Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
“Sommige hoofdwegen blijven 50 km/u”. Dat zullen voor een groot deel de wegen zijn waar ook het OV opereert, lijkt me. Anders zie ik het somber in voor Amsterdam. Stel je voor een bus of tram die 30 km/u rijdt? De gemiddelde snelheid van bus en tram is nu al niet hoog, dus die wordt dan nog lager. Amsterdam de gekste!
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Haal gewoon de helft van alle haltes weg. Denk nu eens in oplossingen in plaats van problemen, mensen.
Als ik het grafiekje in het artikel trouwens mag geloven, zou ik een snelheidsverhóging naar 120 vanuit verkeersveiligheidsoogpunt veel logischer hebben gevonden:
Als ik het grafiekje in het artikel trouwens mag geloven, zou ik een snelheidsverhóging naar 120 vanuit verkeersveiligheidsoogpunt veel logischer hebben gevonden:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Het is ook niet zo simpel als dat er causaliteit tussen de snelheid en het gevaar zit. Op 50 km/h-wegen zit gewoon meer doorgaand verkeer wat meer snelheid behoeft en minder microgeconcentreerd kan rijden. Het gevaar dat daarbij komt kijken los je niet op met een snelheidslimiet.
Laatst gewijzigd door Klaasje op za 26 jun 2021, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Microgeconcentreerd, gebaar... ik bespeur enig jargon. In lekentaal?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Echter is het natuurlijk wel zo simpel want ongeacht drukte blijf je een fors kortere remweg en reactieafstand hebben bij 30km/u.
Hoeveel die impact op het OV is ben in ook wel benieuwd naar (binnen de ring zijn de trams nu al geen snelheidsduivels), ik denk eigenlijk dat dit het vooral concurrerender zou maken tov de auto die hier een nog sterkere gemiddelde snelheidsdaling van krijgt.
Hoeveel die impact op het OV is ben in ook wel benieuwd naar (binnen de ring zijn de trams nu al geen snelheidsduivels), ik denk eigenlijk dat dit het vooral concurrerender zou maken tov de auto die hier een nog sterkere gemiddelde snelheidsdaling van krijgt.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
De impact hangt ook sterk af van hoe het geïmplementeerd wordt. Alleen maar 30 rijden maakt het OV niet persé trager (in de stad is de gemiddelde snelheid al vrij laag). Maar als je er allemaal wegversmallingen en chicanes bij krijgt wordt de impact een stuk groter.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Aan die grafiek heb je niets als het niet afgezet wordt tegen de verkeersprestatie in verkeersdeelnemerskilometers.
Nu laat het bijvoorbeeld zien op welk deel van de Nederlandse snelwegen welke snelheidslimiet geldt. Ook leuk, maar dat lijkt me niet het doel van de grafiek.
Nu laat het bijvoorbeeld zien op welk deel van de Nederlandse snelwegen welke snelheidslimiet geldt. Ook leuk, maar dat lijkt me niet het doel van de grafiek.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Sowieso is 2020 voor allerlei statistieken een slecht jaar. De snelwegen hebben in 2020 er twee maanden vrijwel ongebruikt bijgelegen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3923
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Trams rijden binnen de ring al 30 (of soms zelfs trager, door lagere maximumsnelheden, situaties/straten die geen hogere snelheden toelaten of ruime dienstregelingtijden)), dus veel verschil zal het niet uitmaken.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Echte vrije banen, afgescheiden met heggen/hekken van de weg, niet makkelijk over te steken en met waarschuwingslichten bij kruisingen zouden hogere snelheden in Amsterdam wel mogelijk maken. Maar op een Overtoom zie ik zoiets nog niet gebeuren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Er staat helemaal niet dat het OV (en met name de tram) ook terug moet naar 30km/h. Op wegen waar de tram een vrije baan heeft kan die best 50 rijden waar het overige verkeer max 30 mag, dat is nu ook al het geval in de Sarphatistraat. Op straten waar de tram geen vrije baan heeft is 50 nu ook al vaak slecht haalbaar.
-
- Berichten: 3923
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Overtoom bijvoorbeeld kan bijv gewoon 50 gereden worden. Tram is daar ook begrensd op 50 overigens.
Maar ik noem bijv een de route van lijn 13 vanaf CS. Zeker tot Mercatorplein is het (grootste gedeelte van de dag) niet echt handig/mogelijk om harder te rijden dan 30, terwijl de Vmax gewoon 50 is.
Sarphatistraat is een uitzondering (fietsstraat). Want het stukje grasbaan in de Sarphatistraat tussen Alexanderplein en Hoogte Kadijk moet ook gewoon met 30 gereden worden. Doorgaans heeft de tram en het autoverkeer dezelfde maximumsnelheid. Alleen de Cornelis Lelylaan en Buitenvelderselaan/Beneluxbaan verschillen hierin (als ik het goed heb).
Maar ik noem bijv een de route van lijn 13 vanaf CS. Zeker tot Mercatorplein is het (grootste gedeelte van de dag) niet echt handig/mogelijk om harder te rijden dan 30, terwijl de Vmax gewoon 50 is.
Sarphatistraat is een uitzondering (fietsstraat). Want het stukje grasbaan in de Sarphatistraat tussen Alexanderplein en Hoogte Kadijk moet ook gewoon met 30 gereden worden. Doorgaans heeft de tram en het autoverkeer dezelfde maximumsnelheid. Alleen de Cornelis Lelylaan en Buitenvelderselaan/Beneluxbaan verschillen hierin (als ik het goed heb).
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Op de Middenweg sjouwde tram 9 ook altijd flink door.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Trams zijn toch ook niet onderworpen aan de maximumsnelheid van gemotoriseerd verkeer?
30 voor bus en auto, 70 voor de tram
30 voor bus en auto, 70 voor de tram
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
De maximumsnelheid wordt voor trambanen apart door de gemeente vastgesteld. Op een vrije baan zonder kruisingen is dat overigens 70 km/h (Piet Heijntunnel). In voetgangersgebieden kan het zelfs 10 km/h zijn. Overigens mogen metro's volgens mij maximaal 75 km/h rijden.Doorgaans heeft de tram en het autoverkeer dezelfde maximumsnelheid.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 3923
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Trams houden zich doorgaans aan dezelfde snelheden als de auto, tenzij anders aangegeven.
Metro’s rijden in Amsterdam max 70 muv Noord waar 80 de maximum snelheid is.
Voetgangersgebieden (leidseplein/-straat/Dam/Reguliersbreestraat etc) geldt een max snelheid van 20.
Metro’s rijden in Amsterdam max 70 muv Noord waar 80 de maximum snelheid is.
Voetgangersgebieden (leidseplein/-straat/Dam/Reguliersbreestraat etc) geldt een max snelheid van 20.
Klopt idd.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Heel vreemd. Het lijkt me dat de metrobanen in Zuidoost ook prima geschikt zijn voor 80 km/h. Die dingen zijn oorspronkelijk ontworpen voor NS-sprinters...Metro’s rijden in Amsterdam max 70 muv Noord waar 80 de maximum snelheid is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 3923
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Heeft niet echt heel veel zin. Hele korte halteafstanden vaak en ook niet overal rechttoe rechtaan.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Meer over de aangekondigde 30 km plannen binnen de ring:
https://www.at5.nl/artikelen/209743/kan ... lopen-race
https://www.at5.nl/artikelen/209743/kan ... lopen-race
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
De verbouwing van station Amsterdam Zuid is waarschijnlijk in 2036 gereed.
De nieuwe voorlopige planning staat hier: https://zuidas.nl/blog/2021/06/30/nieuw ... ok-bekend/
De nieuwe voorlopige planning staat hier: https://zuidas.nl/blog/2021/06/30/nieuw ... ok-bekend/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ik zie in die planning niets over het derde perron van Amsterdam Zuid, komt die nog daarna? Als de snelweg pas in 2034 onder de grond ligt lijkt oplevering in 2036 me een illusie, maar misschien zie ik het te donker in.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 132 gasten