Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Ik neem aan dat het geen capaciteitstekort is want zo druk is lijn 62 ook weer niet, maar meer dat lijn 62 de enige lijn is die over de brug gaat. Die rijdt overdag elk kwartier en 's avonds elk half uur. Reizigers die uit lijn 12 komen of juist naar lijn 12 moeten, zullen of lang moeten wachten of toch lopen. Samen met lijn 40 is er straks genoeg mogelijkheden om het stuk te overBRUGgen.
jjasloot
Donateur
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door jjasloot »

Ik weet niet of dit al ergens gepost was maar het ontwerp PVE voor de Concessie vanaf 2025 staat bij de vervoerregio: https://vervoerregio.bestuurlijkeinform ... bef940c401
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Vanaf 2028 is het de Concessiehouder niet toegestaan om de Leidsestraat met andere Lijnen dan Ontsluitende Lijnen te bedienen, tenzij de maatregelen ten aanzien van de doorstroming en betrouwbaarheid van de ram in het kader van het project “Oranje Loper” naar het oordeel van de Concessieverlener niet voldoende zijn gerealiseerd.
-
De Concessiehouder bedient een door Trams uitgevoerde Lijn in een Wijk buiten de A10 die nodig is voor de verbinding vanuit deze Wijk met het Centrumgebied volgens de eisen aan een Verbindende Lijn of een HOV-Lijn.
Tram 2 mag dus vanaf 2028 in principe niet meer door de Leidsestraat tenzij... Maar wat is het alternatief precies? De binnenring tussen het Leidseplein en Rozengracht zit met tram 5, 7, 17 en 19 al aardig vol en daar moet dan nog een hoogfrequente lijn tussen gepropt worden? En waarheen? Vooralsnog heb ik in de praktijk nooit ervaren bij omleidingen dat tram 2 via de Rozengracht een sneller alternatief is dan de Leidsestraat. Het hele idee om bepaalde straten off-limits te maken voor een bepaald type lijn vind ik een rare. Helemaal omdat er nog maar één "Verbindende Lijn" door de Leidsestraat gaat. Dat is schijnbaar een issue die per se geadresseerd moet worden.

Het voelt alsof de VRA continu op zoek is naar oplossingen voor problemen die er niet echt zijn en in het proces reiziger en vervoerder dwars zit. Zie ook het verbod op een directe tramlijn tussen Uithoorn en het Leidseplein. Reizigers willen het, reizigersorganisaties zien het zitten, GVB stond er positief tegenover, maar vervolgens zet de VRA er een streep door. Waar ben je dan als organisatie mee bezig?
Laatst gewijzigd door n-evo op di 02 jan 2024, 23:34, 4 keer totaal gewijzigd.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8689
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Mogen alle vervoerders zich uiteindelijk inschrijven of betreft het weer een gunning aan GVB zoals het altijd al is geweest (net als HTM en RET)?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Onderhandse gunning aan GVB uiteraard.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8689
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Had al zo'n vermoeden. Thanks!
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Rond de overgang van Oudejaarsdag naar Nieuwjaarsdag mag de Concessiehouder op basis van een ambtelijk akkoord van de Concessieverlener het Openbaar Vervoer tussen 22:00 en 23:00 afbouwen en tussen 23:00 en 01:00 uur stilleggen. In de Nacht volgend op Oudejaarsdag geldt de Dienstregeling voor de Nacht van zaterdag op zondag, waarbij de Nachtlijnen volgens Dienstregeling rijden. De Concessiehouder biedt uiterlijk vier weken voor Oudejaarsdag zijn voorstel tot aanpassing van de Dienstregeling op Oudejaarsdag en Nieuwjaarsdag ter goedkeuring aan de Concessieverlener aan.
Mooi die eis. Gaan ze dan ook handhaven? :X
sneltram schreef: do 21 dec 2023, 23:30 Ik zie dat CXX in AML na 20:00 uur niet meer rijdt op Oudejaarsavond, behalve de 190/N90. Dit was toch de concessie waar revolutionair tot 23:00 gereden werd? Was zelfs een eis in de aanbesteding. Is die eis vervallen? Is iedereen het vergeten?

N30 rijdt in de Nieuwjaarsnacht 2x/uur. Dat dan weer wel. Maar de N47/N57 helemaal niet. Wie naar Amstelveen wil kan nog met de N84 van GVB of met de N97 via Schiphol Noord, maar Uithoorn en Aalsmeer mogen lopen. :shock:
Philip
Berichten: 334
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Philip »

n-evo schreef: di 02 jan 2024, 20:34
Vanaf 2028 is het de Concessiehouder niet toegestaan om de Leidsestraat met andere Lijnen dan Ontsluitende Lijnen te bedienen, tenzij de maatregelen ten aanzien van de doorstroming en betrouwbaarheid van de ram in het kader van het project “Oranje Loper” naar het oordeel van de Concessieverlener niet voldoende zijn gerealiseerd.
-
De Concessiehouder bedient een door Trams uitgevoerde Lijn in een Wijk buiten de A10 die nodig is voor de verbinding vanuit deze Wijk met het Centrumgebied volgens de eisen aan een Verbindende Lijn of een HOV-Lijn.
Tram 2 mag dus vanaf 2028 in principe niet meer door de Leidsestraat tenzij... Maar wat is het alternatief precies? De binnenring tussen het Leidseplein en Rozengracht zit met tram 5, 7, 17 en 19 al aardig vol en daar moet dan nog een hoogfrequente lijn tussen gepropt worden? En waarheen? Vooralsnog heb ik in de praktijk nooit ervaren bij omleidingen dat tram 2 via de Rozengracht een sneller alternatief is dan de Leidsestraat. Het hele idee om bepaalde straten off-limits te maken voor een bepaald type lijn vind ik een rare. Helemaal omdat er nog maar één "Ontsluitende Lijn" door de Leidsestraat gaat.

Het voelt alsof de VRA continu op zoek is naar oplossingen voor problemen die er niet echt zijn en in het proces reiziger en vervoerder dwars zit. Zie ook het verbod op een directe tramlijn tussen Uithoorn en het Leidseplein. Reizigers willen het, reizigersorganisaties zien het zitten, GVB stond er positief tegenover, maar vervolgens zet de VRA er een streep door. Waar ben je dan als organisatie mee bezig?
Het gaat ook niet, want het is de hoofdverbinding tussen het Museumplein, het Leidseplein en het centrum. Het Leidseplein is een van de grote OV-knooppunten, maar dat wil de VRA niet. Vanaf Uithoorn moeten mensen in de visie van de VRA overstappen op Amsterdam Zuid - roteind lopen - en dan nog een keer overstappen op Vijzelgracht, of naar Rokin. De topattracties liggen echter in de westelijke binnenstad. Ten oosten van het Rokin is vrij weinig te doen. Conclusie: de Noord-Zuidlijn is te vaak geen alternatief, omdat die te oostelijk ligt.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

Milco schreef: di 02 jan 2024, 20:39 Had al zo'n vermoeden. Thanks!
Een van de regioraadsleden had het lef tijdens een Regioraadsvergadering in het najaar te vragen of de concessie Amsterdam ook uitbesteed kon worden, omdat misschien een andere vervoerder met hetzelfde geld een betere service zou kunnen bieden. :oops: Die vraag werd meteen door het DB in de kiem gesmoord.
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Kijkende naar hoe het met EBS verloopt snap ik dat wel. Met iedere wisseling van de wacht is het weer chaos. Om over die verschrikkelijke modeconcepten zoals “M-net” maar te zwijgen.
VIRM
Berichten: 7621
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door VIRM »

Philip schreef: di 02 jan 2024, 22:32
Het gaat ook niet, want het is de hoofdverbinding tussen het Museumplein, het Leidseplein en het centrum. Het Leidseplein is een van de grote OV-knooppunten, maar dat wil de VRA niet. Vanaf Uithoorn moeten mensen in de visie van de VRA overstappen op Amsterdam Zuid - roteind lopen - en dan nog een keer overstappen op Vijzelgracht, of naar Rokin. De topattracties liggen echter in de westelijke binnenstad. Ten oosten van het Rokin is vrij weinig te doen. Conclusie: de Noord-Zuidlijn is te vaak geen alternatief, omdat die te oostelijk ligt.


De Noord/Zuidlijn komt vaak wel als alternatief uit de reisplanner als je bijvoorbeeld naar het Leidseplein of Museumplein wil, maar de tram brengt je veel dichterbij je bestemming met een geringe extra reistijd.
Laatst gewijzigd door Tom024 op wo 03 jan 2024, 17:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote ingekort
Beul van de blindegeleidelijn
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Vanaf 2028 is het de Concessiehouder niet toegestaan om de Leidsestraat met andere Lijnen dan Ontsluitende Lijnen te bedienen, tenzij de maatregelen ten aanzien van de doorstroming en betrouwbaarheid van de ram in het kader van het project “Oranje Loper” naar het oordeel van de Concessieverlener niet voldoende zijn gerealiseerd.
-
De Concessiehouder bedient een door Trams uitgevoerde Lijn in een Wijk buiten de A10 die nodig is voor de verbinding vanuit deze Wijk met het Centrumgebied volgens de eisen aan een Verbindende Lijn of een HOV-Lijn.
Ik zou niet weten wat voor ontsluitende lijn ze kunnen bedenken om door de Leidsestraat te gaan. Een tram door de Leidsestraat kan niet heel anders dan naar CS gaan. De Raadhuisstraat in zou kunnen maar dat kost zo'n tijdrovend rondje om het paleis. En wat het nog tijdrovender maakt, is aan de Damrakzijde van Paleisstraat naar Mozes en Aaronstraat rijden. Moet uiterst voorzichting gebeuren omdat trams anders vast komen te staan. Misschien een goed moment om het rondje om het paleis met de klok mee aan te leggen?
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Tram 12 en 24 zouden ze als “Ontsluitende Lijn” kunnen bestempelen. Bij de laatste smokkel je natuurlijk een beetje omdat ie net buiten de ring komt.

Deze eisen van de VRA beginnen nogal absurd te worden en ik heb geen idee wiens belang dit dient.
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Lijn 12 en 24 kunnen idd gedeeltelijk als ontsluitend worden gezien, met name het gedeelte buiten zone centrum. Maar eigenlijk vind ik ze meer verbindende lijnen dan ontsluitend. Sowieso zijn tramlijnen maar weinig ontsluitend.

Je hebt gelijk wel hoor. Het vervelende is dat VRA echt het idee heeft dat de massa er beter van wordt.
Ik zat van de week te denken aan de tijd dat er 5 tramlijnen (ok, 4 als je lijn 25 die al jaren opgeheven is) over het Damrak reden; 5 tramlijnen op CS Oost en 5 tramlijn op CS West. Het is nu wel erg karig geworden, met daarnaast ook de nodige afschalingen.

Met name op de West-as was het een drukte van jewelste met op piekmomenten (zaterdagmiddag) meer dan 50 trams die over de Nieuwezijds Voorburgwal langs de slecht afgestelde verkeerslichten aan de Prins Hendrikkade naar CS moesten en daarna weer terug, langs diezelfde lichten en dan naar de Dam waar maar 1 tram per keer kon stoppen en ook langs de slecht afgestelde verkeerslichten aldaar, met lijn 14 er ook tussendoor. Maar dit is wel het hele andere uiterste helaas.
henrivanderweijden
Berichten: 736
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door henrivanderweijden »

n-evo schreef: wo 03 jan 2024, 13:46 Kijkende naar hoe het met EBS verloopt snap ik dat wel. Met iedere wisseling van de wacht is het weer chaos. Om over die verschrikkelijke modeconcepten zoals “M-net” maar te zwijgen.
Wat is M-net?
omaylie
Berichten: 459
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door omaylie »

Alles in Zaanstreek-Waterland wat niet onder R-net valt, met een huisstijl die bijna een kopie is van de snelBuzz huisstijl. :')
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

henrivanderweijden schreef: do 04 jan 2024, 17:03Wat is M-net?
Dat weten ze bij EBS ook niet.
Waar staat de M voor? Wilko: ‘Dat mag iedereen zelf invullen, maar hopelijk zien reizigers er zoiets als meer-, mooi-, mobiliteits-net in.’
https://wijnemenjemee.nl/projecten/nieu ... e-netwerk/

En dat rijdt dan zo door de hoofdstedelijke regio met de zegens van de VRA. :')
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10592
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door trolly »

Meh-net?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

^Haha passend. :p
hauptbahnhof schreef: do 04 jan 2024, 15:59Je hebt gelijk wel hoor. Het vervelende is dat VRA echt het idee heeft dat de massa er beter van wordt.
Ik zat van de week te denken aan de tijd dat er 5 tramlijnen (ok, 4 als je lijn 25 die al jaren opgeheven is) over het Damrak reden; 5 tramlijnen op CS Oost en 5 tramlijn op CS West. Het is nu wel erg karig geworden, met daarnaast ook de nodige afschalingen.

Met name op de West-as was het een drukte van jewelste met op piekmomenten (zaterdagmiddag) meer dan 50 trams die over de Nieuwezijds Voorburgwal langs de slecht afgestelde verkeerslichten aan de Prins Hendrikkade naar CS moesten en daarna weer terug, langs diezelfde lichten en dan naar de Dam waar maar 1 tram per keer kon stoppen en ook langs de slecht afgestelde verkeerslichten aldaar, met lijn 14 er ook tussendoor. Maar dit is wel het hele andere uiterste helaas.
Je kan op momenten overdag rustig vanaf de Ceintuurbaan naar de Dam fietsen zonder een tram tegen te komen. Of op een tramloos Stationsplein staan. Dat kwam vroeger eigenlijk niet voor. Dat zegt wel wat over de frequenties tegenwoordig. De tijd van tramfiles in de binnenstad is al lang iets uit het verleden. Ik snap daarom niet wat precies het probleem is en waarom er nóg minder OV binnen de grachten moet rijden. Ik heb soms het idee dat de VRA veel te veel waarde hecht aan rekenmodellen en te weinig kijkt naar de praktijk.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

n-evo schreef: do 04 jan 2024, 18:39
henrivanderweijden schreef: do 04 jan 2024, 17:03Wat is M-net?
Dat weten ze bij EBS ook niet.
Waar staat de M voor? Wilko: ‘Dat mag iedereen zelf invullen, maar hopelijk zien reizigers er zoiets als meer-, mooi-, mobiliteits-net in.’
https://wijnemenjemee.nl/projecten/nieu ... e-netwerk/

En dat rijdt dan zo door de hoofdstedelijke regio met de zegens van de VRA. :')
Ik houd het op "Metropool-net" en het zou me niet eens verbazen als dat de huisstijl wordt voor alle streeklijnen die geen R-net zijn.
(Het is in elk geval niet zo stompzinnig als MeerPlus. :') )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
omaylie
Berichten: 459
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door omaylie »

Niet alleen de streeklijnen, ook de buurt- en schoolbussen zijn/worden M.net natuurlijk. En ik zie het al voor me dat Amstelland-Meerlanden ergens in de toekomst waarschijnlijk ook M.net krijgt, zodat alle bussen binnen de VRA die geen R-net zijn M.net bussen worden.
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Meltrain schreef: do 04 jan 2024, 19:46(Het is in elk geval niet zo stompzinnig als MeerPlus. :') )
Het is totaal stompzinnig als het bedrijf zelf niet eens kan uitleggen wat het betekent. Het is ook niet echt klantgericht om met een formule te komen die niks betekent, waarbij niks relevants naar boven komt als je er naar zoekt online, niks zegt over de vervoerder of de regio, etc.

Met dit soort formules (die EBS ook nog eens stapelt) en waar behalve een huisstijl niks achter zit maken ze het OV alleen maar complexer. Voor R-net en M-net (m.net op de voertuigen) van EBS moet je de “MeerPlus app” hebben.

Wie snapt dit en denkt “Ja. Logisch.”? :')
Laatst gewijzigd door n-evo op do 04 jan 2024, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Totaal niet en mede daarom ben ik ook een groot tegenstander van MeerPlus.
M.net daarentegen vind ik juist een mooie tegenhanger van R-net en zou (binnen de VRA) best wel eens een overkoepelend merk kunnen worden.
omaylie schreef: do 04 jan 2024, 20:02 Niet alleen de streeklijnen, ook de buurt- en schoolbussen zijn/worden M.net natuurlijk. En ik zie het al voor me dat Amstelland-Meerlanden ergens in de toekomst waarschijnlijk ook M.net krijgt, zodat alle bussen binnen de VRA die geen R-net zijn M.net bussen worden.
Dat bedoelde ik ook, maar omdat GVB waarschijnlijk weer uitgezonderd wordt, had ik het over "streeklijnen". Ik had echter beter de term "streekvervoerders" kunnen gebruiken.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Geef het dan wel minimaal een naam met enige betekenis/die binding met de regio heeft én waar je makkelijk wat over terug kan vinden online. Ik zie het al gebeuren dat ze in andere concessies met Z-net gaan rijden. Want helaas pindakaas, M-net is eigendom van EBS.

Overigens wordt het door EBS geschreven als "M-net" en niet "M.net". Zelfs daar creëren ze verwarring over. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5268
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lijn 45 »

n-evo schreef: do 04 jan 2024, 18:39
henrivanderweijden schreef: do 04 jan 2024, 17:03Wat is M-net?
Dat weten ze bij EBS ook niet.
Waar staat de M voor? Wilko: ‘Dat mag iedereen zelf invullen, maar hopelijk zien reizigers er zoiets als meer-, mooi-, mobiliteits-net in.’
https://wijnemenjemee.nl/projecten/nieu ... e-netwerk/

En dat rijdt dan zo door de hoofdstedelijke regio met de zegens van de VRA. :')
Ik hou het op MeerPlus-net. :p
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 187 gasten