Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Nieuwe sporen tussen Zuid en RAI, zoals ooit voorgesteld in het kader van de (afgeschoten) regiotram. Dat voorstel van GVB was een leuk proefballonnetje waar we waarschijnlijk nooit meer iets van gaan horen. Het is bovendien geen reëel alternatief voor de 51, die veel sneller is én meer capaciteit heeft dan een enkeltje 15G dat via een omweg dwars door de drukke stad moet.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Voordat daar überhaupt sprake van kan zijn, weet iemand wat de status is van de sporen op de Berlagebrug?
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Uit hier geplaatste documenten bleek ook dat de VRA geen voorstander is om tram 25 door te koppelen omdat de route na Station Zuid alles behalve R-net-waardig is. Maar goed, bij de R-net-bussen van Connexxion is het al die jaren weer geen struikelblok geweest om ze door te laten rijden naar Elandsgracht.
Oprechte vraag: waar komt nu die sterke wens van GVB vandaan om met enkele trams te rijden? Het bedrijf heeft tientallen jaren met zwaarder BN en CAF-materieel (inclusief volwaardige koppelingen) rondgereden, die voor zover ik weet zelden afgekoppeld werden op rustige momenten. Terwijl dit wel kon. Zowel op de Amstelveenlijn als op de rest van de metrolijnen. Nu lijkt het een zwaarwegend onderwerp te zijn bij de 15G-trams op lijn 25.
Oprechte vraag: waar komt nu die sterke wens van GVB vandaan om met enkele trams te rijden? Het bedrijf heeft tientallen jaren met zwaarder BN en CAF-materieel (inclusief volwaardige koppelingen) rondgereden, die voor zover ik weet zelden afgekoppeld werden op rustige momenten. Terwijl dit wel kon. Zowel op de Amstelveenlijn als op de rest van de metrolijnen. Nu lijkt het een zwaarwegend onderwerp te zijn bij de 15G-trams op lijn 25.
Ik meen gelezen te hebben dat in juni *misschien* weer doorgereden kan worden naar Amstelstation.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Precies, en lijn 24 bij het Roelof Hartplein linksaf, ipv rechtsaf, via Leidseplein/Leidsestraat naar het CS. Daarom kon lijn 12 in dat plan helemaal verdwijnen.
Ik meen zelfs dat er een nieuwe lijn 6 zou komen, Uithoorn - Amstelstation en dat lijn 25 in de spits zou gaan versterken tussen Uithoorn en st. Zuid.
Zo heb ik het begrepen in ieder geval. Dat was één van de plannen……..
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8745
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Vanwege werkzaamheden is busstation CS afgesloten van 11 t/m 25 mei; zie hier de plattegrond met de tijdelijke bushaltes:
https://assets.ctfassets.net/d6yaib7us1 ... _nacht.pdf
https://assets.ctfassets.net/d6yaib7us1 ... _nacht.pdf
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Maar is die route ook geschikt voor twee trams gekoppeld?
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Nee.
Het idee was dan ook dit met enkeltjes uit te voeren. Kennelijk was daar het fenomenale inzicht bij GVB dat de vervoersvraag van de 25 inclusief verlenging naar Uithoorn daar wel mee gedekt zou kunnen worden.
Het idee was dan ook dit met enkeltjes uit te voeren. Kennelijk was daar het fenomenale inzicht bij GVB dat de vervoersvraag van de 25 inclusief verlenging naar Uithoorn daar wel mee gedekt zou kunnen worden.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Het zou wel kunnen, een enkeltje naar het Amstelstation, maar dan met versterkingsritten in de spits, zoals ik boven al beschreef. Een nieuwe lijn 6 naar Uithoorn en lijn 25 als versterking tussen Uithoorn en Zuid. Volgens mij stond er zoiets in de plannen, als ik me niet vergis. Dan kun je de hele exploitatie naar Uithoorn met “enkeltjes” uitvoeren.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Zo staat het mij niet bij - dit plan leek vooral bedacht als 'constructieve oplossing' om het personeelstekort mee te maskeren.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Het opmerkelijke in het licht van personeelstekort was juist dat iig het originele plan meer trambestuurders zou kosten. 2 reguliere tramlijnen (5 naar Westerpark, 6 naar Flevopark) met enkeltjes zou nl. niet genoeg zijn op piekmomenten. Daar moest in Amstelveen nog een spitslijn (25) tot Station Zuid, ook uitgebaat met enkeltjes, bij. Dat zal niet anders zijn met een lijn naar Amstelstation.
Laatst gewijzigd door n-evo op do 02 mei 2024, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Wellicht dat men zich bij GVB hetzelfde realiseerde en het plan daarom weer schielijk is ingetrokken. Want de laatste stand van zaken was/is naar mijn weten dat de huidige lijnvoering ook na de verlenging naar Uithoorn gehandhaafd blijft, mogelijk dus met enkele ipv geschakelde trams.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Hoe kom je bij dat rijden met enkele trams naar Uithoorn binnen de huidige lijnvoering? De laatste stand van zaken is dit:
Met iets anders ben ik niet bekend.
https://www.uithoornlijn.nl/nieuws/2024 ... rdam-zuid/Lijn 25 naar station Amsterdam Zuid. Hoe ziet dat er straks uit?
Vanaf 21 juli 2024 rijdt lijn 25 van Uithoorn Centrum via Amstelveen Westwijk naar station Amsterdam Zuid. Er wordt gereden met gekoppelde trams (dubbele tramstellen), die overdag iedere 10 minuten vertrekken. In de vroege ochtend (6:00 tot 7:00 uur) en de avond (na 19:00 uur) vertrekt de tram ieder kwartier. Tussen 5:00 en 6:00 uur in de ochtend rijden enkele vroege ritten ongeveer op de tijden van de huidige busverbinding.
Met iets anders ben ik niet bekend.
Laatst gewijzigd door n-evo op do 02 mei 2024, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik meende zoiets gelezen te hebben, maar net als met onze lieve heer: pin me er niet op vast.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8745
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Was een advies van de RAR op het vervoerplan 2025 hier al voorbij gekomen?
Zo niet, bij deze: https://rar.vervoerregio.nl/document/28 ... fe6015a25d
Zo niet, bij deze: https://rar.vervoerregio.nl/document/28 ... fe6015a25d
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Was er al een Vervoerplan 2025 gepubliceerd dan?
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Komt over als een fout in het document. Dit lijkt een reactie op het vervoersplan 2024 deel 2.
-
- Berichten: 3941
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik weet het niet zeker, maar aan de hand van wat ik er allemaal in het document lees, lijkt het wel 2025 te zijn.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Echt maar zo weinig wijzigingen m.i.v. de nieuwe consessie? Even afgaand op wat de RAR als feedback geeft.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Gek ook dat dat advies nu al komt. De Regioraad moet over twee weken nog vergaderen over het PvE 2025, wat kennelijk dus nog niet afgehecht is. En dan gaat meneer Drenth al de punten en de komma's van wat dan noodzakelijkerwijs een voorlopig Vervoerplan moet zijn neuken...
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Het document nog maar eens deels doorgelezen, maar vind de tekst lastig volgbaar. Het ene moment lijkt het wel over 2025 te gaan, het andere moment weer niet.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Dit is zeker een reactie op Vervoersplan 2025, de komst van lijn 345 stond namelijk nog niet beschreven in Vervoersplan 2024-II.
Daarover gesproken: ik deel de angst dat er een DRU verschuiving gaat plaatsvinden ten nadele van bus 66
Daarover gesproken: ik deel de angst dat er een DRU verschuiving gaat plaatsvinden ten nadele van bus 66
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Bij ingang van de (bus)concessies van de RET en HTM waren er ook nauwelijks noemenswaardige wijzigingen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Klopt, alleen heeft de VRA in hun PvE wat punten opgesteld waardoor ik meer veranderingen had verwacht. Maar wat niet is kan nog komen.
Amsterdam groeit, er komen nieuwe wijken bij en van GVB wordt verwacht dat ze daar naartoe rijden. Maar krijgt vervolgens amper of geen middelen om het aanbod daadwerkelijk uit te breiden. Dat moet ten koste gaan van andere reizigers/delen van de stad.De RAR adviseert om de instelling van lijn 345 niet te koppelen aan frequentieverlaging op andere lijnen om bussen uit te sparen. De passagiers elders in de stad hebben helemaal niets met lijn 345 te maken en moeten daar niet de dupe van worden. Als de Vervoerregio deze buslijn nu al wil, dan
zullen hier ook middelen voor beschikbaar moeten worden gesteld, in ieder geval voor de eerstkomende jaren als er nog onvoldoende huizen op IJburg-2 zijn opgeleverd.
Van 3 naar 2 naar 1 naar 0. Ondanks de afspraken, nieuwe rails, nieuwe bovenleidingen en nieuwe toegankelijke haltes.Bij de aanleg van de Noord-Zuidlijn was afgesproken dat twee tramlijnen de route via de Vijzelstraat zouden blijven bedienen.
-
- Berichten: 52
- Lid geworden op: di 25 apr 2023, 15:19
- Locatie: Amsterdam
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
GVB, Elektrische bussen opladen met remenergie van Noord/Zuidlijn:
Kun je elektrische bussen opladen met remenergie van de metro? TU Delft, Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions (AMS Institute) en GVB onderzochten het bij de Amsterdamse Noord/Zuidlijn. Bij het remmen van de metro komt veel energie vrij. Door deze energie op te vangen en te koppelen aan busladers, kunnen elektrische bussen opladen. De eerste resultaten van het onderzoek zijn veelbelovend. “Het scheelt nieuwe aansluitingen én bespaart een hoop energie. Goed dat de universiteit en AMS Institute oplossingen aandragen voor congestieproblemen. Dit soort initiatieven helpen GVB om steeds meer reizigers emissieloos te vervoeren”, aldus Marlies Molenkamp, logistiek manager bij GVB. (meer)
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
De hele tendens van dit artikel is dat dit een baanbrekende innovatie is, maar was dit niet al jaren geleden gedaan op station Apeldoorn met remenergie van treinen? Helaas is de enige bron die ik daar zo gauw over kan vinden bij Regio Stedendriehoek niet meer beschikbaar, dus begin ik toch een beetje aan mezelf te twijfelen...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten