Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
trolly schreef: ↑wo 02 aug 2023, 18:51
Dat is de uitleg winkelcentra en sportvelden benoemd worden lijkt me een teken aan de wand voor GVB. Ik vraag me af of deze huisregel stand zou houden voor de rechter.
Daarnaast vind ik het een rare neiging discussies af te serveren met een uitsmijter als jouw laatste regel.
Ja dus, want dat mag volgens de wetgeving die er is.
Was vooral ook richting het beheer om wellicht een nieuw topic hierover aan te maken.
PHS schreef: ↑wo 02 aug 2023, 19:07
Ware het niet dat het GVB geen eigenaar is van de metrostations, dat is de gemeente Amsterdam. Dus ik zie niet zo gauw waarom de GVB bevoegd zou zijn om filmen en fotograferen in metrostations te verbieden. In de metro's ligt dat anders, maar daar gaat het hier niet over.
Ah, die had ik in mijn snelle zoekwerk even gemist, van de gemeente dus, maar in beheer bij GVB. en dan kom je dus ook op mijn punt en van IIVQ.
De overheid mag filmen en fotograferen op de openbare weg niet zomaar verbieden.
Dat is niet hetzelfde als alles wat publiek toegankelijk is.
De eigenaar/beheerder van een ruimte (of dat nou de overheid of niet is, dat maakt niet uit) mag voor elke ruimte die niet de openbare weg is een toegangsbeleid en huisregels opstellen. Een metrostation is géén openbare weg. (Een bushalte meestal wel.)
En voor de openbare weg mag een overheid dat ook, alleen dan heet dat de APV en daar zijn andere procedures voor.
Wel is het zo dat voor (semi)publieke ruimtes je veel minder streng mag zijn in je regels. Als jij een damclub opricht mag je bijvoorbeeld zeggen dat deze niet toegankelijk is voor mensen boven de 30 of mensen met klittenband of blauwe schoenveters. Dat soort regels mag je niet zomaar voor semipublieke ruimtes opstellen. Waar de grens precies ligt, dan moet ik heel diep mijn bestuursrechtcursus in duiken en daar heb ik geen zin in.
Die grens is niet precies — dat is nou net de kern van deze discussie. Wat wel van de beheerder van een publiekelijk toegankelijke ruimte verwacht mag worden, is dat huisregels
PHS schreef: ↑wo 02 aug 2023, 22:55proportioneel en noodzakelijk
zijn. Dat is in dit geval dus bepaald niet evident.
proportioneel en noodzakelijk is zn vage term die voor zoveel intrepetatie mogelijk is.
We weten natuurlijk ook niet de beweegredenen dat het niet mag, dat maakt deze discussie nog extra lastig helaas.
Ik heb wel ergens een vermoeden waarom dit word gedaan door de vervoerders(privacy) maar toch.
Proportioneel en noodzakelijk houdt in ieder geval in dat de beheerder van de voor het publiek toegankelijke locatie moet kunnen motiveren waarom er op die plek afgeweken zou moeten worden van wat op de openbare weg is toegestaan. Zo vaag lijkt mij dat niet. En GVB zal vast wel iets over "de privacy" zeggen, maar de vraag is uiteraard waarom die privacy meer in het geding zou zijn als er op een metroperron opnames worden gemaakt dan op een tramhalte. Ik ben best benieuwd hoe GVB dat gaat uitleggen.
tot vreugde van sommige liefhebbers lijkt het gvb a4tje de LED-ificatie van de lijnnumers te overleven, De 2151 rijdt al [minstens] sinds afgelopen vrijdag metzo'n velletje op lijn 3 ivm niet-werkende LED's
Buiten de nog altijd slechte leesbaarheid van het lijnnummer voor bij veel Combino’s, is het wel een grappige easter egg dat ze ook de (tram)lijnkleuren van de metrolijnen weergeven. De 11, 12 en 15G’s deden/doen dat niet. Overigens is bij een aantal Combino’s wel gewoon alles helemaal in orde. Blijkbaar zitten er een aardige hoeveelheid slechte LED-panelen tussen of zijn ze niet goed afgesteld.
Bij de M7 is de effen lijnkleur van lijn 51 en 53 vrijwel niet van elkaar te onderscheiden.
ik zag dat gisteren [8-8] op de 2005 die als '50 instructie' reed. op de CAF's is dat nummer al langer, zonder lijnkleur, het waarom van dat nummer is onduidelijk.
Als leswagen zag ik eerder een led combino met 'gvb leswagen', de letters gvb op de plek van lijnummer/kleur en niet zo best leeasbaar.
Onder andere 50 toont tijgervel. Dus klopt niet. Vaak genoeg Combino's zien rijden met die combinatie.
Het is zo dat de tram onder een lijnnummer moet worden aangemeld en daar wordt 50 voor gebruikt bij buiten dienst ritten.
hauptbahnhof schreef: ↑wo 09 aug 2023, 22:43Het is zo dat de tram onder een lijnnummer moet worden aangemeld en daar wordt 50 voor gebruikt bij buiten dienst ritten.
Waarom een bezet lijnnummer hiervoor inzetten? Helemaal een die dagelijks gebruikt wordt door een van de drukste lijnen van de stad.
Vroeger werd het lijnnummer niet op de tram getoond, in het geval van 50. De digitale displays waren blanco en de lijnfilm draaide naar tijgervel. Waarschijnlijk door een nieuw systeem/software wordt het lijnnummer alsnog getoond.
Niet iedereen denkt als een hobbyist (die juist het verschil weten). Dat ze op het damrak een tram die lijn 50 Sorry, Geen Dienst toont zien, denken ze niet meteen, hey, wat doet de Ringlijn hier.
Een lijn 19 die met de bestemming Sorry, Geen Dienst door de Rijnstraat rijdt, geeft ook geen problemen toch?
Het ging er verder niet echt om of het wel/niet een probleem vormt. Ik was simpelweg benieuwd waarom de keuze wordt gemaakt om juist een lijnnummer dat in gebruik is standaard voor o.a. instructieritten in te zetten. Je eerste alinea is een mogelijke verklaring: het lijnnummer was eerst niet zichtbaar.
Werd vroeger trouwens niet een "L" getoond door Combino's voor instructieritten? Zowel op de koersrol als op de digitale displays. Bij de 11/12G (met LED's) was het in ieder geval een "L" op de plaats van het lijnnummer en een witte "L" op blauwe achtergrond op het gedeelte voor de lijnkleur.
Wat werd er dan getoond op de plek van het lijnnummer? De bestemming sluit namelijk niet uit dat er gewoon 50 kan staan.
n-evo schreef: ↑do 10 aug 2023, 16:13
Werd vroeger trouwens niet een "L" getoond door Combino's voor instructieritten? Zowel op de koersrol als op de digitale displays. Bij de 11/12G (met LED's) was het in ieder geval een "L" op de plaats van het lijnnummer en een witte "L" op blauwe achtergrond op het gedeelte voor de lijnkleur.
Klopt inderdaad. Het niet meer tonen ervan ging gepaard met "lijn 50". Softwareprobleem/bug (?) zullen we het maar noemen?
In OV-info zie ik idd een vertrek vanaf Sloterdijk met +9, opgelopen naar +10 bij Overamstel tot een aankomstvertraging van +14 op CS. Dit lijkt op een metro die niet vanaf keersporen Isolatorweg is gekomen, maar bijv vanaf Zuid met grote vertraging en daardoor is hij op Sloterdijk gekeerd i.p.v. Isolatorweg zodat hij alsnog wel voor de eerstvolgende metro zit.