Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

TheAgedGamerYt schreef: ma 13 mar 2023, 18:46 De werkzaamheden bij Station Zuid zijn afgerond, maar voor een onbegrijpelijke reden moet Tram 25 nog steeds tot 14 April 2023 los rijden.
Hoe bevalt het nu, nu lijn 25 minder vaak rijdt, en daarbovenop trams uitvallen (personeelsgebrek?) of juist enkele i.p.v. gekoppelde trams rijden?
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door sirvinniei »

VIRM schreef: zo 21 mei 2023, 16:38 Zwartrijders in ov met 50 procent toegenomen: "Ik snap het wel"
Het aantal zwartrijders in de stad is flink gestegen. Het GVB ziet het aantal Amsterdammers die niet inchecken in 2022 met 50 procent toenemen ten opzichte van 2019, het laatste jaar voor corona.

Volgens Edgar van de Pas, woordvoerder van het GVB is het niet betalen voor het ov verergerd sinds de coronaperiode. "Er was toen veel meer discussie met mensen tijdens het controleren, we zagen echt een normvervaging"

Bron en meer: AT5
Tsja. Ben ook in 5 jaar nog nooit in de team naar Amstelveen gecontroleerd. Dat in combinatie met nieuwe (snel)trams waar er niet standaard bij de ingang een controleur zit, maakt het inderdaad wel begrijpelijk om zwart te rijden.
Ik heb geen onderschrift
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

Bij Overamstel is een werkmetro ontspoord. Lijn 50/51 rijden alleen Isolatorweg - Station Zuid.

GVB denkt dat er tot 11.00 geen metro’s zullen rijden richting Overamstel.

https://www.at5.nl/artikelen/220608/ont ... r-dan-zuid
robert1955
Berichten: 272
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door robert1955 »

bij 'werkmetro' zie ik een tot zelflosser omgebouwde zilvermeeuw voor me. Het woord kwam van het gvb, als at5 het bedacht had was het werkmetrotoestel geworden
robert1955
Berichten: 272
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door robert1955 »

Het plaatsen van 'led koersborden' op de combino lijkt begonnen te zijn; Vorige week de 2202 gezien en zondag de 2002 [al werkte de lijnkleur daar niet. De proefwagens 2003 en 2004 zijn daarentegen al weken van de radar
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Over koersborden gesproken. Ik zat deze week voor het eerst in een M7 op lijn M51. Het viel op dat de lijnkleur rood is? Na de M5 die als lijnkleur een soort zalmoranje heeft voor lijn M51 en een vreemde blauwgrijze tint voor lijn M52, gaat het bij de M7 ook niet helemaal goed. :o

Afbeelding
Foto via busposities
https://busposities.nl/foto/99937
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Mwah, afgaande op die foto lijkt het wel oranje.
Ik zie niet veel verschil met Lijn 51 Amsterdam, Centraal Station - Isolatorweg en de kleur is minder donker dan die van lijn 53.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

De bestemming is echt oranje en past van de twee nog het beste bij wat GVB zelf op hun plattegronden en routevorken voor de M51 gebruikt. :)
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

robert1955 schreef: di 23 mei 2023, 13:45 Het plaatsen van 'led koersborden' op de combino lijkt begonnen te zijn; Vorige week de 2202 gezien en zondag de 2002 [al werkte de lijnkleur daar niet. De proefwagens 2003 en 2004 zijn daarentegen al weken van de radar
De 2012 heeft dezelfde issues zag ik net. Niet-werkende lijnkleur en slecht verlicht lijnnummer voor.
TheAgedGamerYt
Berichten: 214
Lid geworden op: za 27 jan 2018, 17:48

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TheAgedGamerYt »

hauptbahnhof schreef: ma 22 mei 2023, 22:25
TheAgedGamerYt schreef: ma 13 mar 2023, 18:46 De werkzaamheden bij Station Zuid zijn afgerond, maar voor een onbegrijpelijke reden moet Tram 25 nog steeds tot 14 April 2023 los rijden.
Hoe bevalt het nu, nu lijn 25 minder vaak rijdt, en daarbovenop trams uitvallen (personeelsgebrek?) of juist enkele i.p.v. gekoppelde trams rijden?
Trams zitten altijd Propvol Als er niet gekoppeld wordt gereden, en Dan Willen ze in het nieuwe vervoersplan helemaal geen gekoppelde trams meer laat rijden terwijl door De nieuwe verbinding naar Uithoorn nog drukker zal worden.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door VIRM »

Vanaf eind juni trams op Uithoornlijn, maar nog wel alleen testritten
Hoewel de Uithoornlijn pas over ongeveer een jaar in gebruik genomen wordt, zullen er deze zomer toch al trams te zien zijn. Het gaat om testritten.

Bron en meer: NH Nieuws
Beul van de blindegeleidelijn
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

TheAgedGamerYt schreef: do 25 mei 2023, 08:21 Trams zitten altijd Propvol Als er niet gekoppeld wordt gereden, en Dan Willen ze in het nieuwe vervoersplan helemaal geen gekoppelde trams meer laat rijden terwijl door De nieuwe verbinding naar Uithoorn nog drukker zal worden.
Precies, daarom vond ik die dienstregeling met geplande enkele trams veel beter. Mocht er eentje uitvallen, dan is de volgende er iets sneller. En dat heb ik met alle vormen van ov. Liever korte eenheden maar frequenter. Is de wachttijd al sowieso korter.

Lijn 25 is echt niet druk buiten de spits. In de avond kunnen ze al helemaal van een 30 meter tram 20 meter van maken (als dat mogelijk is). Probleem is vooral de spits, en dan met name in de spitsrichting.

Wat in het nieuwe vervoerplan staat is eigenlijke en verbetering van de huidige situatie:
Nu heb je door de afschaling overdag elke 10 minuten een lijn 5 en elke 10 minuten een lijn 25. Totaal 18 trameenheden per uur, verdeeld over elke 5 minuten een tram, een gekoppeld, een enkel.

Straks dezelfde hoeveelheid trameenheden maar zou je in ieder geval een betere spreiding krijgen tussen 3 trams. Dus gemiddeld elke 3-4 minuten een tram. Waardoor de reizigers die tot Oranjebaan gaan, meer gespreid worden over 3 losse trams en 2 trams per 10 minuten van en naar Uithoorn rijden in de spits.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Die mooie spreiding heb je op papier. Kortere trams, met hogere frequenties betekent ook meer personeel en mogelijke uitval van ritten door personeelstekort. Daar komt bij dat Uithoorn en Amstelveen binnen het plan niet door 1 maar 2 lijnen bediend worden die tot ver de stad in rijden. Daarmee neemt ook de kans op verstoringen en vertragingen toe. Dat alles onder de vlag van R-NET terwijl maar een deel echt R-NET-waardig is. De kortere route van lijn 25 biedt een betrouwbaarheid die lijn 5 en 6 niet kunnen bieden. Alleen rijdt lijn 25 dan alleen nog maar in de spits, met enkele tramstellen.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Op dit moment is er, tenzij er daadwerkelijk iets aan de hand is geweest, geen sprake van slechte spreiding in de werkelijkheid, uitzonderingen af en toe daar gelaten.
Zowel lijn 5 (als straks lijn 6) gaan niet de binnenstad in. En meeste vertraging werd op lijn 5 vroeger daar veroorzaakt. Sinds de lijn niet meer de binnenstad in rijdt deze vrij punctueel. Daarnaast is Station Zuid een tijdhalte dus vroege doorkomsten zijn enigszins beperkt.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Misschien dat de storingspagina op Twitter een slecht beeld geeft. Daar komen lijn 3 en 5 regelmatig voorbij.

Het is sowieso de vraag of dit plan doorgaat. De gemeente Amsterdam wil op dit moment geen grote wijzigingen in het lijnennet en dat delen van de stad zonder tram komen te zitten. Ze hebben zelfs miljoenen euro's beschikbaar gesteld voor 2024 om GVB bij te staan.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Alle lijnen komen regelmatig voorbij. Maar het is niet zo dat er constant iets aan de hand is. Overdrijven is ook een vak.

Ik ben ook benieuwd wat er gaat gebeuren. Ik heb geen idee of wat er beschikbaar wordt gesteld ook daadwerkelijk genoeg is om het hele plan niet te laten doorgaan.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

hauptbahnhof schreef: do 25 mei 2023, 18:22 Zowel lijn 5 (als straks lijn 6) gaan niet de binnenstad in.
Is het Leidseplein dan niet de binnenstad?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

Laten we het dan niet binnenstad noemen maar centrum…..
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door gpvos »

Je zal formeel gelijk hebben, maar ik vermoed dat de gemiddelde Amsterdammer (en ik woon er) er geen verschil tussen maakt.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door trolly »

Mooi dat daar een wikipediapagina van is, maar in de praktijk wordt met "binnenstad" toch meestal tenminste de grachtengordel inclusief de Jordaan bedoeld, dus het gebied binnen de Singelgracht (niet te verwarren met het Singel). Het met "binnenstad" samenvallende begrip "centrum" gaat gevoelsmatig over een steeds groter gebied, inmiddels zo'n beetje over alles binnen de A10.

Wat zeker is, is dat trams binnen dat laatste gebied —in het geval van alles dat over de Amstelveenlijn rijdt dus ten noorden van station Zuid — gedoemd zijn tot vertraging. En daar was het hier uiteindelijk om begonnen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

hauptbahnhof schreef: do 25 mei 2023, 21:18Overdrijven is ook een vak.
Er zit nog iets tussen overdrijven en doen alsof er niks is. Gezien de lengte van de lijnen (5 en 6), het gebied waar ze doorheen moeten en mogelijk aanhoudende problemen met personeel, denk ik dat het niet gek is om vraagtekens te zetten bij in hoeverre die nette spreiding er in de praktijk zal zijn.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Meltrain schreef: do 25 mei 2023, 21:21
hauptbahnhof schreef: do 25 mei 2023, 18:22 Zowel lijn 5 (als straks lijn 6) gaan niet de binnenstad in.
Is het Leidseplein dan niet de binnenstad?
We hebben het hier over het tramnet. Die is eigenlijk zo aangelegd als een spinneweb. Tramlijnen vanaf CS met 2 "ringen", de buitenring (route lijn 3 als het ware) en de binnenring (route lijn 19). De binnenring is de rand van de binnenstad. Lijn 5 rijdt over die rand en rijdt niet verder de binnenstad in door de Leidsestraat, of over het drukke Damrak, of naar CS.
n-evo schreef: vr 26 mei 2023, 10:51 Er zit nog iets tussen overdrijven en doen alsof er niks is. Gezien de lengte van de lijnen (5 en 6), het gebied waar ze doorheen moeten en mogelijk aanhoudende problemen met personeel, denk ik dat het niet gek is om vraagtekens te zetten bij in hoeverre die nette spreiding er in de praktijk zal zijn.
Nee, jij overdrijft. Ik geef aan dat tenzij er iets aan de hand is (omleiding, extreme drukte, stremming etc), de trams gewoon redelijk netjes gespreid rijden. Dat is toch echt niet doen alsof er niks aan de hand is. En daarnaast, in de spits rijden er 3 trams binnen 10 minuten tussen Oranjebaan en Station Zuid. Als eentje te laat is, dan rijden ze vlak achter elkaar. Is dan alsnog geen verslechtering vergeleken met nu. Als er eentje uitvalt, dan dan heb je nog steeds 2 trams.

Het gebied waar lijn 5 doorheen moet, en waar lijn 6 doorheen moet, zijn nog steeds makkelijke routes. Hoogstens Leidseplein is soms een probleem (4 tramlijnen die over Leidsebrug moeten) maar daar is de dienstregeling op ingesteld. Het is geen Leidsestraat met zijn strengelspoor, of straten waar de tram zijn trambaan met andere verkeer deelt en constant vast staat.

En als laatste, weinig mensen weten de vertrektijd van de trams. Kijk maar om je heen. Meeste mensen komen op hun gemakkie naar de haltes lopen en plannen niet echt van te voren hoe laat hun tram moet vertrekken volgens dienstregeling. Dus als de tram ipv 5-5 buiten de spits, 4-6 rijdt omdat de ene net wat later is, niemand die dat merkt of wakker van ligt. Die ene minuut is ook gewoon in te halen weer.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

hauptbahnhof schreef: vr 26 mei 2023, 17:10Ik geef aan dat tenzij er iets aan de hand is (...).
Yes, en dat lijkt nogal regelmatig het geval te zijn. Het wordt nu iig een welles-niets-spelletje. Let's agree to disagree ok?
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Nee dank je. Met eigen waarnemingen en data, weet ik wat ik zeg. Dus geloof maar wat jij wilt 😘
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten