Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Oh ja… was even in gedachte dat ook lijn 65 er niet meer stopte. Foutje!
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Is er iemand hier 'in the know' over wanneer we het 'definitieve' vervoerplan 2024 mogen verwachten?
🗣
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

Na het “zomerreces” als de Regioraad weer bijeen komt, zal het GVB als het goed is een nieuw Vervoerplan 2024 klaar hebben, waarover in de Raad dan gesproken en beslist gaat worden. Ik hou mijn hart vast, er is weliswaar extra geld toegezegd voor 2024 door de Vervoerregio én de gemeente Amsterdam, maar volgens het GVB is er niet genoeg personeel.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Hmmm. Dat wordt dan eind oktober.
🗣
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

Ik zie inderdaad dat de eerstvolgende vergadering van de Regioraad op 31 oktober om 18.30 uur is. Rijkelijk laat, lijkt mij. De vergadering is overigens live te volgen via de website van de Vervoerregio.
robert1955
Berichten: 274
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door robert1955 »

Ik zag vandaag weer een lijn 5 die als bestemmimg Zoutkeetsgracht voerde. Op Busposities lijkt op dit moment de 2203 daar ook te zijn....
Op de gvb site is alleen nog de omleiding van de bussen 18 en 21 te vinden, maar niks meer over de 'tijdelijke' eindpuntwisseling van de 3 en 5
DingeZ
Berichten: 458
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door DingeZ »

Ja, het traject over de Bullebak naar de Zoutkeetsgracht is uiteindelijk toch eerder in dienst genomen dan aangekondigd (woensdag dacht ik).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Het scherm op spoor 6 van Duivendrecht geeft aan dat de eerstvolgende lijn 54 pas over 22 minuten komt. :shock:
Ik kon niet zien of er tussendoor nog een lijn 50 komt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Station Luchtbal
Berichten: 41
Lid geworden op: di 25 apr 2023, 15:19
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Station Luchtbal »

Vervoersregio Amsterdam, Geen netwerkwijzigingen in aangepast Vervoerplan 2024:
In maart 2023 is een consultatietraject gestart voor het Vervoerplan 2024. Dit plan was onderdeel van het herstelplan dat GVB – en meerdere vervoerders – maakte om de komende paar jaar de financiële klap die de sector heeft geleden door gederfde inkomsten vanwege de coronapandemie enigszins te kunnen opvangen. Daarnaast gaf dit plan invulling aan het toekomstbestendig maken van het openbaar vervoernetwerk. Tot slot, speelde ook de invoering van 30 km/uur een kleine rol. Stakeholders hebben in deze consultatieronde laten blijken zich niet te kunnen vinden in de voorgestelde netwerkmaatregelen. Ook ontvingen we geluiden van reizigers, belangenorganisaties en raadsleden in de gemeenteraad van Amsterdam die hun zorgen uitten over de verschraling van het openbaar vervoer in Amsterdam. Naar aanleiding hiervan heeft de Vervoerregio Amsterdam GVB de tijd gegeven om het oorspronkelijke Vervoerplan 2024 opnieuw vorm te geven. Bij het opstellen van het Vervoerplan 2024 hebben GVB, Vervoerregio Amsterdam en gemeente Amsterdam intensief samengewerkt. (meer)
TdR
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 28 jun 2023, 18:32

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TdR »

Arme r-net lijn 369 verliest ook zijn hoogwaardigheid... :N
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

"Geen netwerkwijzigingen" - om vervolgens alleen al bij de tram twee lijnwijzigingen door te voeren :|
🗣
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

Het plan om een lijn 6 in te voeren in Amstelveen en lijn 25 als spitslijn te laten fungeren gaat dus ook niet door. Misschien in de dienstregeling 2024-II.

Wat men met lijn 24 van plan is begrijp ik niet. In het oude “nieuwe vervoerplan” zou de 24 tenminste nog door de Leidsestraat rijden naar het CS, nu naar het Frederiksplein. Allicht rijdt er een metro 52 parallel onder de grond. Even goed was de 24 vaak druk, met name tussen Ceintuurbaan en CS.

Maar goed, het wordt er allemaal niet beter op, maar dat vermoeden hadden we al…….
Philip
Berichten: 334
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Philip »

Er klopt bijzonder weinig van inderdaad.

Lijn 24 wordt met name gebruikt door toeristen en vervolgens is er compensatie d.m.v. de frequentieverhoging van lijn 52 in de spits?! En die frequentieverhoging gaat misschien (lees: waarschijnlijk) niet eens door. Ik neem aan dat het personeel dan wordt ingezet op andere lijnen, zodat daar een frequentieverhoging kan plaatsvinden?

Lijn 63 rijdt nu 2x per uur en gaat kennelijk de hele dag van 4x naar 6x per uur?

Lijn 24 sluit nu nergens meer op aan (Frederiksplein is geen overstaphalte) en is daarmee in feite zinloos vanaf De Pijp. Een soortgelijke sterfhuisconstructie als met lijn 6?
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

Die wijzigingen op de tram (14 en 24) vind ik qua impact nogal meevallen. Die 24 rijdt nu inderdaad parallel aan de metro. Frederiksplein vind ik dan weer niet zo'n logisch eindpunt.
Het inkorten van de 41 en van de 65 vind ik dan meer impact hebben voor (een deel van) de reizigers.

Zou de 369 trouwens niet beter over kunnen gaan naar Connexxion (concessie AML)?
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

Die suggestie om lijn 369 onder te brengen bij AML is al eens gedaan. De redenatie was toen dat de CXX lijnen 347/348 op zullen houden als de Uithoornlijn geopend zal worden. CXX zou dus chauffeurs over houden en met de inlijving van lijn 369 bij CXX zouden dan de boventallige chauffeurs daarop hun diensten kunnen draaien. Maar op die suggestie is het GVB bij mijn weten nooit ingegaan. De suggestie was op zich niet onlogisch.
Station Luchtbal
Berichten: 41
Lid geworden op: di 25 apr 2023, 15:19
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Station Luchtbal »

wijnemenjemee.nl, Frans over de nieuwe M7 metro’s: ‘We zijn er erg blij mee.’
Wie sinds februari met de metro reist, heeft kans dat die zomaar instapt in de allernieuwste metro, de M7. Er rijden namelijk z’n acht M7 metro’s rond, vers uit de CAF fabriek in Spanje. Als Frans Cramer – manager logistiek & middelen Metro bij GVB – erover vertelt is het enthousiasme hoorbaar in zijn stem. Hij is blij met de nieuwe metro’s. ‘Deze nieuwe metro’s zijn prachtig van binnen en van buiten. De M7 vervangt de S1 en S2 metro’s. Die metrotoestellen zijn echt op. Ze komen dus als geroepen.’ In totaal worden er dertig M7 metro’s aan GVB geleverd, iedere drie weken één. ‘Dat duurt tot oktober 2024, dan zijn ze allemaal binnen.’ Frans legt uit hoe dit alles in z’n werk gaat. meer
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Philip schreef: di 05 sep 2023, 12:25 Lijn 24 wordt met name gebruikt door toeristen en vervolgens is er compensatie d.m.v. de frequentieverhoging van lijn 52 in de spits?! En die frequentieverhoging gaat misschien (lees: waarschijnlijk) niet eens door.
Welke toeristen gebruiken lijn 24? Die lijn gaat door de Vijzelstraat, wat in mijn ogen één van de lelijkste straten van Amsterdam is.
De reizigers kunnen bij Vijzelgracht desnoods alsnog overstappen op lijn 24.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Philip
Berichten: 334
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Philip »

Zie onderbouwing in het vervoerplan.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Natorious »

Philip schreef: di 05 sep 2023, 12:25 Lijn 63 rijdt nu 2x per uur en gaat kennelijk de hele dag van 4x naar 6x per uur
Typfout, in het vervoersplan staat dat de bussen naar 3x/u gaan, dus elke 20 minuten.

En de 24 die naar Frederiksplein gaat: het traject centrum-VUmc werd in het eerste vervoersplan benoemd als belangrijke verbinding door de P+R bij het Olympisch Stadion, dus daar blijft een verbinding wel bestaan (neem ik aan). Ik denk dat het GVB gewoon niet weet wat ze aan moeten met het samenloop deel en maar besloten hebben te laten keren bij de eerstvolgende mogelijkheid. Al zou het me niks verbazen als ze in de tweede helft van 2024 toch veel wijzigingen gaan doorvoeren uit het eerste plan.

Verder snap ik ook niet dat ze dan bus 41 en 65 niet aan elkaar koppelen, dan hebben beperk je de schade van het inkorten tot Amstel van de 41.

Ik vind dit net vervoersplan net niks eigenlijk, waar ik bij het eerste plan nog wel voordelen zag.
erka
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 apr 2016, 21:13
Locatie: Groningen

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door erka »

Ik ben jaren niet in veel in Amsterdam geweest maar het laatste half jaar wel regelmatig voor werk. En dan merk je wel dat zo over een aantal jaren het wel flink achteruit is gegaan, vooral in frequenties. Regelmatig 10-15 minuten wachten op de tram, af en toe uitval dus dan kom je al op 20-30 minuten. Dat kan ik me van eerdere jaren niet herinneren, toen kwam er eigenlijk altijd wel snel een tram. Voor een stad met de grootte, dichtheid en toerisme van Amsterdam valt dat niet mee.

Zo per jaar bezien valt het wellicht nog mee, maar over een aantal jaren gezien is het duidelijk minder geworden. Als relatieve buitenstaander lijkt mij overigens met name de wijziging van lijn 14 wel logisch.
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Vooral on de zomer waren de uithollingen wel erg. Ik woon bij Ganzenhoef en vaak kan ik veel alternatieve routes nemen (metro 53, bus 66 en 47 of 41) maar deze zomer reden de bussen soms allemaal in kwartierdienst en ook nog eens tegelijk zodat er geen alternatief was. En een metro elke 12 minuten op vakantiewerkdagen in de spits* gaat natuurlijk helemaal nergens over. Nog niet zo lang geleden hadden we zelfs op zondagavond nog elke 10mn een metro.

* Ik snap dat het nodig was bij de ombouw Station Zuid, maar zeker de laatste vakantieweek was het in de ochtendspits echt ramvol in de 53.
Laatst gewijzigd door IIVQ op wo 06 sep 2023, 10:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Stiekem was ik wel blij met de vakantiedienstregeling, want de aansluitingen op de 2400 te Duivendrecht waren een stuk beter. :X Te Amsterdam Zuid waren de aansluitingen eens per uur beter.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

IIVQ schreef: di 05 sep 2023, 22:07 Nog niet zo lang geleden hadden we zelfs op zondagavond nog elke 10mn een metro.
Ik vind automatisering eerlijk gezegd ook helemaal geen slecht idee. Ben je ook niet zo afhankelijk van beschikbaar personeel.
🗣
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

IIVQ schreef: di 05 sep 2023, 22:07 Nog niet zo lang geleden hadden we zelfs op zondagavond nog elke 10mn een metro.
Dat was idd heel lekker maar ook een flinke overbediening. Hierna werd er alleen maar minder gereden. Het werd verlaagd naar elke 12 minuten vanaf een uur of 20:00 en daarna elke 15 minuten vanaf 22:00. En die was en is prima te doen, mits er op lijn 53/54 met 6 bakken gereden wordt.

Ook de spitsverlaging van elke 7,5 naar elke 8 minuten was minder maar gelukkig niet echt voelbaar. En met Corona helaas flinke verlagingen in frequentie die voorlopig niet teruggedraaid worden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

De S1/S2 en S3/M4 lijken de laatste tijd voor een groot deel met drie stellen te rijden, maar ik heb nog steeds geen gekoppelde M7 gezien. Mag of kan dat (nog) niet?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 169 gasten