Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Op dit moment wordt er sowieso nog handmatig gereden (GoA1) op alle lijnen dus dat zit er niet in nog.
Casper
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 18 sep 2020, 18:26
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Casper »

Ook op de Noord/Zuidlijn? Ik dacht dat die als enige wel GoA2 deed.
Student in Amsterdam en Utrecht, vrijetijdsreiziger in alle uithoeken van Nederland.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Nope. Alles is gewoon nog GoA1. Dat merk je ook bij de verschillende manieren van optrekken en binnenkomen op stations.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

De metro's op de M52 lijken altijd zo netjes op hetzelfde punt te stoppen. Ook aan het lange perron van Centraal Station.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Dat is een vereiste die de treinbeveiliging verlangt. Niet op de goede plek halteren betekent dat de deuren niet vrij kunnen worden gegeven.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Is dat al ter voorbereiding op perrondeuren?
Ik doe ook maar wat
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Niet perse. Maar cbtc-beveiligingen vereisen dat volgens mij standaard. Als je niet goed gehalteerd staat, kunnen er bijv deuren buiten het perron vallen.
Verkeerde zijde openen is dan bijv ook onmogelijk.
GVBeestje
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 25 jul 2018, 17:17
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door GVBeestje »

Momenteel is de wit/blauwe CAF aan het buiten spelen in Osdorp.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Heeft hij dan heel hard 'BUUT VRIJ!' geroepen? ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

GVBeestje schreef: do 08 okt 2020, 12:55 Momenteel is de wit/blauwe CAF aan het buiten spelen in Osdorp.
Is dat een eenrichtingstram of een tweerichtingstram?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Alle 15G's zijn tweerichtingstrams. Een eenrichtingsvariant is als optie meegenomen maar voor zover ik weet (nog) niet besteld.
robert1955
Berichten: 272
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door robert1955 »

Nummering loopt ook gewoon door, de eerste wit/blauwe is de 3026. Foto oa op https://over.gvb.nl/nieuwe-15g-trams/
Net als bij de e-bussen is de blauwe streep boven de ramen vervallen.

Ik vraag me wel af wat het in/uitstapregime wordt en waar de conducteur verblijft
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Die missende blauwe lijn bovenin was mij ook al opgevallen, het zou kunnen dat die er nog op komt. Hebben ze in Den Haag ook met de Avenio gedaan: de rode streep bovenin is later pas aangebracht. Vind zonder beter staan en sluit mooi aan op de elektrische bussen inderdaad.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Vandaag naar het Nederlands Transportmuseum in Nieuw Vennep geweest. Daar staat onder andere een opgeknapte Zilvermeeuw. :) Toch wel nostalgisch, en opvallend dat de bankjes gewoon beter zitten dan de huidige M5' of gereviseerde CAF'jes. :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Bilnostalgie?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Hensepens
Berichten: 109
Lid geworden op: do 12 nov 2015, 23:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Hensepens »

Die oude bankjes hadden wel een nadeel..bij warm weer kreeg je continue een zweetnaad
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

En je gleed constant van die stoel, mede door het schokkerige optrekken (de metrostellen trokken niet synchroon op).
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door reisthijs »

robert1955 schreef: vr 09 okt 2020, 12:16Ik vraag me wel af wat het in/uitstapregime wordt en waar de conducteur verblijft
Omdat het tweerichtingstrams zijn is er geen ruimte voor een conducteur. Dat betekent dus een open instapregime.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Afbeelding
Bron: Vervoerplan 2021

In eerdere documenten stond dat GVB bezig is met een "Servicebalie light" voor de 15G.

Ik weet niet meer waar ik het voorbij zag komen, maar iemand wist te vertellen dat de conducteur in de achterste bestuurderscabine komt te zitten. Instappen gebeurt dan via de kopbakken met uitzondering van rolstoelgebruikers of mensen met een buggy. Vergelijkbaar met hoe het in de bus gaat. Met de 11G/Combino is die constructie niet mogelijk: als de deur van de kopbak A vanaf de halte benaderbaar is, zit de deur van kopbak B aan de blinde zijde bij die trams. De 15G heeft kopbakken met een deur aan beiden zijden.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Mojito »

Die iemand was ik waarschijnlijk. Mijn bron is de onvolprezen "GVB Amsterdam Vandaag de dag" Facebookgroep.

Wat er van klopt en hoe het er dan uit ziet moeten we altijd afwachten, maar het verhaal klinkt logisch.
足元にご注意下さい
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Haha kan best!

Klinkt inderdaad aannemelijk en yup zien vanzelf wat het wordt.

Weet iemand trouwens wat het instapregime bij de gekoppelde trams van lijn 26 is? Ik had al begrepen dat de conducteur in de tweede tram zit en de eerste tram alleen een bestuurder heeft. Slechts twee instapdeuren op een tram van bijna 60 meter lang is nogal schraal. Is dat het ook daadwerkelijk?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

n-evo schreef: ma 12 okt 2020, 15:16 Ik weet niet meer waar ik het voorbij zag komen, maar iemand wist te vertellen dat de conducteur in de achterste bestuurderscabine komt te zitten. Instappen gebeurt dan via de kopbakken met uitzondering van rolstoelgebruikers of mensen met een buggy. Vergelijkbaar met hoe het in de bus gaat. Met de 11G/Combino is die constructie niet mogelijk: als de deur van de kopbak A vanaf de halte benaderbaar is, zit de deur van kopbak B aan de blinde zijde bij die trams. De 15G heeft kopbakken met een deur aan beiden zijden.
Het is ook mogelijk dat reizigers bij alle deuren kunnen instappen, in combinatie met een lopende conducteur.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Het zou me erg verbazen als ze voor die optie kiezen, maar wie weet.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Meltrain schreef: di 13 okt 2020, 12:29
n-evo schreef: ma 12 okt 2020, 15:16 Ik weet niet meer waar ik het voorbij zag komen, maar iemand wist te vertellen dat de conducteur in de achterste bestuurderscabine komt te zitten. Instappen gebeurt dan via de kopbakken met uitzondering van rolstoelgebruikers of mensen met een buggy. Vergelijkbaar met hoe het in de bus gaat. Met de 11G/Combino is die constructie niet mogelijk: als de deur van de kopbak A vanaf de halte benaderbaar is, zit de deur van kopbak B aan de blinde zijde bij die trams. De 15G heeft kopbakken met een deur aan beiden zijden.
Het is ook mogelijk dat reizigers bij alle deuren kunnen instappen, in combinatie met een lopende conducteur.
Is dat een suggestie? Een lopende conducteur is wel heel erg Rotterdams. :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Wievank »

Lopende conducteurs schijnt binnen de cao van het GVB niet eens te mogen...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 55 gasten