Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

(Buiten dienst-)tram ontspoord op Haarlemmermeercircuit:

https://www.at5.nl/artikelen/217050/tra ... eerstation
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

https://www.parool.nl/amsterdam/geen-re ... ~b37d06af/
door werkzaamheden aan de Oostertoegang aan de oostzijde van het station.
Natorious
Berichten: 457
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Natorious »

De gevolgen voor reizigers kunnen nog meevallen zolang EBS/CXX vrijkomende DRU gebruiken om vaker naar Sloterdijk/Bijlmer Arena te rijden.
IIVQ
Berichten: 832
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Er zijn denk ik maar heel weinig reizigers die vanuit Za of Wa naar de binnenstad willen, voor wie een overstap op Ass of Asb een handig alternatief is. Dat heeft alleen zin als je naar Ut verder wil, maar dan was vanuit Zaanstreek station Zaandam of Sloterdijk sowieso al de beste optie en vanuit Waterland kan je dan het beste naar Noord, dan M52 naar Asd en vanuit daar evt de metro naar Asa om daar de IC te nemen (Als je al op het metrostation van Asd bent is de M51/3/4 véél sneller dan helemaal naar spoor 4 lopen en dan de IC) . De omreis naar Bijlmer is best een lange.

Die bussen zitten nu nog niet ramvol, dus die reizigers zitten nu niet in de bus naar CS. Dus helpt dat niet zo veel.

Ik ben bang dat voor de reizigers uit Waterland het gewoon Noord wn de NZL gaat worden.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ArrivaBas »

De binnenstad van Amsterdam is voor reizigers naar Sloterdijk en Bijlmer totaal niet de bestemming waar ze heen willen. Rondom beide stations zit naast de overstapfunctie ook een hoop bedrijvigheid die een potentiële bestemming kan zijn voor reizigers uit de Zaanstreek en het Waterland.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Natorious schreef: di 04 okt 2022, 09:09 De gevolgen voor reizigers kunnen nog meevallen zolang EBS/CXX vrijkomende DRU gebruiken om vaker naar Sloterdijk/Bijlmer Arena te rijden.
EBS* zou er eventueel ook voor kunnen kiezen om enkele lijnen naar Amstel te laten rijden in plaats van naar Bijlmer.
(* Connexxion rijdt daar dan niet meer.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
tsov
Berichten: 4083
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door tsov »

Op zich is dat niet eens een gek idee, al zal Amstel met de rijtijd wellicht te ver weg zijn.
Vroegâh, toen de IJtunnel geopend werd in 1968 was er ook niet genoeg ruimte voor de streekbussen bij Amsterdam CS.
De ENHABO (vanuit Landsmeer en de Zaanstreek) heeft nog ietsje langer naar de Buiksloterweg gereden tot zij een plekje kregen op het Stationsplein.
De NACO (vanuit Waterland) was creatief en reed met de bussen naar een tijdelijk busstation op het Waterlooplein. Pas enkele jaren later, ongeveer tegelijkertijd met de overname van de NACO door de NZH is er een busstation gekomen op de Prins Hendrikkade, bij het huidige Barbizon Hotel.

Op zich zou het ook nu mogelijk moeten zijn met de streekbussen te keren bij het Waterlooplein en daar een overstap op de metro aan te bieden. Als je creatief wilt doen zou je ook door kunnen rijden via de Weesperstraat naar het Weesperplein, en dan een lusroute via de Stadhouderskade naar metro Vijzelgracht en via de Weteringschans terug. Dan bied je een overstap op beide metrolijnen en vele trams. Maar goed, volgens mij was het punt met name de overstap op de trein, en daarvoor lijkt mij toch zeker vanuit Waterland Sloterdijk de beste kandidaat, gecombineerd met het gebruikelijke aanbod naar metro Noord.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
IIVQ
Berichten: 832
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

ArrivaBas schreef: wo 05 okt 2022, 07:01 De binnenstad van Amsterdam is voor reizigers naar Sloterdijk en Bijlmer totaal niet de bestemming waar ze heen willen. Rondom beide stations zit naast de overstapfunctie ook een hoop bedrijvigheid die een potentiële bestemming kan zijn voor reizigers uit de Zaanstreek en het Waterland.
Je hebt helemaal gelijk. Maar het ging om reizigers die nu naar Amsterdam Centraal gaan. Het inzetten van extra bus naar Ass/Asb verlicht het leed van de bestaande reizigers naar Amsterdam Centraal niet.
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

Wel voor die busreizigers, die nu op CS overstappen op de Oostlijn metro.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Reizigers naar bijvoorbeeld Weesperplein hebben niks aan een bus naar Ass of Asb. Dan kun je beter naar Asa rijden, zoals ik eerder voorstelde.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
tsov
Berichten: 4083
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door tsov »

Of mijn creabea oplossing met de bus laten keren ergens in het centrum *bus*
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 2990
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Voor welk imaginair probleem zijn we nu weer een oplossing aan het bedenken, en mag ik dan een oplossing die de voordelen van de diligence en de trekschuit combineert in de groep gooien?
🗣
tsov
Berichten: 4083
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door tsov »

Je zou natuurlijk de buslijnen naar Purmerend geheel kunnen opheffen en gewoon weer een trekschuit invoeren langs het NH-Kanaal. Puik plan :pos:

Anyways, volgens mij gaat het er vooral om dat bij het niet kunnen bedienen van Amsterdam Centraal er wat doelgroepen vaker moeten overstappen (Noord - M52 - CS). Vraag is waar die doelgroepen naartoe willen. CS an sich zal niet hun eindbestemming zijn. Is er ooit wel eens onderzoek gedaan naar de eindbestemmingen van reizigers in de EBS-lijnen die doorrijden naar CS? Zou best interessant zijn of daar een patroon in zit waar je iets mee zou kunnen.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 2990
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Vast, maar ook zonder zo'n onderzoek durf ik de uitspraak wel aan dat ze alle kanten op zullen uitwaaieren. Wat CS als overstappunt natuurlijk ideaal maakt.
🗣
IIVQ
Berichten: 832
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Het ging lekker gister met de metro. Eerst kwam mijn 53 niet opdagen. De volgende 53 werd op Van der Madeweg afgeschaft. De opvolgende 54 kwam met een tweetje BN aan, ik denk dat ruim de helft van de mensen (incl ik) achtergebleven is. De opvolgende 53 naar CS vertrok met +1 bij MDW en kwam met +5 aan op CS. Al met al +25 op Asd, al maakte dat jiet uit omdat er vanwege werkzaamheden toch maar een halfuurdienst was tussen Asd en Amr.
robert1955
Berichten: 272
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door robert1955 »

Sinds gisteren [?] rijden er 2 15G op lijn 2
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Vanaf vorige week al.
robert1955
Berichten: 272
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door robert1955 »

dank, had een tijdje niet meer opgelet
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

Een ritje met tram, bus of metro in de Vervoerregio wordt volgend jaar een stuk duurder.

Het instaptarief stijgt met 7,24%, gelijk aan de landelijke stijging.
Het kilometertarief binnen de Vervoerregio gaat ,afhankelijk van de vervoerder, tot 12% (!) per km meer kosten.

Kassa…….. :evil:

https://www.at5.nl/artikelen/217415/rei ... m-en-metro
PHS

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door PHS »

Met dat percentage stijgen de kilometerprijzen zo'n beetje overal, Amsterdam e.o. gaat daar natuurlijk geen uitzondering op zijn.

De echte klap voor het OV komt nog als de tarieven van de NS bekend worden. Daarover houdt de NS de kaken stijf op elkaar.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

PHS schreef: ma 24 okt 2022, 16:38 Met dat percentage stijgen de kilometerprijzen zo'n beetje overal, Amsterdam e.o. gaat daar natuurlijk geen uitzondering op zijn.
Het instaptarief wel. Maar Amsterdam maakt, zo las ik, expliciet de keuze om vooral de tarieven op saldo zonder abonnement fors te laten stijgen en abonnementen minder. Dat gebeurt lang niet overal zo.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

PHS schreef: ma 24 okt 2022, 16:38 Met dat percentage stijgen de kilometerprijzen zo'n beetje overal, Amsterdam e.o. gaat daar natuurlijk geen uitzondering op zijn.

De echte klap voor het OV komt nog als de tarieven van de NS bekend worden. Daarover houdt de NS de kaken stijf op elkaar.
Nee, de km tarieven die nu bekend zijn gaan ruim 7% omhoog, gelijk aan de verhoging van het instaptarief: o.a. in MRDH. Amsterdam is dan weer een uitzondering in negatieve zin.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

En alle metro’s staan stil i.v.m. serverproblemen. Eerst reed de 52 nog wel door, maar die is ook stilgelegd.
Laatst gewijzigd door fred1954 op ma 24 okt 2022, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Ja, ik zag het. :(
Ik heb geen idee of er vervangende bussen komen, dus ik loop maar naar Amstel en pak daar wel de trein.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Een artikel van AT5 over de storing van gisteren:
https://www.at5.nl/artikelen/217423/bij ... trosysteem

Bij de treinen waren in elk geval de 4000 en 7400 ook overvol.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten