Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Bemined »

Roeland schreef: ma 15 feb 2021, 09:32 En was RET niet het bedrijf dat een paar jaar geleden besloot om geen tijden meer te vermelden in haltevertrekstaten (en na "daverend succes" van deze innovatie daar weer snel van terugkeerde)?
Had het GVB dat niet soort van overgenomen met hun "Lijn 52 rijdt elke 6 minuten" en de opmerking dat je de dienstregeling zelf beter kon negeren?
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Er was gewoon een dienstregeling. Alleen de actuele tijden op de DRISsen deden het niet. Maar je kon gewoon de vertrektijden aanhouden want M52 presteerde bovengemiddeld goed.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Roeland schreef: ma 15 feb 2021, 09:32 Maar qua lijnennet en frequenties doet het GVB het toch wel aanzienlijk beter dan andere stadsvervoerders. Een frequentie van overdag 8x/uur en 's avonds 4x/uur is bij GVB geen uitzondering.
Amsterdam is dan ook ietsjes drukker dan de andere grote steden.
Roeland schreef: ma 15 feb 2021, 09:32 Bij bijv. de RET mag je blij zijn als er 's avonds nog iets rijdt (en dan hooguit 2x/uur).
De trams en metro's rijden' s avonds 3 a 4x/uur.
Roeland schreef: ma 15 feb 2021, 09:32 Was RET niet het bedrijf waar sommige tramlijnen tot een paar jaar geleden 's avonds 3x/uur reden, en dan ook lijnen die "aansloten" op stations die door NS 4x/uur bediend werden?
Dat is helaas nog steeds zo en dat is erg jammer. Aan de andere kant heb je nu soms wel en soms geen goede aansluiting in plaats van altijd wel of altijd niet.
Roeland schreef: ma 15 feb 2021, 09:32
En was RET niet het bedrijf dat een paar jaar geleden besloot om geen tijden meer te vermelden in haltevertrekstaten (en na "daverend succes" van deze innovatie daar weer snel van terugkeerde)?
Dat is inmiddels 17 jaar geleden......
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Suus schreef: ma 15 feb 2021, 10:15 Bij de sneeuw afgelopen week heeft de RET ook laten afweten. Maar na lange tijd met het GVB gereisd te hebben en nu met de RET, heb ik wel de indruk dat de RET reisinformatie beter onder controle heeft dan GVB.
Ik denk dat sinds jij naar RET-stad bent verhuisd er veel verbeterd is qua reisinfo. In tram en bus een nieuw systeem in gebruik is genomen die helaas nog niet overal goed werkt maar daar wel voortgang in wordt geboekt. Als je nu het aantal voertuigen vergelijkt met de zomer zijn er al een stuk meer voertuigen waar alles goed werkt.
Roeland
Berichten: 2272
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Roeland »

Bemined schreef: ma 15 feb 2021, 10:17 had het GVB dat niet soort van overgenomen met hun "Lijn 52 rijdt elke 6 minuten" en de opmerking dat je de dienstregeling zelf beter kon negeren?
Ik zeg ook niet dat het GVB perfect zou zijn.
Ik herinner me dat ik regelmatig in Amsterdam hoorde omroepen "door een eerdere verstoring is een rit op M51 uitgevallen" terwijl er op dat moment precies een M51 het station binnenreed. In dat geval heb je trouwens meer aan kloppende rijtijden dan aan kloppende reisinformatie :).
Maar bij een metro met 10x/uur-frequentie kan ik me "spoorboekjeloos rijden" nog enigszins voorstellen. Bij een 3x/uur rijdende Rotterdamse buslijn vind ik dat toch een stuk minder klantvriendelijk...

(en nee, ik ben geen Amsterdammer, voor alle duidelijkheid)
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Bemined »

De RET deed het ook niet bij 3x per uur rijdende bussen volgens mij. Alleen bij de metro werden geen tijden aangegeven behalve de eerste en laatste ritten, maar op een drietal uitlopers ver buiten het centrum na reed die metro destijds overal tenminste elke 10 minuten. Bij de trams die minder vaak reden werden wél de sleuteltijden aangegeven, er stond dus bijvoorbeeld "Vanaf 20:22 elke 20 minuten tot 00:02" in de dienstregeling.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Roeland schreef: ma 15 feb 2021, 09:32 Een frequentie van overdag 8x/uur en 's avonds 4x/uur is bij GVB geen uitzondering. Bij bijv. de RET mag je blij zijn als er 's avonds nog iets rijdt (en dan hooguit 2x/uur). Was RET niet het bedrijf waar sommige tramlijnen tot een paar jaar geleden 's avonds 3x/uur reden, en dan ook lijnen die "aansloten" op stations die door NS 4x/uur bediend werden?
Je kunt de frequenties van de RET en GVB niet met elkaar vergelijken. Amsterdam is ( buiten Coronatijd) veel drukker dan Rotterdam.
Kijk alleen maar naar het aantal toeristen dat Amsterdam bezoekt in vergelijking met Rotterdam: in 2019 kreeg Amsterdam 9 miljoen bezoekers en Rotterdam 1,2 miljoen. De afgelopen jaren zijn er in Amsterdam veel hotels buiten het centrum bijgekomen, doordat het stadsbestuur een rem heeft gezet op hotelbouw in het centum. Daardoor zijn ook lijnen naar de buitenwijken drukker dan in andere steden. Er is ook meer uitgaanspubliek in Amsterdam. Dit alles maakt dat de frequenties van bus/tram/metrolijnen hoger liggen dan in bijv. Rotterdam.
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Bemined »

Het is natuurlijk onzin om frequenties te gaan vergelijken. Het metronet in bijvoorbeeld Rotterdam is ongeveer dubbel zo groot als dat van Amsterdam en kent een geheel andere opzet. De lagere frequenties vind je op enige afstand buiten het centrum, zo ver komt het Amsterdamse metronet niet eens dus heb je logischerwijs ook geen lagere frequenties.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Even iets anders: GroenLinks Amsterdam wil woningen bouwen op de plek waar nu de A10 West loopt. Als ik het artikel goed begrijp wordt dat stuk Ring gewoon opgeheven als het aan GL ligt. Het verkeer moet dan maar via A5/A9 rijden. Volkomen gestoord plan weer.

https://www.at5.nl/artikelen/207312/gro ... veranderen
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Zeker, maar hoewel de naam het niet expliciet aangeeft, gaat dit topic over OV in Amsterdam en niet over plannen van GL'ers om snelwegen te slopen voor woningbouw.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ik weet, het valt niet onder OV, maar ik dacht, ik gooi het toch in de groep :p
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Daar hebben we dus het MIEK-topic voor. ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Suus »

Superslim plan. Als de A10 niet meer rond is kan je ook niet meer “binnen” of “buiten” de ring wonen :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Jef400 »

Laten we deze discussie lekker op het wegenforum voeren mensen. Meer dan consequenties voor enkele buslijnen zal het hier niet hebben.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Klaasje »

De ellende is dat de A10 als een verkeersverdeler werkt en daarmee het aantal gereden kilometers op de stadswege binnen de perken houdt waarmee dus weer meer ruimte voor fietsers en voetgangers gemaakt kan worden. Je kan dus beter binnenstedelijke wegen afwaarderen/weghalen dan de A10.


Laatst gewijzigd door Klaasje op ma 15 feb 2021, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Bemined »

Nee hoor, het sluiten van een snelweg heeft als gevolg dat mensen massaal het groene OV pakken waardoor de metrofrequentie naar 36x per uur gaat.
Laatst gewijzigd door Bemined op ma 15 feb 2021, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Klaasje »

Uitgezet. Merci!
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Verstoring: Routewijziging tram 5 en 25
Periode
16 februari 2021 06:15 - 16 februari 2021 10:00

Lijnen
5 Amstelveen Stadshart - Jordaan
25 Westwijk - Station Zuid
Toelichting
Tram 5 rijdt via Stadionweg naar Boelelaan/VU. Tram 25 rijdt tussen halte Westwijk en Stadshart. Oorzaak: ontsporing nabij Station Zuid. Houd rekening met een extra reistijd tot 20 minuten. De route is aangepast via Stadionweg naar Boelelaan/VU voor tram 5. Pendelbussen zijn onderweg.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Hé, dat is toch alweer een maand of twee geleden :')
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Inmiddels rijdt het weer normaal..... :Y. Viel waarschijnlijk mee, wellicht een versporing?
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door VIRM »

fred1954 schreef: ma 15 feb 2021, 11:53 Even iets anders: GroenLinks Amsterdam wil woningen bouwen op de plek waar nu de A10 West loopt. Als ik het artikel goed begrijp wordt dat stuk Ring gewoon opgeheven als het aan GL ligt. Het verkeer moet dan maar via A5/A9 rijden. Volkomen gestoord plan weer.

https://www.at5.nl/artikelen/207312/gro ... veranderen
Daar hebben we het auto- of politiektopic voor. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ik heb daar inderdaad het Grote Asfalt- en Autotopic voor aangemaakt! *O*
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Vroem vroem naar dat topic!
Beul van de blindegeleidelijn
Casper
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 18 sep 2020, 18:26
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Casper »

fred1954 schreef: di 16 feb 2021, 07:39 Inmiddels rijdt het weer normaal..... :Y. Viel waarschijnlijk mee, wellicht een versporing?
Maar nu is de grote vraag natuurlijk: investeren in A3'tjes of gewoon meer A4'tjes plakken?
Student in Amsterdam en Utrecht, vrijetijdsreiziger in alle uithoeken van Nederland.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Er staat al tijden een groot houten waarschuwingsbord.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 158 gasten