plek van lijn 5. U mag zelf raden waar. :?:
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Gekko123 schreef:En daarmee heb je per rit dus wel extra capaciteit, maar in zijn totaliteit niet.
Nee, maar dat is nu - zeker met corona - nog niet nodig. Gekoppeld rijden moet vooral het betrouwbaarheidsprobleem oplossen. Op de langere termijn kun je groei verwachten, en dan kun je de frequentie weer opschalen. Of driedubbele trams inzetten...
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

fred1954 schreef:Op het ogenblik rijdt lijn 5 van de Stadionweg via het Haarlemmermeerstation naar de Havenstraat, i.v.m. (wederom) een ontsporing, op een bekende plek van lijn 5. U mag zelf raden waar. :?:
Het was de 2201 op lijn 6 die vanochtend op het overloopwissel op de Strawinskylaan ontspoorde. Inmiddels is de 6 naar de Havenstraat en wordt het wissel geslepen. Lijn 5 zal daarna weer opgestart worden. (Bron FB)
VIRM
Berichten: 7595
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Alargule schreef:
Gekko123 schreef:En daarmee heb je per rit dus wel extra capaciteit, maar in zijn totaliteit niet.
Nee, maar dat is nu - zeker met corona - nog niet nodig. Gekoppeld rijden moet vooral het betrouwbaarheidsprobleem oplossen. Op de langere termijn kun je groei verwachten, en dan kun je de frequentie weer opschalen. Of driedubbele trams inzetten...
Hm, dan kun je bijna wel de lijn upgraden naar een sneltram. Of metro. :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Dank beheerders OVNL voor uw inspanningen w.b. het terug online zetten van het forum.

Voor de volledigheid maar even vermelden dat gisterochtend 2/9 rond 10.00 uur er wéér een tram (lijn 5) is ontspoord :oops: op de Strawinskylaan ter hoogte van het overloop spoor. Bron: Twitter en FB (foto’s daar te zien)
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Jef400 »

Dat gebeurt inmiddels zo vaak dat ik me afvraag of we daar nog wel per keer een bericht over moeten schrijven, of dat we met een maandoverzicht kunnen voldoen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Lijn 53 zal op 3 zondagen in september alleen rijden tussen CS en Diemen-Zuid, i.v.m. testen van het nieuwe beveiligingssysteem op het traject Diemen-Zuid - Gaasperplas. Het GVB zet pendelbus 73 in.

https://www.gvb.nl/nieuws/metro-53-rijd ... testritten
robert1955
Berichten: 273
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door robert1955 »

Goed dat de site terug is, dank. In de verloren berichten van vorige week was een melding van een 12 meter E-bus op een lijn waar normaal E-geledes rijden. Deze week ook al tweemaal gezien op de 22.
Riemer17
Berichten: 149
Lid geworden op: zo 23 jun 2019, 09:38

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Riemer17 »

Ja het lijkt alsof ze krap in de E-geledes zitten. Vandaag ook al een gelede diesel gezien op de 22 en meerdere 12m E-bussen deze week.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Metro 52 rijdt niet, dat levert een hele hoop tramreizigers op van Vijzelgracht via Leidseplein naar Centraal die een beetje de weg kwijt zijn :lol:

Amsterdamse humor van de conducteur in de tram van Leidseplein naar Centraal, die wat omreizigers op weg hielp en omriep: 'Deze tram rijdt verder naar Schagen, Alkmaar en Den Helder! Tijdens de reis zullen bitterballen en koffie worden geserveerd!'
Ik doe ook maar wat
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Gisteren door het DB van de Vervoerregio definitieve vastgestelde vervoer plan GVB 2021:

https://online.ibabs.eu/ibabsapi/public ... bcd44612a5

In de loop van 2021 zal lijn 2 de eerste “stads” tramlijn zijn die met CAF’s gereden gaat worden. Opvallend: mét conducteur.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21334
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Lijn 38 wordt zo wel echt een kronkellijn. :lol:
Verder vind ik het wel interessante voorstellen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Suus »

Waarom wordt lijn 21 niet doorgetrokken naar het Osdorpplein en lijn 61 helemaal opgeheven?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten