Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Stijngeluk
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 21:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Stijngeluk »

trolly schreef: wo 02 aug 2023, 18:51 Dat is de uitleg winkelcentra en sportvelden benoemd worden lijkt me een teken aan de wand voor GVB. Ik vraag me af of deze huisregel stand zou houden voor de rechter.

Daarnaast vind ik het een rare neiging discussies af te serveren met een uitsmijter als jouw laatste regel.
Ja dus, want dat mag volgens de wetgeving die er is.

Was vooral ook richting het beheer om wellicht een nieuw topic hierover aan te maken.
PHS schreef: wo 02 aug 2023, 19:07 Ware het niet dat het GVB geen eigenaar is van de metrostations, dat is de gemeente Amsterdam. Dus ik zie niet zo gauw waarom de GVB bevoegd zou zijn om filmen en fotograferen in metrostations te verbieden. In de metro's ligt dat anders, maar daar gaat het hier niet over.
Ah, die had ik in mijn snelle zoekwerk even gemist, van de gemeente dus, maar in beheer bij GVB. en dan kom je dus ook op mijn punt en van IIVQ.
PHS

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10623
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door trolly »

Exact dat.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
IIVQ
Berichten: 911
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

De overheid mag filmen en fotograferen op de openbare weg niet zomaar verbieden.
Dat is niet hetzelfde als alles wat publiek toegankelijk is.

De eigenaar/beheerder van een ruimte (of dat nou de overheid of niet is, dat maakt niet uit) mag voor elke ruimte die niet de openbare weg is een toegangsbeleid en huisregels opstellen. Een metrostation is géén openbare weg. (Een bushalte meestal wel.)

En voor de openbare weg mag een overheid dat ook, alleen dan heet dat de APV en daar zijn andere procedures voor.

Wel is het zo dat voor (semi)publieke ruimtes je veel minder streng mag zijn in je regels. Als jij een damclub opricht mag je bijvoorbeeld zeggen dat deze niet toegankelijk is voor mensen boven de 30 of mensen met klittenband of blauwe schoenveters. Dat soort regels mag je niet zomaar voor semipublieke ruimtes opstellen. Waar de grens precies ligt, dan moet ik heel diep mijn bestuursrechtcursus in duiken en daar heb ik geen zin in.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10623
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door trolly »

Die grens is niet precies — dat is nou net de kern van deze discussie. Wat wel van de beheerder van een publiekelijk toegankelijke ruimte verwacht mag worden, is dat huisregels
PHS schreef: wo 02 aug 2023, 22:55proportioneel en noodzakelijk
zijn. Dat is in dit geval dus bepaald niet evident.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Stijngeluk
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 21:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Stijngeluk »

proportioneel en noodzakelijk is zn vage term die voor zoveel intrepetatie mogelijk is.
We weten natuurlijk ook niet de beweegredenen dat het niet mag, dat maakt deze discussie nog extra lastig helaas.
Ik heb wel ergens een vermoeden waarom dit word gedaan door de vervoerders(privacy) maar toch.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10623
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door trolly »

Proportioneel en noodzakelijk houdt in ieder geval in dat de beheerder van de voor het publiek toegankelijke locatie moet kunnen motiveren waarom er op die plek afgeweken zou moeten worden van wat op de openbare weg is toegestaan. Zo vaag lijkt mij dat niet. En GVB zal vast wel iets over "de privacy" zeggen, maar de vraag is uiteraard waarom die privacy meer in het geding zou zijn als er op een metroperron opnames worden gemaakt dan op een tramhalte. Ik ben best benieuwd hoe GVB dat gaat uitleggen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
robert1955
Berichten: 274
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door robert1955 »

tot vreugde van sommige liefhebbers lijkt het gvb a4tje de LED-ificatie van de lijnnumers te overleven, De 2151 rijdt al [minstens] sinds afgelopen vrijdag metzo'n velletje op lijn 3 ivm niet-werkende LED's
n-evo
Berichten: 3398
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Buiten de nog altijd slechte leesbaarheid van het lijnnummer voor bij veel Combino’s, is het wel een grappige easter egg dat ze ook de (tram)lijnkleuren van de metrolijnen weergeven. De 11, 12 en 15G’s deden/doen dat niet. Overigens is bij een aantal Combino’s wel gewoon alles helemaal in orde. Blijkbaar zitten er een aardige hoeveelheid slechte LED-panelen tussen of zijn ze niet goed afgesteld.

Bij de M7 is de effen lijnkleur van lijn 51 en 53 vrijwel niet van elkaar te onderscheiden.
robert1955
Berichten: 274
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door robert1955 »

ik zag dat gisteren [8-8] op de 2005 die als '50 instructie' reed. op de CAF's is dat nummer al langer, zonder lijnkleur, het waarom van dat nummer is onduidelijk.
Als leswagen zag ik eerder een led combino met 'gvb leswagen', de letters gvb op de plek van lijnummer/kleur en niet zo best leeasbaar.
tsov
Berichten: 4086
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door tsov »

In de Combino's met een lijnfilm is code 50 de witte L op een blauwe achtergrond. 51 is "tijgervel" (geel/zwart gestreept) meen ik.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
hauptbahnhof
Berichten: 3934
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Onder andere 50 toont tijgervel. Dus klopt niet. Vaak genoeg Combino's zien rijden met die combinatie.
Het is zo dat de tram onder een lijnnummer moet worden aangemeld en daar wordt 50 voor gebruikt bij buiten dienst ritten.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21421
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Ik hoop maar dat reizigers dan niet denken dat het de lijn Isolatorweg - Gein is. :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
n-evo
Berichten: 3398
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

hauptbahnhof schreef: wo 09 aug 2023, 22:43Het is zo dat de tram onder een lijnnummer moet worden aangemeld en daar wordt 50 voor gebruikt bij buiten dienst ritten.
Waarom een bezet lijnnummer hiervoor inzetten? Helemaal een die dagelijks gebruikt wordt door een van de drukste lijnen van de stad.
hauptbahnhof
Berichten: 3934
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Vroeger werd het lijnnummer niet op de tram getoond, in het geval van 50. De digitale displays waren blanco en de lijnfilm draaide naar tijgervel. Waarschijnlijk door een nieuw systeem/software wordt het lijnnummer alsnog getoond.

Niet iedereen denkt als een hobbyist (die juist het verschil weten). Dat ze op het damrak een tram die lijn 50 Sorry, Geen Dienst toont zien, denken ze niet meteen, hey, wat doet de Ringlijn hier.

Een lijn 19 die met de bestemming Sorry, Geen Dienst door de Rijnstraat rijdt, geeft ook geen problemen toch?
n-evo
Berichten: 3398
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Het ging er verder niet echt om of het wel/niet een probleem vormt. Ik was simpelweg benieuwd waarom de keuze wordt gemaakt om juist een lijnnummer dat in gebruik is standaard voor o.a. instructieritten in te zetten. Je eerste alinea is een mogelijke verklaring: het lijnnummer was eerst niet zichtbaar.

Werd vroeger trouwens niet een "L" getoond door Combino's voor instructieritten? Zowel op de koersrol als op de digitale displays. Bij de 11/12G (met LED's) was het in ieder geval een "L" op de plaats van het lijnnummer en een witte "L" op blauwe achtergrond op het gedeelte voor de lijnkleur.
robert1955
Berichten: 274
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door robert1955 »

Zojuist de 3065 gezien die het FHplantsoen rondde als 'Instructie', dus zonder '50' op beide koppen :D
hauptbahnhof
Berichten: 3934
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Wat werd er dan getoond op de plek van het lijnnummer? De bestemming sluit namelijk niet uit dat er gewoon 50 kan staan.
n-evo schreef: do 10 aug 2023, 16:13 Werd vroeger trouwens niet een "L" getoond door Combino's voor instructieritten? Zowel op de koersrol als op de digitale displays. Bij de 11/12G (met LED's) was het in ieder geval een "L" op de plaats van het lijnnummer en een witte "L" op blauwe achtergrond op het gedeelte voor de lijnkleur.
Klopt inderdaad. Het niet meer tonen ervan ging gepaard met "lijn 50". Softwareprobleem/bug (?) zullen we het maar noemen?
robert1955
Berichten: 274
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door robert1955 »

Niets - zwart dus [kan ijn dat er iets kapot was, dat gebeurde in het begin nogal eens]
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21421
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Rit 510051 op lijn 51 liep 10 minuten vertraging op bij een 12-minutendienst. Zou die metro dan onderweg nog zijn ingehaald door lijn 50?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
hauptbahnhof
Berichten: 3934
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Die vertraging was niet al bij vertrek vanaf Isolatorweg?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21421
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Ik zag bij Isolatorweg überhaupt niks staan. Kan het zijn dat de metro bij Sloterdijk is begonnen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
hauptbahnhof
Berichten: 3934
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

In OV-info zie ik idd een vertrek vanaf Sloterdijk met +9, opgelopen naar +10 bij Overamstel tot een aankomstvertraging van +14 op CS. Dit lijkt op een metro die niet vanaf keersporen Isolatorweg is gekomen, maar bijv vanaf Zuid met grote vertraging en daardoor is hij op Sloterdijk gekeerd i.p.v. Isolatorweg zodat hij alsnog wel voor de eerstvolgende metro zit.
n-evo
Berichten: 3398
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

robert1955 schreef: vr 11 aug 2023, 12:29 Zojuist de 3065 gezien die het FHplantsoen rondde als 'Instructie', dus zonder '50' op beide koppen :D
3030 net hetzelfde. Alleen INSTRUCTIE in kapitalen en geen lijnnummer.

Spannende tijden. :p
fred1954
Berichten: 3475
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

Poolse touringcars met Poolse chauffeurs als GVB stadsbussen op pendeldienst lijn 443, wegens het niet rijden van lijn 43 tijdens de vakantieperiode:

https://www.at5.nl/artikelen/222004/ver ... avengebied

Een Spartaanse oplossing?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten