Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Ik heb ook al een paar keer meegemaakt dat de bestuurder dan via de buiten-omroep vertelde dat de metro niet in dienst is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Die omleidingsroute stad-uit van de 2 is ook wel bijzonder zeg, met een 270 op het Weteringcircuit. Maja, het spul kan daar niet direct rechtsaf.
🗣
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Natorious »

Ach, de oude lijn 25 heeft jarenlang rondjes gedraaid op het Weteringcircuit, vond dat altijd wel wat hebben 8-) .

Ander onderwerp: ik was laatst op IJburg en zag dat de nieuwe eilanden aardig vorderde met nieuwe huizen. Benieuwd naar de stand van zaken stuitte ik op de volgende website:

https://www.amsterdam.nl/projecten/mobi ... bindingen/

Dan vraag ik me een paar dingen af:
(1) Konden ze niet een andere foto voor de banner vinden? :')
(2) Wordt de nieuwe snel verbinding met Bijlmer Arena in plaats van de huidige 66?
(3) Voor welke verbindingen is die HOV naar Weesp nuttig? Snel is ie niet door die bocht om de nieuwe wijk heen. Voor Utrecht is via Bijlmer Arena interessanter, t Gooi heb je op diemerknoop de 320 en voor Almere de resterende 32x bussen.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Natorious schreef: di 13 sep 2022, 20:06 Konden ze niet een andere foto voor de banner vinden?
"Welkom bij de RET".

Oeioei. Wat weten zij wat wij nog niet weten?
🗣
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Natorious schreef: di 13 sep 2022, 20:06 (3) Voor welke verbindingen is die HOV naar Weesp nuttig? Snel is ie niet door die bocht om de nieuwe wijk heen. Voor Utrecht is via Bijlmer Arena interessanter, t Gooi heb je op diemerknoop de 320 en voor Almere de resterende 32x bussen.
In de inleiding heeft men het over een kortere reistijd naar Amersfoort.
De tweede voorgestelde route lijkt mij ook een stuk beter, al zou ik een route dwars door de Bloemendalerpolder ook best kansrijk vinden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

De tweede route lijkt mij ook een stuk beter. Kun je meteen combineren met het huidige 110-traject.
Naar Weesp is wellicht handig voor overstappers op de treinen naar Hilversum en Amersfoort. HOV-frequentie lijkt mij daarvoor trouwens niet echt nodig.

Verder mis ik nog de meest interessante potentiële busverbinding voor IJburg: IJburg - IJburglaan - A10 Zuid - Station Zuid.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

De besproken busverbindingen zijn vooral gericht op het nieuwe Centrum- en Strandeiland.

Ik heb het gevoel dat die busverbinding met Station Zuid er gaat komen i.p.v. van een extra tramlijn naar Zeeburgereiland en Haveneiland.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

En waarop is dat gevoel gebaseerd?
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Goedkoper. Mogelijke betere verhouding vervoersvraag/investeringskosten.

Maar goed, het is maar een gevoel.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Hoewel ik je pessimisme zeker kan begrijpen, zou ik een keuze voor een bus over de A10 in plaats van een OV-verbinding die meer op het centrum is gericht wel verwonderlijk vinden, daar één van de voorgestelde OV-maatregelen voor Zeeburgereiland zicht juist richt op het centrumgebied alsmede het gebied rond het Amstelstation:

https://www.amsterdam.nl/projecten/zeeb ... s_16290451

Eind dit jaar zou er een voorkeursalternatief bekendgemaakt moeten worden.
🗣
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

De verbinding met het Amstelstation is er al dankzij bus 37. Die zou geoptimaliseerd kunnen worden, maar dat zie ik niet als nieuw. (Edit:) Daarbij zou men kunnen zeggen dat je met een snelwegbus naar Station Zuid met slechts 1x overstappen zo in De Pijp bent of in de binnenstad staat.

Uiteraard hoop ik op extra kilometers tramspoor, dus ik laat me graag verrassen. :) Bedankt voor de link btw. Interessant.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Vinny »

hoe we het water kunnen oversteken
Amfibi-bussen inzetten :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Zowel op de heen- als terugweg reden er twee metro's op lijn 51 vlak achter elkaar. Omdat ik beide keren met de tweede metro reisde, was deze niet al te druk, maar moesten we wel regelmatig wachten.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Rob357
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 08 okt 2018, 09:56

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Rob357 »

Ik vind het echt bijzonder hoe sommige mensen in dat opzicht soms werken. Mensen kijken gewoon niet wanneer de volgende metro komt. Het enige wat ze denken is "oh, een metro, ik moet mee", hoe vol het ook is. Proppen, sprintjes trekken en deuren open trekken, alles om maar mee te kunnen, met alle extra vertraging tot gevolg. Terwijl de volgende metro er al achter staat te wachten. Maakt die twee minuten nou echt zoveel uit?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Ter verdediging van die reizigers: op station Zuid is vanaf het perron richting Overamstel haast niet te zien waar de volgende metro is en op de DRIM stond de volgende lijn 51 niet aangegeven. Het is dat ik OV Info in de gaten hield, maar anders had ik het ook niet geweten.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
IIVQ
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Rob357 schreef: do 22 sep 2022, 18:02 Ik vind het echt bijzonder hoe sommige mensen in dat opzicht soms werken. Mensen kijken gewoon niet wanneer de volgende metro komt. Het enige wat ze denken is "oh, een metro, ik moet mee", hoe vol het ook is. Proppen, sprintjes trekken en deuren open trekken, alles om maar mee te kunnen, met alle extra vertraging tot gevolg. Terwijl de volgende metro er al achter staat te wachten. Maakt die twee minuten nou echt zoveel uit?
Ik verbaas me vooral op CS. Deuren gaan open. HORDES mensen die om het wildst in de metro willen stappen terwijl iedereen er nog uit moet. Dat ding vertrekt écht pas over 2 minuten.

Dat was altijd al zo, met krona weer weg en sinds een paar maand weer dubbel terug. Vooral na 9:30 is CS echt een groot toeristeninstapplek, ik snap niet waar ze vandaan komen. Allemaal uit Noord? Maar voor de toeristische plekken neem je niet de 54 (ik kom uit de 53)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Ardan »

Mwoh, er zijn best wat hotels en de Arena langs de route.
Ik doe ook maar wat
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door tsov »

Ik denk ook dat veel toeristen de metro makkelijk vinden, dat heb ik zelf in een andere stad ook. Het is overzichtelijker dan de bovengrondse kluwen van bus- en tramlijnen.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Ik denk dat de meeste bezoekers gewoon doen wat hun app aangeeft. En daarbij; de tram barst van de toeristen.
IIVQ schreef: do 22 sep 2022, 20:44Maar voor de toeristische plekken neem je niet de 54 (ik kom uit de 53)
Er zijn nogal wat grote hotels in de buurt van de metro gebouwd. Stations Europaplein, Sloterdijk, Overamstel/Spaklerweg, Wibautstraat, Bijlmer ArenA, Henk Sneevlietweg, noem maar op.
IIVQ
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Klopt, maar dat zijn niet plekken waar je om 9:30 heen gaat.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Als je net via Schiphol op Amsterdam Centraal bent gearriveerd, kan ik me voorstellen van wel.
🗣
Rob357
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 08 okt 2018, 09:56

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Rob357 »

Op het metro perron van Weesperplein ri Centraal is LED verlichting in de vloer aan. Groen, oranje en rood. Geen continue steep maar korte balkjes, maar ze lijken niet te matchen met de deuren. Wel grofweg met de lengte van de metro. Vandaag voor het eerst gezien dat de LED strips in gebruik zijn.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Ardan »

Die strips zijn noodverlichting en leiden je naar de uitgang als er brand is.
Ik doe ook maar wat
Rob357
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 08 okt 2018, 09:56

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Rob357 »

Hmm interessant. Op Centraal zagen we ze namelijk ook en daar was er naast de stukken groen langs het perron ook een bewegende rij richting de roltrappen, dan klinkt noodverlichting logisch. Maar op Weesperplein heb ik geen bewegende pijl of richting gezien. En waarom is de lijn dan niet doorlopend, maar onderbroken?
IIVQ
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Volgens mij is die looplijn alleen op de NZL-Stations en is het op WPP onderdeel van kunst.

Maar de laatste ondergrondse die ik nam was de Pittsburgh International Airport People Mover dus ik kan pas over 3 weken gaan kijken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten