Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
010rdamm
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 27 aug 2018, 12:29

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door 010rdamm »

Toch wel wat flinke klappen. Vind vooral het niet meer gekoppeld rijden in Amstelveen wel een ding. De beargumentatie ook over minder energieverbruik… van een sneltram/metrolijn naar enkele trammetjes. Dit kan toch niet de bedoeling zijn? Benieuwd hoe het gaat als de lijn verlengd wordt naar Uithoorn.

Die paar keer dat ik de tram in Amstelveen heb gepakt was het al proppen. Vind de CAF trams ook weinig zitplaatsen hebben. Schaf dan 7 delige trams aan of rijdt gewoon gekoppeld op lijn 6 bijvoorbeeld. Blijf het bijzonder vinden dat er zo’n taboo heerst op het inzetten van gekoppelde trams binnen de ring.
VIRM
Berichten: 7569
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door VIRM »

Roeland schreef: vr 24 mar 2023, 09:36

* nog maar één tramlijn (alleen de 2) door de Leidsestraat
Als ik in de spits of in het weekend tussen CS en Leidseplein of Museumplein reis, puilen de trams vaak uit. Dan is een verlaging van de frequentie niet heel handig lijkt mij. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lange_Dre »

Gaat lijn 5 dan ook met de R-Net CAF's rijden? Of gaat het GVB die trams alleen inzetten op de spitslijn 25? Lijkt mij niet heel efficiënt..
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Volgens mij zag ik ergens voorbijkomen dat alle tramlijnen naar Amstelveen onder de vlag van R-net gaan rijden, dus de lijnen 5, 6 en 25.

Overigens vind ik lijn 26 ook R-netwaardig, maar dat is wellicht een andere discussie...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Ardan »

VIRM schreef: za 25 mar 2023, 13:32
Roeland schreef: vr 24 mar 2023, 09:36

* nog maar één tramlijn (alleen de 2) door de Leidsestraat
Als ik in de spits of in het weekend tussen CS en Leidseplein of Museumplein reis, puilen de trams vaak uit. Dan is een verlaging van de frequentie niet heel handig lijkt mij. ;)
Volgens mij wil GVB nog steeds heel graag dat je via station Vijzelgracht reist, maar dat is vanaf CS dus wel met een overstap én niet sneller, dus waarom zou je je als niet-wetende toerist niet gewoon in de 2 persen.
Ik doe ook maar wat
VIRM
Berichten: 7569
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door VIRM »

Ik denk eerlijk gezegd dat niet-toeristen dat ook net zo hard doen: scheelt niet zo heel veel tijd en het scheelt een overstap.
Beul van de blindegeleidelijn
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Milco schreef: za 25 mar 2023, 12:28 Klopt het trouwens dat het GVB bij enkele tramlijnen (tijdelijk?) een vakantiedienst rijdt? Onder andere bij de lijnen 3 en 4 wordt minder vaak gereden dan de reguliere frequenties die op de wiki worden vermeld...
De zomerdienst is vanaf de zomer doorgetrokken idd en is niet meer opgeschaald naar winterdienst.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Lange_Dre schreef: za 25 mar 2023, 13:38 Gaat lijn 5 dan ook met de R-Net CAF's rijden? Of gaat het GVB die trams alleen inzetten op de spitslijn 25? Lijkt mij niet heel efficiënt..
Er wordt gezegd dat alle Amstelveenlijnen met Rnet-trams gereden gaat worden. Tenzij er trams overgestickerd worden, gaat dat niet lukken met maar 25 trams aangezien lijn 5 en 6 straks al tegen de 20 trams hebben schat ik. Dan blijft er niks over voor eventuele defecten en onderhoud. Dus het wordt afwachten.
rooddolfijn
Berichten: 727
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door rooddolfijn »

Het GVB pakt dat tekort aan R-net trams handig aan: gewoon een A4'tje met R-net achter de voorruit _O- .
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Er staan in het vervoerplan toch enkele uitspraken, die me op zijn minst verwonderen:
Vanwege defecte infra is deze lijnvoering pas eind 2024 mogelijk (nader te bepalen). Tot die tijd blijft lijn 14 naar Flevopark rijden.
Ik ben wel benieuwd wat er defect is. Het enige wat ik me kan voorstellen is het wissel vanaf de Insulindeweg richting de keerlus Muiderpoortstation.

Bij de opheffing van lijn 65:
Lijn 6 is alternatief voor de rechtstreekse verbinding tussen Amsterdam Oost en station Zuid.
Er is op dit moment geen overlap tussen de (bestaande) lijnen 3 en 65 en ze komen elkaar alleen één keer bij de Insulindeweg tegen. Lijn 6 vormt dus nauwelijks een alternatief voor de bestaande reizigers van lijn 65.
Lijn 41 via station Amstel en Krugerpark om zo de parallelliteit met tramlijn 7 (huidige lijn 19) te verminderen. De verbinding tussen Zuidoost en omgeving Muiderpoort blijft behouden.
Ik vind de routewijziging van lijn 41 een goed idee, maar het is nogal tegenstrijdig dat het GVB vervolgens wel lijn 37 via de Middenweg wil laten rijden. :X
Ik zou zelf lijn 37 via de Kruislaan, het Science Park (zonder lus) en de Molukkenstraat laten rijden. Deze route is 600 meter langer, maar dankzij de busbaan in het Science Park hoeft deze route nauwelijks meer tijd te kosten. Hierdoor behoudt de Kruislaan (incl. Jaap Edenbaan) een busverbinding, terwijl Noord een rechtstreekse verbinding met het Science Park krijgt. Het enige nadeel is dat lijn 37 het Muiderpoortstation niet meer kan bedienen, maar dat is met een overstap op/van lijn 6 bij de Soembawastraat nog altijd bereikbaar en treinreizigers vanaf/naar Weesp kunnen voortaan bij Science Park overstappen.
Milco schreef: vr 24 mar 2023, 22:58 Daarnaast had ik graag een koppeling 40-62 gezien zoals dat nu met de 65 gebeurt.
Dat wordt lastig, aangezien die lijnen bijna altijd een verschillende frequentie hebben. Ik vraag me ook af hoeveel doorgaande reizigers hiervan profiteren.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Ik ben wel benieuwd wat er defect is. Het enige wat ik me kan voorstellen is het wissel vanaf de Insulindeweg richting de keerlus Muiderpoortstation.
Er is nog een wissel die bereden wordt... namelijk vanaf de keerlus terug richting de Molukkenstraat. ;)
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

Wat ook nog een punt wordt bij het ontvlechten van de Oostlijn metro: nu rijden de 51/53/54 tussen CS en Spaklerweg (in theorie) ongeveer om de 3 minuten.
Wanneer dat 12x/uur een 54 wordt (in 5'-frequentie) en daarnaast 6x/uur een 51, wordt de frequentie in de Oostlijn tunnel waarschijnlijk 5-2-3. Dat 5'-gat kan dan voor reizigers ook een achteruitgang worden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Dat gebeurt nu ook al: tussen lijn 53 en 54 zit precies vijf minuten en lijn 51 rijdt er tussendoor.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

Volgens het plan krijgen de 1 en de 7 over de binnenring vaak verschillende frequenties, waardoor die samen niet altijd mooi hoogfrequent rijden?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door trolly »

De Amsterdamse realiteit verhoudt zich niet zo geweldig met een strakke, betrouwbare en hoogfrequente dienstregeling voor trams. Dan maakt het dus weinig verschil of zoiets op papier wel of niet bestaat, en kun je net zo goed alles wat op de uitlopers een redelijke inzet is door elkaar heen het gecombineerde traject inpompen, in de hoop dat er een redelijke verdeling ontstaat. En vreemd genoeg gebeurt dat in de praktijk dan vaak ook nog.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Meltrain schreef: ma 27 mar 2023, 11:17 Dat gebeurt nu ook al: tussen lijn 53 en 54 zit precies vijf minuten en lijn 51 rijdt er tussendoor.
Vroeger lag de focus op een optimale verdeling op de Oostlijn. Sinds lijn 51 naar Isolatorweg rijdt, ligt de focus daar om een optimale verdeling te krijgen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Ik klaag ook niet; sterker nog, ik vind het zelf wel praktisch.
Ik reageerde alleen op het bericht van Roeland door te stellen dat er qua verdeling feitelijk niets gaat veranderen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
GVBeestje
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 25 jul 2018, 17:17
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door GVBeestje »

Snel de ringlijn afbouwen en dan de nieuwe 50 aan 54 koppelen. Is iedereen tevreden.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Snel en metrolijnen aanleggen zijn wel 2 dingen die hand in hand gaan in Amsterdam. :p
Rob357
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 08 okt 2018, 09:56

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Rob357 »

Ik vind het echt matig dat metro stel 83(a) al zo lang rond rijdt met twee defecte deuren, schuin tegenover elkaar. Al minimaal een maand als ik me niet vergis.

Mensen zijn ook een beetje dom, er zitten meerdere stickers op de deur en toch blijven meerdere mensen op elke halte weer proberen de deuren te openen.
IIVQ
Berichten: 854
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

[youtube]https://youtu.be/HJSsM1Pyp3U[/youtube] Hoewerkendiestommeyoutubetagsanywayklikdelink.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door DPDelft »

Misschien handig om even een beschrijving van het filmpje toe te voegen?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door trolly »

IIVQ schreef: vr 31 mar 2023, 08:43 [youtube]https://youtu.be/HJSsM1Pyp3U[/youtube] Hoewerkendiestommeyoutubetagsanywayklikdelink.
Nou euh... zo:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door CamilleKreemers »

VIRM schreef: za 25 mar 2023, 13:32
Roeland schreef: vr 24 mar 2023, 09:36

* nog maar één tramlijn (alleen de 2) door de Leidsestraat
Als ik in de spits of in het weekend tussen CS en Leidseplein of Museumplein reis, puilen de trams vaak uit. Dan is een verlaging van de frequentie niet heel handig lijkt mij. ;)
Kan je op dat stuk de frequentie niet ophogen?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Er zijn bij Leidseplein en Museumplen geen keervoorzieningen in de buurt, dus dat wordt lastig vrees ik...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 55 gasten