Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

In de tijd van de dieselbussen was de 246 iig gekoppeld aan de 47, maar of dat nog zo is durf ik niet te zeggen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Gelukkig kun je op busposities heel eenvoudig opzoeken wat de bussen op die lijnen de afgelopen dagen gedaan hebben, en daar zie ik: lijn 245 werd 21, lijn 246 werd 65 en lijn 247 werd 18.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
MetroRET
Berichten: 3799
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

Alleen jammer dat de structuur van GVB niet door herleidbare omlopen te maken zijn.
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Ik snap die zin niet helemaal... dus de vraag is... wat bedoel je?
MetroRET
Berichten: 3799
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

Het was ook iets te snel getypt.

Maar, wat ik dus bedoel, bij het GVB zijn omlopen lastig achteraf te kunnen bekijken, tov andere vervoerders.
https://busposities.nl/omlopen/2022-07-19/gvb/1
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Er staan echt bizar veel mensen op het westelijke perron van station Spaklerweg, maar bijna niemand stapte in lijn 53.
Dat betekent ofwel dat iedereen met lijn 51 mee moest of dat er iets anders aan de hand is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1393
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ovVeluwe »

MetroRET schreef: di 19 jul 2022, 14:20 Het was ook iets te snel getypt.

Maar, wat ik dus bedoel, bij het GVB zijn omlopen lastig achteraf te kunnen bekijken, tov andere vervoerders.
https://busposities.nl/omlopen/2022-07-19/gvb/1
Wat voor nut hebben die omlopen dan als ze voor zoveel bussen tegelijk gelden? Of hoe werkt dit systeem?
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door nvdw »

Zoals het al sinds de oertijd op een stadsdienst werkt: voertuigen zitten vast op één lijn (of een lijncombinatie) en daarbinnen zijn de omlopen verdeeld. Bus 1471 heeft gisteren omloop 1 op lijn 49 gereden (dat is dan omloop 49-1 of zoiets) en maandag omloop 4 op een combi van 44 en 47.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Ik moest zelf even goed bekijken wat er precies bedoeld wordt.
Als ik het goed begrijp: De omlopen hebben wel een eigen nummer maar dat geldt alleen als een voertuig op 1 lijn rijdt. Bijvoorbeeld:

Een bus kan rijden op een omloop van lijn 66: omloop 5. Ofwel 66-5.

Maar een bus die op lijn 47 rijdt, omloop 3, rijdt ook op lijn 44, omloop 3. Dus deze bus rijdt vanaf Station Holendrecht naar station Bijlmer ArenA als 47-3, wordt daar lijn 44 richting Diemen Noord, als 44-3 en vice versa.

In de personeelsdiensten staat er dan 1 lange rit van lijn 47 maar de buschauffeur weet wel gewoon dat er een rit op lijn 44 tussen zit.
Bemined
Berichten: 5827
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Met de omlopen zelf is volgens mij weinig mis, alleen wordt in de actuele voertuigposities niet het volledige omloopnummer gecommuniceerd waardoor deze nummers niet uniek zijn. In de netex dataset zitten wel de volledige omloopnummers maar die datasets worden nog niet structuur geleverd volgens mij.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Ardan »

GVB organiseert een fotowedstrijd om de foto's die op de schermpjes in de metro bij de stationsomroep worden getoond, te updaten en te verbeteren.
Ik doe ook maar wat
GVBeestje
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 25 jul 2018, 17:17
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door GVBeestje »

Leuk initiatief! Veel zien er suffig uit en zijn dusdanig gedateerd dat er nog Jonkheer bussen op te zien zijn.
Casper
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 18 sep 2020, 18:26
Locatie: Utrecht

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Casper »

Ook van die dingen als de oude keerlus bij Amstel, stationsnaamborden van voor het design zoals we ze nu hebben en een Spaklerweg/Overamstel zonder hoge gebouwen eromheen zijn allemaal nog op de huidige stationsfoto's te bewonderen. Die zijn echt wel van voor de oorlog.
Student in Amsterdam en Utrecht, vrijetijdsreiziger in alle uithoeken van Nederland.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Ardan »

Nou ja dat vond GVB dus zelf ook blijkbaar. Ik ga wel het een en ander insturen :)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Ik ga kijken wel of ik nog leuke foto's van Duivendrecht en Spaklerweg kan maken.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Het nieuwe (tijdelijke) eindpunt van lijn 52 op station Zuid is wel mooi geworden. Vooral de verbinding tussen beide perrons zal gewaardeerd worden.
Wel raad ik mindervaliden voor lijn 52 aan om voortaan de lift op het perron richting CS/Gein te gebruiken. Vanaf dat perron is er namelijk direct een hellingbaan richting lijn 52; op het andere perron bevindt die hellingbaan zich een flink stuk verder naar het oosten.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
rooddolfijn
Berichten: 708
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door rooddolfijn »

Wat is de situatie op Station Zuid nu? Keert lijn 52 nog steeds op één spoor?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

In principe kan lijn 52 nu op de middelste twee sporen keren (al kon ik niet goed zien of er ook overal wissels liggen), maar in de praktijk keert hij nog op het noordelijkste van die twee sporen.
Die twee sporen eindigen nu wel iets oostelijker, zodat een verbinding gemaakt kon worden tussen de twee perrons en overstappen makkelijker geworden is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door webguy »

Ik kom er tegenwoordig regelmatig, maar wat is nou het doel van dit alles? Is het om ruimte te maken voor de bouw van Zuidasdok of om 52 vaker te laten rijden omdat er twee sporen zijn?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door trolly »

Het hele boeltje moet omhoog om op gelijke hoogte met de treinsporen te komen, waarmee het nieuw metrostation dat aan de andere kant van de bestaande reizigerstunnel — pardon: passage —komt te liggen dus ook op hoogte is. De eindsituatie is daar ook twee middensporen voor de 52 (met mogelijkheid voor lange kering via het opstelterrein neem ik aan) en de buitensporen voor de ringlijn.

Naar ik aanneem zal er binnen niet al te lange tijd (maar de tijdschaal is errug lang bij dit project) op de vrijgemaakte plek voor de stootjukken van de NZL begonnen worden met de landhoofden die later het brugdek over de bestaande passage zullen dragen, en zullen ook brugdek en landhoofden voor de nieuwe passage worden gebouwd, waarna het nieuwe metrostation in ruwbouw vorm begint te krijgen, en de NZL-treinen later zonder al te grote aanpassingen tweehonderd meter verder naar het westen kunnen halteren.

Het tweede keerspoor is mooi meegenomen, maar ik ben heel benieuwd wanneer GVB er ook daadwerkelijk gebruik van gaat maken om de frequentie te verhogen — wat overigens geen totaal overbodige luxe zou zijn.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Ardan »

Volgens mij rijdt de M52 nog altijd in zijn corona-dip-frequentie van elke 7,5 minuut overdag, of niet? :')
Ik doe ook maar wat
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

De 2 binnenste (metro)sporen worden allebei door lijn 52 gebruikt. De buitenste sporen voor 50/51.


Hier te zien op de live beelden (3e live beeld van boven)

https://bouw.live/zuidasdok-amsterdam/
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door trolly »

Nou... de middensporen zijn beiden voor lijn 52 bestemd. Het zuidelijke spoor daarvan is alleen nog niet in actieve dienst geweest, zoals Meltrain eerder al opmerkte.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

Heb vanmorgen de live beelden een tijdje gevolgd, maar allebei de sporen zijn nu in gebruik. Toen ik keek stond er een metro op het zuidelijke middenspoor en kwam er een 2e aan op het noordelijke middenspoor. Na een aantal minuten vertrok de metro op het zuidelijke spoor, na een aantal minuten de metro op het noordelijke spoor, nadat op het zuidelijke middenspoor alweer een nieuwe metro aangekomen was.

Je kunt zien op de live beelden dat op het moment van aankomst er veel mensen uit de metro’s komen richting uitgang, dus ik ga er van uit dat allebei de sporen nu in gebruik zijn? Misschien dan alleen in de spits voorlopig?
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Aangezien de mogelijkheid om een defecte/buiten dienst-metro weg te rangeren is verdwenen is het handig als er een extra spoor is om de dienstregeling alsnog voort te zetten.

Een 5 min frequentie kon ook gewoon in de oude situatie. Alleen was er geen safe haven vanaf Europaplein tot Zuid mogelijk. Daardoor kon de metro eerder aankomen op Zuid en had de bestuurder genoeg tijd om kop te maken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten