Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

TLP schreef: wo 09 dec 2020, 22:38 Weet iemand of de inzet van 15G op lijn 5 aanstaande zondag gaat starten? Eigenlijk had het me logisch geleken dat 15G ook op lijn 5 getest zou worden nu lijn 25 inmiddels met reizigers getest wordt.
Lijkt me stug. Ik heb nog geen wit/blauwe 15G-tram gezien die überhaupt helemaal van alle stickers voorzien is. De eerste van de reeks kwam laatst voorbij komen met op nog maar één wagenbak de blauwe lijn bovenin. De ander had niet eens GVB-logo's. Ze lijken dus nog niet helemaal klaar voor prime time. ;) De nieuwe dienstregeling gaat voor alle andere lijnen pas 3 januari in, dus voor lijn 5 verandert er zondag sowieso niks.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Op station Zuid, halte richting Westwijk, viel me op dat de vertrekstaten van de 5 en de 25 vrijwel exact gelijk waren. Heel veel zelfde vertrektijden. Heb niet gekeken of alles hetzelfde was maar zou het kunnen?
De ritprijzen en de duur in minuten is trouwens uit het parelsnoertje gehaald. Vooral de ritduur vond ik nog wel handig eigenlijk -0-
Daar staat trouwens ook op dat sommige van de nieuwe haltes wel, en sommige niet rolstoeltoegankelijk zijn. Zijn ze niet juist allemaal rolstoeltoegankelijk gemaakt?
De betekenis van de zwarte en witte bolletjes is daar op trouwens precies andersom als dan van de grote kaart er naast :')
Ik doe ook maar wat
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

De duur van de rit is sowieso een wassen neus. Verschilt per dagdeel namelijk. Zeker op lange ritten kan er flinke minuten verschil zijn.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Oh, dat absoluut. Maar het gaf wel een indicatie, of je bijvoorbeeld een bepaalde trein nog kon halen.
Maar goed, daar zijn ook weer allemaal apps voor in deez' modernen tijd :p
Ik doe ook maar wat
Casper
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 18 sep 2020, 18:26
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Casper »

robert1955 schreef: wo 09 dec 2020, 19:26 Heb je iets gezien van een conducteur in de 2e wagen?
De conducteur zit inderdaad in de bestuurderscabine van de tweede wagen, 'voorin' dus. De GVB heeft in haar oneindige wijsheid een lamp bovenaan die cabinedeur vastgemaakt waarmee je in blauwe letters "SERVICE" kan laten zien, maar bij de ene tram stond ie naar binnen en bij de andere naar buiten, dus wat daar nou precies de bedoeling mee is weet ik ook niet.

Ook nog wat geconstateerde kinderziektes: bij geen van de ritten die ik heb gedaan deed de omroep het, en bij de terugrit van Westwijk naar Zuid heeft de boordcomputer op geen enkel moment meegekregen dat we al weg waren uit Westwijk. Bij het station stonden de displays en ov-chipkaartlezers nog steeds op het beginpunt. Volgens de bestuurder start het systeem zo langzaam op dat het niet te doen is om het onderweg even te resetten, in de tussentijd kan je namelijk geen wissels bedienen enzo.

Overigens vertelde een van de conducteurs mij dat het plan is om nog een balie ergens in de trams te bouwen, maar ik weet niet wat daar van klopt. Het zou net zo goed kunnen dat ze het zo laten.

Als laatste nog een leuk weetje: de 15G trams krijgen een ouderwets, handmatig schuifraam links in de bestuurderscabine. CAF maakte ze eerst helemaal automatisch, maar het mechaniek daarvan nam zoveel ruimte in beslag dat het voor de bestuurder een soort dode hoek werd. De handmatige schuiframen moeten nog ingebouwd worden, dus voorlopig zit er een soort rare, tijdelijke inham op dat stukje, met enkel glas en een lekker handmatige finish. Hier bij de 3013:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Casper op do 10 dec 2020, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Student in Amsterdam en Utrecht, vrijetijdsreiziger in alle uithoeken van Nederland.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10589
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Het plaatje doet het helaas niet hier -0-
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

^Hier wel.

Het blijft opmerkelijk dat GVB absoluut niet lijkt te begrijpen dat het juist in het ov prettig is dat dingen simpel en zoveel mogelijk hetzelfde zijn.

Enkele tram met conducteur: gesloten instapregime. Instappen bij bestuurder voorin. Instappen bij servicemedewerker achterin. Kaartverkoop bij beiden.
Enkele tram zonder conducteur: open instapregime. Geen servicemedewerker. Kaartverkoop bij bestuurder.
Tram 25 gekoppeld: open instapregime. Servicemedewerker voorin tweede tram waar normaal de bestuurder zit. Kaartverkoop alleen bij servicemedewerker in tweede tram.
Tram 26 gekoppeld: gesloten instapregime. Eerste tram instappen bij bestuurder én servicebalie waar niemand zit. Tweede tram voordeur gesloten, alleen instappen bij servicemedewerker achterin. Kaartverkoop bij beiden.

Wut? :X
Casper
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 18 sep 2020, 18:26
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Casper »

trolly schreef: do 10 dec 2020, 07:32 Het plaatje doet het helaas niet hier -0-
Ik heb de foto opnieuw geupload, doet hij het nu wel?
Student in Amsterdam en Utrecht, vrijetijdsreiziger in alle uithoeken van Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Daniel »

Hij doet het nog steeds, maar goed ik had het probleem dat trolly had eerder ook niet en kon je foto gewoon zien.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Alleen als ik op de computer kijk en een vpn gebruik worden foto’s geblokkeerd. Dus wellicht in de hoek de oplossing zoeken?
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1503
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door JordiBrabant »

Heb ik weer: wil ik met lijn 25 mee, is ie verstoord door een wisselstoring, niet eens bij de Strawinskylaan, nu lag het aan de overloopwissels bij Westwijk. Ondertussen rijdt het weer, heeft volgens GVB-personeel minimaal een uur geduurd. Voor mij krijgt het nog een staartje: de eerste tram Noordwaarts, waar ik in zat, wordt ingekort tot Stadshart, dus dat bijzondere boogje heb ik er gratis bijgekregen.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
robert1955
Berichten: 273
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door robert1955 »

n-evo schreef: do 10 dec 2020, 10:42 ^Hier wel.

Het blijft opmerkelijk dat GVB absoluut niet lijkt te begrijpen dat het juist in het ov prettig is dat dingen simpel en zoveel mogelijk hetzelfde zijn.

Enkele tram met conducteur: gesloten instapregime. Instappen bij bestuurder voorin. Instappen bij servicemedewerker achterin. Kaartverkoop bij beiden.
Enkele tram zonder conducteur: open instapregime. Geen servicemedewerker. Kaartverkoop bij bestuurder.
Tram 25 gekoppeld: open instapregime. Servicemedewerker voorin tweede tram waar normaal de bestuurder zit. Kaartverkoop alleen bij servicemedewerker in tweede tram.
Tram 26 gekoppeld: gesloten instapregime. Eerste tram instappen bij bestuurder én servicebalie waar niemand zit. Tweede tram voordeur gesloten, alleen instappen bij servicemedewerker achterin. Kaartverkoop bij beiden.

Wut? :X
En dan krijg je straks de variant bij 'enkele tram met conducteur' dat je bij een Combino in de voorlaatste bak instapt en bij een CAF in de laatste. Want dat is kennelijk de plek waar de servicemedewerker zit.
En bij niet aanwezig zijn van de tweede wagen op 25 ...

I think there is a cunning plan om te laten zien dat het niet meer werkt :)
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Blijft het (in ieder geval zolang de conducteur de cabine gebruikt) geen open instap? Kan me niet voorstellen dat ze iedereen door die smalle deur willen laten instappen.
robert1955
Berichten: 273
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door robert1955 »

Misschien al gemeld:
https://www.at5.nl/artikelen/206115/mog ... ation-zuid
De Eduard van Beinumstraat, de bocht vanaf de Parnassusweg lijkt op kaart niet erg makkelijk, maar de looproute van tram naar trein ziet er goed uit.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door PHS »

robert1955 schreef: do 10 dec 2020, 15:26 de looproute van tram naar trein ziet er goed uit.
Je bedoelt de looproute tram naar metro, want voor de trein stap je in/uit op Parnassusweg?
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

robert1955 schreef: do 10 dec 2020, 12:38En dan krijg je straks de variant bij 'enkele tram met conducteur' dat je bij een Combino in de voorlaatste bak instapt en bij een CAF in de laatste. Want dat is kennelijk de plek waar de servicemedewerker zit.
En bij niet aanwezig zijn van de tweede wagen op 25 ...
Ze kunnen het nog een beetje logisch houden door de conducteur bij de 25 in achterin de tweede tram te zetten in plaats van voorin.
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Een beetje logisch nadenken van mijn kant... Dat wordt elke keer opnieuw de stoel opnieuw instellen omdat iemand anders er gaat zitten?
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Dienstregeling en veranderingen GVB per 3 januari:

https://www.gvb.nl/klantenservice/nieuw ... eling-2021
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Alleen geen lijn 25? Of ben ik kippig?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10589
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Casper schreef: do 10 dec 2020, 11:57
trolly schreef: do 10 dec 2020, 07:32 Het plaatje doet het helaas niet hier -0-
Ik heb de foto opnieuw geupload, doet hij het nu wel?
Als een dolle. Dank!
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
TLP
Berichten: 1560
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door TLP »

Vanmiddag een testrit Ouderkerkerlaan - Station Zuid - Westwijk - Ouderkerkerlaan met lijn 25 gemaakt. Een aantal dingen die mij opvielen:
  • Kennelijk is men er (in ieder geval bij deze lijn) van afgestapt om de deuren te openen voor reizigers. Bij het instappen op de Ouderkerkerlaan werd er zelfs gebeld, al weet ik niet of dat als signaal naar mij of als test bedoeld was. Ook op Station Zuid zeiden de aanwezige servicemedewerkers licht cynisch "doe de deur maar open" toen ik langs de trams liep in afwachting van openende deuren. Overigens hadden die servicemedewerkers zich nogal breed opgesteld aan het begin van het perron, en stonden aldaar met elkaar te kletsen. Het was mij niet helemaal duidelijk wat hun bedoeling daarmee was. Het voelde in ieder geval als een barrière die niet uitnodigde om gespreid aan het perron te gaan staan. Al met al waren beide situaties niet echt coronaproof.
  • De zetels zijn behoorlijk krap, zelfs krapper dan die in de Combino's lijkt wel. Wanneer één van de personen op een tweezitter breder is dan gemiddeld voelt het al behoorlijk knus. Wel rijden de trams behoorlijk soepel. Wel was de tram ondanks het tijdstip heerlijk rustig tot vrijwel leeg. Een aantal langsrijdende ritten van bus 55 waren daarentegen behoorlijk druk.
  • De conducteur stond bij het instappen ter hoogte van de achterste cabine, vermoedelijk om een geïnteresseerde jongen die even daar mocht plaatsnemen te begeleiden. Tijdens de rest van de ritten was hij vooral aan het wandelen door het voorste stel. Aan het begin van de rit tussen Station Zuid en Westwijk hing hij stickers op over het gebruik van de noodhendel. Ik zat in alle ritten in het voorste stel, dus wat er in het achterste stel gebeurde weet ik niet.
  • De halteafroep stond nogal zacht, maar deed het in alle ritten. De halteafroep werd gedaan door de hedendaagse metrostem die ook de uitstaprichting aangaf, al klonk bij sommige lijnnummers nog de stem van Marc Klardie. Daarnaast werden nu standaard alle lijnnummers van streekbussen genoemd in plaats van "streekvervoer", echter werd het woordje "bus" niet gebruikt maar "tram" daarentegen wel. Bovendien begon de halteafroep pas op het moment dat de tram de haltes binnenreed; rijkelijk laat als reizigers verplicht op het stopknopje moeten drukken, al werd in dit geval overal gestopt ongeacht de reizigersvraag. Wanneer alles bij elkaar komt krijg je een afroep als deze: *GONG* Arent Janszoon Ernststraat. Overstappen op tram 5, 24, 62, 341, 346, 348, 358. Uitstappen voor Amsterdam UMC ziekenhuis en de VU. De halteafroep was daardoor pas klaar terwijl het in- en uitstappen al in volle gang was.
  • Op de terugweg vanuit Westwijk stonden we met waarschuwingslichten stil bij de Sacharovlaan. Na drie minuten werd omgeroepen dat we mogelijk ingekort zouden worden tot het Stadshart. Twee minuten later reden we alsnog verder, waarna werd omgeroepen dat de tram gewoon naar Station Zuid zou rijden. Waarom we daarvoor per se moesten wachten en niet door konden rijden naar de laatste halte voor de storing totdat bekend was of we daadwerkelijk ingekort zouden worden, is mij niet duidelijk.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

YT video cabinerit lijn 25 Westwijk - st. Zuid van “Rail Spotter”

https://www.youtube.com/watch?v=5J7dD8lnPik
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Kennelijk is men er (in ieder geval bij deze lijn) van afgestapt om de deuren te openen voor reizigers. Bij het instappen op de Ouderkerkerlaan werd er zelfs gebeld, al weet ik niet of dat als signaal naar mij of als test bedoeld was. Ook op Station Zuid zeiden de aanwezige servicemedewerkers licht cynisch "doe de deur maar open" toen ik langs de trams liep in afwachting van openende deuren. Overigens hadden die servicemedewerkers zich nogal breed opgesteld aan het begin van het perron, en stonden aldaar met elkaar te kletsen. Het was mij niet helemaal duidelijk wat hun bedoeling daarmee was. Het voelde in ieder geval als een barrière die niet uitnodigde om gespreid aan het perron te gaan staan. Al met al waren beide situaties niet echt coronaproof.
Eerst de trap oplopen en de armleuningen vasthouden. In de tram paaltjes e.d. aanraken. Stopknop drukken. Maar deurknop is teveel gevraagd? :)
Bij de conducteurslijnen gebeurt het overigens ook niet, alle deuren open.

Als die servicemedw daar aan het begin van de halte staan, is het juist de bedoeling dat je doorloopt naar achteren? Of zie ik het verkeerd voor me? :?:
De halteafroep stond nogal zacht, maar deed het in alle ritten. De halteafroep werd gedaan door de hedendaagse metrostem die ook de uitstaprichting aangaf, al klonk bij sommige lijnnummers nog de stem van Marc Klardie. Daarnaast werden nu standaard alle lijnnummers van streekbussen genoemd in plaats van "streekvervoer", echter werd het woordje "bus" niet gebruikt maar "tram" daarentegen wel. Bovendien begon de halteafroep pas op het moment dat de tram de haltes binnenreed; rijkelijk laat als reizigers verplicht op het stopknopje moeten drukken, al werd in dit geval overal gestopt ongeacht de reizigersvraag. Wanneer alles bij elkaar komt krijg je een afroep als deze: *GONG* Arent Janszoon Ernststraat. Overstappen op tram 5, 24, 62, 341, 346, 348, 358. Uitstappen voor Amsterdam UMC ziekenhuis en de VU. De halteafroep was daardoor pas klaar terwijl het in- en uitstappen al in volle gang was.
Geen idee waarom maar in trams en bussen die het (nieuwe) ebs-systeem hebben merk ik dat ook vaker. De halteomroep komt later dan ik gewend ben. En daardoor dus vaak aan het begin van de halte. Deze trams hebben ook dat systeem (rechterscherm in de cabine) dus 1+1=2.
In het filmpje wat hier boven genoemd is, is die halteomroep wel duidelijk dus wellicht iets bij een specifieke tram harder moet worden ingesteld?
TLP
Berichten: 1560
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door TLP »

hauptbahnhof schreef: do 10 dec 2020, 19:15 Eerst de trap oplopen en de armleuningen vasthouden. In de tram paaltjes e.d. aanraken. Stopknop drukken. Maar deurknop is teveel gevraagd? :)
Bij de conducteurslijnen gebeurt het overigens ook niet, alle deuren open.
Ik probeer bij het op- en aflopen van openbare trappen armleuningen niet met mijn handen aan te raken en in de voertuigen zo weinig mogelijk aan te raken. Daarbij is het technisch mogelijk dat deuren in railvoertuigen centraal geopend worden en staat het voorgeschreven in het OV-protocol. Het wordt zelfs door GVB benoemd op hun website. Waarom wordt het dan in de praktijk niet gefaciliteerd?
Als die servicemedw daar aan het begin van de halte staan, is het juist de bedoeling dat je doorloopt naar achteren? Of zie ik het verkeerd voor me? :?:
In principe niet, maar wat je dan zou verwachten is een leidende rol en geen team dat 80% van het perron al kletsend inneemt (de tramperrons op Station Zuid zijn al niet bijster breed).
Geen idee waarom maar in trams en bussen die het (nieuwe) ebs-systeem hebben merk ik dat ook vaker. De halteomroep komt later dan ik gewend ben. En daardoor dus vaak aan het begin van de halte. Deze trams hebben ook dat systeem (rechterscherm in de cabine) dus 1+1=2.
In het filmpje wat hier boven genoemd is, is die halteomroep wel duidelijk dus wellicht iets bij een specifieke tram harder moet worden ingesteld?
De halteafroep op de video is (in de videokwaliteit) net zo duidelijk als de halteafroep in de tram in kwestie (3015). Oftewel, in een rustige tram voldoende hard voor normaalhorenden, maar in een drukkere tram en voor slechthorenden al snel onvoldoende.
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Je probeert het maar zal niet 100% lukken. Als ik in de tram of metro zit, zie ik het alleen maar, iedereen raakt alles aan. En zoals ik al zei, ook het stopknopje moet worden aangeraakt want er is geen garantie gegeven dat de tram of bus bij elke halte automatisch stopt.
Dus het enige echte voordeel wat het openen van de deuren is, naar mijn mening: ventileren. Al gaan de deuren wel bijna elke halte open omdat er altijd wel in of uitstappers zijn.

Wat die halteomroep betreft, ik dacht ooit ergens te hebben gelezen dat het volume van die halteomroep in die trams afhankelijk zou moeten zijn van het geluid in de tram. Hoe drukker, hoe harder.
Op de metrostations werkt het ook zo werd er bij de introductie gezegd. Althans, in ieder geval in de rustige uren in de avond zijn die omroepen superzacht op de stations.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 201 gasten