Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
rooddolfijn
Berichten: 785
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door rooddolfijn »

-0-










Zag het inderdaad op de website van het GVB, er zit ergens een defect wissel tussen Spaklerweg en Centraal.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21390
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Als zelfs de NS Reisplanner je liever 10 minuten naar Amsterdam Amstel laat lopen dan je met de metro te sturen, weet je dat er iets goed mis is met de metro's. :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
TffpaA
Berichten: 3274
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Ik snap dat het fris aanvoelt buiten, maar om nu maar meteen de verwarming op standje crema te zetten in stel 113B gaat wel wat ver.
TffpaA
Berichten: 3274
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

En een 51 op Zuid richting Isolatorweg die bijna leeg binnenrijdt.

Dat ik dit nog mag meemaken.
hauptbahnhof
Berichten: 3930
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

TffpaA schreef: do 05 okt 2023, 18:46 Ik snap dat het fris aanvoelt buiten, maar om nu maar meteen de verwarming op standje crema te zetten in stel 113B gaat wel wat ver.
Je weet dat verwarming in trams en metro's automatisch werkt? Standje sambal hoort niet dus zal het om een technisch probleem gaan.
robert1955
Berichten: 274
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door robert1955 »

Ik zag de eerste van de nieuwe 30km borden [overigens niet afgedekt, met op de Van Baerlestraat bij de PC Hooft een ontheffing voor de tram. Lijkt me gewaagd om daar >30 te rijden
hauptbahnhof
Berichten: 3930
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Maar dat kun je over heel veel punten in Amsterdam wel zeggen. Harder dan 30 kan ook 35 zijn. Hoeft niet perse meteen 50 te zijn.

Maar ik neem aan dat het hier om de trams richting Concertgebouw gaat? Aangezien de trambaan hier vrij is.
hauptbahnhof
Berichten: 3930
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

IIVQ schreef: ma 25 sep 2023, 20:39 Ik reed laatst in een CAF van de kusttram en ik viel figuurlijk van mijn stoel, omdat ik vooral letterlijk niet uit mijn stoel viel.

Ik ben in Amsterdam gewend dat die dingen piepen, bonken, en slecht doorloopbaar zijn door de brede uitbouw van de wielkasten. Ik zit er niet graag in als passagier.

Aan de kust zijn ze stil, goed doorloopbaar (terwijl er volgens mij veel meer 2+2-zitjes zijn) en piepen ze ook niet. Wellicht komt dat laatste door het meter- ipv normaalspoor.
De mensen in Knokke denken er toch anders over...
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/10/02/piepende-tram/

En ook die in Oostende...
https://ostendsnieuws.be/bewoners-sky-d ... -hele-dag/

En in Blankenberge...
https://www.hln.be/blankenberge/smeerpa ... ~a2415f82/
robert1955
Berichten: 274
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door robert1955 »

hauptbahnhof schreef: do 05 okt 2023, 22:29 Maar dat kun je over heel veel punten in Amsterdam wel zeggen. Harder dan 30 kan ook 35 zijn. Hoeft niet perse meteen 50 te zijn.

Maar ik neem aan dat het hier om de trams richting Concertgebouw gaat? Aangezien de trambaan hier vrij is.
Nee, ri. Vondelparkbrug
IIVQ
Berichten: 905
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

hauptbahnhof schreef: do 05 okt 2023, 22:33
IIVQ schreef: ma 25 sep 2023, 20:39 Ik reed laatst in een CAF van de kusttram en ik viel figuurlijk van mijn stoel, omdat ik vooral letterlijk niet uit mijn stoel viel.

Ik ben in Amsterdam gewend dat die dingen piepen, bonken, en slecht doorloopbaar zijn door de brede uitbouw van de wielkasten. Ik zit er niet graag in als passagier.

Aan de kust zijn ze stil, goed doorloopbaar (terwijl er volgens mij veel meer 2+2-zitjes zijn) en piepen ze ook niet. Wellicht komt dat laatste door het meter- ipv normaalspoor.
De mensen in Knokke denken er toch anders over...
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/10/02/piepende-tram/

En ook die in Oostende...
https://ostendsnieuws.be/bewoners-sky-d ... -hele-dag/

En in Blankenberge...
https://www.hln.be/blankenberge/smeerpa ... ~a2415f82/
Klein verschil: ik vind (en dat schijnt geen populaire mening) de CAF's in Amsterdam als passagier niet lekker, en dat ze op relatief recht spoor behoorlijk piepen. De kusttram rijdt op recht spoor zalig, in de bovengenoemde scherpe bogen piepen ze uiteraard wel maar dat is te verwachten.
hauptbahnhof
Berichten: 3930
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Maakt niet uit of het een populaire mening is of niet. Wel of er niet overdreven wordt, zeker als we de 15G met de Combino vergelijken. Maar ben oprecht wel benieuwd waar je gereden hebt met die tram dat hij zo aan het piepen was, dat je dat in de tram zo duidelijk hoorde.
TffpaA
Berichten: 3274
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Gaat weer lekker:

https://www.at5.nl/artikelen/223097/met ... erdag-weer

Maar om bijna een hele ronde om de stad nou 'pendelen' te noemen... :|
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21390
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

De reisinformatie is ook heel onduidelijk. Zo wordt op spoor 2 van Station Zuid alleen lijn 50 naar Isolatorweg getoond, terwijl de metro's naar Gein daar nu ook stoppen. Ik ben daardoor niet in een gereedstaande metro gestapt, omdat ik dacht dat hij de andere kant op reed.
De dienstuitvoering op alle lijnen (mogelijk met uitzondering van 52) lijkt ook behoorlijk onregelmatig.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
TffpaA
Berichten: 3274
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

TffpaA
Berichten: 3274
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Nou, tram 14 mot blijfe, waar blijven jullie nou? Of is de stad alleen te klein als in het westen in het OV gesneden wordt?

https://archive.ph/Pkg63
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8711
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Voor sommige mensen is het best vervelend uiteraard, maar volgens mij zijn er ook mensen die prima de Dappermarkt 3x op en neer lopen maar moeite hebben om vanaf de Molukkenstraat naar het Javapleon te lopen… -0-
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21390
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Waarom stoppen de metro’s op spoor 1 van Station Zuid zo ver naar voren? 95% van de reizigers komt uit de stationshal, maar toch staat de achterkant ter hoogte van de abri, zo’n 30 meter verderop.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
n-evo
Berichten: 3384
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

In de hoop dat mensen zich meer over de lengte van het perron verspreiden i.p.v. aan de kant van de trappen blijven hangen misschien.
April064
Berichten: 702
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door April064 »

In mijn ervaring van als treinen verder naar voren stoppen dan normaal, geeft dit juist het tegenovergestelde effect.
zij/haar/hen/hun
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21390
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

n-evo schreef: wo 25 okt 2023, 09:02 In de hoop dat mensen zich meer over de lengte van het perron verspreiden i.p.v. aan de kant van de trappen blijven hangen misschien.
Dat slaat nergens op, want nu komen de reizigers die zich wel over het perron verdelen alsnog bij dezelfde deur uit als zij die dat niet doen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

Meltrain schreef: wo 25 okt 2023, 08:27 Waarom stoppen de metro’s op spoor 1 van Station Zuid zo ver naar voren? 95% van de reizigers komt uit de stationshal, maar toch staat de achterkant ter hoogte van de abri, zo’n 30 meter verderop.
Dat gebeurt ook regelmatig op Weesperplein (richting CS), wanneer er een korte metro rijdt. Deze rijdt dan vaak zover door, dat zelfs de achterste deur nog voorbij het trappenhuis is.
n-evo
Berichten: 3384
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Meltrain schreef: wo 25 okt 2023, 11:40Dat slaat nergens op, want nu komen de reizigers die zich wel over het perron verdelen alsnog bij dezelfde deur uit als zij die dat niet doen.
Daar gaat het niet om. Ik bedoel dat ze mogelijk proberen te voorkomen dat mensen tijdens het wachten zich langere tijd ophopen op het stuk perron vlakbij de trappen naar de stationshal.

Spoor 1 is richting RAI trouwens? Daar ging ik van uit.
Laatst gewijzigd door n-evo op wo 25 okt 2023, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
hauptbahnhof
Berichten: 3930
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Er staan gewoon bakbordjes. Het zou zelfs zo zijn dat het beveiligingssysteem ook afdwingt dat er bij de betreffende borden gestopt wordt maar dat is kennelijk (op dit moment) niet (meer) zo. Het zal hier waarschijnlijk om een (on)bewuste keuze van de bestuurder zijn.

Om wat voor type metro's (en met welke lengte vooral) gaat dit?
n-evo
Berichten: 3384
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Ah oké, ik dacht dat metro’s altijd op hetzelfde punt stoppen. Afhankelijk van de lengte natuurlijk.
hauptbahnhof
Berichten: 3930
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Zo hoort het ook maar goed, een railvoertuig door een mens laten besturen betekent dat het niet op hetzelfde punt stopt. Ik zie bijv op M52 op CS dat sommige bestuurders de metro helemaal tot einde perron doortrekken want iedereen komt de trap af en blijft daar op een kluitje staan. Duurt de haltering nog langer.

Wat dat betreft vind ik het jammer dat er niet gemarkeerd wordt waar de metro stopt (zoals je in Duitsland vaak hebt).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 157 gasten