Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Om preciezer te zijn: het was Gein 1, Station Gein en Gein 2.
Ik doe ook maar wat
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Officieel wel, maar in de bus werd alleen Gein, Station Gein, Gein omgeroepen en op de schermen getoond. Zonder nummer.
-
- Berichten: 275
- Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geinig [sorry, maar ik heb het een ruime dag weten in te houden]
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik hoorde een hoogleraar aan de UvA het eens hebben over de Geinlijn, waarop een medestudent en ik een begripvolle blik uitwisselden dat we allebei als eerste aan de metrolijn dachten.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
'Kleine aanpassingen' in de dienstregeling, aldus AT5:
https://www.at5.nl/artikelen/223957/die ... randert-er
Waar ik wel van sta te kijken:
https://www.at5.nl/artikelen/223957/die ... randert-er
Waar ik wel van sta te kijken:
Betekent dat nu dat Amsterdam jarenlang open heeft gelegen voor een peperdure metrolijn waar niet meer dan een provinciaalse frequentie van iedere 5 minuten over aangeboden kan worden? Er waren tijden dat op de Oostlijn met 24 treinen per uur werd gereden...Daarom gaat metro 52 tien in plaats van acht keer per uur rijden. Het GVB probeert zelfs naar twaalf ritten per uur te gaan, maar de vraag is nog of de energievoorziening dat aankan.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Die vijfminutenfrequentie is volgens mij op de NZL eerder al in proefbedrijf gereden. Het zal dus niet om de infrastructuur van de metro gaan, maar over de belasting van het landelijk net. Dat schijnt nogal een dingetje te zijn de laatste tijd.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik dacht dat dat alleen te maken had met het enkelspoors keren op Zuid..
Ik doe ook maar wat
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Dat staat er niet, en is ook feitelijk niet meer nodig: er ligt sinds een jaar of twee een ongebruikt tweede keerspoor op Zuid.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Met de nadruk op ongebruikt, inderdaad. Wat bij mij inmiddels wel enigszins de vraag begint op te roepen waarom men er überhaupt de moeite voor heeft genomen
-
- Berichten: 52
- Lid geworden op: di 25 apr 2023, 15:19
- Locatie: Amsterdam
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
In ander stroomvoorzieningnieuws, Siemens Mobility levert recovery units aan GVB:
Siemens Mobility gaat vier recovery units leveren voor het metronetwerk van GVB in Amsterdam. Met deze duurzame oplossing kan remenergie van metrovoertuigen worden teruggeleverd aan het elektriciteitsnet. Dit levert naast een kosten- ook een milieubesparing op en draagt bij aan een hoge beschikbaarheid van het metrovervoer.
(...)
“Dankzij de recovery units wordt remenergie uit de metro’s niet omgezet in nutteloze warmte, maar teruggeleverd aan het wisselspanningsnetwerk”, aldus Robert van Wissen, senior sales engineer bij Siemens Mobility. “De energie kan hierdoor worden hergebruikt voor de verlichting van gebouwen, maar ook voor liften en roltrappen. Dit levert naast een energie- dus ook een kostenbesparing op. De investering verdient zich hierdoor vanzelf terug en past binnen de milieudoelstellingen van GVB.” (meer)
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Dat lijkt me een inkoppertje: omdat het deel uitmaakt van het sporenplan na de Grote Verbouwing. Voor het omhoogbrengen van het andere spoor was het baanlichaam toch al noodzakelijk, en op een mooie dag zal het spoor zelf dus ook gebruikt gaan worden. Of dat nog als perronspoor gaat zijn is een andere vraag, maar als de stroomvoorziening een hogere frequentie toelaat en als er voldoende materieel en personeel is, en GVB er dan ook nog steeds zin in heeft, wie weet.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik heb het idee dat OVinfo totaal niet klopt met wat er op de weg rijdt bij GVB. Bussen die 12mn te vroeg zijn, bussen met 15mn vertraging, bussen die niet rijden terwijl ik ze langs zie rijden en helaas, mijn bus 66 die om 15:30 vertrok van Bijlmer ArenA terwijl volgens OVinfo dat pas om :35 zou zijn. Komt dat vanwege ingang nieuwe drgl op vrijdag ipv zondag?
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik stond net in metrostel 177 en had het idee dat de stangen daar hoger hangen dan in eerdere nieuwe CAF's, nog maar 1cm lager dan mijn lengte terwijl ik nieuwe (berg)schoenen aanhad. Ik vond een foto van mijzelf van een paar maand terug (met afgesleten zolen, scheelt zo 1cm) waar ik bijna 5cm hoofdruimte te kort kwam.
Met mijn 1.97 ben ik lang maar niet superlang, nog steeds irritant om bij het opstaan je hoofd te stoten, maar iets minder erg...
Is dit een "bewussie" of toeval?
Met mijn 1.97 ben ik lang maar niet superlang, nog steeds irritant om bij het opstaan je hoofd te stoten, maar iets minder erg...
Is dit een "bewussie" of toeval?
-
- Berichten: 790
- Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
- Locatie: Groot-Utrecht
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Bij de gelede Heuliezzen in Utrecht zijn is het ontwerp ook behoorlijk laag: de bovenkant van de deuren zitten op ongeveer 1,85 meter, de stangen hangen ook laag en de rand van de geleding is ook ontworpen op lage hoogte. Met mijn 1.91 buk ik standaard bij deze 3, een Heuliez is dus duidelijk ontworpen op de gemiddelde kortere Fransoos…
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Da's Heulimaal niet fijn!
Overigens zijn de haltestrips in de metro druk bestickerd (à la Parisiènne) met gewijzigde tram- en busaansluitingen. Nieuw is volgens mij dat ook streekbuslijnnummers er op staan.
Overigens zijn de haltestrips in de metro druk bestickerd (à la Parisiènne) met gewijzigde tram- en busaansluitingen. Nieuw is volgens mij dat ook streekbuslijnnummers er op staan.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Op zowel Amstel als Noord gaat het niet goed met de businformatie op DRIS en OVinfo. Op Amstel staat de 65 aangekondigd op spoor A5 met een sandwichbord bij perron A2, waar die ook daadwerkelijk vertrekt.
Dito 37 A3>A5 en 62 A2>A3. De 36 op Noord ook zoiets.
Chauffeuse had zelfs het idee dat ze de borden sinds vrijdag een paar keer verplaatst hadden.
Dito 37 A3>A5 en 62 A2>A3. De 36 op Noord ook zoiets.
Chauffeuse had zelfs het idee dat ze de borden sinds vrijdag een paar keer verplaatst hadden.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ja, als ze het dan ook nog goed doen met die streeklijnnummers. Maar nee, de sticker die op de haltestrip op station Zuid geplakt is, heeft een verkeerde streekbuslijn ertussen staan. Lijn 242 (rijdt al niet meer sinds januari 2021) moet zijn lijn 274. Slordig.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Er zijn ook metro's waar wel lijn 274 genoemd wordt.
Opvallend is verder dat in de M5/M6/M7 nooit aansluitende lijnen op de routestrip stonden, maar er nu bij Zuid, Amstelstation en Rokin toch ineens stickers geplakt zijn.
Opvallend is verder dat in de M5/M6/M7 nooit aansluitende lijnen op de routestrip stonden, maar er nu bij Zuid, Amstelstation en Rokin toch ineens stickers geplakt zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Gelukkig dus niet allemaal, op de Facebookgroep GVB heden en verleden heeft iemand een sticker op een route strip in een metro gefotografeerd met 242 erop.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik vind het ook vervelend dat die stangen in de M7 nog erger precies voor het beeldscherm hangen dan bij de M5 als je er naar kijkt vanaf de er tegenover staande bank. En dan ook nog precies voor de naam van het volgende stationIIVQ schreef: ↑zo 10 dec 2023, 21:58 Ik stond net in metrostel 177 en had het idee dat de stangen daar hoger hangen dan in eerdere nieuwe CAF's, nog maar 1cm lager dan mijn lengte terwijl ik nieuwe (berg)schoenen aanhad. Ik vond een foto van mijzelf van een paar maand terug (met afgesleten zolen, scheelt zo 1cm) waar ik bijna 5cm hoofdruimte te kort kwam.
Met mijn 1.97 ben ik lang maar niet superlang, nog steeds irritant om bij het opstaan je hoofd te stoten, maar iets minder erg...
Is dit een "bewussie" of toeval?
Ik doe ook maar wat
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Die iemand is ik :-)
Ik zat vanmorgen in 2 M5's (M6 bestaat niet) en die hadden beiden geen stickers, dus helemaal geen overstapmogelijkheid.
De papieren- en haltekaart van GVB heeft ook wat fouten. Zo kan je in Weesp overstappen op de 210 (rijdt al een jaar niet meer) en is de nieuwe route van 110 niet meegekomen (maar ok, dat was ook een vrij lastminutewijziging).
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Vanochtend rond 06:30 ben ik vanaf het extra spoor ingestapt. M52 kwam vertraagd binnen met de volgende er kort achter en de voorste metro kwam binnen op het extra spoor om ruimte te maken.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
M6 is toch de tweede bestelling van de Metropolis?
Net zoals S2 een vervokgbestelling van S1 is en M1, M2 en M3 elkaar opvolgden?
Want als M6niet zou bestaan, hadden ze net zo goed M7 M6 kunnen noemen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten