Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Thnx voor het navragen. :pos:
Zonder conducteur kun je geen gesloten instapregime hanteren.
Praktisch gezien is het niet heel veel anders dan wat we met de 26 zien nu deze gekoppeld rijdt toch? De eerste tram heeft alleen een bestuurder met gesloten instapregime. Instappen bij voordeur of bij de conducteursdeur waar niemand zit.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door IC140 »

hauptbahnhof schreef:Ga ik wel vanuit (ga ik wel voor beide vragen).
Zonder conducteur kun je geen gesloten instapregime hanteren.
Ligt er dan wel een stapel A4tjes klaar om over alle éénrichtingsverkeerstickers te plakken en een tie wrap om de hekjes vast te zetten?

Overigens zie ik lijn 19 hier ook regelmatig zonder conducteur voorbij komen de laatste dagen.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Lijn 19 rijdt toch gewoon zonder conducteur sinds jaar en dag?
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

n-evo schreef: di 05 jan 2021, 14:23 Thnx voor het navragen. :pos:
Praktisch gezien is het niet heel veel anders dan wat we met de 26 zien nu deze gekoppeld rijdt toch? De eerste tram heeft alleen een bestuurder met gesloten instapregime. Instappen bij voordeur of bij de conducteursdeur waar niemand zit.
Is lijn 26 niet gewoon open instap, net als lijn 25?
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Nope, dat geef ik net aan.

Op lijn 26 is het nu zo:
1e tram alleen instappen bij voordeur en conducteursdeur. Bestuurder aanwezig, geen conducteur.
2e tram alleen instappen bij conducteursdeur. Voordeur kan niet van buitenaf geopend worden. Conducteur achterin aanwezig, niemand voorin.


Eerlijk gezegd begint het instapregime bij de tram nogal een ballentent te worden.
Laatst gewijzigd door n-evo op di 05 jan 2021, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

n-evo schreef: di 05 jan 2021, 16:09[...]
Eerlijk gezegd begint het instapregime bij de tram nogal een ballentent te worden.
Als in:

1. Ballentent: van de Kermis, je mag daar alles omver gooien

of

2. Ballentent: eethuisje waar met name (goedkope) gehaktballen worden geserveerd --> kwaliteit staat daar niet op nummer 1.

of

3. Ballentent: uit het studentenleven, denk aan "corpsbal"; een etablissemnet waar voornamelijk studenten van het Corps naar toegaan.

?
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Dat lijkt me meer een vraag voor startpagina.nl
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Nee zeg. Jij gebruikt de term. Welke van de drie betekenissen had je daarbij in gedachten?
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Van die 3 betekenissen die jij nu van startpagina.nl kopieert komt optie 2 het dichtste bij. :D
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Binnenkort toch maar weer eens naar Amsterdam komen dan - ik houd wel van goedkope gehaktballen :Y
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

n-evo schreef: di 05 jan 2021, 16:09 Nope, dat geef ik net aan.

Op lijn 26 is het nu zo:
1e tram alleen instappen bij voordeur en conducteursduur. Bestuurder aanwezig, geen conducteur.
2e tram alleen instappen bij conducteursdeur. Voordeur kan niet van buitenaf geopend worden. Conducteur achterin aanwezig, niemand voorin.


Eerlijk gezegd begint het instapregime bij de tram nogal een ballentent te worden.
Nou jah, de voorste tram is een open instap. Aangezien je nog steeds via de conducteursdeur kunt instappen. Toch jammer dat de uitstapdeuren niet van buiten geopend kunnen worden.
Maar wel ingewikkeld en totaal onhandig. 1 deur maar om in te stappen bij de achterste tram.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Suus »

De enige echte Ballentent zit al meer dan honderd jaar in Rotterdam.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

hauptbahnhof schreef: di 05 jan 2021, 16:46Nou jah, de voorste tram is een open instap. Aangezien je nog steeds via de conducteursdeur kunt instappen. Toch jammer dat de uitstapdeuren niet van buiten geopend kunnen worden.
Maar wel ingewikkeld en totaal onhandig. 1 deur maar om in te stappen bij de achterste tram.
Een echte open instap kan je het ook niet noemen in de voorste tram. De bestuurder controleert (wanneer mogelijk) en alle overige deuren zijn nog steeds van buitenaf gesloten. Als reizigers daar proberen in te stappen worden ze teruggefloten. Welk labeltje je het ook wilt geven: het is inderdaad ingewikkeld en onhandig. De situatie bij de 2e tram lijkt me vrij problematisch qua doorstroming binnen als het straks drukker wordt. Wie weet dat ze het dan aanpassen?
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door IC140 »

hauptbahnhof schreef:Lijn 19 rijdt toch gewoon zonder conducteur sinds jaar en dag?
Zeker, maar jij zei eerder dat van de Combino-lijnen alleen lijn 4 en 24 zonder conducteur zouden gaan rijden.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

n-evo schreef: zo 03 jan 2021, 23:00 Zijn er eigenlijk plannen voor een conducteur op de 19 en 24 nu de trams dat toelaten?
Plannen. Ingangsdatum heb ik niet genoemd ;)

Maar is logisch dat het niet direct gebeurt nu. Lijn 19 gaat vanuit andere remise rijden en conducteurs worden anders ingezet. Dus dit zorgt ervoor dat zowel bestuurders als conducteurs hun werkplek moeten gaan kiezen pas als o.a. dat geregeld is, zul je conducteurs op bijv 19 tegenkomen.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

IC140 schreef: di 05 jan 2021, 17:21
hauptbahnhof schreef:Lijn 19 rijdt toch gewoon zonder conducteur sinds jaar en dag?
Zeker, maar jij zei eerder dat van de Combino-lijnen alleen lijn 4 en 24 zonder conducteur zouden gaan rijden.
FTFY
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Tram 5 met conducteur. Interessant.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Hoezo interessant(er) dan lijn 19?
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ik ben op zich wel benieuwd wat de exacte invulling op lijn 5 wordt in combinatie met de 15G-trams. Een conducteur op een lijn die uitgebaat wordt met eenrichting-Combino's ben ik al bekend mee.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Het kan niet anders dat het puur om service, toezicht en kaartverkoop gaat. Geen gesloten instap ofzo. Maar goed, dat moeten we afwachten.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

We gaan het meemaken.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Zugführer »

De discussie over het doortrekken van de noord-zuidlijn is afgesplitst naar een nieuw topic
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door PHS »

Duur metrostation Sixhaven afgeblazen

Het metrostation stond al jaren ingepland, ruimte was vrijgehouden, zodat de aanleg vlot en probleemloos zou kunnen verlopen. Maar Sixhaven komt er niet. Uitstel heeft geleid tot afstel, voor onbepaalde tijd.
Lees verder: https://www.parool.nl/amsterdam/duur-me ... ~b1dda132/
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Hmm, Het Parool leest kennelijk mee 8-)
willie
Berichten: 37
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 21:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door willie »

PHS schreef: do 21 jan 2021, 16:56
Duur metrostation Sixhaven afgeblazen

Het metrostation stond al jaren ingepland, ruimte was vrijgehouden, zodat de aanleg vlot en probleemloos zou kunnen verlopen. Maar Sixhaven komt er niet. Uitstel heeft geleid tot afstel, voor onbepaalde tijd.
Lees verder: https://www.parool.nl/amsterdam/duur-me ... ~b1dda132/
Uit het Parool-artikel:

Iedere aanpassing aan het spoor of de infrastructuur, zorgt ervoor dat het systeem moet worden aangepast, met miljoenen euro’s extra kosten als gevolg. In 2019 meldde toenmalig wethouder Sharon Dijksma dat op dat moment rekening moest worden gehouden met 50 miljoen euro aan extra kosten.
Dit is de zoveelste keer dat een of andere malafide ICT-leverancier de samenleving op kosten jaagt. En anders zoeken we het maar uit! Van 45 miljoen naar 150 miljoen. Mag ik effe vangen?

Zoiets heet een lock-in. Het wordt hoog tijd dat de overheid zich realiseert dat je zelf voldoende kennis in huis moet hebben om met primair winstgedreven aanbieders zaken te doen. We worden belazerd waar we bij staan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 83 gasten