Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door VIRM »

fred1954 schreef: ma 24 okt 2022, 14:03 Een ritje met tram, bus of metro in de Vervoerregio wordt volgend jaar een stuk duurder.

Het instaptarief stijgt met 7,24%, gelijk aan de landelijke stijging.
Het kilometertarief binnen de Vervoerregio gaat ,afhankelijk van de vervoerder, tot 12% (!) per km meer kosten.

Kassa…….. :evil:

https://www.at5.nl/artikelen/217415/rei ... m-en-metro
Er is wel geld voor een campagne o.i.d. om mensen het duurder wordende OV in te krijgen...
Beul van de blindegeleidelijn
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TLP »

In de metro is energiebesparing kennelijk nog geen hot topic, want zoals ik bij elke metro de afgelopen weken wel heb meegemaakt staat ook in stel 109/110 de kachel weer volop aan. Het is al vrij warm buiten...
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Ik neem dat je zelf snapt dat klimaatsystemen automatisch werken en dat er dus sprake moet zijn van een storing?
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

TLP schreef: wo 26 okt 2022, 12:38 In de metro is energiebesparing kennelijk nog geen hot topic, want zoals ik bij elke metro de afgelopen weken wel heb meegemaakt staat ook in stel 109/110 de kachel weer volop aan. Het is al vrij warm buiten...
De klimaatsystemen lijken in de nodige voertuigen op extremen afgesteld te staan. Ik zat gisteren tijdens de heenreis in een M4 en daar stond de cv ook op 100. Op de terugreis in een M5 weer precies hetzelfde. In de nieuwe elektrische bussen is het net alsof de airco non-stop op maximum staat, ook al is het helemaal niet warm buiten. :s

Zag eerder ook op Twitter wat klachten hierover langskomen.
IIVQ
Berichten: 852
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Tsja, en zeker die airco is dom bij batterij-electrische voertuigen. Een vol draaiende airco kost meer stroom dan een vol draaiende electrische kachel.

Voor metro's is het zeker wel een traditie, zeker de zilvermeeuwen hadden het imago dat ze in maart bij alle stellen de kachel op max aan zetten en in oktober overal uit. Bloedheet in de zomer, ijskoud in de winter.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door VIRM »

Ik had nog een keer een Zilvermeeuw midden in de winter: iedereen winterjas aan, kachel stond op max en er was kunst aangebracht in de vorm van palmbomen...
Beul van de blindegeleidelijn
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

De zilvermeeuwen hadden op het laatst vooral het imago dat de verwarming het helemaal niet meer deed. -7 buiten, -7 binnen. GVB deelde op een gegeven moment zelfs warme chocolademelk uit op onder andere Bijlmer ArenA.
IIVQ schreef: wo 26 okt 2022, 22:07 Tsja, en zeker die airco is dom bij batterij-electrische voertuigen. Een vol draaiende airco kost meer stroom dan een vol draaiende electrische kachel.
De airco maakt ook erg veel geluid in die Citea's. Heft binnen het hele voordeel van zo'n elektrische bus op. -0-
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door VIRM »

Metro's stonden maandag uren stil omdat wifi-netwerk uitviel

Problemen met het wifi-netwerk van het GVB zorgden er maandag voor dat bijna alle metrolijnen, op de Noord/Zuidlijn na, uren stil kwamen te staan. Dat vertelde wethouder Melanie van der Horst (Vervoer) zojuist tijdens een vergadering in de Stopera.

Ze noemde het probleem, na vragen van D66-raadslid Elise Moeskops, 'zorgelijk'. "Aan het eind van de middag viel het wifi-netwerk uit", vertelde Van der Horst. "Via dat wifi-netwerk geven metro's hun positie door en communiceren ze met elkaar."

Van der Horst gaf toe dat het 'te lang geduurd' heeft. "Het duurde echt even voordat het helder was. De storing van dat moment had nog niet eerder opgetreden. Normaal is er een tweede wifi-netwerk als back-up, maar dat is nu niet gebeurd."

Bron en meer: AT5
Beul van de blindegeleidelijn
IIVQ
Berichten: 852
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Ik vermoed dat iemand het niet begrepen heeft en CBTC voor wifi aangezien heeft.

(Waarom kan ik VIRM eigenlijk niet citeren?)
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door trolly »

IIVQ schreef: do 27 okt 2022, 22:08 (Waarom kan ik VIRM eigenlijk niet citeren?)
Om quoten van voorgaande posts tegen te gaan, omwille van de leesbaarheid. Maar er is uiteraard een OVinNLprohack, want anders zou ik jou niet kunnen citeren. Als je in het reactiescherm zit, staan daar eerder reacties onder. En ziet: daar staat opeens wel de knop met de aanhalingstekens bij de laatste reactie. Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan *O*
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Natorious »

IIVQ schreef: do 27 okt 2022, 22:08 Ik vermoed dat iemand het niet begrepen heeft en CBTC voor wifi aangezien heeft.
CBTC werkt op basis van Wifi
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

trolly schreef: do 27 okt 2022, 23:59 Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan
En nog mooier: als je dan eerst een deel van de tekst selecteert en dan op de kwootknop drukt, wordt alleen die tekst gekwoot *O*

Smilies gaan helaas niet mee -0-

Is er al wat bekend over de dienstregeling 2023?
🗣
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door trolly »

TffpaA schreef: vr 28 okt 2022, 08:11 En nog mooier: als je dan eerst een deel van de tekst selecteert en dan op de kwootknop drukt, wordt alleen die tekst gekwoot *O*
Dat klinkt enorm sexy, maar werkt hier helaas niet -0-
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

:cry:
🗣
IIVQ
Berichten: 852
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Natorious schreef: vr 28 okt 2022, 05:13
IIVQ schreef: do 27 okt 2022, 22:08 Ik vermoed dat iemand het niet begrepen heeft en CBTC voor wifi aangezien heeft.
CBTC werkt op basis van Wifi
CBTC werkt niet op basis van wifi.
CBTC is een communicatieprotocol. Het kan over verschillende netwerklagen gestuurd worden, de standaard is een radioprotocol op de 2.4GHz-band (zelfde frequentie als wifi), maar andere banden kunnen ook, en ik lees dat er proeven met gebruik via wifi zijn. Gezien de antenne-afstanden van GVB lijkt het me zéér sterk dat ze wifi gebruiken. Als dat wel zo is hoor ik het graag.
Edit: CTBC->CBTC
Laatst gewijzigd door IIVQ op vr 28 okt 2022, 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Is het nou CTBC of CBTC? En wat is het?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door DDietzen »

Communications-Based Train Control (CBTC dus), als mijn geheugen me niet in de steek laat.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door trolly »

Je geheugen doet het.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Vandaag rijden er 2 15G-trams op lijn 2.

Spannende tijden! :p
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

De bestuurder van lijn 53 was het zo gewend dat M4 praktisch altijd met twee stellen rijdt, dat hij op Van der Madeweg te vroeg stopte. :lol:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

En de deuren konden gewoon open?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Nee, de bestuurder besefte het op tijd en reed daarna iets verder, waarna de deuren pas ontgrendeld werden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Volgens mij dwingt de huidige beveiligingssysteem dat de metro wel in ieder geval op de goede plek stopt. Anders licht de deurvrijgaveknop niet op.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Rijden de tweerichting Combino's niet meer op lijn 5?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

Ja hoor, die rijden zo nu en dan op 5.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten