Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door VIRM »

Wat is dan het nadeel van het voordeel dat de metro geen stopknopjes heeft?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Solang de meetroo geen stopknoppie hep, ken een ander der ook niet op drukke.

Maar da's loogies.

Snf.
🗣
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Frankfurther is boos dattie niet op de trem mag omdattie voor een test is gezakt, en deflecteert die woede nu door die test er de schuld van te geven dat GVB zo'n tekort aan personeel heeft:

https://archive.ph/GYlPc

Gelukkig weet de GVB-woordvoerder er korte metten mee te maken.
🗣
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Ik heb nog nooit van meneer Worsthenbroodje gehoord, maar hij heeft goede connecties als hij bij wijze van spreke een longread kan laten drukken over hoe hij gefaald is voor een reactietest.

Bij mijn werkgever hebben ze laatst als test gekeken of ze mensen die nét te laag scoorden in de psychologische tests toch de rijopleiding in konden laten stromen. Het bleek dat meer dan 95% van die groep de opleiding niet afgerond heeft. Dat was het het bedrijf niet waard.

Bij deze meneer moet je waarachijnlijk éxtra tijd in zijn opleiding stoppen (bovenop de tijd die 60-jarigen toch al nodig hebben). En dan heb je nog maar 6 jaar plezier daarvan, bovendien gaat 'ie misschien nog met vroegpensioen.
Het lijkt me dat GVB dus de juiste keuze gemaakt heeft.
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

IIVQ schreef: do 07 sep 2023, 08:28
Op Van der Madeweg lijken nu alle drie de lijnen naar Gein/Gaasperplas van het buitenspoor te gaan, waar volgende week 50 van het binnenspoor en 53/54 van het buitenspoor ging.
Normaal is het 53 van binnen en 50/54 van buiten, maar er wordt gewerkt aan de wissels aan de zuidkant van het opstelterreij dus je kan van Spaklerweg niet op het binnenspoor komen.
Dit is nu zo richting CS/Isolatorweg. Lijn 50 binnenspoor en 53/4 buitenspoor. Richting GPP/GN is het weer vanouds.

Ik weet niet wat er aan de hand is met lijn 41, maar die rijdt vaker te vroeg dan op tijd, heb het laatste half jaar al wel 10x een bus gemist terwijl ik op tijd was. Vandaag zelfs een passage door Station Duivendrecht met -6 (waar OVinfo dan -4 van maakt. Afronding naar -5 zou nog kunnen). Heb er al meermaals over geklaagd bij GVB maar dat lijkt geen zier uit te maken.
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door DDietzen »

TffpaA schreef: vr 15 sep 2023, 12:39 Frankfurther is boos dattie niet op de trem mag omdattie voor een test is gezakt, en deflecteert die woede nu door die test er de schuld van te geven dat GVB zo'n tekort aan personeel heeft:

https://archive.ph/GYlPc

Gelukkig weet de GVB-woordvoerder er korte metten mee te maken.
Dan rest voor mij wel nog de lekenvraag waarom de vereisten en tests voor trambestuurders, bijvoorbeeld omtrent reactietijd hier, zoveel strenger moeten zijn dan voor automobilisten? Ze nemen immers deel aan hetzelfde verkeer.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Als relatieve leek zou ik denken dat bij het besturen van een tram een veel grotere verantwoordelijkheid komt kijken. Je bestuurt een voertuig dat zeer zwaar is in vergelijking met de gemiddelde auto en waar ook veel meer mensen in vervoerd kunnen worden dan in een gemiddelde auto. De enige manier die je hebt om in te grijpen is vol in de remmen gaan - bijsturen kan niet - en daarbij heb je ook nog eens een veel langere remweg dan de gemiddelde auto.

Al met al lijkt het mij niet meer dan terecht dat de vereisten dan hoger liggen dan voor het behalen van het roze papiertje.
🗣
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ArrivaBas »

Om te weten en te zien waarom de eisen voor het vak van trambestuurder zo streng zijn raad ik aan je dit filmpje van Blik op de Weg te kijken.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Fleur2011
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 25 nov 2018, 09:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Fleur2011 »

Als buschauffeur zijnde maken wij dit ook dagelijks mee… Vooruit kijken is het devies.
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Durashift »

TffpaA schreef: vr 15 sep 2023, 12:39 Frankfurther is boos dattie niet op de trem mag omdattie voor een test is gezakt, en deflecteert die woede nu door die test er de schuld van te geven dat GVB zo'n tekort aan personeel heeft:

https://archive.ph/GYlPc

Gelukkig weet de GVB-woordvoerder er korte metten mee te maken.
Nou, ik vind het eerder een typische manager / witte boorden / hoogopgeleide reactie. Ja, regeltjes zijn belangrijk en die mogen wel wat strenger zijn.. maar worden regeltjes niet ook bedacht op een kantoor ergens hoog in een kantorenpark waar de dagelijkse praktijk niet meer naartoe opstijgt?

Inderdaad zal een jongere knaap of vrouw zo'n reactietest misschien wel beter doen (als er sprake is van een brein dat goed tegen een veelheid aan prikkels kan ;) ) maar een brein van 20 jaar is nog niet uitontwikkeld, weten wij inmiddels. Dat duurt tot de 25e levensjaar (bij jongens zeker, vrouwen zijn er wat eerder mee klaar, aldus de wetenschap) en dus kunnen er ongelukken gebeuren.. Overschatting ligt op de loer, denk ik.. - avondje doorgamen voor de vroege dagdienst met een blowtje nog in het lichaam die de vorige werkdag einde dienst is opgehaald- :idea:
DDietzen schreef: za 16 sep 2023, 12:15 Dan rest voor mij wel nog de lekenvraag waarom de vereisten en tests voor trambestuurders, bijvoorbeeld omtrent reactietijd hier, zoveel strenger moeten zijn dan voor automobilisten? Ze nemen immers deel aan hetzelfde verkeer.
Verschil tussen particulier en beroeps. Verzekeringsvoorwaarden zullen een rol spelen, verzekeringslobby partijen zullen wel mee hebben gedacht aan al die testregels om het vak te mogen uitvoeren.
Fleur2011 schreef:(..)Vooruit kijken is het devies.
Precies, dat is al het halve werk. Nu zit je ook wat hoger (in de oudere trams dan.. ) zodat er iets meer overzicht op het verkeer is.
(was dat nou niet een 'dingetje' dat trambouwers hadden kunnen aanpakken omtrent veiligheid: wél een lage vloer tram ontwerpen maar de machinistencabine hoger monteren?

Maar.. laten we ook (zeker in de grotere steden) alle fratsen van mede bestuurders van voertuigen niet uitvlakken. Zorg eens dat al die opgevoerde meuk gepakt wordt, handhaaf meer op snelheid van scooters met een blauwe plaat die als een jekko over de straten scheuren. :neg:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

Een tram heeft een veel langere remweg dan een bus. Dus is tijdig anticiperen nog belangrijker dan op de bus. Als je voor een autorijbewijs elke vijf jaar zou moeten herkwalificeren vraag ik mij af of deze mopperboomer nog een rijbewijs zou bezitten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ArrivaBas »

De beide geïnterviewden in het fragment van Blik op de Weg geven op verschillende manieren hetzelfde aan: Een tram heeft door de mindere weerstand (ijzer op ijzer) ten opzichte van andere wegvoertuigen (rubberen banden op asfalt of steen) een significant langere remweg. Bij een noodstop vanaf kruissnelheid heeft de tram zijn eigen wagenlengte (pak 'm beet dertig meter) nodig om tot stilstand te komen. Even op de achterkant van een bierviltje berekend is een normale remweg ongeveer anderhalf tot twee keer zo lang, dus in het geval van de tram 45-60 meter bij dezelfde kruissnelheid. In een auto of stadsbus is anticiperen al veelgevraagd in het huidige Nederlandse verkeersbeeld, laat staan met de tram.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

En dan heb je ook de weersomstandigheden die de remweg nog langer maken. Miezerregen of juist rails die aan het drogen zijn, blaadjes op de rails zelfs tijdens vrieskou het pekelen maken de remweg nog langer. En dat kan per type tram (elke type tram (van verschillende fabrikanten) proberen het glijde op een andere manier te herstellen. Een Combino zal toch echt anders ingrijpen dan een Citadis. Dus een goede reactiesnelheid, gefocust blijven flink anticiperen zijn allemaal geen overbodige luxe.

Daarnaast heb je steeds meer te maken met huftergedrag in het verkeer naast onoplettendheid (dus het gevaar zien en toch tegen beter weten in handelen).

Misschien is zo'n test wellicht moeilijker dan nodig maar de lat hoog leggen is helemaal niet erg, aangezien er nog steeds mensen vervoer worden.
TLP
Berichten: 1562
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TLP »

En toch denk ik dat het voor een deel neerkomt op praktijkoefening en verantwoordelijk rijgedrag, wat niet zomaar te meten valt met zo'n test zoals Durashift ook al deels schetste. Als ik een tram zou besturen zou ik me nog meer bewust zijn van het verkeer op drukke plekken en de rijeigenschappen van mijn voertuig onder de aanwezige weersomstandigheden dan ik als automobilist of fietser al ben. Ook Frankfurther lijkt een dergelijke verantwoordelijke houding te hebben. Waarom zou het niet slagen voor zo'n test dan betekenen dat wij geen tram kunnen leren besturen? Een deel van de huidige trambestuurders in Amsterdam geeft met hun agressieve rijgedrag ook niet het goede voorbeeld; dat is een valkuil waar ik niet zo snel in zal trappen.
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Ik heb ooit gehoord... Tram leren rijden doe je in je eerste jaar als trambestuurder. Dus je haalt de test en je examen, en daarna leer je pas rijden: zelfstandig. De test geeft in ieder geval aan dat de kans heel groot is dat je het ook haalt, het eerste jaar.

We hebben overigens met Wet Lokaal Spoor te maken. Geen enkel ov-bedrijf kan hier zomaar vanaf wijken, ook niet nu er grote tekorten zijn onder het personeelsbestand.

Ik heb geen idee over agressieve rijgedrag. Maar ik denk dat als het zo is spelen een aantal zaken: de ervaring en "het kaas niet van je brood niet laten eten". Het verkeer in Amsterdam is een hel (ik durf al bijna geen auto te rijden) en in sommige stadsdelen is het helemaal niet te doen (ik noem maar wat: Nieuw-West).

Daarnaast heb je ook het deel wat niet agressief rijdt. Dus laten we dat "voorbeeld geven" maar achterwege laten want zeker hier in NL is dat alleen goed voor vingertje wijzen maar iedereen doet toch wat ze zelf willen.
Selivio
Berichten: 408
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Selivio »

Die psychologische test meet absoluut niet of je een tram kan (leren) besturen (of metro, trein of bus (ja, voor buschauffeurs is er ook een psychologische test), deze tests meten enkel of je de (psychologische) basiscapaciteiten hebt om de veiligheidsfunctie uit te kunnen voeren. Haal je deze test niet, dan mag je nog voor de herkansing gaan, maar als je de tests dan nog niet haalt, dan ben je helaas niet geschikt genoeg voor het beroep. En ja, dit zijn gewoon wettelijk vastgestelde kaders waaraan elke trambestuurder aan moet voldoen.

Voor geïnteresseerden: het wettelijke kader...
https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR603159
Grt. Stefan
gpvos
Berichten: 597
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gpvos »

)
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Tsja, daar zeg je me zowat.

Zouden ze dat niet al in het Vervoerplan geregeld hebben?
🗣
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

En wat zegt hij/zij dan precies? :|
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
mp623
Berichten: 60
Lid geworden op: di 27 mar 2018, 22:40

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door mp623 »

Als ik het goed heb, zegt hij/zij/overige ")".
gpvos
Berichten: 597
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gpvos »

Mijn voorganger had een haakje opengelaten, dus ik wilde de balans in het universum even herstellen.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
TLP
Berichten: 1562
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TLP »

TLP vindt deze post komisch :')
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Maar dankzij mp632 staan we nu negatief!
AnderzamNL
Berichten: 120
Lid geworden op: vr 23 dec 2022, 13:45
Locatie: Den Haag

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door AnderzamNL »

Oh nee : (
Beste reizigers, door een aanpassing in de dienstregeling is de dienstregeling aangepast. Plan uw reis in de app.
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Door uitgelopen werkzaamheden rijdt de metro niet normaal:
50-51 Isolatorweg-CS
53 Gaasperplas-Diemen Zuid
54 Gein-CS

Lijkt alsof er iets misgegaan is op Van der Madeweg.

De oost-Bijlmer heeft dus helemaal geen metro naar elders.

Edit: Om 6:38 sprong mijn metro 53 van GZH van eindbestemming Diemen Zuid op Centraal en was de storing kennelijk opgelost. Ik ben toch op Dmnz uitgestapt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 192 gasten