Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
hauptbahnhof
Berichten: 3926
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Ik neem aan dat de verantwoordelijken weten wat de oorzaken van de ontsporingen zijn en of een vervanging dan nodig is, of juist andere maatregelen. :|
DingeZ
Berichten: 458
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door DingeZ »

Volgens mij is er helemaal niks mis met het wissel, maar zit de fout in bestuurders die achteruit gaan rijden. De overloop betreft hier namelijk drukveerwissels, die gaan automatisch afbuigend, zodat een tram altijd op het rechterspoor terecht komt, ook vanaf het linkerspoor. Het probleem zit 'm in dat vlak na de overloop het uittakkende wissel naar het kopspoortje ligt, wat kennelijk soms verkeerd ligt en de bestuurder denkt 'o shit ik moet terug' terwijl een deel van tram voorbij het drukveerwissel is en een deel nog niet. De assen die dan voorbij het wissel zijn gaan afbuigend, terwijl de assen daarachter nog op het andere spoor staan en dan ontspoort de tram.
Overigs was bij het incident met de 15G de tram niet ontspoord, maar verspoord, alle wielen stonden nog op het spoor, alleen niet allemaal op hetzelfde spoor.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Zou daarom een gigantisch bord zijn geplaatst met "HIER NOOIT ACHTERUIT RIJDEN!!!111!!!11!!1!" (of iets dergelijks) erop? (A)
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8679
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Milco »

GVB kennende wordt dat een A4’tje _O-
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Dit keer is het zowaar een houten bord. Op zeer professionele wijze door dezelfde afdeling gemaakt denk ik.
robert1955
Berichten: 273
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door robert1955 »

Ook indrukwekkend: op het Marnixplein hangt aan de haltepaal van de nachtbus een bordje "LET OP! rechtdoor alleen voor 2 richtingstrams". Je zou zeggen dat daar al een keer ies mis is gegaan,
Om de hoek heb ik geen vergelijkbaaar bordje kunnen vinden, dus daar is het nog niet misgegaan.
Casper
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 18 sep 2020, 18:26
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Casper »

Vanwege het vervangen van de Bullebakbrug kan de tram vanaf daar niet meer bij de keerlus op de Zoutkeetsgracht komen, dus hebben ze een stukje voor de brug een wissel erin gezet. Voorlopig kunnen dus alleen tweerichtingstrams hier kop maken. Ik weet niet of het met deze tijdelijke opstelling alweer mis is gegaan, maar het zou ook kunnen dat ze dat bordje maar als voorzorg opgehangen hebben, omdat je normaal als trambestuurder natuurlijk gewoon met een eenrichtings combino van lijn 3 die kant op sjeest. Als je dat nu doet sta je klem.
Student in Amsterdam en Utrecht, vrijetijdsreiziger in alle uithoeken van Nederland.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

robert1955 schreef: vr 04 dec 2020, 00:17 Ook indrukwekkend: op het Marnixplein hangt aan de haltepaal van de nachtbus een bordje "LET OP! rechtdoor alleen voor 2 richtingstrams". Je zou zeggen dat daar al een keer ies mis is gegaan,
Om de hoek heb ik geen vergelijkbaaar bordje kunnen vinden, dus daar is het nog niet misgegaan.
Ik meen dat er bij de kruising Beethovenstraat/Stadionweg ook zoiets hangt bij de halte van 5/24, zodat alleen 2 richtingstrams rechtdoorrijden naar st. Zuid.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10580
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Klopt, bovenaan deze paal.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21355
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Dat laatste kan ik beamen. Bij de halte van lijn 24 in de Stadionweg hangt het bordje ook, maar dan uiteraard met "rechtsaf".
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Mojito »

Die bordjes hangen er al jaren. Vroeger hadden ze de tekst "ALLEEN 11G" herinner ik me. Desondanks zijn er in de afgelopen decennia minstens 1x een 12G en minstens 1x een standaard-Combino op safari geweest naar het Stadshart. Daar heb ik destijds nog foto's van voorbij zien komen op internet. In die twee gevallen werd de tram 's nachts teruggehaald, langzaam achteruit rijdend op verkeerd spoor. Wellicht is het nog vaker voorgekomen.
足元にご注意下さい
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

“Pittige start proefbedrijf lijn 25”:

https://over.gvb.nl/nieuws/pittige-star ... lveenlijn/

Ik lees tussen de regels door, dat het niet allemaal koek-en-ei is, niet in de laatste plaats door de versporing op dag 1 van het volledige proefbedrijf.
Casper
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 18 sep 2020, 18:26
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Casper »

Al dit gedoe met bordjes deed me herinneren dat de Urbos trams in Utrecht via het informatiesysteem dit soort dingen meedelen. Bij de opening meende ik te zien dat de bestuurder bij CS bijvoorbeeld de vriendelijke tip krijgt op te letten aan welke kant hij/zij de deuren open gooit. Misschien is zo'n systeem ook de investering waard voor GVB? :p
Student in Amsterdam en Utrecht, vrijetijdsreiziger in alle uithoeken van Nederland.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Vinny »

meltrain schreef:Dat laatste kan ik beamen.
Dat lijkt me een uitstekend alternatief voor houten bordjes en A4-tjes. Het GVB meteen de 21e eeuw in :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Weet iemand eigenlijk wanneer bus 369 van start gaat? Gewoon 3 januari met de nieuwe dienstregeling?
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Op GVB.nl staat nog niks, maar op Connexxion.nl staat naar aanleiding van aanpassing dienstregeling CXX lijn 194 per 3 januari:

Lijn 194 Amsterdam Matterhorn - Schiphol
Rijdt alleen nog op werkdagen tot ca. 19:00 uur. Alle avondritten en weekendritten zijn opgeheven. Alternatief is reizen met GVB tramlijn 1 en overstap op GVB buslijn 369 naar Schiphol.
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door MetroRET »

Nieuwe dienstregeling met oa. start lijn 369 op 3 januari staat al in de OVinfoapp.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

20 minuten durende YT video over het proefbedrijf van lijn 25 (Rail Public Transport)

https://www.youtube.com/watch?v=E9sfHn69xJ0
Bemined
Berichten: 5939
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Bemined »

Wat een neus heeft die tram zeg, hoe lang zal het duren tot de eerste waaghalzen met een doodwens deze gaan misbruiken om te tramsurfen? Je kan er zowat op gaan zitten lijkt het...
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3032
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door nvdw »

Ik denk eerder dat zo’n neus nog wel eens nuttig kon zijn voor een andere categorie waaghalzen met een doodswens: medeweggebruikers die ‘dachten dat het wel kon’ en de tram koppen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Mij viel in het echt vooral op hoe ontzettend stil die tram is. Je hoort hem haast niet aankomen. En dat heeft voordelen, maar zeker ook nadelen.
Ik doe ook maar wat
robert1955
Berichten: 273
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door robert1955 »

Bij de gekoppelde Combino's op 26 is er toch een bordje op de koppelingen dat daaroverheen klauteren belemmerd?
Verder:
- nogal wat losse wagens
- er wordt nog niet echt op tijd gereden, proefrit soms vlak achter de dienstwagen van lijn 5, en enkele keer niet gehalteerd, meestal heel kort
- enorme variatie in wat er op het front display getoond wordt, bv 25 Westwijk zonder lijnkleur.
Ik kon zo snel niet ontdekken wanneer gefilmd is, upload was 4 december
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ardan schreef: zo 06 dec 2020, 20:22 Mij viel in het echt vooral op hoe ontzettend stil die tram is. Je hoort hem haast niet aankomen. En dat heeft voordelen, maar zeker ook nadelen.
Ze schijnen net als de elektrische bussen een bel te hebben. ;)
MetroRET schreef: vr 04 dec 2020, 19:52 Nieuwe dienstregeling met oa. start lijn 369 op 3 januari staat al in de OVinfoapp.
Thnx voor de tip. Apart dat GVB nog helemaal niks communiceert hierover. Best een flinke verandering.
VIRM
Berichten: 7614
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Er is toch een Europese richtlijn voor de minimale productie van geluid van elektrische voertuigen? Of geldt die alleen voor elektrische auto's?

Daarnaast nog positief Sinterklaasnieuws van het GVB: De 12-jarige Bodhi uit Amsterdam kwam na schooltijd sip thuis toen hij erachter kwam dat hij zijn surprise in tram 5 had laten liggen. Moeder Maaike deed daarom een oproep in de Facebookgroep Amsterdam Durft Te Vragen. Dat werd gezien door de trambestuurder, waardoor Bodhi diezelfde avond nog zijn surprise weer in zijn bezit had.
Bron: NH Nieuws

*O*
Beul van de blindegeleidelijn
hauptbahnhof
Berichten: 3926
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Vanaf woensdag aanstaande is lijn 25 geopend voor iedereen. Ik denk wel nog steeds naast bus 55.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten