Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1261
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Frank93 »

Bij NH komen ze nog even terug op de test voor toekomstige trambestuurders. Ze spreken met een trambestuurder die de test ook op latere leeftijd heeft gedaan en die zegt dat het prima te doen was (ook al zakte hij ook de eerste keer).

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/325030/i ... -het-klaar
IIVQ
Berichten: 906
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Ik heb een master verkeerskunde en maak de diensten voor een groot OV-bedrijf. Dat betekent nog niet dat ik geschikt ben als verkeersregelaar of dat ik bus mag besturen.

Alsof een minister van zorg het na zijn ontslag wat rustiger aan gaat doen en dan maar chirurg gaat spelen.
Laatst gewijzigd door IIVQ op za 23 sep 2023, 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
robert1955
Berichten: 274
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door robert1955 »

Ik had een trein gemist en "dus" tijd voor de AKO. In Strassenbahn Magazin lees ik dat GVB een market consultation heeft gedaan voor nieuwe trams die een nog te bepalen deel van de Combino's moeten vervangen [de andere zouden een life extension krijgen]
Op https://www.tenderned.nl/aankondigingen ... publicatie staat dat deze uitvraag in juli is gedaan.

Als type aanduiding wordt 17G gebruikt [waar 16G dan voor staat?] en de eerste trams zouden in 2030 moeten rijden. De oudste Combino's zijn dan 29 jaar oud,
VIRM
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door VIRM »

Hebben ze geen opties meer op CAF-trams? Lijkt mij wat handiger dan weer een aanbesteding, met de kans op een ander type tram.
Beul van de blindegeleidelijn
robert1955
Berichten: 274
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door robert1955 »

Misschien wel als ze heel snel zouden bestellen en waarschijnlijk niet genoeg. Opties zijn niet onbeperkt houdbaar
hauptbahnhof
Berichten: 3932
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

De mogelijkheid om opties te lichten is naar mijn weten allang verlopen. In 2021 al dacht ik.
n-evo
Berichten: 3393
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Die optie op meer 15G-trams is inderdaad verlopen. Je kan je ook afvragen of het interessant is om een ruim 10 jaar oud model/ontwerp in 2030 opnieuw op de rails te zetten.
TffpaA
Berichten: 3314
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Ongetwijfeld is er tegen die tijd ook wel een duurzame, AI-gedreven tram te koop ja.
demi.v.xo
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 18 sep 2023, 14:32
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door demi.v.xo »

Ik ben benieuwd welke eisen het GVB aan de nieuwe trams gaat stellen. CAF zal zich ongetwijfeld wel weer gaan inschrijven.
Just your average girl with a twist
TffpaA
Berichten: 3314
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Nou ja, ik denk dat ze bij de GVB'tje al heel blij zullen zijn met trams die niet zo taffesallejekkes hard piepen in de bocht, langer dan 5 jaar meegaan en over bruggetjes passen :Y
n-evo
Berichten: 3393
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

demi.v.xo schreef: ma 25 sep 2023, 08:33 Ik ben benieuwd welke eisen het GVB aan de nieuwe trams gaat stellen. CAF zal zich ongetwijfeld wel weer gaan inschrijven.
Het zal wel niet heel veel verschillen van de Combino. Eenrichtingstrams, 2,4 meter breed en circa 30 meter lang. Optie op 40-45 meter lang en een tweerichtingsvariant.
Lange_Dre
Berichten: 534
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lange_Dre »

Is er een rede dat het GVB wederom voor maximaal 30 meter lange trams kiest (uitgezonderd de optie op 40-45 meter lange trams). In Den Haag heeft men er juist voor gekozen om ipv van 28,6m en 29m voor trams van 35m (avenio) en 36.5m (Tina) te kiezen zodat er meer mensen vervoerd kunnen worden per tram. Met wederom trams van 30m lang en 2.40m breed, lijkt het mij dat er in de toekomst meer trams ingezet moeten worden om de verwachte groei op te vangen.

In Den Haag heeft men naast langere trams ook nog eens gekozen voor bredere trams. Al had dat er vooral mee te maken dat men alle tram types van HTM overal te willen kunnen laten rijden mocht dat nodig zijn. Dat de trams in Amsterdam niet breder gaan worden vind ik niet heel vreemd, maar dat de meeste trams dus gewoon weer max 30m gaan worden vind ik wel wat opmerkelijk. Ik ben ook wel benieuwd waar Rotterdam voor gaat kiezen zodra ze daar nieuwe trams moeten bestellen. De eerste generatie Citadis trams zijn immers ook vanaf 2002 gebouwd.
TffpaA
Berichten: 3314
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Volgens mij spelen bruggen, strengelspoor en haltelengtes daar in ieder geval een rol in. Daarnaast de filosofie het wagenpark zo uniform mogelijk te houden, en dus zo min mogelijk tot geen uitzonderingen toe te passen, ook al zouden die op specifieke lijnen logischer zijn.
demi.v.xo
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 18 sep 2023, 14:32
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door demi.v.xo »

De tramnetwerken van Amsterdam en Den Haag verschillen nogal van elkaar. Een mooi voorbeeld in Amsterdam is de halte Keizersgracht in de Utrechtsestraat (lijn 4). Hier past een Combino precies. Een langere tram zou ervoor zorgen dat een tegenligger niet meer kan passeren.
Just your average girl with a twist
n-evo
Berichten: 3393
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

TffpaA schreef: ma 25 sep 2023, 10:13 Volgens mij spelen bruggen, strengelspoor en haltelengtes daar in ieder geval een rol in. Daarnaast de filosofie het wagenpark zo uniform mogelijk te houden, en dus zo min mogelijk tot geen uitzonderingen toe te passen, ook al zouden die op specifieke lijnen logischer zijn.
Hoe actueel zou de beperking van bijv. de Leidsestraat nog zijn? Met slechts 2 tramlijnen en lagere frequenties moet het mogelijk zijn om zelfs daar een 40/45-meter lange tram doorheen te laten rijden.
TffpaA
Berichten: 3314
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Volgens mij passen aan de haltes nog steeds net aan 2 trams van 30 meter achter elkaar.
n-evo
Berichten: 3393
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Hoe vaak zou het in de praktijk nog voorkomen dat tram 2 en 12 zo dicht elkaar rijden en onmogelijk de halte ervoor kunnen wachten? Dat was met de hoge gecombineerde frequenties van tram 1, 2 en 5 wel anders. Desnoods met een doseerlicht als er een lange tram op de halte staat.
TffpaA
Berichten: 3314
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Dat weet ik niet - verder gaf ik al aan dat er meer redenen zijn om voor 30-metermaterieel te kiezen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50940
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

GVB wil geen lichtseinen in de Leidsestraat, dat verlaagt de capaciteit als er een keer wel meer trams doorheen moeten. Het verlengen van de kruisingsplaatsen is ook geen optie, dus vooralsnog zal Amsterdam het met 30-meter trams moeten doen.

Den Haag heeft daar door een totaal andere netstructuur heel andere mogelijkheden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3393
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Ah oké, dan wordt het lastiger inderdaad. Op zich interessant dat bij de aanbesteding van de 15G en straks de volgende generatie wel gesproken wordt over 40 of 45-meter materieel.

Ik ben ook wel benieuwd wat er op termijn met de haltes in de Leidsestraat gebeurt ivm toegankelijkheid.
robert1955
Berichten: 274
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door robert1955 »

De Leidsestraat was vroeger de norm, die kan je niet verder oprekken. Maar je hoeft niet per se alle routes op die grotere lengte uit te bouwen. In feite is dat nu ook al zo met de 25 en 26 die met zeg 2 * 30m rijden.
Een andere vraag is of het instappen via 1,5 deur dan niet nog vertragender wordt
IIVQ
Berichten: 906
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

TffpaA schreef: ma 25 sep 2023, 08:39 Nou ja, ik denk dat ze bij de GVB'tje al heel blij zullen zijn met trams die niet zo taffesallejekkes hard piepen in de bocht, langer dan 5 jaar meegaan en over bruggetjes passen :Y
Ik reed laatst in een CAF van de kusttram en ik viel figuurlijk van mijn stoel, omdat ik vooral letterlijk niet uit mijn stoel viel.

Ik ben in Amsterdam gewend dat die dingen piepen, bonken, en slecht doorloopbaar zijn door de brede uitbouw van de wielkasten. Ik zit er niet graag in als passagier.

Aan de kust zijn ze stil, goed doorloopbaar (terwijl er volgens mij veel meer 2+2-zitjes zijn) en piepen ze ook niet. Wellicht komt dat laatste door het meter- ipv normaalspoor.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8873
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ArrivaBas »

Met meterspoor zou je juist verwachten dat de ruimte om door te lopen smaller wordt.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
n-evo
Berichten: 3393
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

De Kusttram is een eilandbedrijf dat relatief weinig zaken als kruisingen en wissels kent ten opzichte van het fijnmazige Amsterdamse stadsnet.

Op de Amstelveenlijn zoeven de 15G’s ook vrij geruisloos rond en is het bijna alsof je in de metro zit. Maar zodra ze in de stad over kruisingen en wissels gaan zijn het herriemakers, vooral de losse wielkasten rammelen erg. De Combino’s zijn wat dat betreft stiller (als je buiten staat tenminste, niet als je erin zit).

Met de doorloopbaarheid van de 15G is niks mis in mijn ervaring.
010rdamm
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 27 aug 2018, 12:29

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door 010rdamm »

Ik zou voor een stad als Amsterdam toch eerder voor 45m wagens kiezen. Zeker op drukke lijnen naar het westen en ook met het oog op de evt groei. Het is nu al mega proppen in die 30m trams ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 112 gasten