Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

Kan de Vervoerregio niet, los van die beschikbaarheidsvergoeding, meer geld voor de exploitatie van het OV beschikbaar stellen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

Het voordeel danwel nadeel van een Vervoerregio, is dat je niet zomaar budgetten die eerder aan iets anders besteed zouden worden naar het OV kan overhevelen. Het gevolg is dat bijna alle inkomsten, op 60.000 euro na, in hetzelfde jaar ook weer worden uitgegeven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door VIRM »

Opknapbeurt voor ov-knooppunt Amstelveenseweg: meer ruimte voor reizigers
Het gebied rond de bushaltes en het metrostation op de Amstelveenseweg krijgt een opknapbeurt. Binnenkort wordt de westzijde van het gebied aangepast om de bereikbaarheid van de bus-, tram-, en metrohaltes te vergroten.

Bron en meer: AT5
Beul van de blindegeleidelijn
PHS

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door PHS »

Het Parool: Historische Amsterdamse tram ‘De Bloedneus’ gaat naar Openluchtmuseum
‘De Bloedneus’, een historische Amsterdamse tram uit het jaar 1949, rijdt vanaf deze zomer rondjes in het Nederlands Openluchtmuseum.

Het gaat om GVB 903-958. De Amsterdamse drie-asser reed tot 1975 door de straten van Amsterdam en kreeg de bijnaam ‘De Bloedneus’ vanwege zijn roodgekleurde neus. Het historische voertuig werd in 2011 opgeknapt en reed daarna nog regelmatig door de stad als Museumtram.

Het is de eerste Amsterdamse tram die naar het Openluchtmuseum komt; waarmee alle huidige Nederlandse tramsteden vertegenwoordigd zijn in het museum. De tram arriveert op donderdag 23 juni en wordt na een onderhoudscheck in de dienstregeling opgenomen.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Anne »

Er staan weer een paar foutjes in dat artikel.
Er is al langer een Amsterdamse tram in het museum de R3.
En de tramstad Utrecht is niet vertegenwoordigd.

Wel een mooie tram voor het museum.
robert1955
Berichten: 272
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door robert1955 »

En volgens mij heet dat beestje Rr3, van railreiniger en daarvan dan de derde. Er was geloof ik ooit een R1 en dat was een rangeerwagen?
Maar goed dat er weer tweetasl trams een goed onderdak heeft. Er blijven zeker twee drie-asser stellen in Amsterdam
Rob357
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 08 okt 2018, 09:56

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Rob357 »

Het valt me op dat de reisinfo in de metro's echt matig is de laatste tijd. Ik zit nu (22:50) bijvoorbeeld in metro 53 van Amstel naar Weesperplein. De schermen staan op zwart, de LED balk in de metro zegt volgend station is Spaklerweg dus alleen de lampjes op de plattegrond geven de goede informatie. En de omroep ook hoor ik terwijl ik dicht bericht typ. Komt al die informatie uit verschillende bronnen ofzo?
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Is dat iets wat je nu meemaakt of komt dit veel vaker voor, aangezien je het over de laatste tijd hebt?
Sowieso sinds gisteren ook geen actuele online reisinfo :|

Enige wat ik vanaf het begin van het M5-tijdperk meemaak is bijv van een rit van Van der Madeweg naar Amstelstation:
[*]Geen bestemmingsomroep op bijv Spaklerweg
[*]Lichtkranten blijven aangeven: "Volgend station: Spaklerweg", sowieso tot Amstelstation wordt omgeroepen.
[*]De Led-balken branden meteen wit aan de linkerzijde, na het sluiten van de deuren.
Dit kan bij Amstel weer goed gaan maar is niet perse.

Ik heb begrepen dat het een bug is die door de bestuurder te omzeilen is door op het goede moment de deuren vrij te geven/ te openen.
Rob357
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 08 okt 2018, 09:56

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Rob357 »

He wat jij zegt is precies wat er gebeurde! Spaklerweg bleef staan tot op Wibaustraat geloof ik, daarna deed de LED balk het weer goed. Schermen zijn wel op zwart gebleven.

Maar ik zie vaker schermen op zwart staan, of alles uit,dat zelfs de lampjes het niet doen. Laatst ben ik zelfs in de verkeerde metro gestapt, 51 stond aangekondigd op Weesperplein als eerstvolgende, dus ik ben in de eerstvolgende metro gestapt. Maar toen we niet af bogen na Spaklerweg begon ik mij zorgen te maken, dus toen snel op Van der Madeweg er uit gegaan. Blijkbaar was er opeens een complete rit uitgevallen en zat ik in lijn 54...

Dat ze slecht online te volgen zijn herken ik ook. Via OVposities kan ik de helft van de ritten maar volgen heb ik het idee.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

In principe zou bij de omroep van Amstelstation ook "Volgend Station: Amstelstation" worden aangegeven. En dit blijft zich herhalen totdat de bestuurder op de correcte manier vrijgeeft zeg maar. Gelukkig doet de omroep het wel consequent goed in dit geval. Het is de rest van de reisinfo (lichtkrant, schermen, ledjes, lichtbalken bij de deuren ) die achterlopen.

Af en toe gebeurt dat er helemaal geen info is. Een metro die ik vaak met dit probleem tegenkom is 107/108 (de eerste). Blijft techniek he.

Overigens, Spaklerweg... Als ie niet naar de binnensporen gaat, dan moet er al een lampje branden :)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Waarom heeft men eigenlijk nog de moeite genomen om in S1/S2 de stoelen te vervangen?
De stellen gaan er immers over niet al te lange termijn uit en de nieuwe stoelen zitten ook nog eens veel minder comfortabel dan de oude stoelen. :(
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Rob357
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 08 okt 2018, 09:56

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Rob357 »

Ik zal eens op die ene metro letten! En je hebt volledig gelijk over de binnensporen, maar zo scherp was ik helaas niet haha.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

Meltrain schreef: ma 27 jun 2022, 14:25 Waarom heeft men eigenlijk nog de moeite genomen om in S1/S2 de stoelen te vervangen?
De stellen gaan er immers over niet al te lange termijn uit en de nieuwe stoelen zitten ook nog eens veel minder comfortabel dan de oude stoelen. :(
GVB staat gelijk aan planken, in zowat al het OV.
De enige stoelen van GVB die nog enigsinds goed zaten, waren die van de 11G/12G.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Die in S1/S2 waren ook zacht. 11G/12G werden pas zacht toen ze een paar jaar geleden vervangen werden.

Maar het zal een combinatie van hufterproof en kortere afstanden (stadsvervoer) zijn denk ik.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Vandaag worden ook op de lijnen 43 en 48 gelede elektrische VDL’s ingezet. Vooral bij lijn 43 verbaast mij dit, aangezien deze lijn normaal met standaardwagens wordt uitgevoerd.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
robert1955
Berichten: 272
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door robert1955 »

Interessant. Misschien een praktijktest voor laden op CS met twee relatief korte lijnen. Op de 'nieuwe' routes vooral de oudere 19## wagens.
Voor de 18 en 21 moet misschien ook de dienstregelig worden aangepast, die lijnen zijn vaak maar erg kort op CS
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Jelmer »

lijn 43:
1903
1914
1915

lijn 48:
1901
1902
1907
1910
1916
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Ja, het is eigenlijk geen nieuws meer, he:

https://www.at5.nl/artikelen/215867/wee ... etrolijnen

Wat een gestuntel.
🗣
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

Het RAR heeft advies uitgebracht voor het vervoerplan 2023: https://rar.vervoerregio.nl/pagina/2022 ... iezen-2022
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Twee zaken die mij opvielen:
1) Lijn 14 gaat niet meer naar het Flevopark rijden, maar zal een rondje door de Indische Buurt gaan rijden.
2) Lijn 43 rijdt niet meer via de Kattenburgerstraat. Gaat deze dan via de De Ruijterkade rijden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Ga ik wel vanuit, zo wordt de route van lijn 43 ook nog eens verkort. De route van lijn 14 vind ik ook wel een leuke, die ronde tegen de klok in door de Indische Buurt. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Als dit de praktische uitwerking van 'tot 30% van het OV kan verdwijnen' is, vind ik het nog reuze meevallen.
🗣
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

Ik lees ook nog iets over lijn 61 en 63 'frequentieverlaging en s avonds niet meer rijden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Milco schreef: ma 04 jul 2022, 09:58 De route van lijn 14 vind ik ook wel een leuke, die ronde tegen de klok in door de Indische Buurt. :)
Hoewel ik dat wel het meest logische zou vinden, zie ik nergens staan dat de ronde ook daadwerkelijk tegen de klok in wordt gereden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Ik dacht wel dat dat de bedoeling was, maar kan me uiteraard vergissen.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 119 gasten