Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Philip
Berichten: 351
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Philip »

Theoretisch gezien mag dat inderdaad, maar praktisch is het onhaalbaar. Het hele doel is minder trams in de binnenstad en dan ga je extra rondjes rijden in de binnenstad om aan het PvE te voldoen, met als gevolg overcapaciteit op de route via de Rozengracht en ondercapaciteit op de route via de Leidsestraat, terwijl je er financieel ook nog op leegloopt door de langere reistijd.

Ondanks bezwaren tegen het verbod voor lijn 2 in de Leidestraat, is de VRA vastbesloten dit plan door te zetten. Het gaat om een harde eis. Mijn idee is bedoeld voor als dat inderdaad gebeurt. Wat mij betreft blijft de huidige situatie zo.
TffpaA
Berichten: 3396
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Ik zie niet waarom het praktisch onhaalbaar zou zijn - het gebeurt nu immers ook al. Daarnaast komt de VRA wel vaker met plannen op de proppen die de uitstraling hebben min of meer in beton gegoten te zijn, maar vervolgens toch niet doorgaan. Zie alle plannen met betrekking tot vertramming van bus 15 of alle tot nu toe op de weerbarstige realiteit stukgelopen plannen voor ontvlechting van het metronet.

Vooraleer de tram vehiculum non gratum wordt in de Leidsestraat zal het mijn tijd daarom ook wel duren.
Philip
Berichten: 351
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Philip »

Bij tijdelijke werkzaamheden is er geen andere optie. Je gaat niet het hele netwerk verbouwen voor een paar maanden. Altijd een omleidingsroute blijven rijden is natuurlijk ontzettend kostbaar.

Ik hoop inderdaad van harte dat het plan niet doorgaat.
n-evo
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Philip schreef: di 07 mei 2024, 11:31Ondanks bezwaren tegen het verbod voor lijn 2 in de Leidestraat, is de VRA vastbesloten dit plan door te zetten. Het gaat om een harde eis. Mijn idee is bedoeld voor als dat inderdaad gebeurt. Wat mij betreft blijft de huidige situatie zo.
Ja, maar ook weer niet helemaal. Als het goed is in de PvE een "maar niet als..." opgenomen als er geen realistische alternatieve routes zijn die aan bepaalde kwaliteitseisen voldoen.
gpvos
Berichten: 603
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gpvos »

Lijn 2 via de Gabriel Metsustraat naar het Weteringcircuit? Dan sluit je zelfs aan op de metro, daar zullen ze bij de VRA wel blij van worden. Alleen ontbreken er twee bogen en is er op het Weteringcircuit geen behoorlijke wacht- of opstelmogelijkheid (die was er ooit wel dacht ik?); eventueel rij je zelfs door naar het Frederiksplein. Niet dat ik er voor ben hoor, maar het is een idee.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
TffpaA
Berichten: 3396
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Ik heb een 'Leidsestraatloos' scenario wel eens in een kaartbeeld vervat. Zonder er verder een oordeel over te hebben - het ging me vooral om wat er qua lijnvoering denkbaar en voor de hand liggend zou zijn, mocht het zover komen:

Afbeelding
Philip
Berichten: 351
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Philip »

Het gaat overigens niet om een scenario zonder trams door de Leidsestraat, maar om een verbod om de Leidsestraat met andere tramlijnen dan ontsluitende tramlijnen te bedienen.
n-evo
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Tram 2 naar het Frederiksplein sturen is doodzonde. Zowel voor de reiziger als voor GVB. Hoe het er nu voor staat is er al overcapaciteit op de oosttak van de binnenring met tram 1, 7 en 19. Geen idee waarom je daar tram 2 nog bovenop zou willen stapelen. Tram 24 rijdt nu ook al leeg die kant op, dus dat lijkt me geen situatie die je in stand wilt houden met een lijn die nog frequenter rijdt. Daarbij is Leidsestraat - Nieuwezijds Voorburgwal-Zuid bestempeld als route die verplicht bediend moet blijven.
hauptbahnhof
Berichten: 3940
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Eens met bovenstaande. Daarnaast. Die kronkelroute van lijn 2 (door naar rechts te gaan bij Leidseplein moet vermeden worden. Als hij niet rechtdoor kan, dan moet hij linksaf de Marnixstraat in.

Daarnaast is het niet handig om de lijnen op het Leidseplein niet vanaf dezelfde halte te laten vertrekken. Dus als lijn 2 bijvoorbeeld naar CS blijft rijden en ik noem maar iets, lijn 12 wel door de Leidsestraat, ga je krijgen lijn 12 uit gaat puilen want die halte staat nou eenmaal midden op het plein en en zal dus het drukst worden. Dan zou een route als de oude lijn 14 eerder voor de hand liggen (vanuit Raadhuisstraat rechtsaf richting Leidsestraat). Probleem dan is wel weer dat die tram op de terugweg niet direct na Paleisstraat linksaf kan maar om het paleis heen moet. Deze route kent wel de nodige haken en ogen, met name vanaf Paleisstraat linksaf en vanaf Mozes en Aäronstraat, ook linksaf en kost daardoor extra tijd.
VIRM
Berichten: 7693
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door VIRM »

n-evo schreef: di 07 mei 2024, 11:56
Philip schreef: di 07 mei 2024, 11:31Ondanks bezwaren tegen het verbod voor lijn 2 in de Leidestraat, is de VRA vastbesloten dit plan door te zetten. Het gaat om een harde eis. Mijn idee is bedoeld voor als dat inderdaad gebeurt. Wat mij betreft blijft de huidige situatie zo.
Ja, maar ook weer niet helemaal. Als het goed is in de PvE een "maar niet als..." opgenomen als er geen realistische alternatieve routes zijn die aan bepaalde kwaliteitseisen voldoen.
Wat voor bepaling is dat precies?

De VRA lijkt kennelijk te vinden dat tramreizigers op de as Centraal Station - Leidseplein - Museumplein uit de tram moeten worden gejaagd, terwijl de tram de meest aantrekkelijke optie is. Niet iedereen wil de Noord/Zuidlijn nemen, omdat dat kennelijk niet dicht bij de uiteindelijke bestemming is.
Beul van de blindegeleidelijn
n-evo
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Ik dacht in de PvE gelezen te hebben dat als alternatieve routes niet aan kwaliteitsverbetering doen er een uitzondering gemaakt kan worden. Zorgt lijn 2 via de Marnixstraat en Rozengracht voor een daadwerkelijke verbetering t.o.v. de Leidsestraat? Kan de infrastructuur op de nieuwe route de extra trams aan? Bijvoorbeeld. Als je de precieze bewoording wilt hebben zul je de PvE er zelf even op moeten naslaan.
TffpaA
Berichten: 3396
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Het is natuurlijk vooral de vraag wat de VRA met deze specifieke eis beoogt. Zoals ik het begrijp is het primair de bedoeling (nog) minder trams de binnenstad - begrepen als grofweg het gebied binnen de Singelgracht - in te laten rijden, en de trams die er dan nog doorheen rijden vooral een lokale ontsluitende functie mee te geven. Al het overige verkeer met een meer doorgaande oriëntatie moet dan onder de grond, en waar zulke opties niet beschikbaar zijn via het tramspoor dat als een ring om die binnenstad heen loopt.

Dat was ook de gedachte achter het verzwaren van de oost-westverbinding tussen Leidseplein en Weesperplein, waarmee op twee noord-zuidgeoriënteerde metrolijnen een overstap verder de binnenstad in (of juist uit) een overstap wordt geboden. In de praktijk valt dat kennelijk nog wat tegen (al ken ik de precieze bezettingscijfers niet). Dan kun je er dus voor kiezen het gebruiken van die corridors meer af te dwingen, bijvoorbeeld door alle trams uit de Leidsestraat te verbannen. Reizigers tussen de binnenstad (CS, Rokin) en het Leidseplein zullen dan geen andere keus hebben dan overstappen op Vijzelgracht, wat met de dan vier tramlijnen die daar halteren ook geen crime hoeft te zijn.

Mocht de soep evenwel minder heet gegeten worden dan in het PvE wordt opgediend, dan ligt een instandhouding van de huidige lijnenloop het meest voor de hand. De Leidsestraat is een beetje een alles-of-niets-scenario: je kunt er eigenlijk pas écht ruimte voor voetgangers creëren als je de tram er geheel weghaalt (en dus ook de sporen verwijdert).
n-evo
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Ik weet niet beter dat de Vijzelgracht gefaald is als beoogt overstapstation. Wat op zich best logisch is. Het duurt in de praktijk - al dan niet psychologisch - veel te lang om vanaf het Leidseplein bij Station Vijzelgracht te komen. Vooral als je ergens tussen het Koningsplein en de Dam moet zijn. Regelmatig sukkelen de trams op laag tempo over de Weteringschans voort. Ze zitten elkaar nog wel eens in de weg. De wachttijd bij het stoplicht bij het Weteringcircuit valt tegen. De moeite die het kost om vanaf de tram op het metroperron te komen. De wachttijd voor de metro. Noem maar op. Daarbij ligt Station Vijzelgracht geografisch gezien (mentaal vooral) veel te ver naar het oosten. Je moet eerst helemaal dat stuk die kant op terwijl je eigenlijk gewoon direct rechtdoor wilt. Nóg meer trams die kant op sturen verandert niks aan deze zaken. Sterker nog, het kan de situatie zelfs doen verslechteren.
TffpaA
Berichten: 3396
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Ja, of niet. Want zoals betoogd: als je het direct trammen gewoon onmogelijk maakt, zal men wel moeten.

Maar goed, ik denk dus niet dat het zover komen zal.
n-evo
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Het volledig tramvrij maken van de Leidsestraat is nu inderdaad niet aan de orde.
TffpaA
Berichten: 3396
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Klopt! Maar goed, dromen mag :Y
ericplan
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 10 apr 2024, 20:47

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ericplan »

Amsterdam is bezig met een HOV buslijn CS-Sloterdijk( https://www.amsterdam.nl/projecten/stat ... /inspraak/ ). In CS komt die lijn uiteraard op het busplatform. Daar moet wel plek zijn, lijkt mij. Voor hoeveel buslijnen is er eigenlijk plaats en wat wordt er in de toekomst gebruikt? Blijft lijn 18? Blijft lijn 22 doorrijden naar Sloterdijk als die HOV er is? Er zitten nogal wat dubbelingen in de lijnvoering.

Is er bijvoorbeeld plaats om ook de taxi’s het platform te laten gebruiken in plaats van de rommelige plek aan de westzijde bij de Cuyperspassage?
TffpaA
Berichten: 3396
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Is dat niet allemaal hier te vinden?
ericplan
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 10 apr 2024, 20:47

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ericplan »

Vooral weinig over het gebruik van het busplatform en hoe het daar zit met ruimte. Lijnvoering is natuurlijk sowieso een ding. Weet niet hoe de sentimenten in de Spaarndammerbuurt liggen als het gaat om een tram in de Spaarndammerstraat. Dat gaat, denk ik, nog wel even duren.
n-evo
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Informatie over het doortrekken van lijn 5 staat ook in het document. De bewoners van de Spaarndammerbuurt zijn al in 2021 om de mening gevraagd.

Verder acht ik de kans nihil dat deze HOV-buslijn zal doubleren met lijn 22, maar deze (iig) op de westtak vervangt. Of het wordt gewoon de 22 met een andere route.
VIRM
Berichten: 7693
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door VIRM »

n-evo schreef: wo 08 mei 2024, 12:55 Ik dacht in de PvE gelezen te hebben dat als alternatieve routes niet aan kwaliteitsverbetering doen er een uitzondering gemaakt kan worden. Zorgt lijn 2 via de Marnixstraat en Rozengracht voor een daadwerkelijke verbetering t.o.v. de Leidsestraat? Kan de infrastructuur op de nieuwe route de extra trams aan? Bijvoorbeeld. Als je de precieze bewoording wilt hebben zul je de PvE er zelf even op moeten naslaan.
Volgens de PvE worden de Leidsestraat, Vijzelgracht en Utrechtsestraat alleen gebruikt voor ontsluitende lijnen (nachtbussen even uitgezonderd). Dus moet er iets met de 2, 4 en 24 gebeuren (aangezien die allen afkomstig zijn van buiten de ring). Ik ben benieuwd, maar volgens mij wordt het een shitshow op de Leidsestraat vanaf 2028, tenzij iedereen grondig de metro is ingeduwd. De suggestie van Philip van lijnen 16 en 18 die een rondje rijden klinken zo verkeerd nog niet.
Beul van de blindegeleidelijn
TffpaA
Berichten: 3396
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Ook wat de Ring als grens betreft denk ik niet dat het een wet van Meden en Perzen zal zijn. Zeker omdat de 4 en de 24 weliswaar die grens oversteken, maar dan ook maar nét.

Ik denk dat de VRA meer op lijnen die een flink eind de buitenwijken in gaan loert: de 1, 2, 5, 7, 13, 17 en 19. Van al deze lijnen volgt alleen de 2 een stukje infra in/langs de binnenstad dat suboptimaal is vanuit een HOV-perspectief - de rest rijdt allemaal al om de binnenstad heen of gaat via de Rozengracht.

De 2 vervult eigenlijk een beetje een dubbelfunctie: zowel een verbindende lijn tussen de buitenwijken, het binnenringse gebied en de binnenstad als een fijnmazig ontsluitende lijn ín die binnenstad. Voor die eerste functie volstaat de 2 in zijn eentje prima; voor die laatste niet en is een versterkerlijn nodig (nu nog de 12, straks misschien de 24).

De vraag is dan vooral hoe érg het is dat de 2 die dubbelrol vervult. Het gaat sinds de herlijnennettificering in 2018 eigenlijk prima, dus wellicht dat deze dubbelfunctie tot in lengte van jaren blijft bestaan.
Philip
Berichten: 351
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Philip »

'Buiten de ring' is een wat onnauwkeurige definitie. De VRA geeft aan dat tram 2 de enige tramlijn is die per 2028 aangepast moet gaan worden.

Als je met lijn 2 vanaf het Museumplein de metro in geduwd moet worden, is de enige praktische gelegenheid het station De Pijp, over de route van lijn 12. Direct koppelen aan lijn 12 is dan de makkelijkste manier. De vraag is dan wel waar de sneltram vanuit Uithoorn blijft, want die mag ook niet naar CS.
n-evo
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

De enige 2 tramlijnen die onder “HOV” kunnen vallen volgens de eisen van de VRA zijn de 25 en 26, waarbij de 25 niet eens aan de minimum frequentie-eis voldoet.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8743
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Vanwege het afgesloten busstation achter het Centraal Station van 11 t/m 25 mei zal ook de materieelinzet gewijzigd zijn deze periode. De lijnen 18, 21, 43 en 48 die normaal met elektrische bussen rijden, zullen met dieselbussen gereden worden aangezien de laadpalen onbereikbaar zijn. Naar verluidt gaan in elk geval de lijnen 62 eb 63 daarom met elektrische (gelede) bussen rijden. Ook het nachtnet wordt met diesels gereden voor zover ik weet.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten